Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

Nevím čemu věřit. Na konferenci na e-salonu před dvěma lety mluvila nějaká paní z plynáren, že technologie CNG je už tak čistá, že splňuje téměř všechny normy na roky dopředu a tak budeme vozy s touto technologií vyrábět mnoho let. Také pán, který reprezentoval „svaz nezávislých petrolejářů“ – nevím přesný název organizace - jen si pamatuji, že velmi přesvědčivě mluvil o tom, že v Německu testované nejnovější motory na naftu se vstřikováním močoviny prakticky čistí vzduch a je jen otázka pár let, než budou uvedeny do praxe. Proč tedy ta panika s elektromobily?

Co dělali lidé z plynáren a z petrolejářského průmyslu na konferenci na e-salonu? To se musíme ptát organizátorů. Od té doby se mnoho změnilo. BMW i Mercedes mezitím oznámili ukončení vývoje spalovacích motorů pro osobní vozy a zanedlouho poté oznámili, že ani hybridy nebudou dále vyvíjet – nedokáží totiž splnit ty normy, které jim nadiktovali ti úředníci z EU.

Možná by chtělo se podívat, jak to začalo.

Kdysi dávno, v roce 1968 byl založen Římský klub. Ten o sobě tvrdí, že „je organizací jednotlivců, kteří sdílejí společný zájem o budoucnost lidstva a usilují o změnu“. Možná Vám římský klub nic neříká, ale pravděpodobně jste slyšeli o publikaci Meze růstu (Limits to Growth).

Co se tehdy psalo, se dovíte například zde: https://archive.org/details/limitstogrowthr00mead

Jak už sám název napovídá, publikace se zabývá tím, kam až může civilizace na zemi růst. Kolik toho ta Země snese. Kolik lidí uživí. Kolik si můžeme postavit domů, koupit aut, vyrobit tepla, spálit nafty, aby to ještě fungovalo a aby se jednalo o „udržitelný růst“ – termín který jistě taky známe. Dá se růst do nekonečna?  

Kolik toho vlastně člověk k životu potřebuje? Aut, televizorů, SIM karet, párů bot, nemovitostí, mobilů, alkoholu, piv … na to máme Český statistický ústav. V mnohých datech jsme mezi předními, nebo dokonce nejlepší na světě. Nejedná se pouze o úmrtí na Covid (s Covidem, ohledně Covidu – nevím, jak se tomu nyní říká), ani nechci mluvit o tom, který premiér vlastní nejvíce nemovitostí na světě. Jedná se mi spíš o tu špínu.

Dá se dozvědět, která země je nejšpinavější na světě?

Když jsem byl malý kluk, jezdil jsem do pionýrského tábora v Jedovnicích. Mám z pobytu jednu zajímavou vzpomínku - a to, že holky z Ostravy v té době chodily rády do školy a neměly rády „příležitosti“, kdy se do školy nemuselo. To byly ty skvělé chvíle, kdy byly „uhelné prázdniny“, sem tam nějaká kalamita, první máj a tak. Pro nás kluky z Jižní Moravy – skvělé časy. Rodiče v práci a my většinou sami doma. Bez internetu, bez soc. sítí – představte si toho času!

U holek z Ostravy to bylo jinak. Holky z Ostravy do školy nechodily pouze tehdy, když ráno zvracely.

Nejdřív jsem taky nerozuměl, ale vysvětlily mně, že tam býval občas tak hrozný vzduch, že se nedal ani pořádně dýchat. No a slabší povahy z toho ráno zvracely. Co si pomatuji, tak za našich mladých časů byla škola hrozná, ale abych místo školy den prozvracel, to bych asi taky raději šel do školy.

Proč o tom píšu? Dnes ráno přede mnou na stopce vyrazil taxík s ostravskou SPZ. Odpich měl parádní, to víte VW s TDI. Možná byl i přečipovaný, ale zcela jistě bez DPF filtru. Zanechal za sebou takový oblak dýmu, sazí, smradu, že jsem přemýšlel o tom, jestli mám zapnout stěrače. Nevím, jestli to bylo tím, že je taxikář, nebo tím, že byl v Brně, možná typem motoru, ale takový dým jsem neviděl ani u náklaďáku. A tak jsem si vzpomněl na holky z Ostravy. Zdalipak po ránu ještě zvracejí.

Byl jsem nedávno na skvělé konferenci o elektromobilitě. Pořádali to elektromobilisté pro elektromobilisty. Konferenci nedotovala EU, ale ty informace! Z praxe, z magistrátu, z evropského parlamentu.

BLOG 89 - konference PŘÍLEŽITOSTI ELEKTROMOBILITY.jpg

O elektromobilitě povídali ti, co elektromobilem sami jezdí. Žádný komik. Prostě skvělých 8 hodin a mnoho překvapení. Někdy mi to však připomínalo ty vtipy ze socíku o třech prezidentech co si honí ego.

Ale schválně, co si myslíte, která z těchto zemí produkuje nejvíc CO2 na hlavu. My, Čína, nebo Indie. Kdo si nejste jist svou odpovědí, doporučím Vám shlédnout přednášku pana Niedermayera, který toto téma přednesl z pohledu EU. Video si můžete prohlédnout ZDE.

Po zhlédnutí tohoto dokumentu stále přemýšlím o tom, co vše dokážeme v ČR odmítnout, rozofšórovat, pokřivit, rozdotovat a překroutit.

Nabyl jsem dojmu, jako by snad měl někdo ze zvracejících Ostravaček potěšení - ale zatím nevím kdo. Vy ano? Vy to víte?

No a jen tak na okraj vývoj počtu EV v ČR

BLOG 89 vývoj počtu elektromobilů v ČR

 

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 7.10.2021 7:00 | karma článku: 13,07 | přečteno: 699x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 921x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik