Proč je v Rakousku tolik dárců orgánů a v Německu naopak tak málo?
V minulém článku jsem poukázal na rozdíl v tom, jak se rozhodují lidé v otázce, jestli budou posmrtně jejich orgány použity při transplantaci. V Rakousku je pro téměř 100% občanů a v Německu pouze 12%. Rozdíl je neuvěřitelných 88%. Číslo, které je mimo statistickou realitu. Sousední země, podobná kultura, podobná historie, stejná řeč. Kde se vzal tak velký rozdíl? Přitom se nejedná o jednoduchou odpověď. Někteří v této otázce mají jasno, někdo o tom musí chvíli popřemýšlet, jiný nemusí být rozhodnut ani po mnoha měsících.
Jak je to s ostatními zeměmi Evropy? Dělí se na dvě skupiny. Zatímco v Dánsku je ochotno po smrti darovat svoje orgány na transplantace 4 % obyvatel, ve Velké Británii 17 % a v Holandsku 28 %. Naproti tomu v Rakousku je to 100 %, v Belgii 98 %, ve Francii 100 %, v Maďarsku 100 %, v Polsku 100%, v Portugalsku 100 % a ve Švédsku 86 %.
Jen podotknu, že souhlas v některých evropských zemích, mezi které patří i ČR a Sk je tak trochu automatický - pokud není vysloven nesouhlas. V ČR je odběr od zemřelého dárce vyloučen, pokud za svého života vyslovil prokazatelně nesouhlas s odběrem, je tedy evidován v Národním registru osob nesouhlasících s posmrtným odběrem tkání a orgánů (NROD) – zákonodárce tedy již „rozhodl“ za vás.
Je zajímavé se podívat, jakým způsobem jsou data získávána. Ve většině zemí se otázka o vyslovení souhlasu uvedena na žádosti o vydání řidičského průkazu. Většina lidí řidičák získává kolem 18 let a v těchto letech je otázka smrti obtížně uchopitelná – dá se říct, že obtížná. V osmnácti letech totiž nemá většina lidí se smrtí „blízkou“ zkušenost. Čím jsme ale starší, tím zřetelnější se stává.
To, co rozhodlo o 88% rozdílu mezi Německem a Rakouskem bylo to - jak byla otázka položena!
Jestliže souhlasíte s dárcovstvím vašich orgánů v případě, že utrpíte smrtelný úraz, zatrhněte políčko. (Německo)
V Rakousku je otázka položena jinak - Jestliže nesouhlasíte s dárcovstvím vašich orgánů v případě, že utrpíte smrtelný úraz, zatrhněte políčko.
Z příkladu a jeho výsledku je vidět, že za miliony lidí vlastně rozhodl úředník, který sestavoval formulář. Žadatelé o řidičský průkaz na složitou otázku reagovali tak, že zvolili nejjednodušší nabízené řešení. Neudělali vlastně nic – a bylo rozhodnuto. Přijali nabízené řešení.
Z výše uvedeného je vidět, že naší snahou v obtížných životních situacích je nechat rozhodnutí tak jak se vyvine, tak jak je nabízeno a neměnit je.
Je alarmující, když si to uvědomíme – místo toho abychom o sobě rozhodovali, přijímáme nabízená řešení. Tato informace mě velmi ovlivnila. Stále se přece o něčem rozhoduji, nakupuji, vybírám, volím.
Čím složitější volba, tím méně tedy záleží na mé vlastní vůli. Jsem tak „rozumný“, že to dokážu přijmout a dokážu toho využít, pracovat s tím? Jak se s touto informací srovná moje EGO? U mne to šlo velmi těžko, ale myslím si, že jsem se ve schopnosti dobře se rozhodovat posunul. Alespoň ostatní říkají, že už nedělám tolik životních kotrmelců.
Možná za pár let bude vše zřejmější a budeme se na naše současné volby dívat s humorem.
Vždyť dnes by jistě byl pro zasmání i následující manipulativní volební lístek - kdybychom neměli zkušenost, jak to tenkrát dopadlo.
Snažil jsem se zachovat proporce grafiky, písma a symbolů na tomto hlasovacím lístku. Byl na něm ještě následující text: Souhlasíte se znovu sjednocením Rakouska s Německou Říší, které bylo nastoleno 13. března 1938 a volíte stranu našeho vůdce, Adolfa Hitlera?
Originál volebního lístku naleznete zde.
Navíc v tehdejším dobovém tisku lze nalézt také podrobný návod k vyplnění i s tím, jak a kam umístit křížek!
Změnilo se od té doby něco? Vždyť i dnes nám televize, rádio i tisk „ napovídají“ jak správně žít. Jak se rozhodovat, co si kupovat, jak být in, který automobil je ten správný.
A nic z toho nejsou jednoduché volby – jinak řečeno – když je naší tendencí v tak velké míře přistupovat na nabízená řešení. Dokážeme vůbec používat svobodnou vůli? A lze v tom něco zlepšit?
Když jsme u té elektromobility – dokážeme se rozhodnout pro to zboží, které je nejvhodnější pro nás – a ne pro prodejce?
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz