Byl jsem tam.

17. 12. 2018 7:17:12
Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

Dvanáctého prosince jsem jel do Prahy za zákazníkem na domluvenou schůzku. Na kraj Prahy. Z domu to mám na Duhovou prakticky pouze jeden semafor. Elektromobilem je to pohoda. Na D1 přibylo pár nabíječek a tak lze v zimě jezdit bez stresu i s malým elektromobilem (VW e-up!).

Dříve jsem jezdil z Brna na Vystrkov (Humpolec) – kde jsem dobil téměř do plna a pak už jsem dojel v pohodě do Prahy. Nyní jezdím Brno, Měřín, Loket, Praha. Díky tomu elektromobil rychleji nabijí. Stačí na 80% - a to je opravdu 10 – 15 minut a jede se dál. Mnohdy ani nestihnu přečíst všechny emaily v mobilu.

Mám sice o zastávku navíc, ale zase je to klidnější jízda. Zvlášť v zimě, kdy se může stát cokoli. V zimě nemá elektromobil energie na rozdávání a teplo je na dlouhých trasách mnohdy luxus. Na D1 jsem každý den, ale Prahu – Brno a zpět jezdím tak jednou za 14 dní. Vím, že se na D1 často stávají havárky a tak je online navigace nutností.

Dopředu mně sdělí kudy nejet. Za těch pár desítek let co jezdím, mám už objetou celou D1 po objízdných trasách a tak mě nějaká zácpa nepřekvapí.

I ve středu jsem se rozhodoval. Jet elektromobilem, nebo spalovákem? Byl jsem rozhodnut pro elektromobil. Je to levnější, příjemnější a nepřijedu tak vystresován. Vezu pouze pár krabic, a i když bude zima, mohu si díky dvěma zastávkám v pohodě zatopit. Sice žádná sauna, ale zima mně nebude.

Sice lehce popadává snížek, ale jestli se to někde kousne, tak je jedno, jestli si půlhodinu postojím v elektromobilu nebo ve spalováku. Ale pozor, to jedno není.

Minulý rok, jsem trčel v zimě v zácpě na dálnici a bylo to hrozný. Poskakoval jsem v levém pruhu, přede mnou dodávka a napravo ode mne výfuk kamionu. Po pár minutách jsem byl pěkně vyuzen. Nevím jak je to možný, ale když jedu spalovákem, tak na mne ty výpary a exhalace působí jinak. Prostě je tak nevnímám a nevadí mi.

Při této vzpomínce bylo rozhodnuto. Je předpoklad, že bude dálnice zacpaná? No jistě, vždyť sněží a řidiči si ještě nezvykli. Vždy, na počátku zimy je nejprve nutné vidět pár havárek, aby řidiči zpomalili – alespoň tak se mi to zdá, když mne míjí v omezeních.

A opravdu na Vysočině, kde je to zúžené na 2,20 m, nestačil jsem valit oči. Jedu v pohodě osmdesátkou za kamionem. Opravuje se tam dálnice – dlouhých 14 km. Neskutečná dálka, ale s elektromobilem tam alespoň šetřím energii.

No a z leva – to je fičák. Rychle mě předjíždí jedno auto za druhým, SUV, dodávka, ML, Cayenn, X6... Nechápu, jak se tam s těmi zrcátky vlezou. Zdá se mi, že dnes jedou nějak divočeji než obvykle. Raději si nechávám větší odstup za kamionem a pomalu se smiřuji s myšlenkou, že až někdo škrkne, tak se to celé zacpe.

Jestli ne do Prahy, tak zpátky. Sněží stále hustěji a to není dobrý. Sypače jsem zatím neviděl. Vzpomínám si. jak je to na D1 u Brna. Když je v pátek odpoledne hustý provoz, je to tak 50 na 50, že se na dálnici něco stane a budou kolony. Když k tomu prší, je to na 100%. Když prší, tak to do Brna po dálnici nepůjde. A co teprve když sněží ...

Vyjíždím od zákazníka z Prahy a už je to tady. Navigace hlásí dojezd 3:25 hod, místo obvyklých 1:50 hod.

Kouknu na to a je to tak. Od Lokte po Jihlavu červená. Praxe mi říká, že se online navigaci v těchto situacích nedá moc věřit a tak sjíždím o sjezd dřív a jedu na Pelhřimov. Cesta nic moc, pár centimetrů sněhu ale dá se to. Zatím mám zelenou. Doufám, že si tudy nebude zkracovat cestu i nějaký kamion -to by se hned někde zkroutil.

Cesta probíhá v pohodě. Pomalu, ale jistě. Spousta řidičů má stejnou aplikaci v mobilu jako já a tak se přede mnou v noci line červený had z jejich koncových světel. Nikomu se nechce čekat v koloně na D1.

Do Jihlavy po okreskách, ještě objet Jihlavu – i ta je zacpaná – a zpět na D1. Mnozí řidiči dohánějí čas a tak se klidím z levého pruhu. Po čtyřech hodinách jsem doma.

Druhý den se dovídám, že někteří jeli trasu Praha Brno po D1 i 12 hodin. Žádná sláva. Moc to nechápu, že někdo, kdo to má na starosti, může nechat opravovat dálnici i v zimě.

No a o víkendu jsem to konečně pochopil. V televizi byl někdo s ŘSD a vysvětlil to. Nepamatuji si přesně, co říkal, ale z jeho řeči těla bylo vidět, že je po svém vystoupení spokojen – jak nám to vyložil.

Co si z toho pamatuji?

„Po celou dobu stavby víme o problémech dodavatele. Pečlivě to monitorujeme. Poslali jsme jim dokonce dopis – pak jsme jim poslali druhý - no a potom už to byl dopis s výstrahou. No vidíte, jak jsme hustý! No a ta firma furt nic.“

„Tak vidíte, že to není naše vina - my z těch našich kanceláří děláme, co můžeme.“

Nevím, jestli to ten pantáta řekl přesně takhle, ani nevím, jestli byl vůbec s ŘSD – ale já to tak pochopil – zůstal mi z jeho vystoupení takový pocit – prostě komedie.

Rychle jsem si ale běžel koupit dálniční známku na rok 2019, dokud ještě jsou. Možná se budou zdražovat - každá sranda přece něco stojí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 17.12.2018 7:17 | karma článku: 25.70 | přečteno: 1257x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Radek Pálka

Jak jsem dobyl Ameruku a jak Amerika dobila mě. Část první - odlet

Ti, kteří čtou pravidelně můj blog vědí, proč jsem se do Ameriky vydal. Podrobně je to popsané v první části Mé cesty na Zanzibar.

16.1.2019 v 6:00 | Karma článku: 21.45 | Přečteno: 752 | Diskuse

Milan Zajic

Romantické sněhánky v Zell am See

Zase nám napadlo a sněhu na kopcích je více než dost. Na Schmittenhöhe je přes 3 metry a na ledovci Kitzsteinhorn to bude kolem 4,5 m. A tak pokud někdo chcete trochu sněhu můžete si nabrat jakékoli množství a odvézt ...

15.1.2019 v 15:27 | Karma článku: 13.86 | Přečteno: 408 | Diskuse

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Hongkong

Moje cesta kolem světa pokračuje přesunem na další kontinent. Ze Severní Ameriky se chystám dopravit do (JV) Asie, konkrétně přelétávám z Vancouveru přes Hongkong do Singapuru.

15.1.2019 v 10:00 | Karma článku: 11.62 | Přečteno: 238 | Diskuse

Ondřej Bezouška

Sanitka naložená zbraněmi a jiné příhody bývalého člena mezinárodní humanitární organizace

Před nedávnou dobou jsem měl tu čest hovořit s osobou, která zasvětila část svého života pomoci potřebným v blízkovýchodní zemi. Jenže tam, kdesi za hranicemi Evropy, toho spatřil daleko více.

15.1.2019 v 5:15 | Karma článku: 44.99 | Přečteno: 6786 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky XXIII

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

14.1.2019 v 16:58 | Karma článku: 23.65 | Přečteno: 537 | Diskuse
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz