Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

25. 02. 2019 9:10:22
Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

Za velkou louži – otestovat si ty nejmodernější elektromobily jsem si ale netroufl.Ještě že Eliška je tak nebojácná. Potřebovala něco vyřídit ve škole a tak jsem ji požádal, ať si půjčí ten nejmodernější elektromobil co tam mají a dá nám zprávu o tom, jak se elektromobilita v USA vyvíjí.

Už přispěla do dvou blogů. O tom jak probíhala cesta a jaké to bylo dobrodružství – půjčit si elektromobil od soukromníka se dozvíte ZDE a ZDE.

Dnes přišlo na řadu pár věcí, co ji zaujalo a co překvapilo...

Jak najdete v Tesle 3 stěrače už jsem popsala v minulém článku. Ale co ostatní věci, které by se hodily vědět ještě před tím, než do nejnovějšího modelu nasednete?

Otevírání dveří zvenku

Sama bych se do auta chvíli dobývala, kdyby mi Markus neukázal jak na to. Taky mě bavily obličeje všech mých kamarádů, které jsem poprvé v Tesle vyzvedávala, a oni nevěděli, jak se do auta dostat.

Kliku má Tesla 3 zasunutou ve dveřích, ale nevysouvá se automaticky, jak u Tesly S. Musíte ji zmáčknout, rychle popadnout a otevřít. Osobní pocit z toho nejlepší nemám. Za celý týden jsem nepřišla na způsob, jak auto otevřít pohodlně. Ze začátku jsem dokonce používala obě ruce. Jednou zmáčknout a druhou otevřít, to pohodlné možná bylo, ale dost nepraktické.

Otevírání dveří zevnitř

To taky chvíli trvalo, než každý našel vhoný grif. Ale nakonec je naprosto jednoduché a způsoby jsou hned dva.

Prvním je tlačítko na madle u dveří. Stačí zmáčknout (červená šipka) a dveře se samy pootevřou.

Druhý způsob je manuální. Je pod madlem u dveří a zatáhne se směrem nahoru (zelená šipka). U manuálního způsobu otevírání mi ale Tesla hlásila, že musím být opatrná, protože hrozí poškození okna. Nikdy s tím ale nebyl problém.

Nastavení před jízdou

Aby se pohodlně řídilo, před jízdou jsem si nastavila vše na míru. A to je v Tesle jak pohodlné, tak i zábavné.

Sedadlo

Polohu sedadla, jeho výšku i polohu opěradla nastavíte na levé straně sedadla vepředu. Pomocí 2 páček nastavíte vše, co na sedadle potřebujete.

Zrcátka a volant

Na displeji si nastavíte, kterou část auta chcete měnit - volant, zrcátko pravé nebo levé. A pak už jen pomocí levého kolečka na volantu přizpůsobujete. Nastavení uložíte a můžete si hrát s další částí auta.

Amerika versus Evropa

Na displeji můžete nastavit hodnoty, které budete používat. A protože Amerika má spoustu věcí po svém, některé převody se hodily.

Například jaká teplota je venku. Ve stupních Fahrenheita se nevyznám, takže ty jsme rovnou přenastavili na stupně Celsia. Hodí se to, například když potřebujete zjistit, jestli venku mrzne.

Míle na kilometry jsme nakonec nepřenastavovali. Mám samozřejmě větší ponětí o tom, jak vzdálený je kilometr a v míli tápu, každopádně v USA je vše nastaveno na míle, a tak bylo jednodušší řídit se tím.

Nechápu moc jejich stupeň Fahrenheita, kdy 32° F rovná se bod mrazu. Ale míle mě mile překvapily. Na spoustě komunikací mimo města je rychlostní limit 65 mil v hodině. Když se držíte mezi 60-65 mílemi v hodině, na místo určení dorazíte za cca stejně minut, jako máte před sebou mil.

Američané také jinak ukazují čas. Nedostávají se za číslo 12, takže my máme například 15:00 odpoledne, oni mají 3pm. Na to jsem si ale po 3 měsících na studiích v USA zvykla, takže nebylo třeba měnit v Tesle.

Navigace

Ta je úžasná! Velká obrazovka, nastavit se dá snad cokoliv - jestli má mluvit, jestli ukazuje vždy na sever nebo po směru jízdy. Vyhledávání bylo jednoduché. Stačí zadat začáteční písmena vyhledávaného místa a navigace hned nabídne všechny možné varianty v nejbližším okolí, a to ne jen adresy, ale i názvy.

Zároveň se dá nastavit přehled aktuální dopravy a vyhledat nabíječky na Tesly v nejbližším okolí. Díky velké obrazovce se jelo opravdu snadno a neměla jsem problém s odbočením i v tak velkém dopravním labyrintu jako je Portland. Portland - je hlavní město Oregonu a má skoro 1.000.000 obyvatel, ale celá aglomerace, má asi 4 miliony obyvatel.

Takže zážitků z jízd spousta. Tří, čtyř, pěti, šesti ... proudové silnice u nás na Moravě nemáme - ale je to dobrá výzva.

S Teslou v Portlandu jsem si občas připadala jako Alenka v říši divů, nebo spíše jako Pipi punčochatá "... to jsem ještě v životě nedělala ... to mi určitě půjde".

Další článek snad v pátek.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 25.2.2019 9:10 | karma článku: 19.71 | přečteno: 1670x

Další články blogera

Mirek Matyáš

To kvôli Vám.

Proběhlo naše ranní firemní sezení. Srovnáváme zde náš dlouhodobý odhad vývoje pandemie s realitou. Podle toho upravujeme provoz firmy. Náš odhad se pohybuje v 10 % toleranci. Zatím to tedy jde. Ale ...

13.1.2021 v 10:20 | Karma článku: 11.81 | Přečteno: 401 | Diskuse

Mirek Matyáš

Očekávání zázraku 2

Dnes jen krátce. Jaká je prognóza obratů naší firmy na rok 2021? A co všechno budeme muset udělat, abychom přežili? V návaznosti na předchozí ukecanej blog to dnes bude rychlé.

5.1.2021 v 1:44 | Karma článku: 10.22 | Přečteno: 407 | Diskuse

Mirek Matyáš

Očekávání zázraku.

Není vhodnější doba na očekávání zázraku než období vánoc a začátek roku. Dobu máme tedy stanovenou, ale co je to ten zázrak? Lze ho nalézt v grafu mezitýdenní změny počtu hospitalizovaných v ČR - který je uprostřed článku?

3.1.2021 v 23:50 | Karma článku: 15.53 | Přečteno: 1234 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tak bych potřeboval poradit.

I když je rozhodování moje silná stránka a věnoval jsem dost úsilí tomu, abych se v tomto oboru zlepšil, nyní jsem v úzkých a potřebuji poradit.

13.9.2020 v 19:30 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 553 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Ladislav Větvička

Karybska romantyka

Byla to smradlava, špinava ďura kajsik mezi Arrondissement de Port de Paix a Papillo Salcedo. Už z tych nazvu mi mělo byt jasne, že nemožu očekavat žaden Montmartr.

17.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 39.68 | Přečteno: 2571 | Diskuse

Jitka Jakubíková

Jak v Mexiku ušetřit 41300 aneb díky za novoroční dárek

Za poslední rok, kdy mě covid přišpendlil na nečekanou část mapy, jsem nevytáhla téměř paty z domu. Za pár desítek tisíc je teď vytáhnu...

17.1.2021 v 8:28 | Karma článku: 16.67 | Přečteno: 598 | Diskuse

Libor Čermák

Kde se nalézá Rodrigova skála?

Víte, co je to Rodrigova skála a kde se nalézá? Je to skutečně velmi zajímavé a romantické místo v jedné přírodní rezervaci. A nádherné je i její okolí. Proslavil ji především Jaroslav Foglar ve své knížce "Devadesátka pokračuje".

16.1.2021 v 17:53 | Karma článku: 18.18 | Přečteno: 402 |

Ladislav Větvička

Dobry den, seňore. Je 12:05. Nemožete tu sedět

Otočil sem se na policajta a bylo mi ho lito. Ja byl v tričku, kraťasach a pil sem svobodnu kubu. On nade mnu stal v unyformě, čapce a potil se jak ščur.

16.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 42.98 | Přečteno: 3572 | Diskuse

Ladislav Větvička

Vlada přikazala nošeni roušek při porcovani ryb

S tuto informaci přišel Helmut dneska rano. Připadalo mu, že to je kličova zprava dňa. Hlupa vlada pry přikazala rybařum chranit si pysk...

15.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 41.30 | Přečteno: 2909 | Diskuse
Počet článků 71 Celková karma 12.52 Průměrná čtenost 1116

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco kolem 5.000 kilometrů. Před čtyřmi roky jsem začal používat elektromobil a doposud najel něco málo přes 150.000 elektrických km.

Po této zkušenosti vnímám elektromobil jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Najdete na iDNES.cz