Nedočkavým čtenářům mohu už na začátku článku prozradit - nebude. V pravdě elektromobilním rokem by v ČR měl být až rok 2020.
V pátek sice MPO uveřejnilo novou výzvu na dotace na elektromobily (odkaz ZDE), ale vyplatí se zřejmě nespěchat a ještě několik měsíců počkat. Financí na výzvu je dost, výzva je časově velmi přívětivá a tak i my se chystáme ještě z několika jiných důvodů podat žádost až v dubnu 2019 (na podání výzev je čas až do 31.5.2019 a na čerpání ještě delší doba -12 měsíců nebo dokonce ještě déle - přesně nevím, budeme tuto výzvu nejdříve několik týdnů analyzovat - zatím je to moc čerstvé). Ceny v roce 2019 budou zřejmě ještě výrazně klesat - a to jak nových, tak i ojetých elektromobilů.
Před eSalonem jsem uveřejnil svůj odhad, jak by to mohlo být u nových elektromobilů (ZDE). Nyní se podíváme na to, jak to bude vypadat s ojetinami (pohled dle kapacity baterií).
Legenda ke grafu: První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Osa X je v měsících, osa Y je v Eurech. Do 2018-11 přesná data, po tomto datu je křivka aproximací na základě minulých údajů.
V minulých článcích jsem poodhalil, jak získávám data u evropských ojetin.
Sleduji hlavně vozy, které se prodávají – tedy ty nejlevnější v nabídce. Neprodejní krasavci za přemrštěné ceny mne nezajímají. Důležité je, že každý měsíc jsou data získávána dle stejných kritérií.
V uvedeném grafu jsou pouze ceny, není zde uvedeno stáří vozidel, či najeté kilometry. V případě, že vás zajímají i tyto údaje, doporučuji se podívat na některý z předchozích článků mého blogu. Trendy jsou v podstatě velmi podobné. Je tu jediná výjimka a tou je Tesla. K 30.11.2018 se v inzerátech objevilo větší množství Tesel s nájezdem kolem 500.000 km (opravdu to není překlep půl milionu ujetých ekilometrů). Proto ta nízká cena - a samozřejmě i odhady jsou tak prudké. Dalo by se říci, že u těchto vozů již pomalu není kam klesat, poněvadž brzy narazí na cenu ojetých BMW i3 a eGolfů.
Ale to je jen zdání. Hlavní důvod bude ten, že i3 a eGolf jsou zatím nesmyslně vysoko. Vždyť, kdo by si po prázdninách 2019 koupil ojetého eGolfa, když za tu samou cenu bude mít eCitygo (nebo tak nějak se ten elektromobilní postrach od Škodovky bude jmenovat) – a to ještě bude mít eCg větší dojezd, modernější baterky, plnou záruku a skvělou infrastrukturní podporu – se povídá.
Na co by se tedy měli v následujícím roce elektromobilisté - čekatelé připravit? No přece na skvělý rok!
Protože po 2019-09 očekávám strmý pokles cen ojetých elektromobilů - alespoň to říkaly o prázdninách blesky.