Prasata a elektromobilisti
Rád jezdívám na elektromobilní srazy do Prčic. Ten letošní byl již 12.tý. Spí se na louce ve stanech a vždy je tam i bohatý program. Člověk se tam dozví spoustu zajímavostí a drbů. Na každém srazu je i nějaká pěkná novinka.
Kdysi dávno jsem tam viděl první Teslu a svezl se. Rok po té, jsem se svezl s Leafem (byl tam s ním nějaký Němec) - srazy v Prčicích jsou vždy mezinárodní. Pak to byla P106, tu jsme si vyzkoušeli i řídit, já i manželka. Další rok jsme jezdili s Miou – ta se mi líbila ze všeho nejvíce a loni jsem řídil Zoe. Přijel s ní nějaký Rakušák v pěkném kroji.
Srazy si však pamatuji spíše podle „hvězd“ než podle ročníků. Na každém srazu je něco, co na sebe strhne nejvíce pozornosti. Letos to byla prasata.
Svézt na praseti se chtěl každý. Zvlášť v neděli, kdy je vždy taková uvolněnější atmosféra – jezdil každý se vším co bylo k dispozici. Bílé prase s červeným koženým sedadlem a výrobním číslem 0002 bylo nejžádanější.
Jezdilo se i v eNV200 (Nissan), na elektromotorkách, Teslou, P106, e-up!em – ale prase je prase.
Kousek historie v novém obalu. Modernější, čilejší, elektrické. Když stojí na parkovišti, tak ho od svého stařičkého předchůdce téměř nerozeznáte. Mne například nejprve trkla kola. Před čtyřiceti lety vlastnil „pašíka“ strýček Janek a kola byla taková „květinková“. Nyní mají klasické kotoučové brzdy s pěknými prasátky.
Konal se i závod elektrokol do kopce. „Elektrokola“ předváděla úžasné kousky. No představte si „elektrokolo“ s výkonem větším než leckterý elektromobil. Tato kola dokážou při rozjezdu hrabat i 50 metrů a stále zrychlovat.
Na oběd byl guláš a tak se elektromobily byly nuceny poskládat na louku.
Diskuze na obědě probíhaly také o chaosu při výstavbě nabíječek v ČR. Elektromobilista se tak mnohdy neobejde bez povinné výbavy.
Při cestě zpět se dělaly testy rekuperace. E-up! „načerpal“ zpět z kopce 58% energie. Nissan eNV200 ale pouze 50%. Nejvíce kupodivu dokázaly nasosat energii elektromobily s tou nejstarší koncepcí a niklokadmiovými bateriemi. Ale testy rekuperace byly pouze provozní zkouškou na testování na delším kopci. Na podzim v Boskovicích elektromobilisty čeká sedmikilometrový kopec – a výsledky tedy budou více vypovídající.
V neděli sraz končil. I když někteří přespali až do pondělí. Každý si odvážel nějaký ten zážitek, fotku, nebo právě elektromobilní časopis pod koženým sedadlem s plynovými vzpěrami.
Při cestě ze srazu jsem si ještě udělal exkurzi u jednoho se zakladatelů elektromobility u nás, který si vyrobil i legendární ELVÍRU. Na obrázku je však první elektrokolo v ČR.
No a příště to bude zase o elektromobilech. Budu srovnávat meziroční provoz e-up!u. V červnu 2018 jsem najel 4.255 km. Mimo ČR jsem byl i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Před rokem (červen 2017) to bylo 4.632 km (minulé vyhodnocení je ZDE a ZDE) a tak je co srovnávat.
Na tento rok jsem se lépe připravil a tak hodnocení bude podrobnější. Bude tam i více informací, čísel a pocitů. Kdo přemýšlí o elektromobilu, má se na co těšit.
Některé údaje překvapily i mne. Praxe mnohdy převrátí naruby spoustu toho, co si člověk myslí, vyčte z prospektů nebo se dozví na konferencích.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz