Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 1. prosince 2021 Iva

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

6. 08. 2021 10:06:08
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

Vždy jednou měsíčně se na setkání brněnský elektromobilistů koná neformální soutěž o láhev vína - kdo v médiích objeví největší nesmysl o elektromobilitě.

Je to čím dál těžší. Mnohé věci už nejsou tak srandovní jako před lety. Spousta lidí, co se srazů zúčastňuje, jezdí EV (Electric Vehicle = elektromobil) již několik let. Najdou se i tací, kteří používají EV více jak pět let. Za tak dlouhou dobu se přestanete smát i těm největším blbostem.

Občas se ale vynoří nějaký komik, který obvzlášť složitým způsobem prokáže nějakou zaručenou "PRAVDU". Elektromobilisté však již mají tuto "PRAVDU" praxí prověřenou a ví, že je to úplně jinak.

To, čím elektromobilisty již nerozesmějete, je ten počet Dukovan, nebo Temelínů, které budeme muset postavit, když se rozvine ta elektromobilita.

V ČR je registrováno 5 924 995 osobních automobilů. Za rok 2019 ujely osobní automobily v ČR celkem 62 445 mil. kilometrů.

ZDROJ: Ročenka Ministerstva dopravy za rok 2019 (5.1.1.) dostupné zde:

https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2019/rocenka/htm_cz/cz19_511000.html

Poznámka: Celková dráha je spočítána z celkového přepravního výkonu za rok 2019 s obsazeností 1,3 osob v osobním automobilu.

Celoroční dlouhodobá průměrná spotřeba moderního elektromobilu je 15 kWh/100 km.

Ten, kdo vám tvrdí něco jiného, tak ten s elektromobilem nemá moc praxe. Možná čísla odhaduje, tahá z klobouku, či snad tipuje od kancelářského stolu. Zcela jistě nemá moc – nebo dokonce nic s EV najeto. Možná ale patří k těm nešťastníkům, co musí s EV jezdit pouze po dálnici. A těch pár Etronů a Tesel X, co se opravdu dostávají nad 20 kWh na 100 km – tak ty v průměru zcela zaniknou.

Jestliže však opravdu věříte někomu, kdo tvrdí, že od roku 2035 všechny elektrické vozy budou kategorie AET a TX ... no tak to nechám na vás. Pro jistotu se ale podívejte na parkoviště na sídlištích, kolik procent je tam nyní X3, X5, X6, Q5, Q6, Q8, Porsche Cayenne, Hummer, RAM Hemi, občas Hellcat atd. No a jestli jich bude většina, nebo alespoň polovina – můžeme se bavit o zvyšování průměrné spotřeby elektromobilu nad 15 kWh nad 100 km.

Nyní ta základní otázka.

V případě, že by všechny osobní vozy v ČR v roce 2019 jezdily na elektrickou energii, kolik by celkem spotřebovaly elektrické energie za rok?

Výpočet zvládnou i žáci druhého stupně základních škol v lockdownu. Nemusíme se tedy obracet na profesory vysokých škol. Na učňáku jsme měli skvělou matikářku, paní Topinkovou. Matiku, i občanku nás naučila skvěle, ale znám se, občas ve výpočtech zazmatkuji a tak to udělám krok za krokem. Prosím zkontrolujte mi to.

Kolik by tedy byla celková roční spotřeba všech osobních elektromobilů v roce 2019 v ČR, kdyby všech těch 5 924 995 osobáků jezdilo na elektřinu (v TWh)?

5 924 995 osobních aut najelo celkem 62 445 384 615 km (81 179 mil. oskm)

Průměrná celoroční spotřeba u 5 924 995 EV je 15 kWh/100km.

62 445 384 615 x 15 kWh/100 km x =

62 445 384 615 km x 150 Wh/km

= 9 366 807 692 308 Wh

= 9 366 807 692 kWh

= 9 366 807 MWh

= 9 366 GWh

= 9,37 TWh

Kolik je tedy nutno postavit nových Temelínů, abychom nasytili ty hrozné elektromobily?

Je to ale složitější.

V roce 2019 se v ČR vyrobilo 87,0 TWh elektrické energie (brutto).

Import byl 11,0 TWh a export 24,1 TWh. Reálně jsme tedy vyrobili navíc a vyvezli 13,1 TWh elektrické energie. Je to tedy více, než by spotřebovaly ty nenasytné elektromobily.

Vidíte ten paradox? Kolik lidí tady irituje to, že elektromobily "mají vlastně výfuk v komínu elektrárny". Fuj elektromobilisti! To se nestydíte! To je ale sobecké! Sami chtějí vypadat zeleně, sami chtějí dýchat ten čistý vzduch a ty kolem toho komína to dusí a ničí jim to zdraví!

OMYL! Dýcháme ten hnus všichni. Všem (nebo alespoň většině) v ČR to pomalu ničí zdraví jenom proto, aby naši sousedé mohli dýchat čistý vzduch.

Více napoví suma exportu/importu elektřiny z ČR. Polsko 2,7 TWh, Německo 3,9 TWh, Rakousko -9,3 TWh, Slovensko -10,1 TWh.

Suma exportu/importu elektřiny z/do ČR za rok 2019 je tedy -13,1 TWh.

Opravdu je u nás řízena energetika tak, aby prospěla občanům v ČR?

A jelikož je energetika ve státních rukou, tak proč je to řízeno tak, aby byli zdravější Slováci a Rakušané?

Možná to zní neomaleně, ale podívejme se na to selským rozumem.
Jelikož se velká část el. energie v ČR vyrobí z uhlí, musíme si tu výrobu pěkně „vydýchat“. Tu část, co je vyrobena pro sousedy, si musíme vydýchat také – tady v ČR. Navíc by za to mohly jezdit elektromobily – ale to raději podporujeme dýzly – no a tak si to vydýcháme nejen za ty elektrárny, ale v konečném důsledku i za ty automobily, které mají na našich silnicích samozřejmě všechny technickou OK.

Výroba el. energie za rok 2019 ( Zdroj: Roční zpráva o provozu elektrizační soustavy ČR 2019). Dostupné ZDE: https://www.eru.cz/zpravy-o-provozu-elektrizacni-soustavy

Hnědé uhlí 40%, jaderné palivo 35%, zemní plyn 6%, ostatní plyny 3%, černé uhlí 2%, přečerpávací 1%, bioplyn 3%, biomasa 3%, FV 3%, vodní 20, větrné 1%, BRKO 0,1%

No a nyní si sami odpovězte na otázku, kolik těch Temelínů se vlastně musí nově postavit, když by pouze stačilo nevyvážet el. energii, jejiž výroba ničí zdraví občanům ČR.

Potřebujete zodpovědět nějaké další otázky, kterým se elektromobilisté již delší dobu smějí? Sem s nimi.

Hlavně se nenechte napálit experty na všechno z katedry spalovacích motorů ČVUT, kteří jsou zcela jistě ti největší odborníci na elektromobilitu. Popřemýšlejte, jestli není lepší čerpat informace raději u těch, kteří tyto technologie reálně - každodenně využívají.

Možná to lépe vyzní na příkladu.

Možná Vás bolí břicho – asi slepé střevo. Mohu vám doporučit skvělého odborníka na zdraví. Je to profesor z prestižní zahraniční univerzity. Pár titulů před jménem, několik za jménem. Několik zahraničních stáží. Vynikající publikační činnost. O problematice léčby člověka a zvlášť slepého střeva v různých kulturách hovořil na několika světových kongresech. Prostě kapacita ve svém oboru.

No řekněte, nešli byste na operaci raději k nějakému doktorovi, který provádí operace slepého střeva dnes a denně, než k někomu, kdo na vysoké škole přednáší multikulturalitu se specializací na zdraví populace napříč historií?

Rozhodnout se, čemu budete věřit musíte vždy sami (jen si prosím dejte pozor na Milgramův efekt).

Malá poznámka:

Chcete se něco dozvědět o elektromobilitě? Ptejte se těch, kteří elektromobilitu využívají dnes a denně - prostě s ní mají PRAXI. A kde najdete ty co mají praxi s elektromobilitou? Srazy, setkání, kluby, konference, nabíječky ...

A malý bonus, pro ty co dočetli blog až sem:

Jaký podíl (z dnešního pohledu) elektrické energie by se spotřebovalo na nabíjení EV, kdyby všechny osobní automobily v roce 2019 byly elektromobily? Reálně ale tato situace může nastat až někdy po roce 2045.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 6.8.2021 10:06 | karma článku: 34.10 | přečteno: 9358x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 15.65 | Přečteno: 868 | Diskuse

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma článku: 12.11 | Přečteno: 618 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma článku: 13.44 | Přečteno: 493 | Diskuse

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma článku: 13.07 | Přečteno: 685 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Kdy se přestane lhát o plynu?

Ekologičtí aktivisté nedávno ve své kampani tvrdili, že uhlobaroni chtějí obelhat veřejnost tím, že plyn, do kterého nově investují, je přechodem k zelené ekonomice.

1.12.2021 v 9:02 | Karma článku: 28.26 | Přečteno: 721 | Diskuse

Eva Hauserová

Kuje na nás někdo celosvětově pikle?

Současná rozháraná doba s vyostřenými rozpory nejrůznějšího druhu úspěšně vyvolává bujení domněnek typu „zase na nás šijou nějakou boudu“... ale mně vesměs připadají nedotažené až zfušované.

1.12.2021 v 8:34 | Karma článku: 24.42 | Přečteno: 3017 | Diskuse

Milan Šálek

Lži protijaderného aktivisty

V Senátu zazněla od ekologického aktivisty slova, že máme stejné přírodní podmínky pro obnovitelnou energii jako Německo. Podle jeho představ zde zřejmě máme větrné mořské pobřeží.

20.11.2021 v 15:46 | Karma článku: 35.90 | Přečteno: 891 | Diskuse

Kateřina Lhotská

Klimatický konsenzus 99,9 %! A není to málo?

Časopis Environmental Research Letters zveřejnil závěry studie, podle které existuje 99,9 % vědecký konsenzus na tom, že příčinnou klimatické změny jsou emise CO2 vypouštěné člověkem. 99,9 % je hodně. Až to vyvolává pochybnosti.

18.11.2021 v 9:01 | Karma článku: 38.91 | Přečteno: 902 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Covid jako generální zkouška na klimatický lockdown

Za Covidu si klimatičtí aktivisté pochvalovali, jak hezky klesají emise, když si na obyvatelstvo pořádně došlápnete. A když už si lidé na ztrátu osobních svobod tak nějak zvykli, proč to měnit?

10.11.2021 v 8:32 | Karma článku: 29.80 | Přečteno: 683 | Diskuse
Počet článků 90 Celková karma 13.61 Průměrná čtenost 1141

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Najdete na iDNES.cz