Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41i87ř71í 13K64i77n12d20l 2188747603627

Prodej elektromobilů se v roce 2017 pohyboval 1, 5 procentech a to jak u elektromobilů a tak u hybridů. Je zajímavé, že jejich prodej klesá. Přitom EU se snaží lidem za každou cenu vnutit elektromobily. Celé úsilí oficiálně pramení ze snahy snížit evropskou produkci emisí CO2. Přitom auta se podílí 14,8 procent CO2 v ovzduší.

+1/0
10.10.2018 12:13

T79o72m34á15š 79D31v58o90ř34á89k 6427165203477

Kde ta čísla berete? Globálně samozřejmě prodeje elektromobilů i hybridů rok od roku rostou, viz např. http://www.ev-volumes.com.

0/0
10.10.2018 13:26

J97i65ř41í 12K50i27n47d67l 2538497503107

Elektrické auto má výfuk v Prunéřově, Ledvicích a podobně. Čím víc bude elektrických aut, tím víc bude potřeba elektrického proudu. To povede k tomu, že cena elektrického proudu půjde nahoru. Baterie v autě mají vydržet až osm let. Za tu dobu klesne dojezd auta z 300 km na 200 km. Jedna nová baterie stojí v současné době 143 000 Kč. Jenže dnes se ukazuje , že u některých aut baterie takovou dobu nevydrží. Zjistilo se, že rozhodující je, kde auto jezdí. Pokud jezdí v místě, kde je vysoká teplota vzduchu a naopak nízká výdrž v obou případech jde výkon baterií dolu.

+3/−2
10.10.2018 10:25

T85o71m28á72š 30D50v61o37ř58á29k 6577525283527

V ČR má v Prunéřově cca polovinu výfuku, třetinu v Temelíně a zbytek v plynu a OZE. A to je o dost lepší, než aby mělo celý výfuk pár metrů od Vašeho nosu (a nosu dalších tisíců obyvatel měst.

Když si spočítáte, kolik by obnášel přechod všech osobních vozů na elektro, tak se dopočítáte k potřebě cca 1,5 násobku Temelína, což by šlo pokrýt už dnes na úkor vývozu. Přechod všech osobáků na elektro je ovšem otázka desítek let. Tolik k ceně elektřiny, samozřejmě jsou tu další (rozumějte horší) problémy - distribuce, nabíjení.

Ze zkušeností majitelů vozů Tesla vyplývá, že maximální kapacita baterie klesne po ujetí prvních 80 tis. km asi o 5 %, ale potom už degraduje velmi pomalu, takže na 90 % se dostane až po ujetí cca 300 000 km (kdy většina aut už pomalu začíná být na odpis). Viz https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/.

+1/0
10.10.2018 11:00

J83i22ř62í 51K54i65n91d26l 2788457773157

Ze zkušeností majitelů vozů Tesla vyplývá jedno, že teorie je jedna věc a praxe je věc druhá. Podle vás odborníci upozorňující na to, že čím víc bude aut na elektriku, tím víc bude stoupat potřeba elektrického proudu. Tak nevím. Možná jsou to blbci a vy to znáte víc.

0/0
10.10.2018 11:53

T34o42m25á22š 28D84v63o78ř45á85k 6727615683917

Kdybyste se obtěžoval rozkliknout ten odkaz na konci mého předchozího příspěvku, zjistil byste, že se jedná o data z reálného provozu, shromažďovaná samotnými řidiči, nikoli firmou Tesla. Tedy Vaší poznámka o teorii a praxi je jaksi mimo.

Že bude stoupat spotřeba elektřiny je samozřejmě jasné a já jsem nikde netvrdil, že stoupat nebude. Bude. Pokud by všech cca 5 milionů osobáků, registrovaných v ČR, jezdilo na elektřinu, bylo by třeba navíc asi 70 GWh denně. To je ekvivalent asi 1,5 Temelína (v permanentním provozu, takže v praxi to bude víc). Dnes vyvážíme průměrně 35 GWh denně, takže polovinu vozového parku by šlo napájet jen dnešním vývozem. Takže asi tak.

No a Vy byste se možná mohl pokusit oprostit od předsudků a zkusit moje argumenty zpracovat racionálně, bez poznámek o blbích apod.

+2/0
10.10.2018 13:18

S53t81a88n78d17a 88N83o96v43á35k 8149123936844

:-).....Pane Kindle.....tentokrát Vám dávám plně za pravdu ! R^R^R^

0/−1
10.10.2018 15:34

M17i68r92e81k 93M25a25t29y22á45š 3104728873483

Dobrý den pane Kindl,

uvádíte zajímavá čísla. Máte nějaký zdroj nebo odkaz na vámi uváděná data?

Zvlášť cena 143.000,- Kč za novou baterii by mne velmi zajímala. Jedná se o trakční baterii do elektromobilu? Jaký typ? Jaká kapacita?

Jestli se jedná o alespoň 20 kWh baterii, tak mi prosím dejte kontakt na prodávajícího. Hned bych tam zajel jednu si koupit. Použil bych to na FV doma. Za tu cenu se to opravdu vyplatí.

+1/0
10.10.2018 16:09

M17a96r48e11k 81Š62t21ě19t37k98a 4381888312373

Škoda že nemáte praktické zkušenosti s e-Golfem, musím každý týden absolvovat souvislou cestu 170 km ráno a 170 km odpoledne zpět s cca 8-10hod přestávkou.

A samozřejmě by mě také zajímaly náklady (dobíjení z klasické 3fáz. zásuvky 25A), u současného automobilu mě uvedená cesta tam a zpět stojí na palivu cca 550,- Kč.

+1/0
10.10.2018 10:06

M97i89r17e26k 89M78a70t76y92á90š 3664538753343

Praktické zkušenosti s těmito vozy mám.

S eGolfem (mr2014) to nedáte, s eGolfem (mr2018) v pohodě. Stačí Vám i nový Leaf.

+1/0
10.10.2018 10:21

M69a52r77e43k 10Š44t89ě45t85k13a 4291418722973

Ano onen Nissan, na ten jsem se také díval, během 2-3 let budu muset řešit obměnu vozu, tak snad se dojezd elektromobilů zase o něco zvýší a ceny (nových vozů) naopak sníží, aby mohli lépe konkurovat komerčním vozům.

+1/0
10.10.2018 10:40

M41i92r53e14k 92M87a30t31y37á83š 3824198763403

Jestli to budete řešit až za dva až tři roky a jezdíte tak málo, měl by vám stačit nový eup. - Cena cca. 390 000,- Kč a dojezd cca. 300 km lehkou nohou.

0/0
10.10.2018 16:04

T13o57m43á38š 85D86v48o83ř31á93k 6877855463617

Myslíte spíš eGolf, ne? eUp dá 300 km lehkou nohou leda na Měsíci :-)

+1/0
10.10.2018 16:54

M14i14r95e58k 16M72a44t10y47á62š 3594868143483

Píši nový (od r. 2019) bude ho prodávat i Škodovka.

0/0
10.10.2018 17:05

T25o93m60á90š 66D59v41o37ř69á90k 6547855583577

Super, o něčem takovém bych také uvažoval. Díky za info.

0/0
10.10.2018 17:58

M71a58r25e17k 51Š67t27ě33t86k33a 4121148942133

Používám posledních pár měsíců soukromý vůz i na služební cesty, co jsem se tak díval, za posledních 5 měsíců cca 10 tisíc km, takže ročně +/- kolem 24 tisíc km. Chtěl bych ale něco většího než e-up a také je otázka, jak se na dojezdu projeví zatížení, vozím též vybavení, takže nějaké místo v kufru + hmotnost nákladu navíc, kterou u současného dieselu samozřejmě neřeším, neb se na spotřebě projeví jen minimálně. Proto jsem myslel na nový Golf, příp. Octavii (třeba se v té době už bude také vyrábět), nebo prostě něco v této třídě.

+1/0
10.10.2018 17:56

M20i80r77e98k 81M10a67t36y42á96š 3284868293763

V tom případě bych spíše uvažoval o něčem z rodiny VW I.D. (současný eGolf bude za dva roky zřejmě již mimo hru).

A jestli nepotřebujete vozit příliš objemné věci, tak TM3 může být skvělá volba /vzhledem k možnostem jejího nabíjení/.

0/0
10.10.2018 18:41

J43a15n 14H30a24r86v37a87n 3467518455456

Nu pane Matyáši, hlouposti že při najetí 70 000 km se 6x mění olej nemůžete sám věřit. Já mám interval 30 000 km, při delších cestách tankuju po ujetí 1 100 km.

Tak přeji hodně zábavy s elektromobilem ;-D

+5/−2
10.10.2018 10:02

M30i90r17e37k 87M62a64t38y26á88š 3234558133573

No vidíte, já měnil olej u Felicia Pick up 1,9D po deseti tisících. Že by mi v tom servisu lhali?

Děkuji za tip - nechám to prověřit - vždyť víte, kdo dnes věří údajům o VW TDI!!

+1/0
10.10.2018 10:08

J88a45n 25H28a88r63v47a50n 3887808295816

Ale budiž, vzpomínám si, že na Š120 byl původně interval výměny oleje 5 000 km, ale pak to prodloužili na 7 000 km. Inu opravdu se může stát taková častá výměna, pokud má někdo tak staré auto.

+1/0
10.10.2018 10:19

M88a17r75e32k 44Š35t62ě45t78k76a 4291158192643

Zálež asi na typu vozu, já mám na svém automobilu najeto přes 80 tisíc a servis (spojený s výměnou motorového oleje) jsem absolvoval celkem čtyřikrát.

+1/0
10.10.2018 10:09

M32i90r59e54k 91M57a26t65y97á91š 3714278623803

Díky. Mě to prostě baví :-)

+1/0
10.10.2018 16:12
Foto

J97a79r11o35m17í15r 72V56e61g93r 2547860912660

Jak možná již víte, jezdím již 30 let výhradně elektricky.

Začátky byly sice radostné, ale i krušné. Dokonce byly i krušnější, neexistovaly mobily , nabíjecí stanice ani internet.

Zocelilo mne to a nyní, když jsem se dopracoval ke konečnému řešení jsem v naprosté pohodě a to včetně a hlavně psychické. Usednu li do mého posledního vozu,zavřu dveře (rázem jsem v naprosto jiném světě) zapnu lehkým dotekem na displeji topení na principu tepelného čerpadla, přidám vytápění sedačky a po odmlžení skla oboje snížím na minimum. Dojezd je stále více než dostatečný, stejně jako výkon vozu a pohoda uvnitř.

Dříve jsem jezdil Peugeotem 106 a podobnými koncernovými vozy od PSA, kde bylo nezávislé topení. Topilo se pouze v zimě, spotřebovalo na hodinu cca 0,2l benzinu či nafty a tepelná pohoda byla. Upozorňuji, že se jedná o 20 let staré vozidla, která jezdí dodnes a stále některá nová vozidla na tato nemají. Baterie se daly vyhřívat, což jsem včetně tepelné izolace upravil sám. Dojezd byl přesto až o deset procent nižší a to díky vyšší hustotě vzduchu. Tato okolnost však způsobuje zvýšení spotřeby i u čmoudů, kde se ale spotřeba zvyšuje díky nízké (skoro pražádné) účinnosti spalovacího motoru mnohem více. Proudu zdar!

+1/0
10.10.2018 9:59

J77a21n 26H20a19r33v41a55n 3897448885706

Tak to snížení dojezdu kvůli hustotě vzduchu mě velmi pobavilo, dlouho jsem se smál, díky ;-D

+3/−1
10.10.2018 10:08
Foto

J65a33r19o83m59í26r 72V80e47g97r 2747920962130

Pane Kindle. Máte také normální, tím myslím elektrické , auto a jaké, že máte takové vědomosti? Jezdím již třicet let na elektřinu a například jedno mé vozidlo má najeto přes 300 tisíc km na původní baterie, mám na ně ještě 4 roky plnou záruku na baterie a stále mají skoro plnou kapacitu a ujedu přes 600 km na jedno nabití. Tolik od někoho, kdo elektromobily provozuje.

0/0
10.10.2018 21:46
Foto

J90a74r39o65m10í14r 65V59e87g85r 2757610182380

Sméch prodlužuje prý život a skoro bych tomu věřil, protože to rozhodně působí pozitivně. Ale kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe. Zkuste si to spočítat, jsou na to poměrně jednoduché fyzikální vzorečky, navíc odpor vzduchu roste s qadrátem rychlosti.

0/0
10.10.2018 21:51

J49o52s89e66f 45H46u49m49m47e77l 9435376242200

Vegr

můžete mně vysvětlit, odkud tepelné čerpadlo čerpá teplo v mrazu -20st, aby ho mohlo posílat do vozidla ?

+2/−1
10.10.2018 11:35
Foto

J29a78r46o32m22í15r 42V65e26g33r 2447830152160

Pane Hummele, není to tak složité , v podstatě jde o Carnotův cyklus i když v podstatě trochu obrácený ,zde https://www.abeceda-cerpadel.cz/cz/princip-tepelneho-cerpadla si to můžete přečíst a pokusit se to pochopit. Já s tím jako učitel fyziky nemám takový problém a s tepelným čerpadlem vytápím i můj dům. Mohu i nějaké prodat. (Hapel 40 - 27 kW nové, nepoužité - vzduch-voda)

0/0
10.10.2018 21:24

J44o32s18e97f 17H43u41m94m18e18l 9565606632500

z vašeho dkazu jsem zkopíroval : ..Na stejném principu pracují i tepelná čepradla odebírající teplo ze vzduchu. Jak je ale možné ohřívat chladivo vzduchem, která má například -20°C ? Jednoduše, chladivo musí mít teplotu třeba -25°C a "teplejším" vzduchem s -20°C, ho dokážeme ohřát o několik stupňů výše. .. jako učitel fyziky mně snad dokážete sdělit , za mrazu - 20 °C máte v autě o několik stupňů výše, t.je třeba - 18°C ? To se vám to veze v autě s teplotou -18°C....

+1/−1
11.10.2018 1:22

T37o60m32á71š 89D54v39o18ř49á52k 6487135953827

To už jen trollujete nebo jste to prostě jen nedočetl? Máte to tam fakt jako v učebnici:

... Nemrznoucí směs ohřátá „přírodním teplem“ se odvádí do výparníku tepelného čerpadla, kde se nízkopotenciální teplo předá chladivu kolujícím uvnitř zařízení. Chladivo se tím ve výparníku vypaří a vzniklý plyn je nasán kompresorem. Kompresor ohřáté plynné chladivo prudce stlačí a díky fyzikálnímu principu komprese, kdy při vyšším tlaku stoupá teplota, jako teplotní výtah „vynese“ ono nízkopotenciální teplo na vyšší teplotní hladinu cca 80°C...

A ještě to pokračuje dál, to jen kdybyste chtěl namítat, že 80 stupňů je už zase trochu moc :-)

+1/0
11.10.2018 3:16

J35o65s31e60f 41H43u14m24m69e44l 9305806782340

1. můžete mně říct, když váš kompresor "vytáhne" teplotu z okolního vzduchu -20°c na + 80°C (což je podle mně nemožné)- kolik ampérhodin spotřebuje ? Co to udělá s dojezdem ?

2.Pokud neučíte fyziku v mateřské školce, číslo napíšete

3. diskutoval jsem s majitelem el.auta, říkal, že pro mrazy má ještě auto se spal.motorem

4. kdykoliv byla diskuze o vytápění auta, nikdo to nedokázal popsat

0/0
11.10.2018 9:24

J70o38s74e61f 50H90u38m64m11e71l 9935596752360

omluva, musím to poslat znova

1. můžete mně říct, když váš kompresor "vytáhne" teplotu z okolního vzduchu -20°c na + 80°C (což je podle mně nemožné)- kolik ampérhodin spotřebuje ? Co to udělá s dojezdem ?

2.Pokud neučíte fyziku v mateřské školce, číslo napíšete

3. diskutoval jsem s majitelem el.auta, říkal, že pro mrazy má ještě auto se spal.motorem

4. kdykoliv byla diskuze o vytápění auta, nikdo to nedokázal popsat

+1/0
11.10.2018 9:25

M82i64r58e14k 46M58a68t52y85á94š 3294308453223

Dobrý den pane Hummel, asi to není na mě, ale doporučuji Vám jeden z mých prvních článků. Je o tom, jak jsem převzal elektromobil a rovnou jel za studeného počasí asi 600 km (přes víkend).Nebyla to žádná sranda.

https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=622012

Dnes se spoustou zkušeností nemám problém jezdit ani ve velké zimě.

Tepelné čerpadlo v autě nemám – tak vám nebudu odpovídat na dotazy, které se ho týkají. Ale něco z praxe. VW eup má využitelnou baterii pro jízdu cca 15kWh. Graf je u tohoto článku dole.

https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=680492

Je na vás, jak to v zimě použijete, jestli na jízdu, nebo na topení. Stalo se mi, že jsem v zimě s eupem stál na D1 v koloně – asi hodinu. Dojezd jsem měl spočítaný s velkou rezervou, ale už po půl hodině v té koloně jsem se musel rozhodovat jestli budu raději mrznou v autě, nebo budu mít rezervu na dojezd. Když se po hodině kolona rozjela, tak jsem dojel tak tak a ještě k tomu úplně zmrzlej. Tolik ukázka praxe.

0/0
11.10.2018 10:01

T90o86m51á19š 75D15v47o21ř76á86k 6617155543707

Neučím fyziku v mateřské školce a číslo nenapíšu. Nejsem ani expert na tepelná čerpadla, třeba k tomu bude mít víc pan Hummel. Za sebe bych rád zdůraznil, že jsem reagoval na demagogii ve Vašem příspěvku, kdy jste citoval kus textu z jeho obsahu a snažil jste se z toho vyvozovat, že když je venku -20, tak tepelné čerpadlo bude "topit" dovnitř -18.

Řekl bych, že bude záležet na konstrukčních parametrech toho kterého TČ a na použitém chladivu. Je docela dobře možné, že při -20 stupních už bude topit málo nebo vůbec, protože bude navržené třeba, co já vím, jen do -12.

Na teslamotorsclub jsem našel toto tvrzení:

"Modern heat pumps will put out their full BTU rating even when its -10F out. At that temperature, they are still more efficient than resistance heating. At around 30 degrees they only use 1/4 of the energy of resistance heating. The car would still need resistance heating for really cold days, however for the vast majority of the time the heat pump would be a huge benefit. In addition the added cost to make an air conditioner into a heat pump is very very small."

Takže - moderní tepelné čerpadlo údajně dokáže fungovat s plným výkonem i při -10 F (-23 C) a i při této teplotě je pořád ještě účinnější než odporové topení. Při 30 F (-1 C) spotřebuje jen asi 1/4 energie odporového topení. To je stále dobré mít pro dny s opravdu mrazivými teplotami, ale většinu chladných dní se TČ vyplatí.

+1/0
11.10.2018 15:02

T63o59m66á80š 66D77v41o14ř84á26k 6437295643277

A ještě jeden z dalších příspěvků (z Norska) - moderní TČ pro auta se konstruují pro -13°F (-25°C), což znamená, že při této teplotě ještě dokáží dodat nějaké nominální množství tepla, tj. z pohledu uživatele to topí ještě naplno. Pod touto teplotou pořád funguje, ale výkon už klesá. A samozřejmě efektivita klesá s venkovní teplotou. V Norsku se TČ vytápí domy a tato TČ mají konstrukční teplotu -30°C.

Jiný uživatel srovnává odběr rezistivního topení z Chevrolet Volt (3 kW kontinuálně) s tepelným čerpadlem v Kia Soul (500 W přerušovaně), při venkovní teplotě 4°C, přičemž subjektivně Kia vytopí interiér mnohem rychleji. Rezistivní topení prý použije pouze na chvíli na začátku jízdy, než se čerpadlo začne čerpat.

+1/0
11.10.2018 15:35
Foto

J51a78r41o30m54í25r 72V24e30g83r 2837690882710

Pane Hummele, těmi několika stupni je myšleno cca 70°C a výstupní teplota z TČ , které se používá pro vytápění bytů bývá mnohdy ještě vyšší. Prakticky se pro vytápění bytů používá podlahové vytápění , do kterého se pouští voda o teplotě max 35°C. Pak čerpadlo pracuje mnohem úsporněji, protože nepotřebuje tak veliký tlak a dosahuje topného faktoru cca 1:4. V autě se používá ještě nižší teplota, cca max. 24°C a tím je provoz ještě výhodnější, protože může dosáhnout ještě vyššího topného faktoru. Je ale potřeba uvést, že při běžných teplotách (-5°C) to pracuje ještě mnohem lépe a spotřeba energie na vytápění je ještě mnohem menší, než kdyby se vytápělo pouze elektricky, jako to mívala elektrická auta ještě třeba před pár lety (viz MIA electric z roku 2014). Tesla je auto, které je téměř dokonalé a mám tam velice málo prostoru ke zlepšování. Konec přednášky, jdu vylepšovat.

+1/0
11.10.2018 12:34
Foto

L86i71b51u41š14e 96P87a36l38k48o62v67á 5801853117359

teda já vás obdivuju jaké máte nervy-mě by klepla;-D

+1/0
10.10.2018 9:24

M74i55r50e29k 68M96a54t40y59á38š 3964488383813

Myslím, že i to brzy přijde.:-P

+2/0
10.10.2018 9:27

I95v96a87n 69M27a23r73e12k 6254668382

No, mě by velmi zajímalo p.Matyáši,(nikde jsem se to nedozvěděl) o kolik se sníží dojezd elektromobilu ve studeném či mrazivém počasí, pokud jste nucen temperovat interiér na přijatelnou teplotu+ odmrazování skel atd ? A nebo má elektromobil nainstalovaný teplovzdušný benzinový či naftový agregát ? Děkuji za odpověď.

+2/0
10.10.2018 9:16

M25i50r92e67k 86M44a86t23y94á19š 3384298693123

Dobrý den pane Marku,

dojezd se sníží hodně - ale záleží na okolnostech. Jsou dny, kdy v zimě na D1 nedojedu vůbec nikam ;-D.

Ale nyní vážně - záleží od typu elektromobilu a od "zarytosti" elektromobilisty.

V případě, že máte v autě bufík - např.VW Citystromer - tak se dojezd sníží pouze o cca. 5% a někteří elektromobilisté si nezávislé topení nechávají dodělávat i do modernějších elektromobilů.

Dojezd se snižuje podle toho jak topíte a jaká je venku zima. Nškteré elektromobily se dají vytopit na požadovanou teplotu ještě v době, kdy jsou připojeny na Wallboxu (dá se to i naprogramovat na určitý čas).

Minulý rok, když bylo u nás -18 oC, tak mi to snížilo dojezd asi o 40%.

Na druhou stranu jsem jel do Brna elektromobilem proto, že se mi dýzl nepodařilo nastartovat.

0/0
10.10.2018 9:26

I88v26a20n 81M74a10r49e96k 6554518642

Díky za zasvěcenou odpověď p.Matyáši. To bych si tedy u nás na Valašsku elektromobil moc neužil. ;-(

+1/0
10.10.2018 12:59

T79o20m68á86š 60D72v39o82ř89á53k 6567615723717

Že se tak ptám - kolik dní v roce máte u Vás na Valašsku přes den -18 stupňů? ;-)

0/0
10.10.2018 13:21

I93v20a35n 42M72a66r77e27k 6664378962

Dovolím si p. Dvořáku pochybovat, že interiér svého vozu temperujete až když teplota klesne na -18 stupňů ? Jestli ano, máte můj velký obdiv. R^

0/0
10.10.2018 19:32

M62i29r50e66k 88M27a94t51y12á17š 3334278353443

No a jestli si myslíte, že to štěstí - nedovolat se na zákaznickou linku ČEZu jsem měl jen já, tak se koukněte třeba sem.

http://www.hybrid.cz/test-novy-nissan-leaf-40kwh-jezdi-jako-blesk-ale-pomale-nabijeni-je-problem#comment-157166

+1/0
10.10.2018 9:08

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz