Skryté náklady při provozu elektromobilu

1. 04. 2021 7:07:00
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

Jistě jste si všimli, že elektromobilů na našich silnicích neustále přibývá. Je to hlavně restrikcemi vůči spalovacím motorům ze strany EU. Dnes je více než jasné, že některé automobilky nejsou schopny tento diktát přežít.

EU se ohání odbornými studiemi, ze kterých vyplývá, že elektromobily jsou čistější na provoz, mají méně lokálních emisí a také nevytvářejí tolik hluku.

Započetli však odborníci opravdu všechno?

Při dlouhodobém srovnání provozu elektromobilů a normálních automobilů se však ukazuje holá pravda. Co ukázaly čtyři roky provozu elektromobilu na naší firmě?

U některých položek (pravidelný servis, náklady na palivo, výměna brzdových destiček) jsou náklady opravdu nižší. Některé náklady jsou o něco málo vyšší, ale co byste řekli navýšení nákladů o 1000 % (jeden tisíc procent)!

Jsou informace, které vám elektromobilisté neřeknou. Možná se i stydí za to, že jejich miláčci spotřebují obrovské množství takové suroviny jako je voda - a to se většinou jedná o pitnou vodu. U našeho elektromobilu máme opravdu desetinásobný nárůst spotřeby vody. Říkáte si jak je to možné? Na první pohled nám to bylo záhadou. Hledali jsme chybu někde ve statistikách, chybu v desetinné čárce nebo v řádu. Naše obavy se ale potvrdily. Výpočty jsou správné.

Když se chvíli zamyslíte, je zvýšená spotřeba vody logická.

Je to dáno především druhem pohonu. Zatímco spalovací motory používají k pohonu naftu, benzin, LPG, nebo CNG, elektromobily používají elektřinu. A to ne ledajakou, ale stejnosměrnou a vysokonapěťovou. Baterie mívají většinou napětí 400 V, nejnovější elektromobily dokonce 800 V (například Porsche Taycan).

Zatímco u střídavého proudu se statická elektřina příliš neprojevuje, u stejnosměrného je to o to horší. Co dokáže statická elektřina, můžete nalézt kdekoliv na internetu.

Možná to však znáte sami – když jdete po koberci a dostanete ránu o dveře. Nebo jak sedá prach na staré typy televizorů (nemyslím LCD – ale ty starší s baňkou). Prach sedá více na jakýkoliv elektrický spotřebič co máte doma. A nyní si vezměte elektromobil – jak velký náboj je v bateriích.

Abychom dodrželi firemní standardy, museli jsme umývat elektromobil 10 krát častěji, než když jsme jezdili klasickým dieselem.

Vyplatí se z ekologického hlediska vyměnit nižší lokální emise za plundrování vodních zdrojů?

Některé země, které podporují elektromobilitu ve velkém, mají dokonce takové problémy s vodou, že na dva dny v týdnu musí uzavřít kohoutky pro celé oblasti - jak se stalo nedávno na Taiwanu. Stačí, když se zvýšený provoz elektromobilů potká se sezónním suchem. Zkušenosti, jak to dopadá, si můžete přečíst v článku - Problémy s pitnou vodou na Taiwanu. Odkaz ZDE.

A jak takový elektromobil s velkým nábojem (46 kWh) vypadá po týdnu provozu, můžete vidět na následujícím obrázku.

Nissan e-NV200 LR

Srovnejte si předchozí fotku s elektromobilem, který je napucovaný a připravený na prodej. Foto je pořízeno minulý týden v Pelhřimově, nedaleko krematoria.

Tesla 3

Prodejce ojetého elektromobilu vám kromě vychvalovaných vlastností – akcelerace, nízké emise, nízké provozní náklady, prémiový vůz, nízký počet najetých km, skvělá cena - dozajista neřekne, že si kupujete špindíru.

Zajímáte se o elektromobilitu? Čtěte i naše další články, ve kterých poodhalujeme její neřesti!

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 1.4.2021 7:07 | karma článku: 29.50 | přečteno: 1553x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...