45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

27. 12. 2018 12:18:02
I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

Vánoce jsou svátky klidu a míru – tento rok vyšly moc pěkně a volno bude celý týden. Alespoň stihnu dohnat nějaké resty.

Nestihl jsem meziroční vyhodnocení provozu elektromobilu za červen 2017 a 2018.

Nestihl jsem vyhodnotit ceny nabíjení v Norsku.

Nestihl jsem rozšířit fotovoltaickou elektrárnu.

Nestihl jsem zapojit baterie z Tesly jako zdroj energie pro RD.

Nestihl jsem vybourat místo pro měnič ve sklípku.

Nestihl jsem po rekonstrukci zapojit rozvaděč, ...

Nestihl jsem ...

Do konce roku je ještě pár dní – snad se ještě něco z toho dá zvládnout do víkendu.

Nejdřív začnu s elektromobilním vyhodnocením roku 2018. Dělám to průběžně a už tak trošku automaticky. Čísla jsou zaznamenána, nyní je stačí zapsat do tabulky a vyhodnotit.

Nebaví mě to. Radši bych boural tu zeď ve sklípku na měnič. Bourání mne baví - práce je za člověkem vidět – tak asi proto. Při vyhodnocování dat sedím půldne u PC a večer vypadne z tiskárny pár čísel, nebo nějaká křivka.

Zatímco za vybouranou zeď mne určitě někdo pochválí – ta práce je totiž vidět (velká díra a spoustu sutě), je taky slyšet (asi víte, jak zní kango, když se u sousedů něco bourá) a taky je cítit (takový ten jemný prach po celém bytě – no a taky já, když se vyčerpán vrátím domů) - za datlování do počítače mě žádná odměna nečeká. Instalace měniče prostě osloví většinu smyslů. Taková tabulka v excelu je proti tomu – nesmyslyoslovující.

Navíc je potřeba údaje zadávat velmi pečlivě. Kontrolovat je do kříže, abych nezveřejnil nějaký nesmysl nebo blud. Taková úmorná, nezáživná práce.

Doplním pár údajů a hned je tam nějaká chyba. Vychází mi cena za jednu kilowatthodinu od ČEZu za 45.000,- Kč bez DPH.

ČEZ je sice druhá největší firma v ČR (o kousek před Agrofertem – co se týče tržeb), ale i tak se mi to zdá moc. To by byla skvělá podpora elektromobility.

Navíc to vychází na měsíc, kdy jsem moc elektromobilem nejezdil. Bylo spoustu rozvozů a tak jsem jezdil většinou dodávkou. Elektromobilem jen krátké, rychlé trasy a tak jsem většinou nabíjel doma.

Kontroluji čísla a vše je v pořádku. Výsledek 45000,- Kč za jednu kilowatthodinu - to přece není možný. Někde tam musí být chyba. Z logiky věci je jasný, že to je blbost.

Procházím výpočet znovu. V daném měsíci jsem čip ČEZu použil jen jednou.

Kontroluji čísla - čip ČEZ 450 Kč za měsíc, odebráno 0,01 kWh.

450 Kč/0,01 kWh = 45000 Kč/kWh

Výsledek je správně. Už to vidím. Chyba je v odebrané energii. – asi špatně dosazeno.

Hledám fotografii pro kontrolu a ... opravdu. Odebral jsem pouze 0,01 kWh.

Už si vzpomínám – přijel jsem k nabíječce, zapojil jsem auto a už mi volali z domu, že přijela návštěva. Nabíjení jsem tedy rychle ukončil – počkal než proběhnou všechny ty procedury (kontrola připojení, odhlášení, ukončení, odpojení ... ) a udělal foto. To že tam bylo pouze 0,01 kWh – jsem si ani neuvědomil – a spěchal jsem domů.

Jelikož jsem daný měsíc už dobíjení u ČEZu nepotřeboval, vznikla vcelku zajímavá situace. Nyní už vím, proč firma, co provozuje rychlonabíječky patří k nejziskovějším v ČR.

Situace je celkem komická, ale i tak bude potřeba zvážit, jestli budu potřebovat čip na dobíjení elektromobilu v roce 2019 každý měsíc - když ta jedna kilowatta vychází tak draze.

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 27.12.2018 12:18 | karma článku: 26.61 | přečteno: 2446x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

25.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla by se divil …

... co všechno se dá koupit pod jeho jménem. Gramofony, rádia, žárovky, LEDky, tranzistory, reproduktory, kondenzátory, zabezpečovací systémy, mikrovlnné spoje, střešní tašky, bateriová úložiště, auta a dokonce i energy savery.

18.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 21.13 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 500 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Libor Závodný

Čínský systém sociálního kreditu z hlediska ekonomie informací

Možnosti k výraznému vylepšení fungování společnosti jsou na dosah ruky. Příliš se jich ovšem bojíme, proto budeme na globálním poli dost možná už jen relativně ztrácet.

24.3.2019 v 0:26 | Karma článku: 4.72 | Přečteno: 149 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Když revoluce začne požírat své děti

Z pohledu dějin to není vlastně zas až tak dlouho, co emigroval český zpěvák Waldemar Matuška z tehdejšího komunistického Československa. Důsledek na sebe nenechal dlouho čekat: Matuška byl vzápětí v televizi a rozhlasu zakázán.

22.3.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.58 | Přečteno: 18071 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Dva spadlé Boeingy 737 MAX neměly nainstalované všechny bezpečnostní systémy

Vědecký a technický vývoj jde velmi rychle dopředu. Občas však žasnu, jak z ekonomických důvodů a z hlouposti manažerů se dělají obrovské chyby, které nakonec stojí nejen mnoho peněz, ale i životů.

21.3.2019 v 22:46 | Karma článku: 27.69 | Přečteno: 964 | Diskuse

Richard Neugebauer

Umění prodělat

Vždycky mě udivovalo, jak mohou být Dostihový spolek Pardubice, Česká pošta nebo České dráhy prodělečné? Když mají tak výhodnou pozici ...

21.3.2019 v 9:38 | Karma článku: 22.57 | Přečteno: 677 | Diskuse

Petr Šindelář

Proč Česko ještě stále nemá svou vlastní, státní síť obchodů?

Protože si ji po roce 1989 ve větších městech zřejmě již navždy včetně dovozu potravin převzaly zahraniční obchodní řetězce a na obnovení zašlé slávy družstevních venkovských prodejen Jednota nové markety Coop dodnes nestačí...

19.3.2019 v 9:52 | Karma článku: 27.39 | Přečteno: 1382 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 19.05 Průměrná čtenost 1061

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz