Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třetí noční můra elektromobilistova

Co že jsem předminule myslel těmi sociálními nepokoji u nabíječek? No přece to, aby se nám tam někteří nedobili.

U nabíječek je to zatím pohoda. V Česku bude koncem roku 2017 registrováno něco kolem 1 750 elektromobilů, přičemž aktivně jezdí necelá polovina. Podle mého odhadu z této poloviny tak   80 % jezdí kolem „komína“.

Z vlastní zkušenosti mohu tvrdit, že po ČR aktivně jezdí asi 10 % ze zaregistrovaných elektromobilů. Ano, bavíme se pouze o cca 200 elektromobilech, které v roce 2017 nabíjely v Brně, i v Praze, na Vystrkově a také v Ústí. Pouze těchto „několik“ řidičů dokáže s elektromobily projet celou Českou republiku. Někteří z těchto elektromobilistů se znají, nebo o sobě mají alespoň nějaké povědomí.

Když jezdíte kolem svého vlastního komína, nepotřebujete nabíjet nikde jinde než doma. Přes noc nabijete, přes den si to odjezdíte. Do práce, za zákazníky, za sportem, do kina, do divadla - to stačí. Když jedete dál, nabijete u kamaráda nebo u kolegy. Někde jsou veřejné nabíječky zdarma, někde se dá nabít zdarma na hotelu nebo u restaurace. U některých nabíječek je možné platit kartou, u jiných předplaceným kreditem. Když jezdíte více, musíte si měsíčně platit čip k rychlonabíječkám.

I tak se mi v určitých lokalitách stává, že se u jedné rychlonabíječky sejde i čtveřice prouduchtivých elektromobilů. Obvykle jeden počká, až ten na nabíječce dobije, a ostatní dva jedou jinam, nebo přijedou v jinou dobu (jsou to většinou místní, a ti se znají). Občas se vyskytne nějaký přespolní elektromobilista, který aby dojel 100 – 150 km k další rychlonabíječce (nebo domů), musí holt čekat. Většinou ho ale „domácí“ pustí a přijedou jindy. Je to taková pospolitost.

Slyšel jsem však i o případech, kdy na rychlonabíječce docucával nějaký ze starších typů elektromobilů posledních 200 Wh  (1 – 2 % baterie) i 20 minut a blokoval všechny. Když by se připojil na 22 kW Mennekes, vyšlo by mu to s tím minimálním proudem nastejno a ostatní by mohli rychlonabíjet. Tato situace elektrikáře doslova naštve.

To samé, když stojan blokuje elektromobil, který už má nabito. Chcete nabít v Praze na Duhové a stojí tam nabitá Tesla. Něco si objezdíte, stavíte se tam za hodinu a pořád tam trčí. Zajedete jinam, nabijete a při zpáteční cestě na Brno - jen tak ze zajímavosti - sjedete z dálnice a zase na tom samém nájezdu najedete. A co byste řekli? Je tam. Nabitá blokuje stojan klidně čtyři hodiny.

Někteří mají při nabíjení za oknem vizitku, jsou slušní. Nebo mají polepená auta a dá se jim zavolat a domluvit se. Zatím to vždy proběhlo hladce. Ale počet elektromobilů u nás bude stoupat. Budou se jezdit delší trasy. Tesly se sice uklidí ke svým superchangerům (které budou ještě postaveny), elektromobily budou mít větší – dostatečný - dojezd a tak nebudou muset využívat rychlonabíječky tak často, ale i tak na nich začne být přetlak.

Vy, co jezdíte po českých silnicích, jistě víte, kolik u nás jezdí slušných řidičů.

Podle některých motoristů jsou určité typy SUV spíše diagnózou, než dopravním prostředkem. Mluví se hlavně o diagnózách Q7, X5, X6, H2, H3, G, ML, Cay a Mac, ale i o jiných.

Zdá se mi, že automobil se dnes stává součástí charakteru a sebepojetí řidiče.

Bojím se, jak se u rychlonabíječek budou domlouvat řidiči těchto vozů, kteří za pár let přesedlají ze svých SUV na SUV elektrické. (Víte přece, že každá významná značka chystá své čistě elektrické SUV).

Jestliže se pak u této nabíječky setkají dva v SUV, oba spěchají a navíc ještě mají registrační značku podobného typu jako měl Simon P. Zachary, problém je na světě.

Vždyť víte, co se děje na silnicích, když má nějaký z řidičů dojem, že ho ten druhý zdržuje.

Na silnicích se jedná o sekundy, které se zdají být nenahraditelné a u rychlonabíječek může jít klidně o 15 minut nebo o hodinu (když tam bude pět SUV). Kdo má přednost, kdo více spěchá? Pravidla zatím neexistují. Rezervace? Fungovalo by to?

Již dnes se snažím některým motoristům na D1 klidit z cesty. Vypracoval jsem si již určitý cit. Typ auta, barva, typ světel, problikávání na aut - co jsou ještě daleko za mnou…

Budu se těmto řidičům vyhýbat i u nabíječek?

Příští rok určitě ještě ne. V roce 2018 u nás přibude tak 500 elektromobilů. Hlavně veřejný sektor a firemní flotily a ti budou jezdit většinou „kolem komína“. Ta pravá elektromobilita u nás začne až v roce 2019 (měly by klesnout ceny elektromobilů). A to pak bude mazec. To půjdou i ceny nafťáků dolů. To tady bude pro TDI dovezené z Německa naprostý ráj.

Víte přece jaké je průměrné stáří automobilů v ČR a že velká část automobilů, které u nás jezdí,  jsou ojetiny z dovozu. Bude pak možné v pražských tunelech ještě dýchat?

No, o tom dýchání napíšu zase raději příště.

 

Jen pro vysvětlení, podle informací od jednoho mého kolegy byl Simon P. Zachary (1899 – 1948) velmi zručný, ale nepříliš inteligentní a velmi zapomnětlivý. (Když chtěl jako dobrovolník vstoupit do armády, bylo mu diagnostikováno IQ=66).

Živil se jako opravář zemědělských strojů nedaleko Detroitu a často se stávalo, že zajel autem (Ford T) jen pro něco do města a vrátil se jiným autem (Ford T). Jak se to stalo? Zapomněl, kde zaparkoval a tak si prostě vzal jiné – vždyť tehdy byly všechny auta stejně černá a 60% na ulicích Detroitu bylo právě Ford T.

Když šerif přestal mít po několika incidentech pro tyto situace pochopení, uprosila ho Simonova matka, aby mu dal na auto registrační značku, kterou by si zapamatoval. A protože uměl počítat jen do tří, dostal protekční značku 333.

A bylo po problému.

Snad právě proto se espézetkám se snadno zapamatovatelnými čísly říká, že má číslo „jako debil“ – prostě nízké IQ. Ale třeba to není pravda. Třeba můj kolega kecá. 

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 18.12.2017 9:08 | karma článku: 22,41 | přečteno: 956x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

ANO bylo pro zvýšení věku pro odchod do důchodu, nelíbil se způsob, ukázal zápis

24. dubna 2024  14:43,  aktualizováno  14:56

Aktualizujeme Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. Na té se zástupci vlády, ANO a Hradu shodli,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  14:51

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Hlavní hygienička Svrčinová ve funkci končí. Vláda ji na její žádost odvolala

24. dubna 2024  14:37

Vláda dnes odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Kabinet tak učinila na její...

Von der Leyenová chválila i Čechy. Za 20 let jste posílili vy i EU, uvedla

24. dubna 2024  14:31

Za začátek nové éry označila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová vstup deseti východních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik