Jaké budou ceny ojetin v roce 2019?

3. 12. 2018 7:03:12
Skleněnou kouli nemám a šamanský buben toho moc nenapoví - asi bude vhodnější podívat se na to, co lze vyčíst z dlouhodobých údajů. Bude v ČR rok 2019 ten elektromobilní?

Nedočkavým čtenářům mohu už na začátku článku prozradit - nebude. V pravdě elektromobilním rokem by v ČR měl být až rok 2020.

V pátek sice MPO uveřejnilo novou výzvu na dotace na elektromobily (odkaz ZDE), ale vyplatí se zřejmě nespěchat a ještě několik měsíců počkat. Financí na výzvu je dost, výzva je časově velmi přívětivá a tak i my se chystáme ještě z několika jiných důvodů podat žádost až v dubnu 2019 (na podání výzev je čas až do 31.5.2019 a na čerpání ještě delší doba -12 měsíců nebo dokonce ještě déle - přesně nevím, budeme tuto výzvu nejdříve několik týdnů analyzovat - zatím je to moc čerstvé). Ceny v roce 2019 budou zřejmě ještě výrazně klesat - a to jak nových, tak i ojetých elektromobilů.

Před eSalonem jsem uveřejnil svůj odhad, jak by to mohlo být u nových elektromobilů (ZDE). Nyní se podíváme na to, jak to bude vypadat s ojetinami (pohled dle kapacity baterií).

Legenda ke grafu: První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Osa X je v měsících, osa Y je v Eurech. Do 2018-11 přesná data, po tomto datu je křivka aproximací na základě minulých údajů.

V minulých článcích jsem poodhalil, jak získávám data u evropských ojetin.

Sleduji hlavně vozy, které se prodávají – tedy ty nejlevnější v nabídce. Neprodejní krasavci za přemrštěné ceny mne nezajímají. Důležité je, že každý měsíc jsou data získávána dle stejných kritérií.

V uvedeném grafu jsou pouze ceny, není zde uvedeno stáří vozidel, či najeté kilometry. V případě, že vás zajímají i tyto údaje, doporučuji se podívat na některý z předchozích článků mého blogu. Trendy jsou v podstatě velmi podobné. Je tu jediná výjimka a tou je Tesla. K 30.11.2018 se v inzerátech objevilo větší množství Tesel s nájezdem kolem 500.000 km (opravdu to není překlep půl milionu ujetých ekilometrů). Proto ta nízká cena - a samozřejmě i odhady jsou tak prudké. Dalo by se říci, že u těchto vozů již pomalu není kam klesat, poněvadž brzy narazí na cenu ojetých BMW i3 a eGolfů.

Ale to je jen zdání. Hlavní důvod bude ten, že i3 a eGolf jsou zatím nesmyslně vysoko. Vždyť, kdo by si po prázdninách 2019 koupil ojetého eGolfa, když za tu samou cenu bude mít eCitygo (nebo tak nějak se ten elektromobilní postrach od Škodovky bude jmenovat) – a to ještě bude mít eCg větší dojezd, modernější baterky, plnou záruku a skvělou infrastrukturní podporu – se povídá.

Na co by se tedy měli v následujícím roce elektromobilisté - čekatelé připravit? No přece na skvělý rok!

Protože po 2019-09 očekávám strmý pokles cen ojetých elektromobilů - alespoň to říkaly o prázdninách blesky.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 3.12.2018 7:03 | karma článku: 9.03 | přečteno: 536x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 22.32 | Přečteno: 783 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jsem normální?

Tak se občas sám sebe ptám, když jezdím po českých silnicích. V obcích i mimo obec, stále však někomu zavazím. Jestli je to tím malým autem nevím. Ale dodávky a SUV se na mne stále lepí, jakoby mě chtěly popostrčit.

6.12.2018 v 6:12 | Karma článku: 31.95 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je to drahý.

To je věta, na které většinou končí diskuze o elektromobilech. A je to tak. Elektromobily jsou drahé. Dnes se vyplatí málokomu. Ale co když bude elektromobil za polovic, brali byste?

20.11.2018 v 11:20 | Karma článku: 14.41 | Přečteno: 1045 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Martin Skalik

Akcie, měny a názory : ČNB a česká koruna – část druhá

Ještě jednou se vrátím k blogu České národní banky a pojednání na téma transmise měnové politiky. V článku jsou minimálně dvě místa, kde je z mého pohledu prostor pro komentář.

17.12.2018 v 10:54 | Karma článku: 3.66 | Přečteno: 143 | Diskuse

Josef Sedláček

Mám se stydět já, nebo obsluhující číšník?

Sobotu jsem strávil v Praze. Programem byla prohlídka Národního muzea, oběd v restauraci a návštěva divadelního představení.

16.12.2018 v 8:30 | Karma článku: 27.62 | Přečteno: 2219 | Diskuse

Josef D. Kortan

Jde jen o počty

Jaký je rozdíl mezi čísly 118,2 a 2,2? Odměna milion dolarů za vyřešení. Máme málo doktorů, protože který může, pracuje někde na západě, a máme mnoho pedagogů. Trpaslíci z Cimrmanovy hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký na úřadech.

14.12.2018 v 17:58 | Karma článku: 14.88 | Přečteno: 390 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Občas stát taky nezaklekne

Poslední týden muselo premiéru Andreji Babišovi zvonit v uších permanentně. Nejprve se Evropský soud pro lidská práva odmítnul vůbec zabývat (pro „nepřijatelnost“) Babišovým tvrzením, že není estébák.

14.12.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.58 | Přečteno: 11351 | Diskuse

Jaroslav Haluza

Proč nevyžaduji účtenku s EET?

Reakce na diskuzi k článku "Proč vyžaduji účtenk s EET" od pana Josefa Sedláčka. A proč nám vládnou takoví lidé, které vlastně vůbec nechceme.

13.12.2018 v 23:23 | Karma článku: 21.73 | Přečteno: 925 | Diskuse
Počet článků 50 Celková karma 18.51 Průměrná čtenost 972

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz