Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Druhá noční můra elektromobilistova

Minule to byl mazec. Jen jsem se podělil o to, z čeho mám obavy a to bylo… A dnes to bude o tom, jak zabíjí autonomní automobily. Tuším, že dnešní diskuze – to bude masakr.

S epem (VW e-up!) jezdím dlouhé trasy po dálnici tak, že „visím“ za kamiony. Nedá se zcela říci, že visím. Prostě jedu dostatečně blízko, abych využil aerodynamický stín a dostatečně daleko na to, abych ubrzdil - kdyby něco. Díky této metodě mi nedělají problémy trasy Brno - Praha – Litoměřice  nebo Liberec. Jedu pouze 90 km za hodinu, ale má to i svoje výhody. Člověk jede plynule, v pohodě a má velmi nízkou spotřebu. Když jsem se ptal kámošů kamioňáků, jak blízko můžu, aby jim to nevadilo, tak říkali – jak si troufneš, nedobrzdíš, je to tvůj problém. Akorát občas vykoukni, abychom viděli, že tam ještě jsi a neděláš tam nějaké blbosti.

Od té doby tak jezdím. Někteří řidiči s tím nemají problém, někteří hodí pravej blinkr a nechají se předjet, někteří mne po předjetí probliknou, já dám blikačky a oni mne opět probliknou. Zatím žádný problém či nevole.

Praha - Brno je už celkem stereotyp, a tak jsem přemýšlel o pořízení elektromobilu s adaptivním tempomatem. V Brně nastavím vzdálenost od předchozího auta a až do Prahy nemusím přidávat plyn, nebo brzdit. Stačí pouze točit volantem – to by byla pohoda. A když by auto mělo i hlídání jízdních pruhů a jelo samo až do Prahy - to by byla špica.

Tak jsem si to vyzkoušel. Půjčil jsem si na tři dny nový eGolf (mr2017). Větší baterie, a spousta vychytávek. Noví asistenti, krásný budíky  - kompletně LCD. Nepřehledné tak, až oči přecházejí – ale možná bych si zvyknul.

Vyrazil jsem po dálnici do Trmic k nabíječce. Po cestě si ošahám asistenty. Adaptivní tempomat mě láká. Hlídání pruhů do budoucna asi nevyužiji, ale vyzkouším si to, ať vím vo co gou.

Vyhlídnu si kamión, nastavím na tempomatu 100 km/hod a pomalu ho dojedu. Uvidím, co se bude dít. Kamion přede mnou jede předpisově 90 km/hod. Pomalu se přibližuji. Auto jede samo blíž a blíž. Začínám být nervózní, nic se neděje a jsem celkem blízko. Svírám volant a nohu připravenou na brzdě. Jsme skoro na kamiónu a stále nic. Začínám se potit a chystám se dupnout na brzdu. Už jsme téměř nalepeni a stále nic. Nastavil jsem to dobře? Nemá to nějakou chybu? Letí mi hlavou i jiné otázky. Rozhoduji se, přemýšlím – dupnu na to! Zlomek sekundy před tím, než zareagovala moje levá noha, auto zareaguje a srovná se s kamionem. Uf. Dlouho nebudu muset do kina na horor. Emoce mám načerpány. Pořád tisknu volant, pořád mám nohu připravenou na brzdě a auto si to v klidu šine za kamionem. Přibrzďuje a zrychluje, jak je potřeba.  Cítím, jak mi po spáncích stékají kapky potu. Utírám si je a počítám odstup. Jednadvacet, dvaadvacet… necelé dvě sekundy. To je míň než jsem zvyklý viset s epem.  Přibržďuji, vypínám tempomat a seznamuji se blíže s autem a jeho ovládáním. Dálnice do Ústí je pohodová a klidná. Žádná D1, na té by bylo seznamování s autem těžší. Pouštím hlídání v pruzích. Zajímavé. Nevím, jak bych si zvyknul na to cukání s volantem. Vypínám to a sjíždím u teplárny k nabíječce.

Při nabíjení si osahávám tempomat a zjišťuji, že jsem ho měl nastavenej na nejmenší vzdálenost. Tak zpět to asi bude v pohodě. A opravdu. Do Lovosic jedu v pohodě. Naučil jsem se, zvyknul jsem si.

Zapnul jsem i hlídání pruhů a opravdu nemusím na nic sahat. Auto si to šine za „předjezdcem“. Stačí mít pouze ruce na volantu. Když je dám dolů, auto začne po chvíli protestovat. Stačí dát ruce zpět a jede se.

V ČR je k sehnání spousta aut s pokročilými systémy asistence. Nejdál je Tesla se svým asistentem 2.0. Auto umí jet samo po dálnici Praha - Ostrava, samo rozsvěcuje, mění pruhy, předjíždí pomalejší auta, zabrzdí před překážkou, v mlze vidí víc než řidič, ale hlavně je daleko rychlejší než řidič. Nemá žádné prodlevy a reakční časy – což je u běžného řidiče něco kolem jedné vteřiny. Jestli jste byl někdo účastníkem dopravní nehody, jistě víte, jak dlouhá dokáže jedna vteřina být. 

Auta od Tesly jsou dodávána už delší dobu s přípravou na autonomní řízení. To je úplně jinej level než nějakej asistent. Když zapnete autonomní řízení, auto Vás doveze tam kam potřebujete bez toho, aby jste na cokoli šáhli. Stačí zadat cílovou adresu, páčkou asistenta dvakrát ťuknout k sobě a jede se.

Proč to ale ještě nefunguje? Ale funguje, v pokusných režimech auta ve světě již jezdí. Prakticky všechny světové značky to již testují. Nejdál je právě Tesla a Volvo ve spolupráci s UBERem.

Jezdí, a dokonce i bourají. Ale s tím se u nových projektů počítá. Největší problém je ale s legislativou.

Nyní si přestavte, že jedete svým autonomním vozem do práce. Tuto trasu jste jel už stokrát. Jak normálním vozem, tak i autonomním. Trasu máte najetou, nic Vás nemůže překvapit, auto jede předpisově padesátkou za ostatními, v protisměru míjíte protijedoucí vozy. Auto, motorka, auto, autobus, kamion… prostě stereotyp. Čtete si na palubním displeji novinky na idnes, cesta probíhá v pohodě jako vždy.

Najednou kamionu v protisměru praskne levá přední pneumatika a vjede vám do dráhy. I když taky jede jen padesát, rozdílová rychlost je 100 km/hod. Při jeho váze jste bez šance. Vaše auto však zareaguje samo, rychleji než vy si to uvědomíte, strhne volant, prorazí přední pneumatiky o obrubník přejede chodník a skončí na trávě v parku. Škoda značná, nikomu se nic nestalo. Stres, emoce – ale nakonec pohoda.

Vezměte si stejnou situaci, když řídíte normální auto. Pokud již budete vzhůru a nedáváte si kávu až v práci. S trochou štěstí stačíte zareagovat a také strhnete volant - sice asi o dvě sekundy pomaleji - ale možná to dopadne stejně, popřípadě to nebude čelní náraz, ale kamion narazí do zadní části a vy zůstanete naživu nebo s malým zraněním. Taky dobrý.

Když vezmete stejnou situaci a na chodníku půjde chodec. Vy budete reagovat stejně – podvědomě – pud sebezáchovy vám zařídí všechny reakce. Celou situaci si uvědomíte až pár sekund poté. Byl tam chodec? Co mi to přeletělo přes kapotu a přední sklo? Byl to pták? Značka? Reklama? Proč mám rozbité přední sklo, když jsem se kamionu vyhnul?

Sedíte a už Vám to dochází. Chodec neměl šanci, nestihl jste si ho ani uvědomit, natož zareagovat.

U auta s autonomním řízením je to jiné. „Uvědomí“ si kamion, chodník, chodce, děti hrající si v parku. Dokáže dokonce vyhodnotit několik možných reakcí a spočítat jejich následky. Jak se ale rozhodne? Tak jak je naprogramován. Nemůže zachránit Vás, chodce i děti. Rozhodne na základě informací co má a programu.

Informace? Během desetiny sekundy ví vše. O vás, o chodci, který je k Vám zády i o dětech, které si hrají v parku. Zná vaši zdravotní pojišťovnu, vaši mzdu, věk, údaje ze zdravotní karty, status na instagramu, i lajky na poslední fotce na facebuku, ví co jste snídal (kupujete přece přes EET), ví dokonce, jaké platíte daně! Zaplatil jste včas?! Jaká otázka Vám nyní prolétne hlavou?

Podle čeho si vybírá autonomní automobil koho zabije? Kdo mu nastaví program? Kdo to schválí?

Poslanci? Senát? Prezident? Jeho poradci a mluvčí? No ještě že to tady zatím není. Ale co budu dělat za tři roky, až autonomní a robotická auta budou realitou i u nás?

Autonomní automobil totiž bude vědět i jiné věci - jde přece o záchranu života – a tak mu to zákonodárci odhlasují! Za jak dlouho přijede sanitka, zná obsazenost lůžek v okolních nemocnicích, procentuální úspěšnost léčby jednotlivých typů zranění v závislosti na věku, úspěšnost právě sloužících doktorů. Když mu to dovolíme, může vědět naprosto vše.

Kdy se u nás šikovní asistenti překulí v autonomní auta a ta pak ve zcela robotická auta? A kdy naprogramovaný způsob rozhodování vystřídá umělá inteligence s vlastní logikou?

Jak rozhodne? Prolomí Asimovy zákony? Zvlášť první a druhý budou problémem, se třetím a nultým by to celkem šlo, ale to víte, sci-fi.

Pro někoho je sci-fi třeba to, že už i dnešní auta sama zvládají jízdu po dálnicích po několik hodin bez zásahu řidiče.

Tak zase příští pondělí, bude třetí noční můra – pokud mne ovšem nepotká nějaká ta autonomní nehoda.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 11.12.2017 8:27 | karma článku: 17,77 | přečteno: 832x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik