Je nemožné zůstat věrný, když vám krásná Francouzka nabídne vše, po čem toužíte.

14. 11. 2018 12:12:12
Volal mi kolega, jestli se chci seznámit se svůdnou Francouzkou, že pojede přes ČR a chvíli se zdrží. Neumím francouzky odvětil jsem, Zoe umí česky na to kolega. Bylo rozhodnuto - to jsem ještě netušil, že Zoe nedokážu uspokojit.

Poslední dobou mám stále méně času a tak mi bylo příjemné i to, že na mne Zoe počká kousek za Prahou, až budu mít volněji. Zatím jsem na holky vždy musel čekat já – blesklo mi hlavou – Zoe asi bude hodně jiná.

Chvíli jsem kombinoval svoje možnosti a nakonec jsem to dal. Koncem týdne pojedu do hlavního města a při cestě zpět si odskočím na venkov kousek od Prahy, kde zatím Zoe pobývá a po vysilující cestě Evropou nabírá energii.

Zoe mi není neznámá, leccos se o ní mezi kolegy šušká. Prý je krásná, okouzlující a má neskutečnou energii. Jak poznamenal jeden z kolegů, který už měl tu čest – Zoe má neskutečnou výdrž, je k neutahání.

Podíval jsem se, jaký význam skrývá jméno Zoe. Moudré knihy praví: Zoe = milující život ... to tedy bude jízda!

Přebíral jsem ji odpoledne. Fámy nelhaly. Krásná, plných tvarů, sice trošku ušpiněná po cestě Evropou, ale to spraví první koupel. Dojezd 300 km. Prostě sen každého elektromobilisty.

Jak jsem již psal v tomto článku ZDE, tak v případě, že budu mít elektromobil s reálným dojezdem kolem 300 km, tak budu prakticky veškeré nabíjení realizovat doma. Bez zdržování na cestách - ale hlavně levně! Bez nutnosti platit čipy na dobíjení. Těch pár cest, co za měsíc jedu během dne delší trasy než 300 km, se dá dobít u zákazníků, u veřejných nabíječek, co jsou zdarma, u kamarádů, u restaurací, kde obědvám, nebo u hotelů, kde spím - prostě pohoda.

Zoe je první elektromobil, který toto splňuje. Zkoušel jsem sice i eGolf s tou větší baterkou, ale nebylo to ono. Ani nový Leaf mi nějak nesedl. Možná jsem trefil na nějaké špatné kousky, ale dojezd nedosahoval to, co jsem si představoval a zdaleka ne toho, co mi slibovali.

Těším se na příští rok. Přijdou nové typy elektromobilů, poklesnou ceny. Také elektromobilita v ČR již bude vzhledem k ostatním zemím v EU tak pozadu, že to konečně někdo začne řešit.

Panika nastane v dubnu-květnu 2019. To se na silnicích v ČR konečně objeví Tesla TM3. Předpokládám, že v Praze bude trošku panika ohledně nabíjení a v modrých zónách se začne obtížněji parkovat. Zatím se řešení nalézá pouze v tom, že se mnoho lidí snaží elektromobilitu v ČR brzdit – jak se mi po dvou letech ježdění s elektromobilem zdá. Ale je to marný, je to marný ...

Zpět k Zoe. Příjemný malý elektromobil od Renaultu. Velikost něco mezi e-up!em a e-Golfem. Reálný dojezd asi tak jako eGolf a e-up! dohromady. Cena šílená – ostatně jako u všech elektromobilů, které lze pořídit od oficiálních dealerů v ČR – napříč značkami.

První pocity – vše jak má být – volant, pedály, blinkry, stěrače, rádio – vše tak jako v ostatních elektromobilech – už se mi to zdá nudné. Je zde málo prostoru na fantazii. Na řadící páce P, N, R, D. Co tam chcete vymyslet. Zasunu kartu, zmáčknu brzdový pedál, zařadím D a jedeme, tiše, s potenciálem velké síly pod kapotou. Pípá upozornění. Někdo není upoután.

Krásný barevný displej - má několik módů. Chvíli mi trvá, než naleznu ten, který mi vyhovuje nejvíce a netočí se tam nějaká cinkrlátka a bebechy.

Seznamuji se s měřením energie. To je jiné než u VW, Nissanu i u Tesly.

Chvíli na orientaci a už to mám. Průměrná spotřeba za předchozích 473 km je 14,5 km na 100 km. To je skvělé. Je třeba si však uvědomit, že ZOE přede mnou využíval známý kilowattový šetřílek. Budu tedy rád, když se dostanu na nějakých 15 - 16 kWh, na udávaných 13,3 kWh/100km mohu zapomenout. - No uvidíme.

Co se týče prvních pocitů, tak kromě toho běžného vyděšení - že člověk přesně neví, kam šáhnout – kde jsou výstražné blikačky? Stěrače jsou nahoru, nebo dolů? Má to v kopci rozjezdový automat? Nebude mi to při rozjezdu couvat? Jak se ladí rádio? Jak se ovládá tempomat? A na co je tenhle čudlík? Svítím? Má to denní svícení, když to přijelo z Holandska? A spoustu dalších dotazů, na které si člověk vzpomene, až když to potřebuje.

Jinak dobrý. Posez mi vyhovuje, opěrka přesně tam kde má být a ty základní věci taky. Jen řazení je nějaké „hrkající“. U e-up!u mi přišlo plynulejší. Ale ten dojezd. ZOE není ani zcela nabitá a ukazuje 272 km. Zajímavý pocit – ten neznám.

Vyrážíme na Vystrkov. Dojezd mi ukazuje, že dojedu až do Brna, ale to víte elektromobily. Moje zkušenosti velí k maximální obezřetnosti. Cesta ubíhá v pohodě a na dálnici nasazuji dálniční rychlost 130km/h. ZOE sedí skvěle. Odhad kilometrů na strašičísle se během pár kilometrů značně propadnul. Ale to nic, na to jsem zvyklý.

Na Vystrkov dojíždím v pohodě. První cesta je ke vzduchu. Dofoukávám kola na maximum, co je dovoleno. Mám s tímto špatné zkušenosti. Člověk vyfasuje elektromobil a každé kolo je nafouknuto jinak. U ZOE to tak nevadí, ale co se týče e-up!u – tak jednou jsem nezkontroloval – a málem nedojel.

Po dotlakování pneumatik hupky šupky na nabíječku. Z Terry budu brát do ZOE poprvé a z Mennekesu jsem na Vystrkově ještě nečepoval. Půjde to? Provedu známý postup - a ZOE si nabíjí. Co je to za kravál - co se valí z pod kapoty? Na takový hluk při nabíjení nejsem zvyklý. No nic, “asi jinej klub“.

ZOE nebere stejnosměrné napětí, ale 230 V střídavé a to si sama usměrňuje. Po chvíli se přidávají i chladící ventilátory. 22kW je prostě pořádný mazec.

ZOE tak nezvládá 44kW nabíjení, ale pouze 22kWh. Kdo to nezná, jak se elektromobily nabíjejí, tak ho to možná vyděsí. Nicméně dle mých měření na rychonabíječkách (44kWh) ne vždy a už zdaleka ne všechny elektromobily dokážou načepovat tímto výkonem. Z rychonabíjení je pak rychloploužení. Zvláště u elektromobilů, co mají nevhodný design baterie (např. Golf 2014). ZOE je na tom ale jinak. I když nabíjí „pouze“ polovičním výkonem, kilometry naskakují skoro tak rychle jak u zmíněného Golfu.

Nabito (pouze kousek – ne do plna) a vyrážím směrem domov. Konečně bylo trošku času a já si tak mohl proklikat, co mi ta ZOE nabízí. Našel jsem zajímavou funkci - smradometr. ZOE umí měřit smrad / čistotu vzduchu. Sice nevím, jak to funguje, ale vypadá to krásně - no hodnoty spíš příšerně. Posuďte sami.

Na týden se ZOE jsem si nachystal delší trasy k zákazníkům, ať ji vyzkouším.

300 km dojezdu je super, sice mi to trochu kleslo, poněvadž jsem si dovolil jezdit rychleji

než z e-up!em, ale i tak 270 -280 km dojezdu každé ráno je super.

Konečně elektromobil s normálním dojezdem. Ale co je normální pro mne, nemusí být normální pro někoho jiného. Vždyť kdo najezdí měsíčně 4.000 – 5.000 km jako je to v mém případě? 80% řidičům v ČR stačí bohatě elektromobil s reálným dojezdem 150 km.

Týden uběhl v pohodě. To co oceňuji u ZOE nejvíce, to je možnost si zatopit. Ani nevím, zda ten model, se kterým jezdím má tepelné čerpadlo na ohřev - neřešil jsem to. Topím a dojedu, tak proč to zkoumat.

Zjistil jsem i nevýhody ZOE. Když se sklopí zadní sedadla, je tom takový hrb. Někdy to vadí při nakládání rozměrnějších věcí, které občas vozím.

Nemá vyhřívaná přední sedadla – už jsem si na to u e-up!u zvyklý. Nemá elektricky vyhřívané přední sklo. Jsem zvyklý z e-up!u moc netopit a tak se mi přední sklo občas mlžilo – než jsem si opět odvykl a zatopil jsem si.

Nelze regulovat výkon při nabíjení. ZOE si prostě řekne o 22kW a moc se s tím nepárá. Jestli je nabíječka (wallbox) špatně udělaná (naprogramovaná, nevhodně zatížená, špatně rozvržené fáze, ... a ještě spousta věcí se na ní dá udělat špatně), tak prostě nenabijete.

Při cestě do Litoměřic a zpět jsem u nabíječek měl 4 x problém a odjížděl jsem od mrtvých nabíječek. Jak jsem psal již v úvodu. ZOE je velmi náruživá.

Když nabíjíte u soukromníka, kterému to nefunguje - jak by mělo, tak mu prostě zavoláte a on nahodí jističe. Když nabíjíte v Ústí nad Labem u emobility, tak se prostě nikam nedovoláte – nebo dovoláte a je vám to stejně k ničemu.

ZOE totiž umí pořádně otestovat nabíječky a jak jsem již psal, mnohdy odjížděla neuspokojena - jako třeba tady v Ústí.

Zatím je těchhle Francouzek v ČR jen pár, ale jak jsem již psal, bude jich více. Vždyť se jedná o nejprodávanější model elektromobilu v EU – a myslím, že právem. Doufám tedy, že nedobití elektromobilisté někoho nedobijou a raději se to budou ventilovat na ekozlovi :-) - o kterém jsem už taky psal.

Už se těším na Kango ZE. V dodávkových elektromobilech byl Kango ZE tím nejlepším, co se dalo v minulém desetiletí ze zahraničí dovézt. Elektrické Kango mělo sice svoje mouchy, ale i tak to byl oproti Citroenům a Peugeotům klenot mezi elektromobily. A to hlavně díky svému střídavému motoru.

Na svých cestách jsem zažil úsměvnou situaci. Jedu takhle k zákazníkovy kolem Dukovan a najednou u cesty vidím ZE – takové to logo, co Renault používá na Zero Emision. Potkám cedulku, jednu, druhu a už mi to nedá. Jedu podle cedulek a dojedu do pivovaru z Postřižin. Tam se dovídám, že tady Renault má setkání. Na zámku ve Valeči.

No nic, mám trochu časovou rezervu a tak to stočím na Valeč. Mám k ZOE spoustu dotazů, třeba mi někdo od Renaultů poradí.

Přijíždím k zámku – velká slavobrána Renault. Vidím pár vyfešákovaných ZOE a tak to šupnu k nim a jdu se zeptat, jak funguje smraďometr, jestli se dá koupit nabíjecí kabel s českou koncovkou a mám nachystané i další otázky. Po chvíli ale zase odjíždím.

Hostesky /a hostesové?/ jsou celkem vyděšeni mými otázkami. Zavolali sice někoho v modrém tričku s logem ZE, ale na otázky neumí odpovědět – respektive odpovídá jinak, než co jsem si načetl v návodu. Mám se obrátit na místního dealera. Vidím, že zajížďka do Valče byla ztráta času. No nic, alespoň jsem získal pár prospektů. Loučím se a pokračuji zklamaný ke svým zákazníkům.

Při tom, jak jsem rušil po cestě do Litoměřic jednu nabíječku za druhou - jsem ještě volal na servis Renaultu – jestli se dá snížit výkon nabíjení někde přímo v autě (některé elektromobily to umějí). Po chvíli přepojování jsem se dostal ke správnému technikovi a – nedá. Odpověď mne nepotěšila ani nepřekvapila.

Na druhou stranu musím říct, že se jednalo o velmi profesionální telefonní hovor. Spojovatelka pochopila, co chci a velmi rychle věděla kam mě přepojit. A to až k specialistovi, který mě odpověděl na to, co potřebuji. Možná to ani nebyl specialista, ale to jednání ve mne zanechalo tento dojem.

Normálně bych o tom nepsal, ale věřte, že co se týče elektromobility, tak není normální se někam napoprvé dovolat k člověku, který vám rozumí a váš problém vyřeší – NAPOPRVÉ.

Myslím, že ZOE má v ČR velkou budoucnost. Doufám však, že ještě větší prodeje budou u dodávek - jestli bude rozumné nabíjení (myslím tím problémy s ohřevem baterií při častém rychlonabíjení u jiných značek) - tak to bude jediná opravdu použitelná e-dodávka na trhu. Zatím. Těším se totiž na to, s čím přijdou od PSA - a po čase i VW.

A vyhodnocení týdenního cestování se ZOE? Prostě skvělé. Už mi ani nevadil ten hluk při nabíjení. Ani to, že jsem se dostával se spotřebou mezi 16 a 17kWh na 100 km. Na spotřebě se totiž hodně podepsaly dálnice.

A to, že při nabíjení pískají i některé spotřebiče po našem domě? To jsem neměl čas řešit a vytáhl jsem je prostě ze zásuvky.

Autor: Mirek Matyáš | středa 14.11.2018 12:12 | karma článku: 17.65 | přečteno: 2321x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 21.97 | Přečteno: 772 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jsem normální?

Tak se občas sám sebe ptám, když jezdím po českých silnicích. V obcích i mimo obec, stále však někomu zavazím. Jestli je to tím malým autem nevím. Ale dodávky a SUV se na mne stále lepí, jakoby mě chtěly popostrčit.

6.12.2018 v 6:12 | Karma článku: 31.95 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jaké budou ceny ojetin v roce 2019?

Skleněnou kouli nemám a šamanský buben toho moc nenapoví - asi bude vhodnější podívat se na to, co lze vyčíst z dlouhodobých údajů. Bude v ČR rok 2019 ten elektromobilní?

3.12.2018 v 7:03 | Karma článku: 9.03 | Přečteno: 536 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je to drahý.

To je věta, na které většinou končí diskuze o elektromobilech. A je to tak. Elektromobily jsou drahé. Dnes se vyplatí málokomu. Ale co když bude elektromobil za polovic, brali byste?

20.11.2018 v 11:20 | Karma článku: 14.41 | Přečteno: 1044 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Martin Skalik

Akcie, měny a názory : ČNB a česká koruna – část druhá

Ještě jednou se vrátím k blogu České národní banky a pojednání na téma transmise měnové politiky. V článku jsou minimálně dvě místa, kde je z mého pohledu prostor pro komentář.

17.12.2018 v 10:54 | Karma článku: 3.56 | Přečteno: 135 | Diskuse

Josef Sedláček

Mám se stydět já, nebo obsluhující číšník?

Sobotu jsem strávil v Praze. Programem byla prohlídka Národního muzea, oběd v restauraci a návštěva divadelního představení.

16.12.2018 v 8:30 | Karma článku: 27.62 | Přečteno: 2216 | Diskuse

Josef D. Kortan

Jde jen o počty

Jaký je rozdíl mezi čísly 118,2 a 2,2? Odměna milion dolarů za vyřešení. Máme málo doktorů, protože který může, pracuje někde na západě, a máme mnoho pedagogů. Trpaslíci z Cimrmanovy hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký na úřadech.

14.12.2018 v 17:58 | Karma článku: 14.88 | Přečteno: 389 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Občas stát taky nezaklekne

Poslední týden muselo premiéru Andreji Babišovi zvonit v uších permanentně. Nejprve se Evropský soud pro lidská práva odmítnul vůbec zabývat (pro „nepřijatelnost“) Babišovým tvrzením, že není estébák.

14.12.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.57 | Přečteno: 11303 | Diskuse

Jaroslav Haluza

Proč nevyžaduji účtenku s EET?

Reakce na diskuzi k článku "Proč vyžaduji účtenk s EET" od pana Josefa Sedláčka. A proč nám vládnou takoví lidé, které vlastně vůbec nechceme.

13.12.2018 v 23:23 | Karma článku: 21.56 | Přečteno: 924 | Diskuse
Počet článků 50 Celková karma 18.46 Průměrná čtenost 972

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz