Tesla se už nediví ...

19. 02. 2019 23:59:59
... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

Proto se článek opozdil o více jak půl dne. Stíhám to tak tak.

V dnešní moderní době naštěstí fungují emaily, FB a telefony 24 hodin po celém světě a tak se dá leccos zařídit i v noci. Není to tak jako hot-line u některých rychonabíječek v ČR (že jako elektromobilisté nejezdí v noci a o svátcích a taky, když je zima, nebo moc horko) – tak proč by v tu dobu někdo bral telefony na lince k nahlašování poruch - když je nefunkční nabíječka.

V Americe je to trošku jinak – o tom už nám něco poví Eliška:

Po cestě do Ameriky jsem na Tesly narážela téměř na každém kroku. První byla vystavená V Amsterdamu na letišti.

Další mě přijela vyzvednout do Portlandu.

Po cestě jsme se zastavili nabíjet na superchargeru (SC).

A šli se mezi nabíjením podívat po obchodech.

Rezervaci Tesly a časy vyzvednutí a vrácení jsem měnila tolikrát, že mě v hlavě utkvělo vyzvednutí v úterý ve 13:00 v Portlandu. V pondělí dopoledne jsem seděla v Corvallisu v knihovně, ještě unavená z cesty, vstřebávajíc jet lag a v šoku ze špatných zpráv z domoviny - když mi přišla zpráva od Marcuse, jestli ještě počítám s vyzvednutím dnes v 1pm. Hodně rychle mi došlo, že jsem den vyzvednutí na poslední chvíli změnila na pondělí, protože díky týdenní slevě to vyšlo jen o několik málo dolarů dražší.

Tímto se vyzvedávání rezervované Tesly stalo ještě o něco dobrodružnějším. Marcus souhlasil s pozdějším vyzvednutím a mě jel za necelou hodinu vlak z vedlejšího města, abych v Portlandu byla alespoň okolo 5 hodiny. Abych se dostala rychle a pohodlně na vlak - a taky na místo vyzvedávání potřebovala jsem Uber. Ten zase potřebuje internet. Takže první cesta byla k AT&T - zařídit si data do telefonu. To zabralo cca půl hodiny. Odhadovaný čas příjezdu na vlak 20 minut!

Vzala jsem Uber, který přijel do 6 minut a na vlakovém nádraží byla 3 minuty před odjezdem. Na kupování jízdenky nebyl čas. Koupím ve vlaku s přirážkou (jak to ostatně dělám občas i v ČR). V Oregonu se ale do vlaku bez jízdenky nedostanete. Přes mou veškerou snahu ( a snahu i ostatních cestujících mi pomoct) se mi koupit lístek ještě v tu chvíli nepodařilo.

Paní průvodčí mě nakonec do vlaku vzala, ale protože jsem neměla cash, musely jsme půl hodiny volat a koupit lístek na kartu. Do Portlandu jsem dojela s dalším cca dvouhodinovým “vlakovým“ zpožděním a Marcusovi ještě dvakrát psala o posun času vyzvedávání. Vždy s pochopením vyšel vstříc. Teslu jsem nakonec vyzvedávala v 7 večer.

A konečně k samotnému vyzvednutí.

Majitel dvou Tesel by mohl mít pravděpodobně velký krásný dům s velkou zahradou. Tady jsem ale přijela k malému milému domečku, uprostřed dalších menších domů, se zahradou a garáží s nabíjecím místem.

Marcus už na mě čekal (6 hodin). Ukázal mi fotky, které nahrál na Turo a dva škrábance, které Tesla měla. Dal mi do ruky kartu a zeptal se, jestli mám nějaké otázky. Řekla jsem, že už jsem řídila Teslu S a jestli je to podobné. „Nějaké změny tam jsou.“ Něco málo mi ukázal, nasedl do své černé Tesly a odjel. A tak jsem zůstala uprostřed Portlandu sama v bílé Tesle 3, horečně mačkajíc na displej, abych zjistila, jak to všechno funguje.

Kartu (klíček TM3 nemá) je potřeba přiložit pod opěradlo po pravé straně, ale o to si Tesla řekne sama za pomoci displeje. Řazení je na páčce za volantem na pravé straně, světla se spouští automaticky, zrcátka a volant jsem si nastavila a navigace byla do Corvallisu domů, takže jedeme.

Tesla 3 nemá na palubní desce žádné informace, vše je na displeji vpravo.

Prvních pár dní to byl nezvyk, oči pro informace automaticky sklouzávaly dolů k rukám, takhle musely dolů a ještě vpravo. Ale zvykla jsem si. Při jízdě v podstatě nebylo potřeba nic dělat, jen držet pedál, volant, oči na vozovce a občas spustit blinkr. Dojezd byl téměř 300 mil, takže z Portlandu do Corvallisu baterka vystačila i s velkou rezervou.

I přesto byla první jízda nezapomenutelná.

Portland je hlavní město Oregonu a aut je tam nepředstavitelně. Obchvat s minimálně 3 pruhy, několika patrové mosty, podjezdy, nadjezdy, přejezdy, odbočky... Hodně mi pomohla navigace. Vše, co jsem potřebovala vědět, bylo v pravém horním rohu displeje – moje rychlost, maximální povolená rychlost, kam odbočit a za jak dlouho, ve kterém pruhu se mám držet, čas příjezdu na místo určení, zbývající míle, zbývající čas a kolik mi zbude v bateriích po dojezdu. Na zbytku displeje byla navigace, která ještě v tu chvíli směřovala vždy na sever - takže mi v tu chvíli byla na úplně nic.

Byla tma a pršelo a já už za jízdy neměla jak zjistit, jak se manuálně ovládají stěrače. Ty byly nastaveny automaticky, ale jejich rychlost mi naprosto nevyhovovala. Několikrát se stalo, že jsem na cestu přes déšť neviděla a orientovala se jen za pomoci světel ostatních aut. V jedné chvíli už jsem byla natolik zoufalá, že jsem se rozhodla zkusit páčky za volantem. V Tesle S mi to fungovalo, jen si nepamatuji, kde přesně. Zkusila jsem pravou páčku za volantem a posunula ji dolů. Auto začalo samovolně zrychlovat – to bylo tím, že se takhle zapíná tempomat. Dupla jsem na brzdu, abych znovu přebrala kontrolu nad rychlostí - jenže jsem hodně zpomalila. Musela jsem znovu přidat a zkusila jsem další páčku. Zase špatně - zase brzda a poté opět zrychlení. Auta za mnou už začala troubit. Naštěstí nejhorší déšť ustal a stěrače začaly tak nějak stíhat.

Manuální ovládání stěračů je nakonec jednoduché:

Stačí kliknout na levou páčku za volantem = jednorázové použití.

Na displeji vpravo dole je na výběr políčko se stěračem – tam si vyberete rychlost - nebo automatické stěrače.

Protože celý týden v Oregonu propršel, používala jsem stěrače hodně, ale už vždy jen manuálně, nikdy automaticky.

Domů jsem přijela unavená, hladová, psychicky vyčerpaná, ale spokojená a nadšená z první jízdy v Tesle 3.

No a další článek o cestování s Teslou 3 po Oregonu očekávejte vzhledem k časovému posunu - až v pátek po ránu.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 19.2.2019 23:59 | karma článku: 20.81 | přečteno: 1342x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 36 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.12 | Přečteno: 494 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...