Elektromobilní vize 2021
Čím dál tím častěji dostávám otázku - Jak začít s elektromobilitou?
Je lepší nejprve pořídit elektromobil, nebo raději fotovoltaiku. Je výhodnější baterie virtuální, nebo tu, co budu mít doma v garáži. Je lepší čip na nabíjení od ČEZu, nebo od E-onu? A postavit to za dotace, nebo za svoje? Baterie s technologií Lifepo, Li-on nebo olova.
Z toho co jsem zatím najezdil elektromobily, sestavil trakčních baterií a postavil FV elektráren, musím říct, že není jedna správná „univerzální“ cesta.
Elektromobilitu dnes nelze chápat tou starou formulací z minulého tisíciletí „pohyb na elektřinu“, ale spíše:
Elektromobilita je soubor technologií využívání elektrické energie.
Vždyť posuďte sami, jestli můžeme do elektromobility zahrnout:
elektromobil, plug-in hybrid, elektrokolo, elektrokoloběžku, trakční baterie u rodinného domu, elektrický člun, elektrický traktor, dron, virtuální baterii u distributora el. energie, fotovoltaickou elektrárnu na rodinném domu, větrnou elektrárnu na chatě, automobil na vodík, řídící systém RD, který se stará o distribuci a akumulaci el. energie, wallbox, který dodává el. energii do elektromobilu, elektrobus, mobil pomocí něhož řídíte nabíjení elektromobilu, hybridní elektrobus, šalinu/tramvaj, elektrický vlak, elektrickou loď, tablet, přes který řídíme chod HFVE ve vlastním domě, vyjetou baterii z elektromobilu, akumulátorovou sekačku, tento blog, konferenci o elektromobilitě, kogenerační plynovou jednotku, která mimo výrobu tepla v chladných obdobích také dokáže vyrobenou elektrickou energií dobít elektromobil – nebo trakční baterie na RD (čímž nám mimo jiné umožní úplné odpojení od distributora elektrické energie), elektromobilní sraz, elektrokotel, který se v zimě při dostatku slunce zapne a na nějakou dobu nahradí plynový kotel, výrobu bitcoinů z přebytků sluneční energie … jistě naleznete spoustu dalších příkladů, které by se sem daly zahrnout.
Co všechno z toho je elektromobilita?
Dlouho jsem přemýšlel jak naložit s mým blogem, který je o elektromobilitě a rozhodování. Měl jsem dojem, že jsem již vše napsal, vše jsem vysvětlit - vše musí být jasné.
Ale elektromobilita nespí. Technologie se za předchozí rok posunuly tak hodně dopředu – a taky výrazně klesly ceny, že mi to umožní v roce 2021 uskutečnit můj studentský sen, moji dávnou vizi – odpojit náš RD od přívodu elektrické energie a vystačit si s tím co vyrobím, popřípadě dovezu v elektromobilu.
A protože to nebylo jednoduché rozhodnutí, předcházela mu spousta měření, testů, pokusů a srovnávání. Podělím se s čtenáři o tyto měření, srovnání technologií, porovnání dodavatelů technologií a služeb. Krok za krokem.
Pokusím se napsat článek vždy ve čtvrtek. Každý měsíc se budu věnovat jedné oblasti a za deset měsíců by mělo být hotovo.Deset kroků k elektromobilitě.
Každý si pak bude moci vybrat tu cestu, která mu bude nejvíce vyhovovat a která pro něho bude ekonomicky nejschůdnější.
Článek na příští čtvrtek je už napsán tipnete si, o čem je? Jaký je první a nejdůležitější krok, když chci začít s elektromobilitou?
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel
Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...
Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry
Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...
Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně
Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...
Ärztin/Arzt für Innere Medizin
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz