Byl jsem tam.

17. 12. 2018 7:17:12
Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

Dvanáctého prosince jsem jel do Prahy za zákazníkem na domluvenou schůzku. Na kraj Prahy. Z domu to mám na Duhovou prakticky pouze jeden semafor. Elektromobilem je to pohoda. Na D1 přibylo pár nabíječek a tak lze v zimě jezdit bez stresu i s malým elektromobilem (VW e-up!).

Dříve jsem jezdil z Brna na Vystrkov (Humpolec) – kde jsem dobil téměř do plna a pak už jsem dojel v pohodě do Prahy. Nyní jezdím Brno, Měřín, Loket, Praha. Díky tomu elektromobil rychleji nabijí. Stačí na 80% - a to je opravdu 10 – 15 minut a jede se dál. Mnohdy ani nestihnu přečíst všechny emaily v mobilu.

Mám sice o zastávku navíc, ale zase je to klidnější jízda. Zvlášť v zimě, kdy se může stát cokoli. V zimě nemá elektromobil energie na rozdávání a teplo je na dlouhých trasách mnohdy luxus. Na D1 jsem každý den, ale Prahu – Brno a zpět jezdím tak jednou za 14 dní. Vím, že se na D1 často stávají havárky a tak je online navigace nutností.

Dopředu mně sdělí kudy nejet. Za těch pár desítek let co jezdím, mám už objetou celou D1 po objízdných trasách a tak mě nějaká zácpa nepřekvapí.

I ve středu jsem se rozhodoval. Jet elektromobilem, nebo spalovákem? Byl jsem rozhodnut pro elektromobil. Je to levnější, příjemnější a nepřijedu tak vystresován. Vezu pouze pár krabic, a i když bude zima, mohu si díky dvěma zastávkám v pohodě zatopit. Sice žádná sauna, ale zima mně nebude.

Sice lehce popadává snížek, ale jestli se to někde kousne, tak je jedno, jestli si půlhodinu postojím v elektromobilu nebo ve spalováku. Ale pozor, to jedno není.

Minulý rok, jsem trčel v zimě v zácpě na dálnici a bylo to hrozný. Poskakoval jsem v levém pruhu, přede mnou dodávka a napravo ode mne výfuk kamionu. Po pár minutách jsem byl pěkně vyuzen. Nevím jak je to možný, ale když jedu spalovákem, tak na mne ty výpary a exhalace působí jinak. Prostě je tak nevnímám a nevadí mi.

Při této vzpomínce bylo rozhodnuto. Je předpoklad, že bude dálnice zacpaná? No jistě, vždyť sněží a řidiči si ještě nezvykli. Vždy, na počátku zimy je nejprve nutné vidět pár havárek, aby řidiči zpomalili – alespoň tak se mi to zdá, když mne míjí v omezeních.

A opravdu na Vysočině, kde je to zúžené na 2,20 m, nestačil jsem valit oči. Jedu v pohodě osmdesátkou za kamionem. Opravuje se tam dálnice – dlouhých 14 km. Neskutečná dálka, ale s elektromobilem tam alespoň šetřím energii.

No a z leva – to je fičák. Rychle mě předjíždí jedno auto za druhým, SUV, dodávka, ML, Cayenn, X6... Nechápu, jak se tam s těmi zrcátky vlezou. Zdá se mi, že dnes jedou nějak divočeji než obvykle. Raději si nechávám větší odstup za kamionem a pomalu se smiřuji s myšlenkou, že až někdo škrkne, tak se to celé zacpe.

Jestli ne do Prahy, tak zpátky. Sněží stále hustěji a to není dobrý. Sypače jsem zatím neviděl. Vzpomínám si. jak je to na D1 u Brna. Když je v pátek odpoledne hustý provoz, je to tak 50 na 50, že se na dálnici něco stane a budou kolony. Když k tomu prší, je to na 100%. Když prší, tak to do Brna po dálnici nepůjde. A co teprve když sněží ...

Vyjíždím od zákazníka z Prahy a už je to tady. Navigace hlásí dojezd 3:25 hod, místo obvyklých 1:50 hod.

Kouknu na to a je to tak. Od Lokte po Jihlavu červená. Praxe mi říká, že se online navigaci v těchto situacích nedá moc věřit a tak sjíždím o sjezd dřív a jedu na Pelhřimov. Cesta nic moc, pár centimetrů sněhu ale dá se to. Zatím mám zelenou. Doufám, že si tudy nebude zkracovat cestu i nějaký kamion -to by se hned někde zkroutil.

Cesta probíhá v pohodě. Pomalu, ale jistě. Spousta řidičů má stejnou aplikaci v mobilu jako já a tak se přede mnou v noci line červený had z jejich koncových světel. Nikomu se nechce čekat v koloně na D1.

Do Jihlavy po okreskách, ještě objet Jihlavu – i ta je zacpaná – a zpět na D1. Mnozí řidiči dohánějí čas a tak se klidím z levého pruhu. Po čtyřech hodinách jsem doma.

Druhý den se dovídám, že někteří jeli trasu Praha Brno po D1 i 12 hodin. Žádná sláva. Moc to nechápu, že někdo, kdo to má na starosti, může nechat opravovat dálnici i v zimě.

No a o víkendu jsem to konečně pochopil. V televizi byl někdo s ŘSD a vysvětlil to. Nepamatuji si přesně, co říkal, ale z jeho řeči těla bylo vidět, že je po svém vystoupení spokojen – jak nám to vyložil.

Co si z toho pamatuji?

„Po celou dobu stavby víme o problémech dodavatele. Pečlivě to monitorujeme. Poslali jsme jim dokonce dopis – pak jsme jim poslali druhý - no a potom už to byl dopis s výstrahou. No vidíte, jak jsme hustý! No a ta firma furt nic.“

„Tak vidíte, že to není naše vina - my z těch našich kanceláří děláme, co můžeme.“

Nevím, jestli to ten pantáta řekl přesně takhle, ani nevím, jestli byl vůbec s ŘSD – ale já to tak pochopil – zůstal mi z jeho vystoupení takový pocit – prostě komedie.

Rychle jsem si ale běžel koupit dálniční známku na rok 2019, dokud ještě jsou. Možná se budou zdražovat - každá sranda přece něco stojí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 17.12.2018 7:17 | karma článku: 25.83 | přečteno: 1300x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Neuvěříte, jak je na tom ta elektromobilita v ČR skvěle ...

... zvlášť když zjistíte, z čeho se ta elektřina - na kterou elektromobily jezdí, vlastně vyrábí ...

17.6.2019 v 6:17 | Karma článku: 17.85 | Přečteno: 995 | Diskuse

Mirek Matyáš

Elektromobily na Pustevnách

Opět jeden povedený sraz. Tentokrát v Beskydech na Pustevnách. Tam proběhlo zakončení eJantarové cesty, kterou už několikátý rok pořádá Milan.

30.5.2019 v 9:01 | Karma článku: 13.53 | Přečteno: 957 | Diskuse

Mirek Matyáš

Vydařený Olomoucký sraz

Zase se to podařilo. Na srazu jsem se dozvěděl spoustu novinek a zajímavostí. Pro mě osobně bylo největším překvapením SUVéčko Toyota s rychlonabíjením CHADEMO.

9.5.2019 v 9:29 | Karma článku: 11.01 | Přečteno: 485 | Diskuse

Mirek Matyáš

Dotace na elektromobily - peklo, nebo spása?

Časy se mění. Už to není to, co to bývalo – myslím ta elektromobilita. V sobotu na srazu v Olomouci nás tam bylo třikrát víc, než před rokem. Příští rok – až přijdou dotace - tak se elektromobilisté na náměstí už nevejdou.

6.5.2019 v 7:08 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 1250 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Radek Mikulka

První ochutnávky Thajska

Po měsíci na Bali jsme si to namířili zpátky do Thajska, naší první cílovou destinací se stal ostrov Phuket, kde jsme se mrkli třeba na Ya Nui Beach nebo do Rawai Palm Beach Resortu.

27.6.2019 v 0:18 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 33 | Diskuse

Radek Mikulka

Bali: z Loviny přes Canggu a Ubud až do Sanuru

Čtvrtý týden našeho pobytu na Bali byl vskutku nabitý – naše cesty vedly z Loviny přes Canggu a Ubud až do Sanuru.

25.6.2019 v 22:08 | Karma článku: 5.95 | Přečteno: 151 | Diskuse

Ladislav Větvička

Nuda v Rusku

Město Samara bylo po tydnu konečně zase mistem, kde sem se dostal zpatky do „civilizace“. Městske civilizace. Město Samara se do roku 1935 jmenovalo Samara.

25.6.2019 v 11:11 | Karma článku: 46.02 | Přečteno: 9953 | Diskuse

Tomáš Flaška

Alpský cyklookruh po starých železnicích a nádherných údolích

Letos bohužel všichni mí vrstevníci odpadli. Tak jsme jel se svým synem a jeho vrstevníky. Nevím jestli se oni trápili s gerontem, nebo já vlastně šéfoval mateřské školce.

25.6.2019 v 10:07 | Karma článku: 22.03 | Přečteno: 617 | Diskuse

Tomáš Turek

8 nejlépe hodnocených kempů na Lago di Garda

Mojí nejoblíbenější letní destinací je italské Lago di Garda se spaním v kempu. Byl jsem na Gardě v několika kempech a většina z nich byla super. Procházel jsem srovnávače, abych našel ten správný na letošní sezonu.

24.6.2019 v 15:20 | Karma článku: 9.33 | Přečteno: 493 | Diskuse
Počet článků 63 Celková karma 14.28 Průměrná čtenost 1075

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry. Před třemi roky jsem začal používat elektromobil a doposud najel něco málo přes 100.000 elektrických km.

Po této zkušenosti vnímám elektromobil jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Najdete na iDNES.cz