Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby … se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

Myslím, že nemá cenu vymýšlet nějaký příklad. Ukažme si to na skutečné realizaci. Reálný dům, reálná spotřeba, reálný projekt. Značky a loga neuvádím, většinou nejsou důležité. Jestli vám dává panel od jednoho výrobce 330 Wp a od druhého 330 Wp se mi zdá jedno a praxe říká to samé. Také cyklovatelnost (životnost) u baterií od různých výrobců s technologií LiFePo je téměř totožná – alespoň to ukazuje praxe.

Začneme solárními zisky - reálná výroba, reálná spotřeba! 

 

BLOG 88 - graf - výroba X spotřeba

Zelená je potenciál výroby a červená reálný odběr rodinného domu za minulý rok.

Pro našeho klienta máme připravený návrh projektu na FV elektrárnu na rodinný dům. Jelikož počítá s tím, že bude příští rok pořizovat elektromobil a po čase i druhý, tak ho minulé dotační podmínky znevýhodňovali. V nové dotační výzvě již není podmínka, že 70% el. energie musí člověk použít pro vlastní potřebu. Tato podmínka totiž limitovala počet panelů na střeše a tak brzdila elektromobilitu.

 

BLOG 88 - Základní vstupní informace - data

Jak to vypadá v reálu?

BLOG 88 - Základní vstupní data - plánek

Nyní jsme projekt přepracovali tak, aby využil maximální potenciál jeho RD i nabízených dotací. Konzultovali jsme vše se SFŽP (Státní fond životního prostředí - který má dotace na starosti) a analyzujeme podmínky dotací tak, aby z toho naši zákazníci vytěžili maximum. Nové podmínky byly vyhlášeny minulou středu (22.9.2021).

Podělím se s Vámi o část výpočtů, grafů a schémat. Budeme postupovat krok za krokem, tak aby bylo vše jasné.

První věcí co je potřeba při projektu FVE vědět, co klient potřebuje a co chce. Zda se jedná o zhodnocení nemovitosti (za podpory státu), nebo o úsporu financí za elektrickou energii, kterou si může vyrobit sám. Možná se jedná o ekologické smýšlení – co si vyrobím sám tak na to není potřeba pálit uhlí, plyn či uran. Dle toho se nastaví výkon, optimalizuje spotřeba, navrhnou baterie.

V uvedeném příkladu jsme se s klientem domluvili, že se budeme snažit využít maximální potenciál umístění domu a podpory státu tak, aby celý systém byl připraven pro další rozvoj. Na přicházející elektromobilitu, zdražení energií (elektrická energie, uhlí, dřevo, plyn i paliva) a Komunitní energetiku.

To mimo jiné znamená, že v průběhu pěti let budou u domu zřejmě nabíjet již 3 elektromobily a do pěti, max. deseti let pravděpodobně vymění topení plynem za topení pomocí tepelného čerpadla. Přebytky výroby elektrické energie pak budou během pár let nejspíše dodávat do sdíleného systému pomocí Komunitní energetiky.

 

BLOG 88 - návrh realizace Hybridní Fotovoltaické Elektrárny - oblast Jižní Morava

Čekají nás změny, které si my tady v ČR neumíme ani představit - no a ve vyspělé Evropě toto vše již v pohodě funguje. Když pod blogy a články zaměřené na zdravé životní prostředí, ekologii, energetiku a elektromobilitu občas čtu komentáře, nestačím se divit, co diskutující vlastně chtějí, co požadují.

Spíš na západ, nebo spíš na východ? Pro sebe lepší podmínky pro život, lepší zdravotní péči, delší dobu dožití, větší jistoty. Pro svoje děti lepší uplatnění, kvalitnější vzdělání, méně drog, méně kriminality, větší bezpečnost na silnicích … Která země by nám vlastně měla být příkladem? Kam chceme směřovat? Kam má tedy směřovat elektromobilita?

BLOG 88 - odběrová křivka - měsíc.jpg

 

BLOG 88 - odběrová křivka - jeden den

Nové dotace jsou nastaveny tak, že vám stát při splnění určitých podmínek proplatí zhruba 50% nákladů na výstavbu fotovoltaické elektrárny na vlastní střeše + nějaké další drobné bonusy. Programů je v NZÚ daleko více než pouze fotovoltaika. A tak, když se Vám podaří realizovat najednou více podporovaných oblastí (dešťovka, zelená střecha, tepelné čerpadlo, zateplení…), dostáváte za každý „souběh“ bonus 10.000,- Kč.

Pravidla jsou taková, že na každý 1 kWp panelů na střeše je poskytována podpora 10.000,- Kč a na každou 1 kWh baterie také. Přitom tyto podpory jsou spřaženy. Program podporuje projekty od 1.1.2021 do 30.6.2025

Nemovitost musí být připojena na síť. Výjimku mají objekty bez přívodu elektrické energie – ty pak mohou fungovat jako ostrovní systém a také dostanou tuto podporu. I rekreační objekt, za podmínky, že je obýván po většinu roku, může dostat nově na fotovoltaiku podporu.

Dotace mohou být poskytnuty i na větší elektrárny než 10 kWp, podpora však bude počítána pouze do 10 kWp. Nad 10 kWp tedy již za svoje. Po výstavbě systému a získání dotací lze FV elektrárnu libovolně rozšiřovat  - to je taky změna od minulé výzvy, kde se na zkolaudovaný systém prakticky nedalo sáhnout.

Zde jistě vyvstane otázka proč rozšiřovat fungující systém?

 

BLOG 88 - výroba FV panelů při různém sklonu

Ukažme si to na předchozím plánku. Jestliže bude majitel RD přecházet na topení tepelným čerpadlem, jednofázový 5 kW měnič nebude stačit. Dokoupením dalších dvou stejných jednofázových měničů a jejich sfázováním se z jednofázového systému stane třífázový 15 kilowatový. Tento výkon je potřeba, jestliže chcete utáhnout dům i tepelné čerpadlo zároveň. Ukazuje se, že 10 kW třífázové měniče na toto již nestačí.

Taková "kouzla" předchozí „Nová Zelená Úsporám“ neumožňovala. Elektromobilita se valí rychle dopředu. Zablokovat FV systém na 10 let nebylo šťastným řešením a již dnes spousta vlastníků FV systémů pořízených na předchozí dotační programy řeší „jak to vylepšit“.

Mimo fotovoltaiku a baterky je vypsána podpora i na wallboxy. Dokonce dva na jeden dům – naprosto skvělé! Jestliže si nyní pořídíte na dům dva WB, tak se dají hned naprogramovat tak, že jeden je Master a druhý Slave – a máte vystaráno hned a ne pak přemýšlet o tom, jak to přeprogramovat až skončí doba udržitelnosti.

Z podkladů jsem zjistil, že dotace jsou pro rodinné domy velmi rozumně nastaveny. Nyní to již dává smysl.

Tak co, jdete do toho?

Ještě nevíte?

Tak tedy malá nápověda. U uvedeného příkladu klient obdrží podporu 180.000,- Kč

Je to o něco málo méně, než polovina celkové ceny výstavby této FVE na klíč.

Nyní tedy víte vše, abyste si mohli spočítat návratnost celé elektrárny.

Kolik Vám to vyšlo? 

 

Autor: Mirek Matyáš | středa 29.9.2021 9:33 | karma článku: 14,87 | přečteno: 921x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 700x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Auto vyjelo ze silnice a srazilo tři chodce. Žena zemřela, dvě děti jsou zraněné

2. května 2024  16:40

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  16:34

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Budoucí ministr Tuleja v problémech? Publikoval v pochybných vědeckých časopisech

2. května 2024  13:57,  aktualizováno  16:23

Kandidát TOP 09 na ministra pro vědu Pavel Tuleja požádal Slezskou univerzitu, aby stáhla z jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik