Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.

Spoustu zaručených pravd a informací slýchám při diskuzích na téma energetické úspory. Opravdu se ten svět kvůli elektromobilům zbláznil? 

Jaká byla elektrohitparáda poslední měsíc? V Norsku to s elektromobily přepískli. Malajsie uvalila na elektromobily ekologickou daň, protože nejsou ekologické. Norové zdanili Teslu, jelikož ji už také prokoukli. Provoz elektromobilů je špinavější, než provoz normálních aut – spočítali to na MITu.  A u nás pak budeme muset kvůli elektromobilům postavit spoustu nových elektráren! Kdo tu elektromobilitu zaplatí?

Uf, to je zase úroda. Tragédií není to, že by šlo o lež. Ani to, že je v tom část pravdy. Tragédií je to, že si někteří lidé nedokážou dát dvě a dvě dohromady. Někde se něco napíše, část se zamlčí, další část se zamlží a kachna si pak žije vlastním životem. Jó Svatomartinské hodování, to je bašta.

Rád dnes poukážu na nesmyslnost některých diskuzí ohledně ekologičnosti elektromobilů.

Je vhodné se na ně ale dívat místní optikou. V Norsku pohledem Nora, v Malajsii pohledem Malajce a u nás těma našima očima.

Jak to vidí Norové? Uvedu pár dat o Norsku – běžně dostupných na internetu.

Počet obyvatel: 5 213 985 /118/, rozloha: 385 199 km˛ /59/,HDI: 0,944 /1/, hustota zalidnění: 14/km˛  /213/, HDP: 61 197 /8/, počet elektromobilů (2017) 145 000, počet nabíjecích míst o výkonu 22 kW a více (2017) 9 633. (zdroj www.eafo.eu)

V /závorce/ je uvedeno pořadí, kolikátí jsou v daném parametru na světě.

HDP je Hrubý domácí produkt (představuje přírůstek bohatství daného státu za určité časové období  –  většinou rok). 

HDI je Index lidského rozvoje (slouží pro srovnání klíčových rozměrů lidského rozvoje, mezi které patří: dlouhý a zdravý život, přístup ke vzdělání a životní standard). Jedná se tedy o ukazatel životní úrovně. Nabývá hodnoty od nuly do jedné - čím větší, tím lepší. (zdroj Wikipedie)

A nyní to nejdůležitější pro elektromobilitu - energetický mix. (zdroj www.iea.org)

OZ = obnovitelné zdroje (voda, vítr, slunce, geotermální…)

 

Jak to asi vidí v Malajsii?

Počet obyvatel: 31 381 992 /41/, rozloha: 329 750km˛ /41/, HDI: 0,823 /63/, hustota zalidnění: 84/km˛ /63/, HDP: 26 950 /43/, počet elektromobilů (2017)?, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017)?

Energetický mix Malajsie

A co u nás?

Počet obyvatel: 10 578 820 /84/, rozloha: 78 866 km˛  /113/, HDI: 0,870 /28/, hustota zalidnění: 134/km˛ /88/, HDP: 32 759 /35/, počet elektromobilů (2017) 1 650, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017) 546.

Energetický mix ČR

A srovnání?

Vše, co jezdí v Norsku na elektřinu, je čisté.

Divíte se nyní Malaisii, že zavedla ekologickou daň na elektromobily?

Ještě se Vám to u nás zdá oukej, když porovnáte počet elektromobilů v Norsku a u nás? Jak je to čisté u nás, když u nás z OZ získáváme jen 10 % elektrické energie?

Naštěstí elektromobilisté, co znám, čerpají hlavně ze svých solárních elektráren na RD, nebo jiných OZ, které mají k dispozici. U mne to podle posledních naměřených hodnot vypadá tak, že si příští rok vystačím tak ze 70 – 80 % ze solárů na RD, zbytek bude z jádra.

A jak je to s těmi ostatními otázkami? Na studii z MITu se nejprve podívám, než něco vypustím na blog a s tou výrobou elektřiny pro elektromobily? No to se přece dá spočítat.

Předpokládejme, že automobil ujede v průměru 2 000 km za měsíc. Elektromobil má průměrnou spotřebu 13 kWh na 100 km. To je 3,12 MWh za rok.

Kolik se v ČR vyrobí za rok elektřiny navíc? Celých 13 TWh se vyveze (jen pro orientaci je to roční výroba Temelínu). V případě, že bychom elektřinu nevyváželi, ale spotřebovali bychom ji v elektromobilech místo benzínu a nafty, pro kolik by to stačilo elektromobilů? No přece pro 4 166 667 elektromobilů.

Vyšlo to snad někomu z vás jinak? Mám tam něco špatně? Je tam nějaká logická chyba?

Jelikož je v ČR registrováno necelých pět a půl milionů osobních automobilů, při cestě domů, na chatu, za sportem, nebo na dovolenou už by vám nikdo nesmrděl pod nosem. Nikdo by před vás nesypal saze na vozovku.

Ale to je iluze – a o iluzích zase někdy příště. 

Tak kdepak budete raději dýchat vzduch, u nás, v Malajsii, nebo v Norsku?

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 13.11.2017 8:48 | karma článku: 19,54 | přečteno: 1897x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik