Děkujeme za pochopení.
T75o64m50á60š 24D36v21o15ř16á46k
Já elektromobilům fandím, ale plačky nad tím, že se v ČR málo dotují, mě nechávají chladným. Všichni víme, jak obratně si ČR počíná pokud jde o dotace jakéhokoli druhu - fotovoltaický tunel, nečerpání EU dotací nebo zase čerpání krajně podezřelými subjekty. Nápad dotovat elektromobily v zemi, kde průměrné stáří vozového parku je 15 let a většina lidí kupuje ojetiny - to je v podstatě sypání peněz elitě. Nespravedlivé, neefektivní a hlavně zbytečné.
Kam spěcháte? Máte strach o klima? To elektromobily s naším současným energetickým mixem nespasí. Chcete čistý vzduch ve městech - fajn, ale za jakou cenu?
Elektromobily se postupně prosadí samy. Jejich cena rok od roku klesá a možná už někdy kolem roku 2025 to začne být zajímavé i ekonomicky a pro širší vrstvy obyvatelstva, ne jen pro pár nadšenců.
L39e28o95n50t28ý83n54a 37C95h98v21á74t61a38l88o35v51á
Tragédie spočívá zejména v tom, že je třeba elektromobilitu masivně dotovat. Pokud něco nepřežije bez dotací a nedokáže se prosadit samo, jde vždy o slepou větev.
P97a38v74e80l 77D98v15o60ř74á27k
Když se podíváte na všechny minulé zásadní vynálezy nebo nové technologie, tak by bez nějaké dotace vůbec nevznikly. Takže příslušní technici a vynálezci si to platili ze své kapsy, a tak často přišli na buben (např. N. Tesla).
V jiných zemích, kde je obyvatelstvo poněkud více technicky vzdělané, se tomu dotacemi pomáhat nemusí, ovšem u nás? Když si dáte na hromádku všechny nesmysly, které se na elektromobilitu snesly např. ve zdejších diskusích, začenete silně pochybovat o našem školství.
M60i11c81h61a91l 61K53a44n58d61a
Elektromobilita není nic nového. Naopak, první rychlostní rekordy automobilů (v letech 1898 a 1899) si připsaly právě elektromobily. Jako první překonaly hranici 100km/hod. Pak ovšem nějak ztratily dech a byly vytlačeny jinými druhy pohonu.
K jejich renesanci stačí několik maličkostí:
1) Zajistit dostatek elektrické energie - to znamená stavbu nových zdrojů. Ty stávající rozhodně nepokryjí potřeby masového elektromobilismu. To jde ovšem přesně proti strategii odklonu od uhlí. Tento rozpor se dnes jaksi opomíjí.
2) Dostat tu energii na místo, kde je možné nabíjet - stavbu nových vedení, rozvoden a transformátorů. Kdybychom v naší malé obci připojili k síti tři elektromobily, transformátor zkolabuje a nikdo nic nenabije.
3) Postavit veřejně přístupné nabíječky. Většinou budou v obcích, kde potřeba zřídit kabelové přípojky v počtu stovek tisíc.
Věřím tomu, že až toto bude hotové, tak technika pokročí natolik, že ty elektromobily budou za přijatelnou cenu. Avšak až se toto stane, tak my tady už nebudeme.
L59e94o68n79t64ý38n85a 61C97h31v79á63t48a92l38o86v60á
Až to bude hotové, tak technika pokročí natolik, že se třeba bude používat nějaký dosud neznámý pohon.
J89i89ř52í 66K61a43r44b96a38n
Je to prostě zlom, nová etapa v dopravě, a to vždy s sebou nese nějaké potíže. Chytří lidé již pochopili že je dobré tyto potíže překonávat, do nových technologií investovat, protože to prostě společnost posune dopředu. Ostatně tato nová etapa dopravy se již rozjela a nabírá na rychlosti. Můžem nad tím jenom brečet, nebo se můžem snažit nezůstat pozadu. A za nějaký čas již začne být viditelný rozdíl mezi zeměmi bohatými, úspěšnými, a zeměmi co zůstaly někde vzadu. V těch prvních budou ve městech tiše šumět auta, dodávky, náklaďáky a autobusy na elektřinu a na vodík, a v těch druhých bude ulice stále plné benziňáků a nafťáků, které budou hlasitě dělat brm brm ...
E23m69i75l 45N89o91v45á77k
A ta snaha nezůstat pozadu má spočívat v tom, rychle co nejvíc dotovat nákup nových elektromobilů, dokud jsou ještě drahé, nebo v čem konkrétně?
I78v21a96n 43M76a74r22e28k
Baterkáč nebrat. . . . . .Chtěl bych vidět "tepelnou pohodu" v interiéru tohoto "vozídla" v nynějším počasí na delší cestě, kdy se řidič chvěje obavami, jestli mu baterka vydrží alespoň na dojetí do cíle.
V69i23k95t62o87r 33Š15e10d34i53v68ý
Takže raději nikam nepojede ... a cíle tj. energetické úspory bylo dosaženo.
J18i92ř43í 35K45i67n10d72l
Baterie v autě váží 500 kg. Jejich životnost je omezena a výkonost baterií také. Cena baterií se rovná cena auta. Co s nimi po ukončení životnosti nikdo neví. K výrobě baterií je třeba litihia a niklu. To znamená další dracování přírody. Nikl uvloňuje CO2. Tím jak poroste po těchto nerostech poptávka, tím poroste cena. Výroba baterií zatěžuje příprodu. Bude třeba vybudovat 1000 km kabelů pro nabíječky pro auta. Čím víc bude elektroaut tím více bude stoupat spotřeba elektřiny a tím i cena . Bude stačit k výrobě elektrického proudu obnovitelné zdroje. Cena aut bude vysoká a tak ji stát bude nucen dotovat jako v Nizozemsku a tam se elektroauta používají jenom pro město a jenom proto, že nákup takového auta je silně dotován. Požár takového auta je pěkná šmakuláda. Podle mého je to slepá ulička.
V85i88k71t12o25r 59Š74e63d84i23v24ý
Ale není to slepá ulička. Jako rodinné auto si ho nepořídíte, ale hospodyni na cesty na nákup ho koupit můžete, ne?
P40a47v90e30l 47H44e49m88e64k
Do textu je vložena tabulka evidence elektromobilů v Evropě. Chápu to správně, že Nizozemsko bude jejich počet o 2686 v příštím roce snižovat ?
Jinak, jako zaměstnanec energetického gigantu jsem k rozvoji elekromobility spíše skeptický. Bezva jsou trolejbusy, tramvaje, vlaky. Vůbec bych tu elektromobilitu přesouval spíš do průmyslového využití. Kamiony na elektřinu a v první řádě zaoceánské tankery, jejichž naftové motory jsou hlavním zdrojem znečištění - samozřejmě míněno v kontextu spalovacích motorů. Zde se nabízí převzetí např. technologie reaktorů z vojenských jaderných ponorek. Pro běžné uživatele bych rozhodně ponechal spalovací mototry a auta postupně pomalu elektrifikoval. Napřed rekuperace a střádaní energie z brzd, posleze kombinace spalovacího motoru s přídavným elektromotorem. Technologie se budou testovat v praxi a postupně přejdou do podvědomí uživatelů jako samozřejmost. Jednoho dne z auta prostě jen vypadne ten spalovací motor a bude vymalováno. Z mého pohledu je to evoluce tak na 15 let. Hlavně je důležité budovat podpůrnou infrastrukturu, jako multi-nabíjecí stanice a hlavně indukční system pro dobíjení za jízdy, vložený pod povrch silnice.
S75t20a46n33i37s83l44a85v 60J75e76l12e29n
Pokusy s jadernými civilními nákladními loděmi tu už byly. Jenže spousta přístavů je nechtěla vpouštět a provoz byl poměrně nákladný. Nákladní loď, která nesmí přistát k nakládce a vykládce, je nanic. Prakticky jediné, co v současné civilní lodní dopravě funguje, je ruská flotila jaderných ledoborců a jedna ruská kontejnerová loď (také napůl ledoborec).
Co se týče evoluce namísto revoluce: to by mohla být správná cesta. Jenže hybridy se zatím daří prodávat jen omezeně a mna rozdíl od čistých elektromobilů se o nich ani moc nemluví.
V83i33k34t60o72r 73Š39e46d48i40v53ý
Dlouhatánský článek o tom, že stát nevyhazuje peníze na dotování neefektivního způsobu dopravy ...
-
Kdeže jsou ty doby, kdy jsme se chtěli zbavit Státní plánovací komise a všem se ježily chlupy při pohledu na taková zvěrstva, jako byla záporná daň z obratu.
M76i55r51e14k 97M32a59t82y37á55š
Nejsem si tím zcela jist, ale tady se jedná o peníze z EU - stát do toho tedy nedává ani korunu.
R52a47d73e40k 24W88o12l19o46s22z20c50z17u95k
Zatím ještě nikdo nevysvětlil jak řešit základní problémy elektromobility, takže podpora elektromobility by měla být na úrovni investice do výzkumu nikoli dotace do spotřeby. Je to stejný nesmysl jako když se podporovaly jednocestné katalyzátory či vytápění elektřinou s tím, že pár firem si namastilo kapsu a spotřebitel na tom byl hůř než kdyby žádná podpora nebyla...
M22i83r76e25k 34M39a71t16y79á59š
Jaké jsou podle Vás základní problémy elektromobility?
A38l91e80š 62N52o26v28á91k
jakou dotaci dostávali ti, co vyměnili koňský povoz za auto na konci 19. století a začátku dvacátého? žádnou. Přesto se automobilismus rozšířil, protože nabízel velkou přidanou hodntu.
Dnes se elektromobily, i přes rozsáhlé dotace, šíří velmi pomalu, protože přidaná hodnota je velmi diskutabilní...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz