Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vize elektromobilistovy

Prý jestli když mám ty noční můry spojené s elektromobilitou,  vidím i nějaké světlé zítřky. Jo, něco vidím, ale nevím, jestli to je příliš světlé.

Možná to není vidět, ale elektromobilita valí mílovými kroky.  Sleduji to už pět let.

Když jsem byl na prvním srazu, viděl jsem tam různé vehikly. U některých se dalo s úspěchem pochybovat o jejich funkčnosti. Lidé si na srazu povídali o svých projektech a sdíleli zkušenosti. Viděl jsem i spoustu nadšení. Diskutovalo se hlavně o elektrokolech a elektro skútrech a jejich dojezdech. Pár nadšenců mělo staré elektromobily dovezené ze zahraničí. Dojezd 50 km byl v normě a nad 100 km se dostávali jen nadšenci a jen když disponovali značnými technickými a elektrotechnickými schopnostmi a byli schopni obětovat nemalé finanční prostředky.

Tuším, že to nejlepší, co tam bylo, se jmenovalo Leaf , a přijel tím nějaký Rakušan, či Němec.

Na srazu v roce 2017 byla situace jiná. Ti, co jezdili před pěti lety na elektrokolech či elektrických motokárách, dnes jezdí v elektrických Saxech a Berlingách, někteří v Miích,  eSmartech, nebo Thincích.  Ti, co už před pěti lety jezdili elektrickým Saxem, dnes jezdí převážně Leafy, ti z Citystromerů se posunuli na i trojky. Elektrický maluch byl vyměněn za i8 a zbytek členů přijel většinou e-Upy, e-Golfy a Teslami. Akorát doktor tam byl stále se svým CityEl – je to prostě skvělé vozítko a člověk v něm sedí skoro jako ve Ferrari – tak nízko nad vozovkou a tlumiče jsou taky sportovně nastaveny – tak tvrdě.

Za pouhých pět let.

Dříve se nabíjelo, kde se dalo – po kamarádech – dnes už je relativně „hustá“ síť, která umožňuje projíždět republiku křížem krážem. Mimo ČR je situace daleko lepší. Německo, Rakousko, Slovensko, tam už jsou rychlonabíječky daleko hustší, 40 – 50 km od sebe. V Polsku se do toho již pustili a v Maďarsku se prý už taky něco začíná dít. 

Jaký však bude vývoj v následujících pěti letech­? V souvislosti s tím, co jsem již s elektromobilitou „zažil“, mám jiné představy než ti, co ve svých turbodieslech diskutují nad články o tom, že v roce 2023 budou na evropských trzích nabízeny stovky typů elektromobilů.

To, že člověk přesedne ze spalováku do elektromobilu, a místo benzínu čepuje proud, to nevnímám jako moc velkou změnu. Mám vyzkoušeno, že se to dá a funguje to. To, kde cítím možnosti, které opravdu změní naši zažitou současnost, jsou čtyři oblasti. Nákladní doprava, autonomní řízení, sdílení elektromobilů a elektromobilní soběstačnost.

Myslím si, že elektromobilita se dříve masově začne prosazovat v nákladní dopravě, než v osobní. Důvod je jednoduchý. U nákladní dopravy jde především o zisk, ne o emoce, domněnky, pocity, dohady, nálady a ego. Vyjde to levněji, ušetříme? To je buď ano, nebo ne. A spočítat se to dá celkem snadno. Jakmile se objeví funkční dopravní systém na elektřinu, nebude nic, co by mohlo vidinu vyšších zisků autodopravců zastavit. A to nemusí být jen kamion na elektřinu. To může být klidně jen elektrický podvozek na dvě palety, který je autonomní a má dojezd pouze 100 km (baterie 15 kWh – čili to, co již mají dnešní malé elektromobily). Sám si pojezdí nejbližší okolí a cestu Praha – Brno absolvuje po železnici. Na nákladním nádraží se dokáže sám „naložit na vagon“ a ještě se stihne na „cestě po kolejích“ do plna nabít. V Brně, nebo v Praze bude opět naplno nabitý – žádné prostoje, žádné blokování nabíječek. Možná budoucnost nákladní dopravy nejsou větší a delší kamiony, ale více malých, soběstačných EV.

Autonomní řízení? Představte si, že máte vlastní taxi pouze pro sebe. Sednete si dozadu, děláte si svou práci, vyřizujete emaily, zpracováváte tabulky… jen ten taxikář je nějakej divnej. Je to vlastně robot. Dělá za vás tu vlastní robotu – řízení.  Za pět let? Ani náhodou – bude to ještě dřív.

Sdílení automobilů? Jestliže vlastníte automobil, je pravděpodobné, že 90 % času pouze stojí. Nejezdí. Dnešní technologie (vnitřní kamery, GPS…) již umožňuje, abyste ho měli 100% pod kontrolou. A jestliže budete mít v budoucnu autonomní automobil, proč ho vlastně někomu nepronajmout, když ho bude řídit robot a pronajímatel bude pouze pasažérem.

Nebo nemusíte pronajímat celý elektromobil, můžete pronajmout pouze jeho baterku distributorovi, který vám dodává elektrický proud. Bude vaši baterii používat k regulaci špiček. Vy dostanete peníze za to, že elektromobil stojí ve vaší garáži. Jaké peníze dostáváte nyní, za to, že Váš spalován trčí na parkovišti?  

A e-soběstačnost?  Chtěli byste vlastnit ropný vrt, těžit ropu – nemuset platit za benzin a ještě z toho mít zisk, být rentiérem?  No elektromobil a fotovoltaika na střeše to je to samé – tak proč váhat? Rozvoj elektromobility, to je spousta možností, není to jen o ježdění. Drobné výhody elektromobility se mohou sčítat jen po těch nejmalinkatějších kousíčcích a nakonec, jestli využijete vše, co se nabízí, může to být jedno velké plus.

Tak o čem budu psát dále? Témata neubývají, spíše to bobtná.

Již za několik týdnů to bude rok, co služebně používám elektromobil – tak udělám malé shrnutí. Taky každý měsíc na blog umístím článek, jak klesají ceny použitých elektromobilů – vždy jeden typ – grafy s poklesem cen, křivky s nájezdem, stáří a zkušenosti majitelů. A také přijdou ta témata, kterým se zatím vyhýbám, protože se na ně ještě necítím – nemám dostatek zkušeností. Dojezd, rekuperace, baterie a NEDC – možná už v březnu.

Mezitím nějaká ta aktuální témata – v únoru například o tom, jak bude s elektromobilem probíhat Česká Sibiř a každý měsíc taky jeden článek o jak nám mentální klamy ztěžují správně si vybrat automobil.

Tak - další článek zase za týden a odpoledne na blogu v diskuzi na shledanou.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 22.1.2018 8:08 | karma článku: 19,85 | přečteno: 578x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejsem nominována na eurokomisaře, řekla v debatě pro studenty Nerudová

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:52

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik