Tesla by se divil …
Kdysi dávno, za mých mladých let - to bylo minulé tisíciletí - srovnávali jsme naše výrobky s těmi západními. Pro mnohé znamenala značka Tesla zkratku pro TEchnicky SLAbší výrobky. Tehdy mě ale nenapadlo, že srovnáváme československé výrobky se špičkami z celého světa. Sony, Hitachi, Akai, Revox, Grundig, Aiwa, Philips – to byly výrobky mých snů.
B113, Condor, NZC 160, GZ 041 - každý hifista věděl co je to ATZ 4608 a většinou znal i jeho parametry a charakteristiky.
Lovci věrných zvuků si povídali o tom, co všechno museli podstoupit, aby si sehnali „kaloťáky“ (Tesla ARV 3604). Největší hodnotu za socíku měly ty věci, které nebyly k sehnání. Svého času se mi jeden kolega pochlubil tím, jak udělal skvělý kšeft, že sehnal kaloťák za čtyři a půl role toaletního papíru – to dnes už člověk nedokáže pochopit. Pikantnosti tohoto příběhu nebudu rozvádět, nejsme v Mostě.
Pamatuji si prostě doby, kdy mnoho z nás mělo doma Teslu, ale většina chtěla něco jiného.
Nyní mám pocit, že většina touží mít doma Teslu… ale mají něco jiného.
Je to obtížné projet se Teslou? – ptal jsem se dcery, když studovala v Americe a poslala nám fotku toho, co jí půjčili, když potřebovala s kamarády cestovat.
Požádal jsem jí, aby si příště půjčila normální elektromobil a popsala, jak se s ním jezdí a jaké jsou podmínky pro jejich použití v USA – když o tom jak je to s elektromobily v Německu víme například od pana Zímy ZDE.
A co píše Eliška?
Půjčit si v USA auto pro mě není žádná novinka. První auto jsme si půjčovali na náš road trip po USA v roce 2015. Zkušenosti se hodily na další cestě do USA, tentokrát za studiem na 3 měsíce. To jsme si auto půjčovali téměř každý druhý víkend.
První zkušenost po 3 letech byla k nezaplacení. Po zarezervování nejvíce ekonomicky výhodného auta mi dali do ruky klíče od Mustangu.
Pravidla pro silniční provoz se tu trochu liší a to i stát od státu a proto vydat se na neznámé silnice v luxusním autě a bez spolujezdce je pro děvče z maloměsta celkem výzva. Challenge accepted.
Mustang jezdí super, ale u rychlonabíječek nenačepuje.
Další výzvou bylo zdolat Kanadský národní park Banff s letními pneumatikami a se základním pojištěním, které bylo vystaveno pro USA. “Tohle jsme nedomysleli” prolétlo mi hlavou, když jsem se ve sněhové vánici snažila marně chytit alespoň lajn označujících okraj silnice. Zastavit jsme z bezpečnostních důvodů nemohli, LDWS (Lane Departure Warning System) nám také nepomohl, palivo docházelo a informativní cedule, která nám sdělovala, že dalších X mil máme čekat jen hory a žádnou benzínku také náladu nezvedla. Navzdory všemu jsme výzvu přijali a do Banffu i z něj se v pořádku dostali. Challenge accepted.
Další výzvou bylo strávit 10 dní na roud tripu s dalšími 5ti kamarády, každý z jiné země. Dokud nezažijete každý den 12 hodin v autě se stejnými lidmi, nepochopíte, jak moc důležité je mít správný playlist. Anyway…
Žádné z těchto dobrodružství se nevyrovná tomu, kvůli kterému znovu sedím v Portlandu v kavárně. Už za pár dní se mi dostane do rukou nejnovější model Tesly.
Tentokrát jsem si “prostě jen” nezarezervovala ekonomicky nejvýhodnější auto... i když možná?
Nejjednodušší způsob jak si v USA půjčit auto je jít přes velké společnosti, které tyto služby nabízejí. Nejznámější jsou Avis nebo Enterprise. Pobočku mají na téměř každém větším letišti a další ve městech. Půjčit auto si můžete na letišti v Seattle a vrátit ho třeba Los Angeles. Každopádně elektromobily jsou zastoupeny poskromnu a dostanete s k nim jen na málokterých letištích. A když už se vám poštěstí, tak to určitě nebude Tesla, natož ta nejnovější.
Pak tu ale existují společnosti, které jsou pouze prostředníkem mezi nájemcem a nájemníkem. A tak jsem se dostala k Tesle 3. Přes turo.com jsem si podle umístění našla Tesly, které místní majitelé nabízejí k pronájmu. Černá Tesla 3 za 57 dolarů na den, vyzvednutí v Portlandu. BINGO!
Že má za sebou jen 4 výlety a 3 recenze se dá pochopit. Že je více jak o polovinu levnější než ostatní Tesly a to i starší modely, to už mě chladnou nenechalo. Nakonec rozhodlo pojištění. V podmínkách stálo, že si ho musím zařídit sama. Po obvolání několika pojišťoven, které mě ujistily, že pojistit řidiče v zahraničí na řízení auto soukromníka možné není, jsem se rozhodla vzít jinou Teslu 3.
Jak se jezdí po Americe Teslou 3? Kolik v ní ujedu a jak náročné nebo nenáročné bude nabíjení? S kolika dalšími Teslami se potkám? Vše budu monitorovat a informovat.
Eliška
Pokračování zítra – třeba o tom, jak jsem přebírala Teslu 3.
PS: Původně byl tento článek určen pro nové stránky jedné asociace, ale nedokážou je zprovoznit (už dva roky). Navíc řeší již pár let takové ty Buridanovské otázky a už se dostávají do fáze metastability.
Možná toto téma znáte pod pojmem Buridanův osel - tedy mám na výběr dvě možnosti – obě dobré – ale co když se rozhodnu pro tu, která je méně výhodná? … no to se raději nerozhodnu vůbec! Znáte to taky? Jak se lidé rozhodují – to mě prostě baví :-) zvlášť, když v odborné literatuře naleznete toto téma pod termínem Buridan's ass!
Blog má omezené možnosti – a proto byl celý článek o cestování elektromobilem po USA je rozdělen na více částí – jestli chcete vědět něco z reálného ježdění elektromobilem po USA, nebo něco o praktických zkušenostech s TM 3, napište to do diskuze. Eliška nám to zodpoví.
A jelikož je pondělí a začíná pracovní týden - tak jen pro inspiraci:
Buridanův osel – jedinec
Buridanův osel – týmová variace
Také míváte v pondělí poradu týmu?
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz