Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další elektrická vojetina

Možná Vás bude zajímat, jak klesá cena jednoho z mých dřívějších favoritů. Proč dřívějších? No to proto, že jsem v praxi jsem zjistil, že eGOLF (mr2014) je tak dobrý, že rozhodně není pro mě.  

I ti, kteří čtou pravidelně můj blog, budou mít problém si vzpomenout, proč jsme vybrali na testování právě eGOLF. Možná si už ani nevzpomenou, jaké byly moje pocity po prvních jízdách.

Už je to více než rok.  První jízdu popisuji zde. Dojezd zde a reálný provoz je zde. Tento článek však není o pocitech, ale o cenách. O tom jak klesají a jak rostou kilometry u ojetin.

Je pravda, že se eGOLFy (mr2014 a mr2017) v Evropě řadí k nejprodávanějším elektromobilům, zjistil jsem však, že mi lépe vyhovují jiné elektromobily. A po hektických měsících konce roku 2017 a začátku 2018 se zřejmě posuneme s výběrem elektromobilu pro naši firmu ještě o kousek jinam. Rázem jsou pro nás důležitější jiné parametry.

Rok a půl používání elektromobilů pro firemní potřeby a téměř 50.000 najetých kilometrů, to je prostě zkušenost k nezaplacení. Před rokem byl ojetý elektromobil za 500 až 600 tisíc korun maximum, na co jsme ve firmě (s různými typy financování) a hlavně s „nulovými náklady“ na provoz během čtyř až pěti lety provozu mohli pomýšlet.

Dnes již víme, že jakýkoli dnes dostupný elektromobil nelze provozovat na naší firmě s „nulovými náklady“ po dobu čtyř let. Za čtyři roky najedou naši technici cca. 200 000 km. Vydrží to baterky? Má některý z elektromobilistů v ČR tuto zkušenost? S malým elektromobilem najeto 200 000 km?

Ale tuto situaci budu řešit v některém z příštích článků. Nyní zpět k eGOLFu. Normální použitelný elektromobil. Rychlost omezena na 150 km/hod. Na první pohled ani nepoznáte, že se jedná o elektromobil, na druhý také ne. Když eGOLFem pojedete po městě, nebo zaparkujete u obchodu, nebudete vyčuhovat. Vlastnost, která je mi sympatická (na rozdíl od Leafu). Vevnitř je vše standardně zařízeno – vše tam, jak má být. Žádné přílišné výstřelky, vše pochopitelné.

Před rokem jsem psal (pod vlivem prvních dojmů) že ruční brzda u eGOLFu se mi moc nelíbí – že je to takový divný malý čudlík a že jsem zvyklý na „normální“ ruční brzdu a že ta u e-up!u je lepší. Praxe však ukázala úplný opak. Čudlík funguje, „normální“ ruční brzda u e-up!u ne – alespoň ne tak jak jsem zvyklý. U e-up!u je to tak, že se se zataženou ruční brzdou velmi snadno rozjedete a prakticky ani nezjistíte, že ji máte zataženou. Tak silný je elektromotor u e-up!u v nízkých otáčkách. U eGOLFu je to jiné. Čudlík drží a auto se nerozjede – prostě to funguje.

Další věc, v čem je e-Golf výrazně lepší oproti e-up!u je jistota a stabilita na silnicích. Obě auta jsou skvělá, výborně sedí a perfektně se s nimi jezdí. Jsou mrštná, rychlá, čitelná, .. jen e-up! ve vyšších rychlostech (nad 100km/hod) – si není jistý při nerovnostech na silnici. E-Golf i na nerovnostech působí jistě. Ale možná jsou to jen specifika našich dálnic, co vytváří tento dojem.

Když se člověk snaží, lze najít ještě spoustu kladů i záporů. Pro nás je však eGOLF zbytečně velký na ježdění do města, kde trávíme většinu času, a příliš malý na objemné zboží, které vozíme tak dva dny v týdnu. Prakticky stejnou službu nám poskytne e-up!. Je to však můj osobní pocit a každý má „svoje specifické“ potřeby a tak to může vidět jinak.

Nicméně s elektromobilisty, kteří používají eGOLFy se potkávám velmi často a auto si nemohou vynachválit.

A jak padají ceny ojetých elektromobilů e-Golf (mr2014)?

BLOG 29 Vývoj cen ojetých elektromobilů eGOLF (mr2014)

Na závěr opět pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelný e-Golf se dal pořídit v průměru za 24 805 Euro. EGOLFy byly s nájezdem 11 200 km a rokem výroby 2014.

Po roce byly průměrné hodnoty 20 933 Euro, nájezd 38 667 km a rok výroby 2014.

Když se na to opět podíváme očima strohých čísel, dostaneme se k tomu, že za rok na trhu ojetin e-Golf „nezestárl“. Nájezd se zvýšil skoro čtyřikrát (!) a cena padla o jednu šestinu – tedy velmi pomalu. To, co není z čísel vidět je to, že si po novém roce (2018) do Evropy našly cestu eGOLFy dovezené z Ameriky. Nejdříve v Holandsku, pak v Polsku, Německu a koncem dubna 2018 byl jeden v nabídkách i v ČR.

V Americe se používá jiné napětí a jiná frekvence sítě. Nevím tedy, jak se s tím „dovozci“ poperou. Po mých zkušenostech dovozu elektroniky z Jižní Ameriky bych do toho už nešel (ke všemu jsem musel mít převodní trafo). Problémem je, že tyto eGOLFy uměle srážejí cenu ojetin. Než ho totiž zprovozníte, je nutné ho upravit pro provoz u nás. Odhaduju to na takových 50 – 100 tisíc Kč. Nová nabíječka, nový e-management, nové zásuvky CCS a Mennekes. V USA se používá jiný standard.

Ne všichni inzerenti to v popisu uvedou – na autě to vidět není – pouze když je otevřeno víčko „nádrže“. A to ještě musí být kvalitní foto - fotíte vlastně výlisek z černého plastu (černou na černé).

I když se těchto aut na trhu objevilo jen pár, uměle snižují cenu eGOLFů.  Pokud poznám dovezený eGOLF z USA, vyřazuji ho ze svých statistik. Je to pro mne auto, které potřebuje před uvedením do provozu ještě „opravu“ – tedy něco jako havarovaný automobil – a do toho nejdu - vím jaké problémy řeší ekamarádi s Leafy dovezenými z USA.

Do grafu jsem ještě doplnil spojnici trendu u nájezdu kilometrů. Tady to vychází pěkně lineárně – čím starší auto, tím větší nájezd – a velmi pravidelný. Je z toho vidět, že eGOLFy jsou pravidelně používané – a možná se dá i říct, že ideálně nahrazují uživatelům spalovací auta.  

„ Na konci měsíce dubna 2018 cena eGOLFů poskočila lehce nahoru – ale na trendu to nic nemění – z dlouhé řady sesbíraných čísel je jasně vidět kde bude cena na konci prázdnin. Když bych tedy kupoval ojetý eGOLF – už nyní vím, na jakou částku zajistit financování na konci prázdnin.

Když tedy majitel spalováku ví, že ke konci roku 2018 mu končí technická a že už zřejmě „neprojde“ – alespoň ne bez velkých investic do oprav (většinou s nejistým výsledkem), tak cena ojetého eGOLFu  (mr2014) bude na konci roku 2018 cca 375 000,- Kč a nájezd 93.000 km.

Skvělá zpráva pro ty, kteří trpí různými alergiemi, problémy s dýcháním a vůbec nemocemi spojenými se špinavým životním prostředím - v roce 2019 ta „elektromobilita“ konečně začne.

Koncem roku 2019 by se teoreticky ojeté eGOLFy měly dostat již pod magickou hranici 300 000 Kč (odhad je 282 000 Kč, nájezd 120 000 km) – no nekupte to!

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 28.5.2018 10:31 | karma článku: 15,17 | přečteno: 934x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik