Norské střípky I

12. 10. 2018 8:09:10
Slíbil jsem, že po srazu elektromobilistů v Boskovicích dám na blog nějaké ty postřehy z Norska. To, co mne nejvíce zaujalo. Nejprve tedy k dopravě.

Budu vycházet ze srovnání, tady (ČR) a tam (Norsko). Jak jsem již napsal v některém z předchozích blogů - za celé čtyři dny (cca. 645 km) jsem nepotkal jedinou nehodu (těžkou, lehkou, ťukanec). Policii jsem viděl pouze jednou, když jsem ji předjížděl v Oslu v tunelu. U silnice nikde, u měření nikde, u nehody nikde, hlídkující u silnic – nikde, regulující dopravu - nikde. Jako by ani neexistovala. Hasiče jsem nepotkal vůbec. Houkající sanitky dvě – poslední den v Oslu - jinak nic. Co se týče bezpečnostních sil a záchranných sborů naprostý klid a pohoda. Vojáky jsem neviděl a ani netušil (uniformy, vojenská zelená, závory, zábrany, řopíky, OT, ...) Chtěl jsem se sice podívat do Rjukanu – kde bych z toho něco asi objevil, ale nebyl čas – až někdy příště.

Základní pocit z cestování elektromobilem po Norsku je – pohoda a klid.

V paměti mi třeba utkvělo předjíždění řidiče na mopedu. Dlouhý táhlý kopec. Široká silnice stáčející se doleva s dobrými krajnicemi – něco jako naše “státní“ silnice. Dojel jsem malou kolonu. Tři auta a před ní jede někdo na skůtru. Rychlost 50 – 60 km/h, spořádaně u krajnice. Na tuto silnici se vedle sebe vlezou v pohodě tři vozidla, s využitím krajnice čtyři. U nás by mnohý motorista nedal ani blinkr a skůtristu by předfrčel devadesátkou. Tady ne. I když v protisměru nejela žádná vozidla, všichni vyjeli až do místa, kde bylo vidět na 500 m daleko a až potom skůtr předjeli. Kdyby to bylo v ČR, ani já (i když se snažím jezdit dost opatrně) bych s předjetím člověka v této situaci v ČR neměl problém.

Tady nikdo v „koloně“ netroubil, neblikal, nečumákoval. Třetí nepředjížděl druhého a poslední nepředjížděl všechny. Prostě celá událost by se v ČR uskutečnila zcela jinak.

Dlouho jsem ještě nad touto situací přemýšlel. Proč ho nepředjeli. Proto že je to tady tak zvykem? Naučili je to tak v autoškole, nebo ví, že motocyklisté patří k nejzranitelnějším skupinám a berou na ně větší ohled?

Další věcí, co mně utkvěla je předjíždění. Co se týče dvou proudových silnic, tak mne v Norsku nikdo nepředjel. Měl jsem trochu zmatek v maximálních rychlostech (pokud nebyly vyznačeny značkou) a tak jsem jezdil podle těch přede mnou – obec 50, mimo obec 80 – 90 km/hod. Za celou dobu jsem nezaznamenal jediné předjíždění. Jak mne, tak ani přede mnou, za mnou, či v protisměru. Ani náklaďák, ani dodávku. V Norsku jsou sice klikatější silnice než u nás (alespoň tam kde jsem jezdil já), ale i tak. Míst k předjíždění by se našlo dost. Zvlášť, když byste na devadesátce jeli 110 a víc.

Tak to je první střípek z Norska. Ten druhý bude o tom, jak jsme v noci potkali skřítka a o opravě silnic po půlnoci.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 12.10.2018 8:09 | karma článku: 17.87 | přečteno: 659x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

25.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla by se divil …

... co všechno se dá koupit pod jeho jménem. Gramofony, rádia, žárovky, LEDky, tranzistory, reproduktory, kondenzátory, zabezpečovací systémy, mikrovlnné spoje, střešní tašky, bateriová úložiště, auta a dokonce i energy savery.

18.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 21.13 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 500 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Night Traveler – Don't Forget Me

NIGHT TRAVELER is an indie rock band from Austin, Texas. They combine elements from the 80’s while also maintaining legitimate band feel to produce what many have called a truly timeless sound.

24.3.2019 v 15:59 | Karma článku: 3.92 | Přečteno: 78 |

Karel Sýkora

Archeologie a historie – Sumerský epos vs. biblické podání

Sumer, sumersky Ki-EN/EME-GIR15 (Země místních pánů, Země pánů jasu či Země sumerského jazyka), akkadsky také Šumiru, je považovaný za jednu z nejstarších civilizací světa (4000 př. n. l.–2000 př. n. l.).

24.3.2019 v 7:14 | Karma článku: 5.50 | Přečteno: 144 |

Martin Faltýn

26. Český lev

Právě skončil tzv. svátek všech českých filmařů... Kdysi se říkalo "Český lev zařval". - Postupem let jsem se smířil s tím, že nezískám ani Oskara, ani Zlatou palmu, Stříbrného medvěda natož Českého lva.

23.3.2019 v 22:48 | Karma článku: 25.54 | Přečteno: 1171 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Já, Jaroslav Hašek, slibuji věrnost Jeho Apoštolskému Veličenstvu

Hašek – spisovatel, bohém, anarchista, bolševik. Tentokrát o gefreiterovi Jaroslavu Haškovi, nositeli Stříbrné medaile za statečnost II. třídy

23.3.2019 v 21:48 | Karma článku: 21.74 | Přečteno: 514 | Diskuse

Karel Sýkora

Všechna hebrejská písmena jsou obsažená v magen David

Davidova hvězda (magen David, doslova „štít Davidův“) byla až do konce 17. století často ztotožňována s Šalamounovou pečetí a graficky byla zobrazována buď ve tvaru šesticípé nebo pěticípé hvězdy.

23.3.2019 v 9:39 | Karma článku: 5.49 | Přečteno: 76 |
Počet článků 58 Celková karma 19.05 Průměrná čtenost 1061

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz