Meziroční elektromobilní srovnání - část A

26. 07. 2018 7:08:09
Rok se s rokem sešel a já již značně vybaven, porovnal jsem si, co se změnilo v cestování elektromobilem mezi červnovými měsíci (2017 a 2018).

Dobře si pamatuji, kolik času mě stálo vyhodnocení června 2017. Spousta fotek, zápisků, údajů od distributorů el. energie, dohledávání a upřesňující emaily. To už jsem nechtěl absolvovat.

Na druhou stranu větší odpovědnost. Slíbil jsem vyhodnocení ekolegům, kteří z minulých dat hodně čerpali (a někteří si i e-up! pořídili). Navíc z těchto dat, čerpají i někteří přednášející na konferencích, které se elektromobilitou zabývají. (Jak mi bylo sděleno :-)).

Vyhodnocená data se stávají žádanou součástí i elektromobilního občasníku. Času je čím dál méně a tak jsem přemýšlel, jak to zautomatizovat. Dozvěděl jsem se, že se snad u VW dá dokoupit nějaký systém sledování vozu Kár-net, nebo tak nějak. Tak jsem poslal dotaz na pronajímatele, zda se to dá zprovoznit ... no a stále čekám na odpověď.

Tak jsem skočil za klukama do Brna, řekl jsem jim, co mne trápí a co potřebuji a ... druhý den mi fungovalo nějaké „sledování“ vozidla.

Údaje ze sledování mne překvapily. Vím sice, že mne sleduje Velký bratr Gůgl a možná ještě někdo, ale co se dá za měsíc nashromáždit - to mě nemile překvapilo. Ještě že máme to GDžíPRd. Jinak by se manželka mohla dozvědět, kam jezdím, když doma hlásím „na tenis“ :-)

Ze sledování vozidla vypadává spousta „nových“ zajímavých údajů a jejich vyhodnocení si vyžádá více času, než jsem předpokládal, proto udělám na blogu z vyhodnocení seriál. Nebojte se, nebude mít třináct dílů. Bude to pouze A, B a C. Dnes to bude o pocitech, příště o tvrdých datech a Céčko bude shrnutí a změny, které vyplynuly ze srovnání.

POCITY

Za měsíc červen 2018 jsem elektromobilem (e-up!) najel 4.254,58 km. V pohodě, v klidu, bez obav, že někde zůstanu viset. Takový ten „tísnivý“pocit dojedu/nedojedu mne opustil už někdy po 20.000 najetých ekilometrech.

Nabíječek a hlavně rychlonabíječek je tady (kolem Brna) již nespočet – a do konce roku 2018 (kdy mnohým končí termíny dotací) ještě přibudou. Jezdím s větší jistotou a dělám větší dojezdy na jedno nabití. U většiny zákazníků vím kam se napíchnout, když potřebuji. Cesty už neplánuji u map (Google / Seznam - tam je i výškový profil tratě, který se někdy hodí), ale ráno vyjedu a podle toho, jak se vyvíjí den, tak někde nabiji. Na rychlonabíječkách nabíjím pouze do 90 – 95 %. Většinou je to 5 až 10 minut.

Když mám někam jet, tak upřednostňuji elektromobil, jezdí se s ním lépe, všude se vejdu a po Brně je to pohoda. Dalo by se říci, že v něm zažívám méně stresu, než ve spalováku. Jestli je to tím, že nemusím řadit a mačkat spojku - nebo tím, že nesmrdí a je v něm ticho, to nevím - prostě s ním jezdím raději. Elektromobilů přibývá v ČR velmi pozvolna. Předpokládám meziroční nárůst o 40 – 50 % když se to bude brzdit a blokovat jako nyní a 60 až 70 % v případě rozumné podpory.

Na nabíječkách se potkávám se spoustou příjemných lidí, kteří se nemračí, ale naopak – usmívají se. Jestli je to tím, že plánují den jinak a že si dopřejí deseti, až dvacetiminutový odpočinek u nabíječky nevím. Třeba to bude něčím jiným, ale nějak to funguje.

Tak tolik asi k pocitům. Jedním slovem - pohoda.

Hodně jsem najel v ČR – viz mapka. Byl jsem i na Slovensku, v Rakousku a kousek od Polska. Z časových důvodů jsem odložil víkendový pobyt v Polsku, jinak bych ve sledovaném měsíci najel o nějakých 500 ekm více.

Nejzajímavější na mapce je to, že i když jsem za měsíc červen 2018 najel 4.254,58 km (což je hodně), stále se "motám" po stejných trasách. Není to tedy o tom jezdit republiku křížem krážem.

Možná i z toho pak vyplývá i to, že nemám problém s nabíječkami, když jezdím prakticky pouze tam, kde to znám.

Tady je průběh využití elektromobilu, kdy jsem za jeden den najel nejvíce 446,05 km.

Trasa Rosice – Laa an der Thaya – Rosice – Rychnov nad Kněžnou – Rosice.

Přemýšlím i o delších trasách. Chtěl jsem zajet o prázdninách do Norska podívat se, jak tam nefunguje to nabíjení, o kterém se všude píše. Ale kolega s Teslou bude ve vhodný termín ve Francii a u-p!em nevím – cesta by byla o dva dny delší a nemám už o prázdninách tolik času. Již nyní mi schází dva týdny – tak možná příští rok.

Na závěr snad jeden malý bonbónek. Podařilo se mi zprovoznit online hlídání „stavu paliva“ u elektromobilu. Na tuto funkci jsem narazil náhodou a nechal jsem si ji zprovoznit pouze před dvěma dny – data tedy nejsou z 6/2018, ale jsou čerstvější.

I tak se nabízejí nové otázky. Vidíte ty dva píky napravo? Jeden je dobíjení do 100 % na rychlonabíječce a ten druhý je do plna (100 %) na domácím wallboxu (16A - 3,5kW). Proč do plna na rychonabíječce a do plna na wallboxu je jiná hodnota?

Elektromobilita, to je ještě spousta nezodpovězených otázek.

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 26.7.2018 7:08 | karma článku: 14.48 | přečteno: 692x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Jak se jezdí s moderním elektromobilem.

Mám sice zkušenosti s většinou elektromobilů, co brázdí silnice v ČR - podíval jsem se také jak to elektromobilně funguje v okolních státech - a taky do Norska – jak vypadá ta „budoucnost“...

25.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 17.95 | Přečteno: 1288 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla se už nediví ...

... pokračování článku o tom, jak se jezdí s elektromobilem po USA - jsem sice slíbil na druhý den, ale trošku jsem nepočítal s časovým posunem. Když my spíme, tak v Oregonu mají den a když my máme den, tak spí zase oni ...

19.2.2019 v 23:59 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 1139 | Diskuse

Mirek Matyáš

Tesla by se divil …

... co všechno se dá koupit pod jeho jménem. Gramofony, rádia, žárovky, LEDky, tranzistory, reproduktory, kondenzátory, zabezpečovací systémy, mikrovlnné spoje, střešní tašky, bateriová úložiště, auta a dokonce i energy savery.

18.2.2019 v 9:10 | Karma článku: 21.13 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 500 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Libor Závodný

Čínský systém sociálního kreditu z hlediska ekonomie informací

Možnosti k výraznému vylepšení fungování společnosti jsou na dosah ruky. Příliš se jich ovšem bojíme, proto budeme na globálním poli dost možná už jen relativně ztrácet.

24.3.2019 v 0:26 | Karma článku: 4.72 | Přečteno: 149 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Když revoluce začne požírat své děti

Z pohledu dějin to není vlastně zas až tak dlouho, co emigroval český zpěvák Waldemar Matuška z tehdejšího komunistického Československa. Důsledek na sebe nenechal dlouho čekat: Matuška byl vzápětí v televizi a rozhlasu zakázán.

22.3.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.58 | Přečteno: 18071 | Diskuse

Jaroslav Chudáček

Dva spadlé Boeingy 737 MAX neměly nainstalované všechny bezpečnostní systémy

Vědecký a technický vývoj jde velmi rychle dopředu. Občas však žasnu, jak z ekonomických důvodů a z hlouposti manažerů se dělají obrovské chyby, které nakonec stojí nejen mnoho peněz, ale i životů.

21.3.2019 v 22:46 | Karma článku: 27.69 | Přečteno: 964 | Diskuse

Richard Neugebauer

Umění prodělat

Vždycky mě udivovalo, jak mohou být Dostihový spolek Pardubice, Česká pošta nebo České dráhy prodělečné? Když mají tak výhodnou pozici ...

21.3.2019 v 9:38 | Karma článku: 22.57 | Přečteno: 677 | Diskuse

Petr Šindelář

Proč Česko ještě stále nemá svou vlastní, státní síť obchodů?

Protože si ji po roce 1989 ve větších městech zřejmě již navždy včetně dovozu potravin převzaly zahraniční obchodní řetězce a na obnovení zašlé slávy družstevních venkovských prodejen Jednota nové markety Coop dodnes nestačí...

19.3.2019 v 9:52 | Karma článku: 27.39 | Přečteno: 1382 | Diskuse
Počet článků 58 Celková karma 19.05 Průměrná čtenost 1061

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz