Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Byl jsem tam.

17. 12. 2018 7:17:12
Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

Dvanáctého prosince jsem jel do Prahy za zákazníkem na domluvenou schůzku. Na kraj Prahy. Z domu to mám na Duhovou prakticky pouze jeden semafor. Elektromobilem je to pohoda. Na D1 přibylo pár nabíječek a tak lze v zimě jezdit bez stresu i s malým elektromobilem (VW e-up!).

Dříve jsem jezdil z Brna na Vystrkov (Humpolec) – kde jsem dobil téměř do plna a pak už jsem dojel v pohodě do Prahy. Nyní jezdím Brno, Měřín, Loket, Praha. Díky tomu elektromobil rychleji nabijí. Stačí na 80% - a to je opravdu 10 – 15 minut a jede se dál. Mnohdy ani nestihnu přečíst všechny emaily v mobilu.

Mám sice o zastávku navíc, ale zase je to klidnější jízda. Zvlášť v zimě, kdy se může stát cokoli. V zimě nemá elektromobil energie na rozdávání a teplo je na dlouhých trasách mnohdy luxus. Na D1 jsem každý den, ale Prahu – Brno a zpět jezdím tak jednou za 14 dní. Vím, že se na D1 často stávají havárky a tak je online navigace nutností.

Dopředu mně sdělí kudy nejet. Za těch pár desítek let co jezdím, mám už objetou celou D1 po objízdných trasách a tak mě nějaká zácpa nepřekvapí.

I ve středu jsem se rozhodoval. Jet elektromobilem, nebo spalovákem? Byl jsem rozhodnut pro elektromobil. Je to levnější, příjemnější a nepřijedu tak vystresován. Vezu pouze pár krabic, a i když bude zima, mohu si díky dvěma zastávkám v pohodě zatopit. Sice žádná sauna, ale zima mně nebude.

Sice lehce popadává snížek, ale jestli se to někde kousne, tak je jedno, jestli si půlhodinu postojím v elektromobilu nebo ve spalováku. Ale pozor, to jedno není.

Minulý rok, jsem trčel v zimě v zácpě na dálnici a bylo to hrozný. Poskakoval jsem v levém pruhu, přede mnou dodávka a napravo ode mne výfuk kamionu. Po pár minutách jsem byl pěkně vyuzen. Nevím jak je to možný, ale když jedu spalovákem, tak na mne ty výpary a exhalace působí jinak. Prostě je tak nevnímám a nevadí mi.

Při této vzpomínce bylo rozhodnuto. Je předpoklad, že bude dálnice zacpaná? No jistě, vždyť sněží a řidiči si ještě nezvykli. Vždy, na počátku zimy je nejprve nutné vidět pár havárek, aby řidiči zpomalili – alespoň tak se mi to zdá, když mne míjí v omezeních.

A opravdu na Vysočině, kde je to zúžené na 2,20 m, nestačil jsem valit oči. Jedu v pohodě osmdesátkou za kamionem. Opravuje se tam dálnice – dlouhých 14 km. Neskutečná dálka, ale s elektromobilem tam alespoň šetřím energii.

No a z leva – to je fičák. Rychle mě předjíždí jedno auto za druhým, SUV, dodávka, ML, Cayenn, X6... Nechápu, jak se tam s těmi zrcátky vlezou. Zdá se mi, že dnes jedou nějak divočeji než obvykle. Raději si nechávám větší odstup za kamionem a pomalu se smiřuji s myšlenkou, že až někdo škrkne, tak se to celé zacpe.

Jestli ne do Prahy, tak zpátky. Sněží stále hustěji a to není dobrý. Sypače jsem zatím neviděl. Vzpomínám si. jak je to na D1 u Brna. Když je v pátek odpoledne hustý provoz, je to tak 50 na 50, že se na dálnici něco stane a budou kolony. Když k tomu prší, je to na 100%. Když prší, tak to do Brna po dálnici nepůjde. A co teprve když sněží ...

Vyjíždím od zákazníka z Prahy a už je to tady. Navigace hlásí dojezd 3:25 hod, místo obvyklých 1:50 hod.

Kouknu na to a je to tak. Od Lokte po Jihlavu červená. Praxe mi říká, že se online navigaci v těchto situacích nedá moc věřit a tak sjíždím o sjezd dřív a jedu na Pelhřimov. Cesta nic moc, pár centimetrů sněhu ale dá se to. Zatím mám zelenou. Doufám, že si tudy nebude zkracovat cestu i nějaký kamion -to by se hned někde zkroutil.

Cesta probíhá v pohodě. Pomalu, ale jistě. Spousta řidičů má stejnou aplikaci v mobilu jako já a tak se přede mnou v noci line červený had z jejich koncových světel. Nikomu se nechce čekat v koloně na D1.

Do Jihlavy po okreskách, ještě objet Jihlavu – i ta je zacpaná – a zpět na D1. Mnozí řidiči dohánějí čas a tak se klidím z levého pruhu. Po čtyřech hodinách jsem doma.

Druhý den se dovídám, že někteří jeli trasu Praha Brno po D1 i 12 hodin. Žádná sláva. Moc to nechápu, že někdo, kdo to má na starosti, může nechat opravovat dálnici i v zimě.

No a o víkendu jsem to konečně pochopil. V televizi byl někdo s ŘSD a vysvětlil to. Nepamatuji si přesně, co říkal, ale z jeho řeči těla bylo vidět, že je po svém vystoupení spokojen – jak nám to vyložil.

Co si z toho pamatuji?

„Po celou dobu stavby víme o problémech dodavatele. Pečlivě to monitorujeme. Poslali jsme jim dokonce dopis – pak jsme jim poslali druhý - no a potom už to byl dopis s výstrahou. No vidíte, jak jsme hustý! No a ta firma furt nic.“

„Tak vidíte, že to není naše vina - my z těch našich kanceláří děláme, co můžeme.“

Nevím, jestli to ten pantáta řekl přesně takhle, ani nevím, jestli byl vůbec s ŘSD – ale já to tak pochopil – zůstal mi z jeho vystoupení takový pocit – prostě komedie.

Rychle jsem si ale běžel koupit dálniční známku na rok 2019, dokud ještě jsou. Možná se budou zdražovat - každá sranda přece něco stojí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 17.12.2018 7:17 | karma článku: 25.96 | přečteno: 1334x

Další články blogera

Mirek Matyáš

To kvôli Vám.

Proběhlo naše ranní firemní sezení. Srovnáváme zde náš dlouhodobý odhad vývoje pandemie s realitou. Podle toho upravujeme provoz firmy. Náš odhad se pohybuje v 10 % toleranci. Zatím to tedy jde. Ale ...

13.1.2021 v 10:20 | Karma článku: 11.81 | Přečteno: 401 | Diskuse

Mirek Matyáš

Očekávání zázraku 2

Dnes jen krátce. Jaká je prognóza obratů naší firmy na rok 2021? A co všechno budeme muset udělat, abychom přežili? V návaznosti na předchozí ukecanej blog to dnes bude rychlé.

5.1.2021 v 1:44 | Karma článku: 10.22 | Přečteno: 407 | Diskuse

Mirek Matyáš

Očekávání zázraku.

Není vhodnější doba na očekávání zázraku než období vánoc a začátek roku. Dobu máme tedy stanovenou, ale co je to ten zázrak? Lze ho nalézt v grafu mezitýdenní změny počtu hospitalizovaných v ČR - který je uprostřed článku?

3.1.2021 v 23:50 | Karma článku: 15.53 | Přečteno: 1234 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tak bych potřeboval poradit.

I když je rozhodování moje silná stránka a věnoval jsem dost úsilí tomu, abych se v tomto oboru zlepšil, nyní jsem v úzkých a potřebuji poradit.

13.9.2020 v 19:30 | Karma článku: 10.77 | Přečteno: 553 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Ladislav Větvička

Karybska romantyka

Byla to smradlava, špinava ďura kajsik mezi Arrondissement de Port de Paix a Papillo Salcedo. Už z tych nazvu mi mělo byt jasne, že nemožu očekavat žaden Montmartr.

17.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 39.72 | Přečteno: 2592 | Diskuse

Jitka Jakubíková

Jak v Mexiku ušetřit 41300 aneb díky za novoroční dárek

Za poslední rok, kdy mě covid přišpendlil na nečekanou část mapy, jsem nevytáhla téměř paty z domu. Za pár desítek tisíc je teď vytáhnu...

17.1.2021 v 8:28 | Karma článku: 16.68 | Přečteno: 600 | Diskuse

Libor Čermák

Kde se nalézá Rodrigova skála?

Víte, co je to Rodrigova skála a kde se nalézá? Je to skutečně velmi zajímavé a romantické místo v jedné přírodní rezervaci. A nádherné je i její okolí. Proslavil ji především Jaroslav Foglar ve své knížce "Devadesátka pokračuje".

16.1.2021 v 17:53 | Karma článku: 18.18 | Přečteno: 402 |

Ladislav Větvička

Dobry den, seňore. Je 12:05. Nemožete tu sedět

Otočil sem se na policajta a bylo mi ho lito. Ja byl v tričku, kraťasach a pil sem svobodnu kubu. On nade mnu stal v unyformě, čapce a potil se jak ščur.

16.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 42.99 | Přečteno: 3589 | Diskuse

Ladislav Větvička

Vlada přikazala nošeni roušek při porcovani ryb

S tuto informaci přišel Helmut dneska rano. Připadalo mu, že to je kličova zprava dňa. Hlupa vlada pry přikazala rybařum chranit si pysk...

15.1.2021 v 11:11 | Karma článku: 41.31 | Přečteno: 2918 | Diskuse
Počet článků 71 Celková karma 12.52 Průměrná čtenost 1116

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco kolem 5.000 kilometrů. Před čtyřmi roky jsem začal používat elektromobil a doposud najel něco málo přes 150.000 elektrických km.

Po této zkušenosti vnímám elektromobil jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Najdete na iDNES.cz