Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to drahý.

To je věta, na které většinou končí diskuze o elektromobilech. A je to tak. Elektromobily jsou drahé. Dnes se vyplatí málokomu. Ale co když bude elektromobil za polovic, brali byste?

Mnozí se mne ptají, jak je to s těmi elektromobily. Vyplatí se? Jak komu. Jezdíte hodně? Tak vyplatí. Jezdíte po Praze – jasná zpráva. Rozvážíte zboží na václavským Václaváku? No jistě! Jezdíte pravidelně 50 až 70 kilometrů kolem svého domova? To elektromobil hravě zvládne. Každý den a s velmi levnými náklady na provoz.

Máte rodinný dům, nebo zaměstnavatele – který vám umožní v práci nabíjet? Elektromobil bude pro Vás za pár let logickou a i ekonomickou volbou. Přemýšlejte o tom již dnes.

Dnešní elektromobilitu brzdí hlavně nedostatek elektromobilů. 

Málo nabíječek, nepříznivé předpisy, neochota distributorů a snaha o maximální zisky sice elektromobilitě také brání v masovém rozvoji, ale současní elektromobilisté si už zvykli – už si s tím dokázali poradit. Jednou bude líp.

Přenesme se ale do příštího roku. Jak se pohnou ceny, když tady bude v nabídce „přetlak“ elektromobilů – jak alespoň mnozí výrobci tvrdí?

Zapomeňme na ceny, které jsou na cenovkách dnes. To není realita – dnes se totiž reálně elektromobil skoro nelze koupit. Dodací lhůta na Konu (Hyundai) je i 12 měsíců. Na Teslu TM3 někteří jedinci (po složení zálohy) čekají spoustu měsíců.

Cena dnes není stanovena trhem, ale nadšením elektromobilistů a ochotou státu dotovat přemrštěné ceny.

Jaké ceny budou na trhu, když tu bude fungovat konkurence?

Podívejme se na to selským rozumem.  Většina automobilek tvrdí, že brzy budou chrlit 20 až 50% své produkce v elektromobilech. Nebavme se o výrobě -  jak to udělají. Předpokládejme, že to zvládnou. Zamysleme se, komu to prodají?

Zákazníci kupují automobily za ceny, na které jsou zvyklí a se kterými se nějak srovnali. Aby automobilky mohly prodávat elektromobily v takových množstvích jako spalovací automobily, musí je nabízet za velmi obdobnou cenu - jinak prostě neprodají. Ano je tady i další cesta – vynechat prodejce a nabízet EV přímo zákazníkům aby si zajistily dostatečnou marži . Ale aby prodaly takové množství elektromobilů – musí přizpůsobit ceny konkurenci. Musí tedy razantně zlevnit.

Jestli mohu hodnotit konkurenci mezi elektromobily (po třech letech praxe a 80.000 ekilometrech), tak hodnota elektromobilu je dána pouze dvěma údaji. Využitelnou kapacitou trakční baterie a jeho schopností nabíjet. Přeskočme některé vymoženosti poslední doby – sledování pruhů, adaptivní tempomaty, znakové ovládání, digitální zrcátka/kamery, sledování značek …

Současné automobilky nabízejí u moderních elektromobilů v podstatě jedno a to samé. Každý elektromobil má automat, nějaké možnosti rekuperace, tempomat, upozornění na překročení rychlosti, nabíječku, dlouhou záruku na baterii, rádio, handfree sadu a vyhřívání sedadel.

Možnosti a způsoby nabíjení ozřejmím někdy příště. Dnes srovnáme ceny elektromobilů - o kterých předpokládáme, že se objeví na trhu v ČR v roce 2019 podle kapacity baterie.

Výrobci udávají velikost (kapacitu) trakční baterie v kWh. Jedná se však o jmenovitou kapacitu – která se liší od té, která se dá použít k vlastní jízdě mnohdy o více jak 25%. (Návod jak zjistit skutečnou kapacitu baterie jsme probírali na srazu elektromobilistů v Boskovicích.)

Jak ale odhadnout ceny elektromobilů pro rok 2019? Snad nejdůležitější je pochopit, že cena elektromobilů není dána výrobními náklady, ale (jak napsal Lee Wallek v knize Mafiánský boss) – maximální ziskuchtivostí.

Pro nynější hrubé porovnání však použijme jmenovitou kapacitu udávanou výrobcem.   Jaký bude za rok v ČR nejběžnější elektromobil?

Koncem roku 2019 bude v ČR asi 4.500 – 5.000 elektromobilů. Z toho bude nejvíce Tesel model 3 (asi 1.500 ks). Je tedy pravděpodobné, že TM3 budou „udávat trend“. Jak je to tedy s jejich cenou? Dnes ji nikdo přesně nezná, ale můžeme se ji pokusit odhadnout.

Teslu TM3 s 50kWh baterií lze dnes objednat na konfigurátoru Tesly za 34.000 USD (nejočesanější verze). To je tedy 951.786,- Kč při kurzu 23 Kč za jeden dolar (a DPH 21%). Získáme tak cenu 19.036,- Kč za 1kWh pro baterii. Zde je nutno podotknout, že tato cena je na „e-shopu“ od Tesly. Nejsou to tedy ceny určené pro ČR.  Ceny pro tuzemský trh jsou zatím velkou neznámou. Ale i tak jsem zvolil jako referenční hladinu, právě cenu baterií vztaženou k TM3 – vždyť by jich za rok mělo být v ČR téměř 1500 –(více jak čtvrtina vozového parku elektromobilů v ČR). Jestliže cena bude jiná, stačí si tabulku pouze přepočítat.  

Následující tabulka udává, jak by dopadly ostatní elektromobily, kdybychom jen prostě vynásobili kapacitu baterie touto cenou.

BLOG 47 2019 - ceny elektromobilů vztažené k baterii TM3

Samozřejmě tento postup je velmi nepřesný, ale alespoň udává, kde by se tyto ceny mohly pohybovat. 

Je jisté, že nejžádanější vozy (SUV) budou daleko dražší. Také užitkové vozy budou dražší – a to z důvodu jejich nedostatku  - až o ně začne být zájem. Prémiové značky se budou snažit tlačit ceny výš a ty lidové budou zase o něco nižší.

Vždyť se proslýchá, že Škoda nabídne citygo v elektrické verzi za cenu pod 500.000,- Kč a s 30kWh baterkou. Ale nechejme se překvapit. Snad to bude ještě lepší, když tento elektromobil bude postaven na „výběhové“ koncepci a celý koncern bude přecházet na modulární platformu MEB.

Informace z předchozí tabulky berte s velkou rezervou. Je to můj odhad. Není to sice vyložené věštění s křišťálové koule, ale i tak – některé údaje v tabulce jsou odhady, jindy jsem dosadil nepotvrzená čísla z elektromobilních periodik. I cena Tesly TM3 je velkou záhadou. Může i stoupnout – a tak se celé odhady samozřejmě posunou. 

No uvidíme. Nechme se překvapit.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 20.11.2018 11:20 | karma článku: 16,31 | přečteno: 1297x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 476x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik