Je to drahý.

20. 11. 2018 11:20:11
To je věta, na které většinou končí diskuze o elektromobilech. A je to tak. Elektromobily jsou drahé. Dnes se vyplatí málokomu. Ale co když bude elektromobil za polovic, brali byste?

Mnozí se mne ptají, jak je to s těmi elektromobily. Vyplatí se? Jak komu. Jezdíte hodně? Tak vyplatí. Jezdíte po Praze – jasná zpráva. Rozvážíte zboží na václavským Václaváku? No jistě! Jezdíte pravidelně 50 až 70 kilometrů kolem svého domova? To elektromobil hravě zvládne. Každý den a s velmi levnými náklady na provoz.

Máte rodinný dům, nebo zaměstnavatele – který vám umožní v práci nabíjet? Elektromobil bude pro Vás za pár let logickou a i ekonomickou volbou. Přemýšlejte o tom již dnes.

Dnešní elektromobilitu brzdí hlavně nedostatek elektromobilů.

Málo nabíječek, nepříznivé předpisy, neochota distributorů a snaha o maximální zisky sice elektromobilitě také brání v masovém rozvoji, ale současní elektromobilisté si už zvykli – už si s tím dokázali poradit. Jednou bude líp.

Přenesme se ale do příštího roku. Jak se pohnou ceny, když tady bude v nabídce „přetlak“ elektromobilů – jak alespoň mnozí výrobci tvrdí?

Zapomeňme na ceny, které jsou na cenovkách dnes. To není realita – dnes se totiž reálně elektromobil skoro nelze koupit. Dodací lhůta na Konu (Hyundai) je i 12 měsíců. Na Teslu TM3 někteří jedinci (po složení zálohy) čekají spoustu měsíců.

Cena dnes není stanovena trhem, ale nadšením elektromobilistů a ochotou státu dotovat přemrštěné ceny.

Jaké ceny budou na trhu, když tu bude fungovat konkurence?

Podívejme se na to selským rozumem. Většina automobilek tvrdí, že brzy budou chrlit 20 až 50% své produkce v elektromobilech. Nebavme se o výrobě - jak to udělají. Předpokládejme, že to zvládnou. Zamysleme se, komu to prodají?

Zákazníci kupují automobily za ceny, na které jsou zvyklí a se kterými se nějak srovnali. Aby automobilky mohly prodávat elektromobily v takových množstvích jako spalovací automobily, musí je nabízet za velmi obdobnou cenu - jinak prostě neprodají. Ano je tady i další cesta – vynechat prodejce a nabízet EV přímo zákazníkům aby si zajistily dostatečnou marži . Ale aby prodaly takové množství elektromobilů – musí přizpůsobit ceny konkurenci. Musí tedy razantně zlevnit.

Jestli mohu hodnotit konkurenci mezi elektromobily (po třech letech praxe a 80.000 ekilometrech), tak hodnota elektromobilu je dána pouze dvěma údaji. Využitelnou kapacitou trakční baterie a jeho schopností nabíjet. Přeskočme některé vymoženosti poslední doby – sledování pruhů, adaptivní tempomaty, znakové ovládání, digitální zrcátka/kamery, sledování značek ...

Současné automobilky nabízejí u moderních elektromobilů v podstatě jedno a to samé. Každý elektromobil má automat, nějaké možnosti rekuperace, tempomat, upozornění na překročení rychlosti, nabíječku, dlouhou záruku na baterii, rádio, handfree sadu a vyhřívání sedadel.

Možnosti a způsoby nabíjení ozřejmím někdy příště. Dnes srovnáme ceny elektromobilů - o kterých předpokládáme, že se objeví na trhu v ČR v roce 2019 podle kapacity baterie.

Výrobci udávají velikost (kapacitu) trakční baterie v kWh. Jedná se však o jmenovitou kapacitu – která se liší od té, která se dá použít k vlastní jízdě mnohdy o více jak 25%. (Návod jak zjistit skutečnou kapacitu baterie jsme probírali na srazu elektromobilistů v Boskovicích.)

Jak ale odhadnout ceny elektromobilů pro rok 2019? Snad nejdůležitější je pochopit, že cena elektromobilů není dána výrobními náklady, ale (jak napsal Lee Wallek v knize Mafiánský boss) – maximální ziskuchtivostí.

Pro nynější hrubé porovnání však použijme jmenovitou kapacitu udávanou výrobcem. Jaký bude za rok v ČR nejběžnější elektromobil?

Koncem roku 2019 bude v ČR asi 4.500 – 5.000 elektromobilů. Z toho bude nejvíce Tesel model 3 (asi 1.500 ks). Je tedy pravděpodobné, že TM3 budou „udávat trend“. Jak je to tedy s jejich cenou? Dnes ji nikdo přesně nezná, ale můžeme se ji pokusit odhadnout.

Teslu TM3 s 50kWh baterií lze dnes objednat na konfigurátoru Tesly za 34.000 USD (nejočesanější verze). To je tedy 951.786,- Kč při kurzu 23 Kč za jeden dolar (a DPH 21%). Získáme tak cenu 19.036,- Kč za 1kWh pro baterii. Zde je nutno podotknout, že tato cena je na „e-shopu“ od Tesly. Nejsou to tedy ceny určené pro ČR. Ceny pro tuzemský trh jsou zatím velkou neznámou. Ale i tak jsem zvolil jako referenční hladinu, právě cenu baterií vztaženou k TM3 – vždyť by jich za rok mělo být v ČR téměř 1500 –(více jak čtvrtina vozového parku elektromobilů v ČR). Jestliže cena bude jiná, stačí si tabulku pouze přepočítat.

Následující tabulka udává, jak by dopadly ostatní elektromobily, kdybychom jen prostě vynásobili kapacitu baterie touto cenou.

Samozřejmě tento postup je velmi nepřesný, ale alespoň udává, kde by se tyto ceny mohly pohybovat.

Je jisté, že nejžádanější vozy (SUV) budou daleko dražší. Také užitkové vozy budou dražší – a to z důvodu jejich nedostatku - až o ně začne být zájem. Prémiové značky se budou snažit tlačit ceny výš a ty lidové budou zase o něco nižší.

Vždyť se proslýchá, že Škoda nabídne citygo v elektrické verzi za cenu pod 500.000,- Kč a s 30kWh baterkou. Ale nechejme se překvapit. Snad to bude ještě lepší, když tento elektromobil bude postaven na „výběhové“ koncepci a celý koncern bude přecházet na modulární platformu MEB.

Informace z předchozí tabulky berte s velkou rezervou. Je to můj odhad. Není to sice vyložené věštění s křišťálové koule, ale i tak – některé údaje v tabulce jsou odhady, jindy jsem dosadil nepotvrzená čísla z elektromobilních periodik. I cena Tesly TM3 je velkou záhadou. Může i stoupnout – a tak se celé odhady samozřejmě posunou.

No uvidíme. Nechme se překvapit.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 20.11.2018 11:20 | karma článku: 14.41 | přečteno: 1044x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 21.97 | Přečteno: 772 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jsem normální?

Tak se občas sám sebe ptám, když jezdím po českých silnicích. V obcích i mimo obec, stále však někomu zavazím. Jestli je to tím malým autem nevím. Ale dodávky a SUV se na mne stále lepí, jakoby mě chtěly popostrčit.

6.12.2018 v 6:12 | Karma článku: 31.95 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jaké budou ceny ojetin v roce 2019?

Skleněnou kouli nemám a šamanský buben toho moc nenapoví - asi bude vhodnější podívat se na to, co lze vyčíst z dlouhodobých údajů. Bude v ČR rok 2019 ten elektromobilní?

3.12.2018 v 7:03 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 536 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Martin Skalik

Akcie, měny a názory : ČNB a česká koruna – část druhá

Ještě jednou se vrátím k blogu České národní banky a pojednání na téma transmise měnové politiky. V článku jsou minimálně dvě místa, kde je z mého pohledu prostor pro komentář.

17.12.2018 v 10:54 | Karma článku: 3.56 | Přečteno: 135 | Diskuse

Josef Sedláček

Mám se stydět já, nebo obsluhující číšník?

Sobotu jsem strávil v Praze. Programem byla prohlídka Národního muzea, oběd v restauraci a návštěva divadelního představení.

16.12.2018 v 8:30 | Karma článku: 27.62 | Přečteno: 2216 | Diskuse

Josef D. Kortan

Jde jen o počty

Jaký je rozdíl mezi čísly 118,2 a 2,2? Odměna milion dolarů za vyřešení. Máme málo doktorů, protože který může, pracuje někde na západě, a máme mnoho pedagogů. Trpaslíci z Cimrmanovy hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký na úřadech.

14.12.2018 v 17:58 | Karma článku: 14.88 | Přečteno: 389 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Občas stát taky nezaklekne

Poslední týden muselo premiéru Andreji Babišovi zvonit v uších permanentně. Nejprve se Evropský soud pro lidská práva odmítnul vůbec zabývat (pro „nepřijatelnost“) Babišovým tvrzením, že není estébák.

14.12.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.57 | Přečteno: 11303 | Diskuse

Jaroslav Haluza

Proč nevyžaduji účtenku s EET?

Reakce na diskuzi k článku "Proč vyžaduji účtenk s EET" od pana Josefa Sedláčka. A proč nám vládnou takoví lidé, které vlastně vůbec nechceme.

13.12.2018 v 23:23 | Karma článku: 21.56 | Přečteno: 924 | Diskuse
Počet článků 50 Celková karma 18.46 Průměrná čtenost 972

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz