Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J43i56ř85í 20Z34u65k61a89l 3553173355907

Osobně si myslím, že vodík má a bude mít uplatnění opravdu jen ve specifických případech. Jakmile se zlevní el. baterie a sníží se rychlost nabíjení, bude to mít vodík ještě těžší. Momentálně prostě vyhrávají čistě auta na baterie - proč dělat dvakrát konverzi energie, když mohu dát elektřínu rovnou do baterie.

I proto Herbert Diess (CEO VW) nedávno oznámil, že upouští od vodíku a veškeré investice a úsilí půjde do čistě elektrickcýh aut.

Zajímavý příspěvek k zamyšlení je zde: https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

0/0
23.1.2020 10:34
Foto

M73i54r75e43k 83M93a27t23y76á12š 3614218363683

Jen malá poznámka pod čarou, Slováci upravili možnosti daňových odpisů pro nízkoemisní automobily. Zavedli daňovou skupinu 0. V praxi to znamená odpis elektromobilu za 2 roky!!!!!

Tuším, že to bude platit již od roku 2020.

+1/−1
12.12.2019 23:03
Foto

V53l57a67d10i51m61í90r 65Č52í54ž70e34k 4248597646656

Prosím, používejte zdravý rozum a neposlouchejte EU. Elektromobily nejsou východiskem. Do budoucna je východisko ve vodíku. Vše toto je pouze politická kampaň.

+1/−5
9.12.2019 5:30
Foto

S98t10a12n35i13s50l63a62v 79J29e30l15e79n 8812445586

Pokud by byla budoucnost ve vodíku, tak stejně vychází lépe elektromobil s palivovým článkem než spalování vodíku ve spalovacím motoru.

Vodík má sice řadu výhod, jako například vysokou hmotnostní hustotu energie, odpadem je voda, dá se jak spalovat tak užívat k přímé výrobě elektřiny v článcích.

Na druhou stranu má vodík řadu nectností: Jeho výroba je drahá, účinnost uchování energie mizerná (ztráty cyklu elektřina-vodík-elektřina jsou kolem 50%), je výbušný, má nízkou objemovou hustotu energie, prochází skrz řadu metariálů.

Výsledná výhodnost tedy vůbec není jednoznačná.

+3/0
9.12.2019 9:34
Foto

V51í79t 18O92ž88a13n55a 1438348315984

Vodík nemá šanci.

+1/0
14.1.2020 12:40
Foto

M15i19l68o44š 62T56r77m12a58č 1859336

Na tom, že EON zvýší cenu na 6 Kč u rychlonabíječek nic pozitivního nevidím. 1. je cena 6,- Kč s ohledem na to, za kolik EON elekřinu pořídí a rozvede nehorázná. Myslím, že ty 3,- Kč byly tak maximum únosného. 2. Je zcela nesmyslné zdražovat u rychlonabíječek. U rychlonabíječky stojí auto kratší dobu a tudíž se rychleji uvolní místo pro dalšího zájemce. U AC nabíjení (u EONu následně levnějšího), je to přesmě naopak. Stávájící paušál u ČEZu bylo opravdu jediná rozumná podpora elektroprovozu, která tu dosud byla. Pokud bude zrušena, tak jsme si akorát všichni pohoršili. Nějaká konkurence v našich podmínkách nic neřeší.

+1/0
7.12.2019 23:41
Foto

M27i88r94e87k 80M31a55t21y83á18š 3954288533163

Nedívejte se na to tak, že je to 6 Kč za jednu kWh, ale 6 Kč za možnost si nabít 1 kWh.

Cena 3 Kč, nebo "zdarma" - neumožňuje nikomu (kromě gigantů) postavit cokoli se ziskem.

0/0
8.12.2019 0:50
Foto

V65l74a62d52i65m76í13r 13H45r54u92b44ý 4667723374769

Dělejte si srandičku z pěti Temelínů! Zkusil jste odhadnout potřebný elektrický příkon? Zkusme to společně: - uvádí se, že registrovaný osobní automobil ujede průměrně 20_000 km ročně (průměr stařečků i služebních aut) - uvažujme jen 17_000. To je cca 48 km/den.

Zkušení uživatelé uvádějí spotřebu při úsporné jízdě 16÷18 kWh/100 km. Uvažujme průměr 17 kWh (jízda a základní osvětlení). Náš průměrný automobil tedy spotřebuje denně 8,16 kWh.

V ČR je registrováno cca 5,6 miliónů osobních automobilů, které spotřebují denně průměrně 45_700 MWh. Budeme-li uvažovat mimořádně ideální rovnoměrné nabíjení po dobu 24 hodin denně, musíme nabíjet příkonem 1_900 MW. Což je více, než čistý výkon dvou bloků Temelína.

Pokud výpočet zreálníme na nerovnoměrnost týdenní a sezónní (1,15) a na nereálnost rovnoměrného nabíjení v průběhu dne (1,2), dostáváme se na nějakých 2,6 GW příkonu, tedy evidentně tří bloků Temelína. Počítáno hodně při zdi.

Nejsou započítány přinejmenším městské autobusy.

+1/−2
6.12.2019 11:34
Foto

S57t34a33n89i23s15l18a81v 10J32e50l22e13n 8852645626

Lepší je přepočet přes prodaná paliva. Tři temelínské bloky asi odpovídají mechanické práci paliv v dopravě. Čtyři to budou po vynásobení koeficienty nerovnoměrné spotřeby.

+1/0
6.12.2019 12:28
Foto

V78l86a93d35i46m80í81r 29H80r44u12b53ý 4237573284439

Diskuze byla o nárůstu požadovaného příkonu. Samozřejmě - tento příkon byl spočten jakoby na dobu využití 8 760 hodin. Reálné využití výkonu základních zdrojů je kolem 6 500 hodin. Takže reálný výkon bude vyšší.

0/0
6.12.2019 14:32
Foto

S60t59a70n94i63s92l59a66v 79J51e42l36e90n 8102595896

Já jsem také psal o nárůstu výkonu, který by byl nutný, pokud by se současná kapalná paliva v dopravě nahradila elektřinou.

0/0
6.12.2019 14:46
Foto

M39i64r79e78k 12M40a51t74y14á51š 3554218603933

Skvělý výpočet, dobrá úvaha.

Realita je však taková, že kdybychom vyměnili všechny osobní automobily - hned. Tak nám současná výroba stačí. Pouze bychom neprodávali "přebytky " elektrické energie do zahraničí. Když se to udělá chytře (Od toho jsou ty Smart City a Smart Grids) - nebylo by nutno posilovat ani přenosovou soustavu (silnější dráty).

Ovšem když se to udělá blbě, nebude samozřejmě fungovat nic. :-)

+4/−1
6.12.2019 19:12
Foto

S34t80a88n89i62s41l90a11v 69J28e29l23e82n 8132545906

Realita je asi spíš taková, že při okamžité výměně by byl deficit (nutnost dovozu nebo spalování více uhlí)jen o málo menší, než je teď přebytek,

Výpočet: Loni byl rozdíl mezi vývozem a dovozem elektřiny přibližně 14 GWh.

Prodalo se 8 mld litrů motorového paliva. Z litru paliva lze získat v motoru zhruba 3kWh práce. To je 24 GWh mechanické energie v prodaných palivech. 14 je méně než 24. Současná výroba tedy nestačí.

Ale lkidně můj výpočet opravte, je-li v něm chyba

+2/0
6.12.2019 21:10
Foto

M29a31r53c71e87l 43P77a25v12l19í83k 7651524178819

temelín - koľko elektriny sa z česka vyváža (pod cenu)? koľko elektriny sa yrobí a rozplynie v noci? koľko elektriny si vyrobia ľudia na streche/stene domu/*paneláku?

a podobne.

na slovensku jeden pán docent vysvetľoval v podobnom duchui. a svoju odbornosť uvádzal ako šéf vývoja hračkového elektromobilu na jeho fakulte (strojnej). mimochodom - zamrzol niekde v osemdesiatych rokoch a podobné autíško s násobne vyššími vlastnosťami roky pred vysokoškolákmi postavili stredoškoláci na priemyslovke v trnave!

0/0
21.12.2019 20:13
Foto

L98u72m55í70r 52V46i38t68h68a 2887697456592

Dvě poznámky:

1) Každý elektromobil navíc znamená cca -0,5 auta spalujícího řepkové příměsi. Z toho lze usuzovat, odkud (ne)dotační vítr fouká.

2) Máte tam pěkné "grafíčky, zůstatečky", červeně zakroužkované NOxy, ale tak trošku zapomínáte na ty červené sloupečky v grafu splodin síry. On každý elektromobil taky znamená nutnost přitopit po kotlem uhelné či plynové elektrárny. A i když už jsou dnes velmi účinné odsiřovací technologie, s rostoucími prodeji elektromobilů porostou i ty červené sloupečky. Na to prosím nezapomínejte.

Jinak R^.

0/−2
6.12.2019 7:06
Foto

M64i29r36e95k 83M84a30t11y48á72š 3594558643853

Graf jsem "převzal" od pana Mgr. Jaroslava Kepky z MŽP (je vedoucí oddělení politiky a strategie Ministerstva životního prostředí) - použil tyto data na konferenci v Praze (e-salon) - takže by měla být v čase velmi aktuální.

0/0
6.12.2019 8:54
Foto

L79u77m74í48r 92V87i29t55h66a 2227597186622

Já to nerozporuju, jen říkám, že pokud významně naroste podíl elektromobilů, klesne sice podíl emisí NOxů, ale stoupnou emise síry. Hezký den!

0/−1
6.12.2019 11:49
Foto

M59i62r64e11k 51M83a23t95y75á22š 3104808313153

Se sírou nemohu souhlasit - pokud se to ovšem neudělá úplně blbě - a vše by se vyrábělo z uhlí.

To by se museli udělit výjimky na spalování už ze současných výjimek - ale v tomto státě nic není nemožné :-/

+2/0
6.12.2019 19:34
Foto

L42u35m23í10r 15V66i65t60h93a 2307947816262

Jednou v těch grafech je, nějak se tam dostat musela. :-(

0/0
7.12.2019 18:09
Foto

J13a96r17o75m87í30r 35V66e46g46r 2307750422680

Bylo zde napsáno, že elektřinu, kterou spotřebují v budoucnosti elektromobily (v případě, že se nevyužije obnovitelná energie, kterou mohou elektromobily nejen využívat, ale také elektrickou síť budou krásně stabilizovat) už v dostatečném množství vyrábíme a zatím ji vyvážíme , není důvod aby emise síry a čehokoli stoupaly. w.elektromobily-os.cz

+3/−1
10.12.2019 8:38
Foto

S20t66a76n92i26s86l54a92v 42J66e17l92e51n 8122655426

Napsáno zde bylo mnohé.

Fakta:

Vyvážíme 14GWh elektřiny ročně. (Je to loňský vývoz, přibližně to je i desetiletý průměr vývozů)

Automobilová paliva, prodaná u nás loni, představují přibližně 78 GWh tepla, které asi můžeme s 0,3 účinností přepočíst na 24 GWh mechanické práce. Pokud u elektromobilů i aut zanedbáme ostatní ztráty, je zjevné, že současné vývozy elektřiny na náhradu spotřeby kapalných paliv (plnou elektromobilitu) nestačí.

+1/−1
10.12.2019 10:59
Foto

M69i29r35e79k 25M88a98t34y79á55š 3644688943153

Výpočet je zajímavý, jen bych volil jiné postup. Ale má to smysl takhle počítat?

Kdy si myslíte, že se nám v ČR podaří vyměnit všechny spalováky za elektromobily? ;-)

+1/0
10.12.2019 13:13
Foto

S46t67a45n55i97s82l10a13v 17J36e32l70e40n 8102815456

Výpočet jsem uvedl jako reakci na tvrzení "Bylo zde napsáno, že elektřinu, kterou spotřebují v budoucnosti elektromobily už v dostatečném množství vyrábíme a zatím ji vyvážíme". Snažil jsem se ukázat, že to, co podle autora bylo zde napsáno, není pravda.

Pokud vyjdete z jiných předpokladů, můžete samozřejmě počítat jinak a dojít k jiným výsledkům.

Odpověď na druhou otázku nejspíš bude, že buď postupně během několika desítek let (pokud se to ponechá na trhu a postupném zlepšování užitných vlastností elektromobilů, které tím začnou být zajímavé pro spotřebitele), nebo brzy, pokud to nějaká vládnoucí klika prosadí silou (byrokratickou kombinací pobídek a sankcí, nebo přímým násilím).

0/0
10.12.2019 14:32
Foto

P68a34v76e27l 93D95v26o78ř20á42k 5969475614280

Takže když se palivo spálí v motoru, vznikne méně zplodin, než když se spálí s větší účinností a lepším odstraněním exhalací. Takže je ovšem chyba v elektrárnách. Kromě toho se, pokud známo, počítá s JE.

Něco pro Vás:

http://www.nebakov.cz/texty/pe07_2017.pdf

To podstatné je na str. 2.

Článek je dva roky starý. A za ně se zase něco dalšího udělalo. Zkuste si v knihovně najít články ing. Černého v tomto časopise, kde se zabývá touto problematikou, a zejména superkondenzátory, o kterých zdejší čtenářstvo patrně vůbec nic neví.

V čísle 8/2018 je další článek o tom, jak na to jdou v Číně, je tam i fotka kola s vestavěným rotorem elektromotoru. A jak se tam řeší výměnné akumulátory a tzv. aku-kanystr.

Někde se na tom pracuje, u nás se spíš jen kecá.

+1/0
6.12.2019 11:20
Foto

S59t86a95n98i70s47l52a28v 64J38e61l92e12n 8182845886

Záleží na tom jaké palivo.

Pokud se porovná spalování uhlí se spalováním nafty, tak na jednotku získané tepelné energie vznikne z uhlí 1,75 krát více CO2. I proto při trochu menší účinnosti produkuje automobilový spalovací motor pořád méně CO2 než elektromobil napájený uhelnou elektrárnou.

+1/0
6.12.2019 12:59
Foto

L26u87m60í85r 39V91i77t20h50a 2507667446652

Superkondenzátory nejsou cesta. Potřebují se vybít najednou. Tou je naopak výměna akumulátorů. Prostě akumulátory nebudou majetkem majitele automobilu, ale bude si je najímat, stejně jako si najme třeba láhev na pivo nebo bombu na plyn. Nabíjet se bude prostou výměnou. U pumpy necháte vybité a vezmete si nabité. Nabíječka tak pojede celý den rovnoměrně, odpadnou špičky i nutnost superrychlonabíječek.

0/−1
7.12.2019 18:03
Foto

S85t61a51n88i76s44l74a40v 38K44a92m98e13n94í24k 2341904864

Nabíjím z FVE, síra ani NO nejsou.

+3/0
13.12.2019 13:09
Foto

M41i88r92e53k 45M61a31t35y80á75š 3544588133123

R^ Asi nějak tak jsem to myslel. Děkuji:-)

0/0
13.12.2019 21:54
Foto

S85t41a13n85i71s25l67a43v 53J59e81l94e60n 8812435766

Pokud žádná z nabíječek, které používáte, skutečně není propojena s tou fujfuj elektrorozvodnou sítí, napájenou mixem zdrojů, pak je to vpořádku. Jestli jste to vše navíc pořídil za své bez jakýchkoliv dotací z veřejných peněz, nezbývá než smeknout.

+1/0
13.12.2019 23:48
Foto

M53a29r62c18e76l 50P22a50v10l30í62k 7941674298819

repka v nafte/čistý repkový olej z kauflandu smrdí a znečisťuje menej ako čistá nafta.

pri benzíne je to lieh.

0/0
21.12.2019 20:15
Foto

S35t41a16n67i10s19l51a18v 33J52e87l39e21n 8582835786

Na druhou stranu ten řepkový olej zanáší trysky, zhoršuje mazací vlastnosti motorového oleje, časem sám od sebe degraduje, leptá některé plastové díly, zvyšuje produkci NOx.

Obecně má plusy a mínusy a záleží na způsobu používání, co převáží.

0/0
14.1.2020 13:19
Foto

F86r57a37n56t90i49š36e60k 73K90š12í65r 2189306985

Protože je celý trh pokřiven regulacemi, daněmi, dotacemi a dovozními a vývozními cly, není divu, že nikdo neví co a kolik čeho produkovat.

Stát je brzdou všeho. Z nevzácných zdrojů dělá vzácné a ze vzácných zdrojů dělá nevzácné. Ekonomická kalkulace je tak nahrazena spekulativními odhady jak se soudruzi u vlády vyspí.

+3/−1
5.12.2019 20:41
Foto

P24a70v34e49l 87D92v81o34ř34á44k 5949205304470

Naši občané, jindy vyděšení z muslimských teroristů, si neuvědomují, že jeden z tlaků na zavádění elektromobilů je omezit naši závislost na arabské ropě, neb z jejího prodeje odtékají peníze na výzbroj teroristů.

Nehledě na to, že těžba ropy a její transport představují dost velkou ekologickou zátěž.

Co se týče nutnosti zvýšit výroby elektrické energie, tak ta se dá ale ušetřit. Např. přejít na vytápění tepelnými čerpadly. Jenže - úspora energie je pro její výrobce nevýhodná! Podobně - co přineslo spoření vody? Zvýšení její ceny.

Pokud by v energetice měl platit zákon trhu, tak naopak vyšší spotřeba mě měla vést ke snížení ceny.

Jinak na adresu technických škarohlídů se dá říci, jen si brblejte. To je tak všechno, co můžete udělat. ;-D

+2/−3
5.12.2019 16:45
Foto

S39t63a66n31i42s14l66a21v 37J42e97l79e41n 8752975536

Však také velkoodběratelé mají nižší cenu.

Argument o snížení závislosti na arabském světě je zcela relevantní.

K tomu ale nevede snižování efektivity celého hospodářství nahrazováním efektivních technologií těmi, které jsou méně efektivní (dražší na jednotku vyrobené produkce).

Elektromobily se nejspíš po dvou staletích svého vývoje skutečně prosadí. Ale obávám se, že současné huráakce k jejich podpoře povedou spíš ke zhoršení stávajícího stavu.

+3/0
5.12.2019 16:56
Foto

P43a87v34e38l 26D14v70o69ř89á96k 5629335924610

Nesmíme vycházet ze současného stavu (spíš včerejšího) naší techniky a energetiky. Žádný pokrok nebo změna není zadarmo. Vezměte si cokoliv z elektroniky: analogové mobilní telefony - a kde jsou? Skleněné obrazovky u TV ? Počítače s flopy disky? Páskové magnetofony a kazetové ? ATD.

A co to stálo za úsilí a investice, než to začalo fungovat! V r. 1988(?) ̈jsem kupoval barevný TV Salora za 18 tisíc - za téměř čtyřnásobek mého platu.

Nedávno jsem koupil TV Sony za polovinu mého důchodu.

A tak to prostě funguje.

+1/0
5.12.2019 18:49
Foto

L80e29o88n31t20ý34n79a 32C14h62v87á86t38a35l68o56v26á 1823805906

A tohle také bylo dotované státem, trochu níže tvrdíte, že nové technologie bez dotací nelze??

+1/0
5.12.2019 23:26
Foto

P56a69v80e13l 42D68v93o75ř34á79k 5809735584550

A jak jsou podle Vás placeny výzkumné ústavy a AVČR? Víte, co to jsou granty? Nejhorší je, když do diskuse o těchto záležitostech vstupují lidé, kteří o technice a vývoji nevědí nic.Rv

+2/0
6.12.2019 11:24
Foto

V22l19a58d31i51m27í31r 38H35r46u51b87ý 4787113224729

Ale my se nabavíme o grantech pro výzkumné ústavy. My se bavíme o neskutečných nákladech na elektřinu, vyráběnou ze solárů, na dotace na vlastní realizaci solárů, na zaplacení čtvrtiny ceny e-auta (tedy vlastně baterií). To nemá co dělat s technikou. S neznalostí ekonomie arci ano.

0/0
6.12.2019 11:44
Foto

L23e81o41n45t91ý98n26a 55C61h26v57á55t51a32l87o38v40á 1253265196

Vím, co jsou granty a vím, jak jsou placené výzkumné ústavy i akademie. Jen jsem narážela na to, že výzkum si platí i soukromé společnosti, například Vámi zmiňovaná Sony.

0/0
6.12.2019 14:43
Foto

J34i74n64d58ř61i31c32h 39S25t63r67a80k12o20š 6977483374667

Naopak, většinou se do diskuze o elektromobilech přihlašují lidé, kteří s technikou zkušenosti mají a znají rozpor mezi realitou a přáním, takže zůstavají nohama na zemi.

A také většinou nezavrhují elektromobilitu jako takovou, ale způsob jejího prosazování a dotování - tedy nikoliv investice do výzkumu, ale dotace do spotřeby (ostatně o tom byl i článek).

+2/0
14.12.2019 11:30
Foto

E55m95i62l 96N15o93v71á78k 1165463170204

1) Naši občané si na rozdíl od Vás uvědomují, že k nám proudí převážně ruská ropa, nehledě na to, že dost velkou ekologickou zátěž představuje i výroba baterií a elektřiny.

2) Co se týče spotřeby elektřiny, tak dlouhodobě roste, navzdory tomu že možnost ušetřit má každý už dnes. V energetice platí zákon trhu, který rozhodně neříká, že čím je vyšší spotřeba, tím je nižší cena. Kde jste vzal takový nesmysl? Cena silové elektřiny je klasicky určována nabídkou a poptávkou, čím vyšší poptávka nebo nižší nabídka, tím vyšší cena, určitě ne naopak.

+3/0
5.12.2019 17:33
Foto

P71a61v90e87l 97D58v32o78ř24á68k 5699105914930

Takže když klesla poptávka po vodě, proč se zdražila?

0/0
5.12.2019 18:51
Foto

E45m54i44l 53N82o59v71á83k 1295623220294

Hlavní důvod je ten, že velký podíl na ceně vody mají náklady na údržbu vodovodů a kanalizací, které jsou v podstatě fixní, takže při snížené spotřebě vody se rozpočítají na menší množství vody a tím zvyšují cenu za m3. V ceně silové elektřiny žádné takové náklady započítané nejsou.

+1/0
5.12.2019 19:06
Foto

P79a91v79e55l 83D25v28o53ř11á75k 5919145614740

Takže - platí tu zákon trhu nebo neplatí?

Patrně vůbec nemáte povědomost, jak to s vodou chodí. Nezdární zastupitelé obcí "prodali" vodní zdroje francouzské firmě (Veolia), která jen inkasuje za odebrané kubíky, ale údržbu rozvodů zůstala na obcích.

Naštěstí smlouva záhy vyprší a vodní upíři půjdou k čertu.

Najděte si přehled o cenách vody v různých oblastech, a zjistíte, že kde si zdroje vody nechaly obce, je voda levnější.

+1/0
6.12.2019 11:36
Foto

E69m23i97l 85N94o69v12á68k 1485373340324

Patrně tu povědomost nemáte Vy. Zákon trhu platí, ale zrovna ne u té vody, která je klasickým případem přirozeného monopolu. Proto si nemůžete, na rozdíl od elektřiny, zvolit jiného dodavatele vody, proto je cena vody regulována, a je tvořena oprávněnými náklady na provoz vodárenské soustavy a přiměřeným ziskem. Není tedy tvořena tržně.

0/0
6.12.2019 11:48
Foto

L85e45o36n51t97ý77n67a 28C65h51v33á39t53a50l56o90v27á 1523505826

Není náhodou cena vodného regulovaná státem?

0/0
5.12.2019 23:28
Foto

P78a23v46e73l 96D33v91o19ř59á41k 5649555324960

Kde žijete?

0/0
6.12.2019 11:36
Foto

E78m91i11l 12N96o34v85á95k 1325453820544

Spíš je otázka, kde žijete Vy. Doporučuji si doplnit vzdělání třeba zde:

http://www.vodarenstvi.cz/2017/01/08/cena-kterou-kazdy-plati-za-vodu-je-castym-tematem-medii-i-verejne-diskuze-obvykle-se-porovnavaji-jednotlive-regiony-nasi-zeme-a-zastupci-vodarenskych-spolecnosti-obvykle-vysvetluji-proc-jsou-v-jej/

0/0
6.12.2019 11:50
Foto

V45l47a78d83i26m96í54r 55H19r49u71b38ý 4287163674179

Tam je něco o státní regulaci cen vodného?

0/0
6.12.2019 14:34
Foto

E85m10i95l 10N41o73v57á55k 1875293270644

"V oblasti cenotvorby hraje pochopitelně nejvýznamnější roli ministerstvo financí v souvislosti se zákonem o cenách a dalšími předpisy. Klíčovými normami jsou v této souvislosti především zákon o působnosti orgánů v oblasti cen, zákon o cenách a jeho prováděcí vyhláška nebo cenová rozhodnutí k seznamu zboží s regulovanými cenami."

"Důležité jsou dva základní pojmy. Prvním z nich jsou ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložitelné z účetnictví, které kontrolní orgán ministerstva financí zkoumá. Druhým je pojem přiměřeného zisku, který je následně zahrnován do kalkulace věcně usměrňované ceny.

Přiměřený zisk při výrobě a prodeji zboží, kde je cena regulována, by měl vodárenské společnosti zajistit přiměřenou návratnost použitého kapitálu. Míru výnosnosti použitého kapitálu stanovuje ministerstvo financí. Ve vodárenství byla stanovena na 7 % z vloženého kapitálu. Stejně tak nesmí meziročně zisk růst o více než 7 % na vyrobenou jendotku ve srovnání se skutečností předcházejícího období."

+1/0
6.12.2019 14:39

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz