Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daně – HRRRR na ně!

Ale víme jak? Když jedete elektromobilem - je to pohoda. To ovšem neplatí v době, kdy se blíží daně. To je pak nejednomu elektromobilistovi ouzko.

Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.

Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně  586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?

Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.

Vznikl jakýsi návod  - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.

Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.

A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy

Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.

Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.

Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo.  Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).

Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).

Co z toho můžu vše dát do nákladů?

 

B) Elektromobil máme koupený na firmu

Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A

Co z toho můžu vše dát do nákladů?

 

C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)

Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A

 

Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.

Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.

 

A.  Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“. 

 

B.  Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.

Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd. 

 

C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.

 

Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?

 

Díky  -  a proudu ZDAR.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 28.6.2019 10:10 | karma článku: 18,09 | přečteno: 1044x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik