Meziroční elektromobilní srovnání - část A
Dobře si pamatuji, kolik času mě stálo vyhodnocení června 2017. Spousta fotek, zápisků, údajů od distributorů el. energie, dohledávání a upřesňující emaily. To už jsem nechtěl absolvovat.
Na druhou stranu větší odpovědnost. Slíbil jsem vyhodnocení ekolegům, kteří z minulých dat hodně čerpali (a někteří si i e-up! pořídili). Navíc z těchto dat, čerpají i někteří přednášející na konferencích, které se elektromobilitou zabývají. (Jak mi bylo sděleno :-)).
Vyhodnocená data se stávají žádanou součástí i elektromobilního občasníku. Času je čím dál méně a tak jsem přemýšlel, jak to zautomatizovat. Dozvěděl jsem se, že se snad u VW dá dokoupit nějaký systém sledování vozu Kár-net, nebo tak nějak. Tak jsem poslal dotaz na pronajímatele, zda se to dá zprovoznit … no a stále čekám na odpověď.
Tak jsem skočil za klukama do Brna, řekl jsem jim, co mne trápí a co potřebuji a … druhý den mi fungovalo nějaké „sledování“ vozidla.
Údaje ze sledování mne překvapily. Vím sice, že mne sleduje Velký bratr Gůgl a možná ještě někdo, ale co se dá za měsíc nashromáždit - to mě nemile překvapilo. Ještě že máme to GDžíPRd. Jinak by se manželka mohla dozvědět, kam jezdím, když doma hlásím „na tenis“ :-)
Ze sledování vozidla vypadává spousta „nových“ zajímavých údajů a jejich vyhodnocení si vyžádá více času, než jsem předpokládal, proto udělám na blogu z vyhodnocení seriál. Nebojte se, nebude mít třináct dílů. Bude to pouze A, B a C. Dnes to bude o pocitech, příště o tvrdých datech a Céčko bude shrnutí a změny, které vyplynuly ze srovnání.
POCITY
Za měsíc červen 2018 jsem elektromobilem (e-up!) najel 4.254,58 km. V pohodě, v klidu, bez obav, že někde zůstanu viset. Takový ten „tísnivý“pocit dojedu/nedojedu mne opustil už někdy po 20.000 najetých ekilometrech.
Nabíječek a hlavně rychlonabíječek je tady (kolem Brna) již nespočet – a do konce roku 2018 (kdy mnohým končí termíny dotací) ještě přibudou. Jezdím s větší jistotou a dělám větší dojezdy na jedno nabití. U většiny zákazníků vím kam se napíchnout, když potřebuji. Cesty už neplánuji u map (Google / Seznam - tam je i výškový profil tratě, který se někdy hodí), ale ráno vyjedu a podle toho, jak se vyvíjí den, tak někde nabiji. Na rychlonabíječkách nabíjím pouze do 90 – 95 %. Většinou je to 5 až 10 minut.
Když mám někam jet, tak upřednostňuji elektromobil, jezdí se s ním lépe, všude se vejdu a po Brně je to pohoda. Dalo by se říci, že v něm zažívám méně stresu, než ve spalováku. Jestli je to tím, že nemusím řadit a mačkat spojku - nebo tím, že nesmrdí a je v něm ticho, to nevím - prostě s ním jezdím raději. Elektromobilů přibývá v ČR velmi pozvolna. Předpokládám meziroční nárůst o 40 – 50 % když se to bude brzdit a blokovat jako nyní a 60 až 70 % v případě rozumné podpory.
Na nabíječkách se potkávám se spoustou příjemných lidí, kteří se nemračí, ale naopak – usmívají se. Jestli je to tím, že plánují den jinak a že si dopřejí deseti, až dvacetiminutový odpočinek u nabíječky nevím. Třeba to bude něčím jiným, ale nějak to funguje.
Tak tolik asi k pocitům. Jedním slovem - pohoda.
Hodně jsem najel v ČR – viz mapka. Byl jsem i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Z časových důvodů jsem odložil víkendový pobyt v Polsku, jinak bych ve sledovaném měsíci najel o nějakých 500 ekm více.
Nejzajímavější na mapce je to, že i když jsem za měsíc červen 2018 najel 4.254,58 km (což je hodně), stále se "motám" po stejných trasách. Není to tedy o tom jezdit republiku křížem krážem.
Možná i z toho pak vyplývá i to, že nemám problém s nabíječkami, když jezdím prakticky pouze tam, kde to znám.
Tady je průběh využití elektromobilu, kdy jsem za jeden den najel nejvíce 446,05 km.
Trasa Rosice – Laa an der Thaya – Rosice – Rychnov nad Kněžnou – Rosice.
Přemýšlím i o delších trasách. Chtěl jsem zajet o prázdninách do Norska podívat se, jak tam nefunguje to nabíjení, o kterém se všude píše. Ale kolega s Teslou bude ve vhodný termín ve Francii a u-p!em nevím – cesta by byla o dva dny delší a nemám už o prázdninách tolik času. Již nyní mi schází dva týdny – tak možná příští rok.
Na závěr snad jeden malý bonbónek. Podařilo se mi zprovoznit online hlídání „stavu paliva“ u elektromobilu. Na tuto funkci jsem narazil náhodou a nechal jsem si ji zprovoznit pouze před dvěma dny – data tedy nejsou z 6/2018, ale jsou čerstvější.
I tak se nabízejí nové otázky. Vidíte ty dva píky napravo? Jeden je dobíjení do 100 % na rychlonabíječce a ten druhý je do plna (100 %) na domácím wallboxu (16A - 3,5kW). Proč do plna na rychonabíječce a do plna na wallboxu je jiná hodnota?
Elektromobilita, to je ještě spousta nezodpovězených otázek.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz