Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Očekávání zázraku.

Není vhodnější doba na očekávání zázraku než období vánoc a začátek roku. Dobu máme tedy stanovenou, ale co je to ten zázrak? Lze ho nalézt v grafu mezitýdenní změny počtu hospitalizovaných v ČR - který je uprostřed článku? 

Nedávno jsem byl přítomen přednášce jednoho kněze, který říkal, že zázrak je to, co neočekáváme. To, co nespočítáme, co není logické, co nelze pochopit. Ukazoval to na příkladu s rybami a chlebem (Jan, 6,1 – 15). Copak bylo logické nasytit 5 000 lidí dvěma chleby a pěti rybami? Ne to přece nejde – není to logické, pomocí matematiky nám rozumný výsledek nevychází.

Když jsem psal minulý blog o tom, jestli udělat konferenci pro 100 elektromobilistů a sraz open-air pro 500 lidí v Covidové době, řešil jsem těžké dilema. Nakonec vše dopadlo skvěle. Přišla spousta lidí, pilo se a hodovalo, tančilo a nikdo se nenakazil. Čísla odhadu nakažených v ČR vyšla obdivuhodně přesně (viz graf z minulého blogu https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=757211).

Nyní se však na mne obracejí elektromobilisté, jestli bych nespočítal, jak to bude tento rok. Jaký bude vývoj pandemie v ČR v roce 2021. Ať elektromobilisté mohou něco naplánovat. Srazy, veletrhy, konference, setkání, brněnské elektročtvrtky.

Spočítat se to nedá, nejsou relevantní data. Ale dá se pohladit křišťálová koule, nebo rozeznít buben – nahlédnout do budoucnosti, zdá se to být jednodušší než tahat data z kouzelnického klobouku.

Podívejme se nejprve na několik přesných dat, o které se nelze opřít. Po tomto vysvětlení bude jasné, že křišťálová koule a šamanský buben je lepší, než číslo R, počty testovaných, nakažených, počty pozitivních atd.

Když mi 10. září 2020 vyšlo v grafu, že vrchol další vlny bude někde kolem 17.000 nakažených, mnozí elektromobilisté se mi smáli - no a smál jsem se i já. Proč tomu tak nemělo být?

-  kde by tolik lidí v ČR asi tak otestovali, když už nyní nestíhají (září 2020),

-  co jsou to vlastně reálná čísla a kde je vzít (září 2020),

- biologie není matematika a jede si tak trošku po svém (září 2020).

To bylo však začátkem září 2020 – a nyní se Vám přiznám, i já chytil chřipečku. V sobotu 19.12.2020 po obědě se mi udělalo špatně a v noci to bylo hodně špatné. Neměl jsem sice všechny typické příznaky, ale čtyřicítky horečky mne donutily, abych šel na test. No jo, ale kam? Když jsem se v neděli probral kolem poledního a bylo mi hrozně, hned jsem zaúkoloval rodinu, že musím na test, ať vím, co a jak. Taky musím říct lidem, které jsem potkal, ať si dají bacha. První volný termín byl 29. prosince 2020!

AŽ ZA 9 DNÍ!!!

To snad není možné, k čemu je takové testování? To mám za 10 – 11 dnů, když obdržím test s pozitivním výsledkem, volat lidem, které jsem potkal před dvěma až třemi týdny, že by měli jít do karantény, aby někoho nenakazili – to je přece naprostý nesmysl. Takhle to přece nemůže fungovat.

Volal jsem na linku 1221 a požádal paní o radu, někde musím dělat chybu. Protože první termín jsem nalezl až 29.12.2020. Přijedu kamkoli v ČR – dnes nebo zítra. „Hledáte správně, v celé ČR bohužel není volný termín až koncem roku. Praha, Ostrava, Liberec – všude je to stejné“.

A co mám tedy říct lidem, které jsem včera potkal? Mám jim říct, že jsem nemocen, že mám Covida? „Ne, ne, řekla paní, to jim můžete říct, až budete mít v ruce zprávu z laboratoře, že jste pozitivní.“

Paní na lince byla velmi příjemná, dozvěděl jsem se spoustu informací, co dělat a co nedělat. Ale volný  termín – mám třeba zajet na hranice se Slovenskem, nebo Rakouskem? Mají tam třeba ty jednorázové rychlotesty – to paní nevěděla. Nakonec se uvolnilo jedno místo na pondělí v Olomouci – tak jsme to hned zabukovali. No a večer jsme koukli na Sv. Annu a uvolnily se tři místa na ráno – tak jsme hned chtěli bukovat – ale než jsme vše vyplnili, zbyl pouze jeden termín - asi je na internetu více on-line hledajících zoufalců. Uf, mám to. Zrušit Olomouc – a nachystat věci na ráno.

Ještě jsem v neděli odpoledne obvolal pár lidí, které jsem potkal, ať si dají bacha – že jak budu mít výsledek testu, tak jim zavolám, co a jak.

Testy proběhly v pohodě, nahlásil jsem se, zaplatil, pak si mě zavolala taková šikovná kosmonautka. Řekla, ať se uvolním, přitiskla si mne na tlustou zeď a bylo to. Naprostá profesionálka. Bylo vidět, že už to má v ruce. Nic nebolelo a ani to nebylo příliš nepříjemné. Rád bych paní kosmonautce touto formou ještě jednou poděkoval, že to bylo tak skvělé.

Nebudu Vás napínat, výsledek mi přišel ještě ten den v 14:41 hod. Negativní. Tak jsem zase obvolal ty obvolané a zrušil jsem poplach.

Tím, že jsem si to prošel, nabyl jsem přesvědčení, že tento systém nemůže fungovat. Ne testování, to funguje, ale jak se chcete správně rozhodovat na datech takto získaných. Jak chcete realizovat „Chytrou karanténu“ a trasovat potenciální nakažené po 14 dnech – vždyť ti to už budou mít dávno za sebou.

Jediným výsledkem tohoto „systému“ jsou další stovky, možná tisíce potenciálně nakažených, kteří měli být již dávno vytrasováni a měli být v karanténě, aby nenakazili ostatní. To přece takhle nemůže fungovat. Rozhodovat se správně na základě přesných – ale špatných dat získaných z tohoto chaosu.

Při obvolávání svých přátel,  kteří Covidem již prošli, nebo ho právě „absolvují“ jsem zjistil, že s termínem jsem neměl problém jen já, že je to tak prostě normální. Některé rodiny se ani nešly testovat a přestonaly lehký průběh doma. Někdo zase nahlásil kontakty, které už pak dále nebyly kontaktovány ani po 10 dnech – a e-Rouška? Kolega říkal něco o manželích, kde manžel onemocněl, manželka ne. Oba byli spolu na testech a jsou registrovaní v e-Roušce. Myslíte si, že manželce přišla nějaká SMS - prý ani náhodou. Tyto informace mám z druhé ruky, ale po své zkušenosti s „Covidem“ tomu docela věřím.

Na firmě jsem dostal za úkol udělat plán, jak pandemie ovlivní rozvoj naší firmy v roce 2021. Omezit podnikání, věnovat se pouze určité oblasti, prodat část podniku? Po kolika dnech kdy nedostaneme zaplaceno, máme omezit služby zákazníkům, se kterými spolupracujeme již 10 let? Kdy začít propouštět lidi? Prostě žádné jednoduché otázky.

Pro plán obratů (protože o tom to hlavně je) pro naši firmu na rok 2021 jsem tedy hledal data, která nebudou ovlivněna nefunkčností systému testování na Covid. Zvolil jsem tedy počet hospitalizovaných s Covidem v nemocnicích.  To jsou data, která jsou přesná v čase. Když někdo nemůže dýchat, asi se jeho testování neodloží o týden, ani nezamrazí jeho vzorky, až na to budou mít někdy čas. Přijde k doktorovi, ten zjistí jeho stav a valí rovnou do nemocnice.

Pro lepší přehled jsem vybral pouze pondělky a sestavil následující qraf – a z něho vypočítal číslo. Zvolil jsem číslo T, protože nevím, jestli takto zpracovaná data mohu označit číslem R – jestli se nejedná o něco jiného. Pro mě je důležité vidět změnu hospitalizovaných v čase.

PŘESNÁ ČÍSLA V PŘESNÉM ČASE!  

Podívejte se, co mi z toho vyšlo. Zlomové body na grafu T jsou 18.5.2020,  28.9.2020, 23.11.2020.

Mezitýdenní změna hospitalizovaných s Covidem v ČR

Jelikož člověk se do nemocnice od prvních příznaků dostane po cca jednom týdnu a inkubační doba trvá cca taky týden, rozhodující datumy jsou:  04.05.2020, 14.09.2020, 09.11.2020.

Co se stalo kolem 4.5.2020, že to takhle zamávalo s čísly, že po tomto datu začalo tak výrazně přibývat nemocných? A co teprve 14.9.2020, proč po tomto datu klesá tak výrazně číslo T? No a 9.11.2020, když už je téměř vše zakázáno, proč to takhle stoupá?

Nahlédl jsem tedy zpětně do novin a vyhledal, co důležitého se stalo kolem těchto dnů  - co mohlo takhle zahýbat se statistikami.

 

Zlomové datum 4. května 2020

29. dubna 2020 - bylo oznámeno, že tzv. chytrá karanténa zahájí svou ostrou fázi 1. května

11. května 2020 - byl povolen dobrovolný návrat žáků 9. tříd do škol, kvůli přípravě na přijímací zkoušky na střední školy. Byly povoleny hromadné akce do 100 diváků. (kina, divadla) a byla otevřena kadeřnictví, dále provozovny v nákupních centrech nad 5000m2 a provozovny nad 2500m2 mimo nákupní centra.

Co z toho bylo rozhodující? 11. května je příliš brzo bodu zlomu. Lidé by se po nákaze po tomto datu nebyli schopni tak rychle „prostonat“ až do nemocnic. Zbývá tedy vyhlášení „funkční“ Chytré karantény.

Když to vyhlašovali, už tehdy jsem tušil, že to bude průšvih. Netušil jsem však, že to bude tak hrozné. Premiér tehdy v TV řekl něco v tom smyslu, že budeme dělat Chytrou karanténu, tak jak to dělají v Jižní Koreji – tam to funguje – pečlivým trasováním se jim daří zachytávat potenciálně nakažené a jejich umístěním do karantény omezit šíření Covidu.

COŽE?!?!?

To jako dovezou Korejce, aby nám to tady zprovoznili?  A taky ze dne na den změní mentalitu našich lidí tak, že místo švejkování, zpochybňování autorit a přirozeného talentu ošulit vše, co se dá - bude najednou většina Čechů pečlivá, důsledná, odpovědná? Přes noc se z Čechů stanou perfekcionisté a budou dbát na doporučení odborníků? Češi budou zčista jasna tak dlouho pracovat jako v Jižní Koreji? Najednou budou studiem trávit tolik času, jako Jihokorejci? Budu najednou tak disciplinovaní?

To je přece blbost, takhle to nefunguje. Na to, aby to člověk pochopil, nemusí chodit ani na přednášky z multikulturality.

Stačí se podívat, jak Covid funguje u nás a v Německu (počet úmrtí na 100.000 obyvatel).

Kdo někdy pracoval v Německu ví, že jejich pracovní morálka a smysl pro dodržování pravidel je zcela jiná než ta naše. Jako příklad uvedu téma, které jsme s přáteli z Německa probírali minule – nezaměstnanost. Zatím co v Německu člověk bere to, že nemá práci jako takovou malou ostudu – u nás je to spíš skvěle placená práce na zahradě, na RD, nebo příplatek k práci načerno. Co vám budu říkat, Němci to vůbec nemohli pochopit. Prostě jiná nátura = zcela jiný počet úmrtí v přepočtu na počet obyvatel.

Ale zpět ke zlomovému datu v ČR. Může falešná naděje daná premiérem ovlivnit chování lidí? Ovlivnit je tím způsobem že budou méně dodržovat hygienická pravidla? Změnit jejich vzorce chování – třeba tím, že se budou více potkávat, více družit? No jasně že ano, vždyť přece premiér řekl, že to ta „Chytrá karanténa“ vyřeší – na to člověk nemusí být sociolog, aby pochopil, že tato falešná informace ovlivnila spoustu lidí.

Co si asi řeknou – vždyť už to za nás vyřešili, na co tedy roušky, desinfekce – jde se pařit. I takhle se dá pochopit věta že: „ tzv. chytrá karanténa zahájí svou ostrou fázi 1. května“

Víte snad o jiném důvodu, proč bylo datum 4. května 2020 zlomové? Super! Sem s ním. Napište mi to prosím do diskuze. V úterý ráno mám předložit naší ekonomce plán obratů naší firmy na rok 2021. Jakákoliv informace mi pomůže.  

Zlomové datum 14. září 2020

13. září 2020 - Roman Prymula v Otázkách Václava Moravce uvedl, že probíhá druhá vlna epidemie. Také dodal, že Česko je třetí nejzasaženější zemí EU.

18. září 2020 - Hygienici zařadili Prahu do červeného, tedy třetího a nejvyššího stupně rizika nákazy koronavirem. Od šesti večer začal v Praze platit zákaz návštěv v nemocnicích a sociálních zařízeních. Hygienici ve Středočeském kraji rozhodli, že od pondělí budou povinné roušky na hromadných venkovních akcích, kde bude ve stejný čas více než 100 lidí. Výjimky se opět vztahují na děti do dvou let, osoby s poruchou intelektu atd.  

Zde opět platí, že 18. září 2020 je příliš brzo bodu zlomu na to aby se nakažení „prostonali“ do nemocnic. Jako jediný logický důvod zlepšení čísla T mi tedy zbývá „bububu“ – řítí se to na nás.

 

Zlomové datum 9. listopadu 2020

13. listopadu 2020 - Ministr zdravotnictví Jan Blatný představil nový protiepidemický systém (PES). Jeho rizikové skóre bude zveřejňováno na webu ministerstva zdravotnictví každý den. Systém podle čtyř epidemických parametrů obsahuje rizikové skóre na škále 0 až 100. Tímto číslem se buď celé Česko, nebo každý kraj zařadí do jednoho z pásem, která určují jednotlivá opatření pro většinu oblastí života.

18. listopadu 2020 - začalo v obchodech platit omezení počtu lidí. Jedna osoba pro sebe musela mít prostor 15 metrů čtverečních. Nařízení je součástí nového protiepidemického systému (PES). Také se  do základních škol vrátili žáci prvních a druhých ročníků. Byly ale zrušeny hodiny tělesné výchovy a zpěvu.

Může představení systému PES – který vypracovali naši přední odborníci najatí vládou a který vše pečlivě mapuje, je téměř dokonalý, je skoro on-line a je taky pěkně barevný – za zhoršení epidemiologické situace v ČR?

To nechám na každém čtenáři. Mě to však trochu připomíná Milgramův efekt, pomocí kterého lze ovlivňovat rozhodnutí jednotlivců a skupin.

A nyní zpět k plánu na rok 2021.

Z předcházejících řádků je jasné, že:

- chytrá karanténa funguje na základě špatných dat (tedy nefunguje),

- trasování potenciálních nakažených nefunguje,

- e-Rouška pravděpodobně taky nefunguje tak jak by měla,

- PES – je tady někdo z vás kdo tomu ještě rozumí, komu to pomáhá v podnikání/zaměstnání,

- největší vliv na růst/popřípadě pokles čísla T mají informace, které poskytnou představitele vlády a „odborníci“ médiím.

Proč je tomu tak, že ve srovnání s Německem nebo Jižní Koreou dopadají výsledky tak, jak dopadají?  Oproti obyvatelům Německa máme v ČR 3,4 krát větší šanci na úmrtí na Covid. Oproti Jihokorejcům je to dokonce 79 krát (SEDMDESÁTDEVĚTKRÁT). Třikrát jsem to počítal po tom, co jsem vykulil bulvy.

No to je asi ten zázrak. Covidu je totiž úplně jedno jestli na něho má někdo složku, nebo nemá. Nehrozí mu nějaké to zakleknutí od FÚ, nebo dokonce násilné převzetí. Ten si jede po své linii, podle svých pravidel ten se nenechá zastrašit, ukecat. Můžeme překroutit zákony ČR i EU jak chceme, on si prostě pořád jede to svoje. Máš špatnou imunitu? Jsi dlouho, nebo často vystaven expozici viru? Jsi tlustej, kouříš, máš vysoký tlak? Bydlíš v místě, kde je příliš znečištěné ovzduší nebo si jinak oslabuješ plíce? 

Taky se již těšíte na novou vládu, která by tuto situaci dokázala zvládnout lépe? Jak ale lze poznat, že vláda začne fungovat? Není to až tak těžké.

Například řeknou: Zjistili jsme, že tento typ podniku se podílí na počtu nakažených 5%. Proto tento typ podniku zavíráme v celé ČR na 30 dní od toho a toho data. Dle našich výpočtů se díky tomuto opatření dostane číslo R z 1,2 na hodnotu 0,8 po těchto 30 dnech.

Pro tento typ podnikání připravujeme kompenzace, které uveřejníme na stránkách www.vlada.cz zítra do 12:00 hod.

No a nyní o tom fungování: jestliže vláda bude mít relevantní data na základě, kterých Vám zavře podnikání a sníží tím R o 0,4 a vy dostanete alespoň nějakou kompenzaci za měsíc nefungování – je to OK. Ale to se ještě za 300 dní epidemie nestalo. Vláda nikdy neřekla, jaké opatření o kolik sníží počet nakažených, nebo číslo R. Proč? No protože na základě „falešných“ dat, které má - to ani nejde.

Je to tahání zákazů z kouzelnického klobouku. Kytky ano, věnce ano, větrníky ne. Patrony ano, kadeřníky ne. Itálie ne, Malaga ano. Hromadná doprava ano, restaurace ne.

Má někdo z Vás čtenářů blogu informace (odněkud, kde to funguje) která odvětví se jakým dílem podílejí na počtech hospitalizovaných v nemocnicích?  Moc by mne to pomohlo v plánování roku 2021.

Také by mně zajímala tato data:

Počet testovaných na Covid v ČR, kteří již mají příznaky (tedy nějak vyřadit ty, co se testují kvůli tomu, že jedou na dovolenou, nebo kvůli rodině).

Nějaké zahraniční studie, jak snížit možnost nakazit se Covidem pomocí opatření na pracovišti. Tedy rouška, štít, brýle, ochranný oblek, skreening před vstupem na pracoviště, dezinfekce pracoviště, jonizační prostředky, katalytické lampy nebo cokoli jiného co funguje? Pokud možno v procentech – např. když budete nosit brýle, snížíte možnost nákazy o 20%, když štít tak o 25%, když štít i brýle 28%.

Kolik procent nakažených se podařilo dohledat pomocí systému e-Rouška. Nebo kolik pošlou denně SMS, že se člověk potkal s nakaženým? Ideální by byl vývoj v čase.

I v ostatních zemích mají podobné systémy. Nemáte někdo informace o tom, jak fungují? (Kolik se podařilo dohledat potenciálně nakažených, kolik pošlou denně SMS, emailů, kolik uskuteční telefonátů, že se člověk potkal s nakaženým, grafy a data v čase …

Co myslíte, zvládne se to v ČR zorganizovat tak, aby se od začátku roku 2021 proočkovalo 2% populace týdně – plus druhá dávka očkování navrch? (Proč 2% - no přece proto aby se to stihlo do voleb - jediný termín, který vládu zajímá.)

Data ze zahraničí – které obory podnikání ovlivňují číslo R, nebo počet nakažených, popřípadě jak hodně.

Data vývoje pandemie v ČR na rok 2021 mám rozpracovaná a nevypadá to moc dobře. Ekonomka na mne tlačí, abych splnil termín a v úterý ráno předložil odhad na celý rok. Proč v úterý? No proto, aby si mohla odkontrolovat číslo T za pondělí a mohla se tak rozhodnout jak hodně lze mým číslům věřit.  Snad se mi podaří vše dohledat a zpracovat tabulky zítra večer. Když to dopadne, tak se pokusím ještě zítra dát výsledky na blog.

No a tady je odkaz na výhled co jsme na firmě spočítali: https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=763425

 

 

Autor: Mirek Matyáš | neděle 3.1.2021 23:50 | karma článku: 16,06 | přečteno: 1303x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik