Byl jsem tam.

17. 12. 2018 7:17:12
Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

Dvanáctého prosince jsem jel do Prahy za zákazníkem na domluvenou schůzku. Na kraj Prahy. Z domu to mám na Duhovou prakticky pouze jeden semafor. Elektromobilem je to pohoda. Na D1 přibylo pár nabíječek a tak lze v zimě jezdit bez stresu i s malým elektromobilem (VW e-up!).

Dříve jsem jezdil z Brna na Vystrkov (Humpolec) – kde jsem dobil téměř do plna a pak už jsem dojel v pohodě do Prahy. Nyní jezdím Brno, Měřín, Loket, Praha. Díky tomu elektromobil rychleji nabijí. Stačí na 80% - a to je opravdu 10 – 15 minut a jede se dál. Mnohdy ani nestihnu přečíst všechny emaily v mobilu.

Mám sice o zastávku navíc, ale zase je to klidnější jízda. Zvlášť v zimě, kdy se může stát cokoli. V zimě nemá elektromobil energie na rozdávání a teplo je na dlouhých trasách mnohdy luxus. Na D1 jsem každý den, ale Prahu – Brno a zpět jezdím tak jednou za 14 dní. Vím, že se na D1 často stávají havárky a tak je online navigace nutností.

Dopředu mně sdělí kudy nejet. Za těch pár desítek let co jezdím, mám už objetou celou D1 po objízdných trasách a tak mě nějaká zácpa nepřekvapí.

I ve středu jsem se rozhodoval. Jet elektromobilem, nebo spalovákem? Byl jsem rozhodnut pro elektromobil. Je to levnější, příjemnější a nepřijedu tak vystresován. Vezu pouze pár krabic, a i když bude zima, mohu si díky dvěma zastávkám v pohodě zatopit. Sice žádná sauna, ale zima mně nebude.

Sice lehce popadává snížek, ale jestli se to někde kousne, tak je jedno, jestli si půlhodinu postojím v elektromobilu nebo ve spalováku. Ale pozor, to jedno není.

Minulý rok, jsem trčel v zimě v zácpě na dálnici a bylo to hrozný. Poskakoval jsem v levém pruhu, přede mnou dodávka a napravo ode mne výfuk kamionu. Po pár minutách jsem byl pěkně vyuzen. Nevím jak je to možný, ale když jedu spalovákem, tak na mne ty výpary a exhalace působí jinak. Prostě je tak nevnímám a nevadí mi.

Při této vzpomínce bylo rozhodnuto. Je předpoklad, že bude dálnice zacpaná? No jistě, vždyť sněží a řidiči si ještě nezvykli. Vždy, na počátku zimy je nejprve nutné vidět pár havárek, aby řidiči zpomalili – alespoň tak se mi to zdá, když mne míjí v omezeních.

A opravdu na Vysočině, kde je to zúžené na 2,20 m, nestačil jsem valit oči. Jedu v pohodě osmdesátkou za kamionem. Opravuje se tam dálnice – dlouhých 14 km. Neskutečná dálka, ale s elektromobilem tam alespoň šetřím energii.

No a z leva – to je fičák. Rychle mě předjíždí jedno auto za druhým, SUV, dodávka, ML, Cayenn, X6... Nechápu, jak se tam s těmi zrcátky vlezou. Zdá se mi, že dnes jedou nějak divočeji než obvykle. Raději si nechávám větší odstup za kamionem a pomalu se smiřuji s myšlenkou, že až někdo škrkne, tak se to celé zacpe.

Jestli ne do Prahy, tak zpátky. Sněží stále hustěji a to není dobrý. Sypače jsem zatím neviděl. Vzpomínám si. jak je to na D1 u Brna. Když je v pátek odpoledne hustý provoz, je to tak 50 na 50, že se na dálnici něco stane a budou kolony. Když k tomu prší, je to na 100%. Když prší, tak to do Brna po dálnici nepůjde. A co teprve když sněží ...

Vyjíždím od zákazníka z Prahy a už je to tady. Navigace hlásí dojezd 3:25 hod, místo obvyklých 1:50 hod.

Kouknu na to a je to tak. Od Lokte po Jihlavu červená. Praxe mi říká, že se online navigaci v těchto situacích nedá moc věřit a tak sjíždím o sjezd dřív a jedu na Pelhřimov. Cesta nic moc, pár centimetrů sněhu ale dá se to. Zatím mám zelenou. Doufám, že si tudy nebude zkracovat cestu i nějaký kamion -to by se hned někde zkroutil.

Cesta probíhá v pohodě. Pomalu, ale jistě. Spousta řidičů má stejnou aplikaci v mobilu jako já a tak se přede mnou v noci line červený had z jejich koncových světel. Nikomu se nechce čekat v koloně na D1.

Do Jihlavy po okreskách, ještě objet Jihlavu – i ta je zacpaná – a zpět na D1. Mnozí řidiči dohánějí čas a tak se klidím z levého pruhu. Po čtyřech hodinách jsem doma.

Druhý den se dovídám, že někteří jeli trasu Praha Brno po D1 i 12 hodin. Žádná sláva. Moc to nechápu, že někdo, kdo to má na starosti, může nechat opravovat dálnici i v zimě.

No a o víkendu jsem to konečně pochopil. V televizi byl někdo s ŘSD a vysvětlil to. Nepamatuji si přesně, co říkal, ale z jeho řeči těla bylo vidět, že je po svém vystoupení spokojen – jak nám to vyložil.

Co si z toho pamatuji?

„Po celou dobu stavby víme o problémech dodavatele. Pečlivě to monitorujeme. Poslali jsme jim dokonce dopis – pak jsme jim poslali druhý - no a potom už to byl dopis s výstrahou. No vidíte, jak jsme hustý! No a ta firma furt nic.“

„Tak vidíte, že to není naše vina - my z těch našich kanceláří děláme, co můžeme.“

Nevím, jestli to ten pantáta řekl přesně takhle, ani nevím, jestli byl vůbec s ŘSD – ale já to tak pochopil – zůstal mi z jeho vystoupení takový pocit – prostě komedie.

Rychle jsem si ale běžel koupit dálniční známku na rok 2019, dokud ještě jsou. Možná se budou zdražovat - každá sranda přece něco stojí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 17.12.2018 7:17 | karma článku: 25.83 | přečteno: 1282x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

25.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla by se divil …

... co všechno se dá koupit pod jeho jménem. Gramofony, rádia, žárovky, LEDky, tranzistory, reproduktory, kondenzátory, zabezpečovací systémy, mikrovlnné spoje, střešní tašky, bateriová úložiště, auta a dokonce i energy savery.

18.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 21.13 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 500 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Ondřej Havelka

Sexuální kulty a rituální obětování lidí

Pokračování série Starý zákon pohledem cestovatele: Svůdné sexuální kulty a rituální obětování lidí

24.3.2019 v 10:10 | Karma článku: 7.32 | Přečteno: 182 | Diskuse

Milan Zajic

Romantický senior v akci

Původně jsem měl mít sanitární den, ale vzhledem k tomu, že můj byt je velký asi jako koupelna v luxusním hotelu, tak úklid se přesune na nějaký jiný den a mohu vyrazit na výlet.

23.3.2019 v 19:06 | Karma článku: 15.05 | Přečteno: 350 | Diskuse

Aneta Toboříková

Ne vždy se věci vyvinou, jak se na první pohled zdá (Dobrodružství na motorce) (11)

O tom, jak jsem vymýšlela všechno možné, abych pokračovala v cestě sama a nakonec jsem byla z hloubi duše vděčná za to, že se mi to nepovedlo. O jednom z mých nejoblíbenějších dní.

23.3.2019 v 14:06 | Karma článku: 8.94 | Přečteno: 159 | Diskuse

Aneta Toboříková

Začátek úplně nečekaného týdne (Dobrodružství na motorce) (10)

O tom, že nikdy nevíme, co nás čeká a jaké jsou následky úplně jednoduchých náhod a přání a o tom, jak občas naprosto nečekaně se změní celá cesta.

22.3.2019 v 14:35 | Karma článku: 6.81 | Přečteno: 162 | Diskuse

Pavla Drahoňovská

Polsko - písečné duny

Až do loňského léta jsem si myslela, že písečné duny jsou jen na pouštích. Omyl. Jsou i v Evropě - v Polsku ve Sloviňském národním parku.

22.3.2019 v 14:06 | Karma článku: 10.04 | Přečteno: 330 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 19.05 Průměrná čtenost 1061

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz