Je to drahý.

20. 11. 2018 11:20:11
To je věta, na které většinou končí diskuze o elektromobilech. A je to tak. Elektromobily jsou drahé. Dnes se vyplatí málokomu. Ale co když bude elektromobil za polovic, brali byste?

Mnozí se mne ptají, jak je to s těmi elektromobily. Vyplatí se? Jak komu. Jezdíte hodně? Tak vyplatí. Jezdíte po Praze – jasná zpráva. Rozvážíte zboží na václavským Václaváku? No jistě! Jezdíte pravidelně 50 až 70 kilometrů kolem svého domova? To elektromobil hravě zvládne. Každý den a s velmi levnými náklady na provoz.

Máte rodinný dům, nebo zaměstnavatele – který vám umožní v práci nabíjet? Elektromobil bude pro Vás za pár let logickou a i ekonomickou volbou. Přemýšlejte o tom již dnes.

Dnešní elektromobilitu brzdí hlavně nedostatek elektromobilů.

Málo nabíječek, nepříznivé předpisy, neochota distributorů a snaha o maximální zisky sice elektromobilitě také brání v masovém rozvoji, ale současní elektromobilisté si už zvykli – už si s tím dokázali poradit. Jednou bude líp.

Přenesme se ale do příštího roku. Jak se pohnou ceny, když tady bude v nabídce „přetlak“ elektromobilů – jak alespoň mnozí výrobci tvrdí?

Zapomeňme na ceny, které jsou na cenovkách dnes. To není realita – dnes se totiž reálně elektromobil skoro nelze koupit. Dodací lhůta na Konu (Hyundai) je i 12 měsíců. Na Teslu TM3 někteří jedinci (po složení zálohy) čekají spoustu měsíců.

Cena dnes není stanovena trhem, ale nadšením elektromobilistů a ochotou státu dotovat přemrštěné ceny.

Jaké ceny budou na trhu, když tu bude fungovat konkurence?

Podívejme se na to selským rozumem. Většina automobilek tvrdí, že brzy budou chrlit 20 až 50% své produkce v elektromobilech. Nebavme se o výrobě - jak to udělají. Předpokládejme, že to zvládnou. Zamysleme se, komu to prodají?

Zákazníci kupují automobily za ceny, na které jsou zvyklí a se kterými se nějak srovnali. Aby automobilky mohly prodávat elektromobily v takových množstvích jako spalovací automobily, musí je nabízet za velmi obdobnou cenu - jinak prostě neprodají. Ano je tady i další cesta – vynechat prodejce a nabízet EV přímo zákazníkům aby si zajistily dostatečnou marži . Ale aby prodaly takové množství elektromobilů – musí přizpůsobit ceny konkurenci. Musí tedy razantně zlevnit.

Jestli mohu hodnotit konkurenci mezi elektromobily (po třech letech praxe a 80.000 ekilometrech), tak hodnota elektromobilu je dána pouze dvěma údaji. Využitelnou kapacitou trakční baterie a jeho schopností nabíjet. Přeskočme některé vymoženosti poslední doby – sledování pruhů, adaptivní tempomaty, znakové ovládání, digitální zrcátka/kamery, sledování značek ...

Současné automobilky nabízejí u moderních elektromobilů v podstatě jedno a to samé. Každý elektromobil má automat, nějaké možnosti rekuperace, tempomat, upozornění na překročení rychlosti, nabíječku, dlouhou záruku na baterii, rádio, handfree sadu a vyhřívání sedadel.

Možnosti a způsoby nabíjení ozřejmím někdy příště. Dnes srovnáme ceny elektromobilů - o kterých předpokládáme, že se objeví na trhu v ČR v roce 2019 podle kapacity baterie.

Výrobci udávají velikost (kapacitu) trakční baterie v kWh. Jedná se však o jmenovitou kapacitu – která se liší od té, která se dá použít k vlastní jízdě mnohdy o více jak 25%. (Návod jak zjistit skutečnou kapacitu baterie jsme probírali na srazu elektromobilistů v Boskovicích.)

Jak ale odhadnout ceny elektromobilů pro rok 2019? Snad nejdůležitější je pochopit, že cena elektromobilů není dána výrobními náklady, ale (jak napsal Lee Wallek v knize Mafiánský boss) – maximální ziskuchtivostí.

Pro nynější hrubé porovnání však použijme jmenovitou kapacitu udávanou výrobcem. Jaký bude za rok v ČR nejběžnější elektromobil?

Koncem roku 2019 bude v ČR asi 4.500 – 5.000 elektromobilů. Z toho bude nejvíce Tesel model 3 (asi 1.500 ks). Je tedy pravděpodobné, že TM3 budou „udávat trend“. Jak je to tedy s jejich cenou? Dnes ji nikdo přesně nezná, ale můžeme se ji pokusit odhadnout.

Teslu TM3 s 50kWh baterií lze dnes objednat na konfigurátoru Tesly za 34.000 USD (nejočesanější verze). To je tedy 951.786,- Kč při kurzu 23 Kč za jeden dolar (a DPH 21%). Získáme tak cenu 19.036,- Kč za 1kWh pro baterii. Zde je nutno podotknout, že tato cena je na „e-shopu“ od Tesly. Nejsou to tedy ceny určené pro ČR. Ceny pro tuzemský trh jsou zatím velkou neznámou. Ale i tak jsem zvolil jako referenční hladinu, právě cenu baterií vztaženou k TM3 – vždyť by jich za rok mělo být v ČR téměř 1500 –(více jak čtvrtina vozového parku elektromobilů v ČR). Jestliže cena bude jiná, stačí si tabulku pouze přepočítat.

Následující tabulka udává, jak by dopadly ostatní elektromobily, kdybychom jen prostě vynásobili kapacitu baterie touto cenou.

Samozřejmě tento postup je velmi nepřesný, ale alespoň udává, kde by se tyto ceny mohly pohybovat.

Je jisté, že nejžádanější vozy (SUV) budou daleko dražší. Také užitkové vozy budou dražší – a to z důvodu jejich nedostatku - až o ně začne být zájem. Prémiové značky se budou snažit tlačit ceny výš a ty lidové budou zase o něco nižší.

Vždyť se proslýchá, že Škoda nabídne citygo v elektrické verzi za cenu pod 500.000,- Kč a s 30kWh baterkou. Ale nechejme se překvapit. Snad to bude ještě lepší, když tento elektromobil bude postaven na „výběhové“ koncepci a celý koncern bude přecházet na modulární platformu MEB.

Informace z předchozí tabulky berte s velkou rezervou. Je to můj odhad. Není to sice vyložené věštění s křišťálové koule, ale i tak – některé údaje v tabulce jsou odhady, jindy jsem dosadil nepotvrzená čísla z elektromobilních periodik. I cena Tesly TM3 je velkou záhadou. Může i stoupnout – a tak se celé odhady samozřejmě posunou.

No uvidíme. Nechme se překvapit.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 20.11.2018 11:20 | karma článku: 14.98 | přečteno: 1137x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

25.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla by se divil …

... co všechno se dá koupit pod jeho jménem. Gramofony, rádia, žárovky, LEDky, tranzistory, reproduktory, kondenzátory, zabezpečovací systémy, mikrovlnné spoje, střešní tašky, bateriová úložiště, auta a dokonce i energy savery.

18.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 21.13 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 500 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Libor Závodný

Čínský systém sociálního kreditu z hlediska ekonomie informací

Možnosti k výraznému vylepšení fungování společnosti jsou na dosah ruky. Příliš se jich ovšem bojíme, proto budeme na globálním poli dost možná už jen relativně ztrácet.

24.3.2019 v 0:26 | Karma článku: 4.72 | Přečteno: 149 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Když revoluce začne požírat své děti

Z pohledu dějin to není vlastně zas až tak dlouho, co emigroval český zpěvák Waldemar Matuška z tehdejšího komunistického Československa. Důsledek na sebe nenechal dlouho čekat: Matuška byl vzápětí v televizi a rozhlasu zakázán.

22.3.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.58 | Přečteno: 18071 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Dva spadlé Boeingy 737 MAX neměly nainstalované všechny bezpečnostní systémy

Vědecký a technický vývoj jde velmi rychle dopředu. Občas však žasnu, jak z ekonomických důvodů a z hlouposti manažerů se dělají obrovské chyby, které nakonec stojí nejen mnoho peněz, ale i životů.

21.3.2019 v 22:46 | Karma článku: 27.69 | Přečteno: 964 | Diskuse

Richard Neugebauer

Umění prodělat

Vždycky mě udivovalo, jak mohou být Dostihový spolek Pardubice, Česká pošta nebo České dráhy prodělečné? Když mají tak výhodnou pozici ...

21.3.2019 v 9:38 | Karma článku: 22.57 | Přečteno: 677 | Diskuse

Petr Šindelář

Proč Česko ještě stále nemá svou vlastní, státní síť obchodů?

Protože si ji po roce 1989 ve větších městech zřejmě již navždy včetně dovozu potravin převzaly zahraniční obchodní řetězce a na obnovení zašlé slávy družstevních venkovských prodejen Jednota nové markety Coop dodnes nestačí...

19.3.2019 v 9:52 | Karma článku: 27.39 | Přečteno: 1382 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 19.05 Průměrná čtenost 1061

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz