Meziroční elektromobilní srovnání - část A

26. 07. 2018 7:08:09
Rok se s rokem sešel a já již značně vybaven, porovnal jsem si, co se změnilo v cestování elektromobilem mezi červnovými měsíci (2017 a 2018).

Dobře si pamatuji, kolik času mě stálo vyhodnocení června 2017. Spousta fotek, zápisků, údajů od distributorů el. energie, dohledávání a upřesňující emaily. To už jsem nechtěl absolvovat.

Na druhou stranu větší odpovědnost. Slíbil jsem vyhodnocení ekolegům, kteří z minulých dat hodně čerpali (a někteří si i e-up! pořídili). Navíc z těchto dat, čerpají i někteří přednášející na konferencích, které se elektromobilitou zabývají. (Jak mi bylo sděleno :-)).

Vyhodnocená data se stávají žádanou součástí i elektromobilního občasníku. Času je čím dál méně a tak jsem přemýšlel, jak to zautomatizovat. Dozvěděl jsem se, že se snad u VW dá dokoupit nějaký systém sledování vozu Kár-net, nebo tak nějak. Tak jsem poslal dotaz na pronajímatele, zda se to dá zprovoznit ... no a stále čekám na odpověď.

Tak jsem skočil za klukama do Brna, řekl jsem jim, co mne trápí a co potřebuji a ... druhý den mi fungovalo nějaké „sledování“ vozidla.

Údaje ze sledování mne překvapily. Vím sice, že mne sleduje Velký bratr Gůgl a možná ještě někdo, ale co se dá za měsíc nashromáždit - to mě nemile překvapilo. Ještě že máme to GDžíPRd. Jinak by se manželka mohla dozvědět, kam jezdím, když doma hlásím „na tenis“ :-)

Ze sledování vozidla vypadává spousta „nových“ zajímavých údajů a jejich vyhodnocení si vyžádá více času, než jsem předpokládal, proto udělám na blogu z vyhodnocení seriál. Nebojte se, nebude mít třináct dílů. Bude to pouze A, B a C. Dnes to bude o pocitech, příště o tvrdých datech a Céčko bude shrnutí a změny, které vyplynuly ze srovnání.

POCITY

Za měsíc červen 2018 jsem elektromobilem (e-up!) najel 4.254,58 km. V pohodě, v klidu, bez obav, že někde zůstanu viset. Takový ten „tísnivý“pocit dojedu/nedojedu mne opustil už někdy po 20.000 najetých ekilometrech.

Nabíječek a hlavně rychlonabíječek je tady (kolem Brna) již nespočet – a do konce roku 2018 (kdy mnohým končí termíny dotací) ještě přibudou. Jezdím s větší jistotou a dělám větší dojezdy na jedno nabití. U většiny zákazníků vím kam se napíchnout, když potřebuji. Cesty už neplánuji u map (Google / Seznam - tam je i výškový profil tratě, který se někdy hodí), ale ráno vyjedu a podle toho, jak se vyvíjí den, tak někde nabiji. Na rychlonabíječkách nabíjím pouze do 90 – 95 %. Většinou je to 5 až 10 minut.

Když mám někam jet, tak upřednostňuji elektromobil, jezdí se s ním lépe, všude se vejdu a po Brně je to pohoda. Dalo by se říci, že v něm zažívám méně stresu, než ve spalováku. Jestli je to tím, že nemusím řadit a mačkat spojku - nebo tím, že nesmrdí a je v něm ticho, to nevím - prostě s ním jezdím raději. Elektromobilů přibývá v ČR velmi pozvolna. Předpokládám meziroční nárůst o 40 – 50 % když se to bude brzdit a blokovat jako nyní a 60 až 70 % v případě rozumné podpory.

Na nabíječkách se potkávám se spoustou příjemných lidí, kteří se nemračí, ale naopak – usmívají se. Jestli je to tím, že plánují den jinak a že si dopřejí deseti, až dvacetiminutový odpočinek u nabíječky nevím. Třeba to bude něčím jiným, ale nějak to funguje.

Tak tolik asi k pocitům. Jedním slovem - pohoda.

Hodně jsem najel v ČR – viz mapka. Byl jsem i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Z časových důvodů jsem odložil víkendový pobyt v Polsku, jinak bych ve sledovaném měsíci najel o nějakých 500 ekm více.

Nejzajímavější na mapce je to, že i když jsem za měsíc červen 2018 najel 4.254,58 km (což je hodně), stále se "motám" po stejných trasách. Není to tedy o tom jezdit republiku křížem krážem.

Možná i z toho pak vyplývá i to, že nemám problém s nabíječkami, když jezdím prakticky pouze tam, kde to znám.

Tady je průběh využití elektromobilu, kdy jsem za jeden den najel nejvíce 446,05 km.

Trasa Rosice – Laa an der Thaya – Rosice – Rychnov nad Kněžnou – Rosice.

Přemýšlím i o delších trasách. Chtěl jsem zajet o prázdninách do Norska podívat se, jak tam nefunguje to nabíjení, o kterém se všude píše. Ale kolega s Teslou bude ve vhodný termín ve Francii a u-p!em nevím – cesta by byla o dva dny delší a nemám už o prázdninách tolik času. Již nyní mi schází dva týdny – tak možná příští rok.

Na závěr snad jeden malý bonbónek. Podařilo se mi zprovoznit online hlídání „stavu paliva“ u elektromobilu. Na tuto funkci jsem narazil náhodou a nechal jsem si ji zprovoznit pouze před dvěma dny – data tedy nejsou z 6/2018, ale jsou čerstvější.

I tak se nabízejí nové otázky. Vidíte ty dva píky napravo? Jeden je dobíjení do 100 % na rychlonabíječce a ten druhý je do plna (100 %) na domácím wallboxu (16A - 3,5kW). Proč do plna na rychonabíječce a do plna na wallboxu je jiná hodnota?

Elektromobilita, to je ještě spousta nezodpovězených otázek.

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 26.7.2018 7:08 | karma článku: 14.77 | přečteno: 740x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 597 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 904 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1573 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1165

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...