Daně – HRRRR na ně!
Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.
Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně 586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?
Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.
Vznikl jakýsi návod - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.
Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.
A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy
Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.
Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.
Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo. Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).
Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
B) Elektromobil máme koupený na firmu
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.
Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.
A. Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“.
B. Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.
Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd.
C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.
Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?
Díky - a proudu ZDAR.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Kde je mírový plán pro Ukrajinu? zlobil se Fico na EU v den výročí konce války
Slovenský premiér Robert Fico v den výročí konce druhé světové války opět kritizoval EU, že...
KOMENTÁŘ: Je libo Kalifát, nebo Výmar? K čemu se přiklonit v eurovolbách
Premium O tom, jak je infantilní česká kampaň k eurovolbám ještě procházkou růžovou zahradou oproti...
Další útok na politika v Německu. Někdejší primátorku napadli v knihovně
Někdejší primátorku Berlína Franzisku Giffeyovou ve středu napadl útočník, těžkým předmětem ji...
VIDEO: Jiskry a dým. Boeing s poruchou podvozku dosedl v Istanbulu na „čumák“
Nákladní letadlo Boeing společnosti FedEx Airlines ve středu přistálo na istanbulském letišti bez...
Prodej byt 1+kk, 40m2, Hradec Králové, Nový Hradec Králové
Mrštíkova, Hradec Králové - Nový Hradec Králové
3 990 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz