Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malej - ale šikovnej

Dnes jen krátce o vývoji cen EV. Pravdomluvnost strašičísla, meziroční červnové srovnání provozu a pokles kapacity baterie po ujetých 50.000 kilometrech u e-up!u dám na blog až po srazu. Každé téma vydá minimálně na jeden článek.

Nejdříve jsme si půjčili eGolf. Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký – od té doby jezdíme e-up!em. Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem. Nyní s ním jezdíme více než rok. Zkušeností na rozdávání.

Nejprve suchá čísla z prospektů:

Výkon: 60 kW. Zrychlení: 0 – 100 km/h: 12,4 s. Maximální rychlost: 130 km/h. Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km. Kapacita baterií: 18,7 kWh. Dojezd: 160 km NEDC

A pocity po ujetí 30 000 km?

Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost - ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.

Automobil je vybaven interní nabíječkou a tak nabiji všude tam, kde je zásuvka. Elektromobil se nabíjí asi tak jako mobil. Strčíte nabíječku do volné zásuvky a nabíjíte. Výdrž baterií – zase tak jako u mobilu. Když přes noc nabijete, tak vám přes den bude dobře sloužit. Když mobil přes den moc používáte – hovory, stahování, internet, navigace – tak baterka slábne a je ho potřeba přes den znovu strčit na nabíječku – asi tak jako u elektromobilu, když ho přes den moc používáte.

Když mobil večer zapomenete dát na nabíječku, tak ho druhý den nelze moc používat – stejně jako když večer zapomenete strčit elektromobil na nabíječku.

Tolik vysvětlení pro naprosté laiky. Elektromobilů je totiž v ČR něco přes 2.000 kousků a mobilů téměř 10.000.000. Mnoho uživatelů mobilů řeší výdrž baterie u svého mobilu - ale nezabrání jim ho využívat. No, to je taky stejné, jako u těch elektromobilů, jenom že ty mobily denně spotřebují daleko více elektrické energie než ty elektromobily – o tom se diskuze nevedou – že kvůli tomu, abychom si mohli telefonovat a emailovat - spalujeme uhlí.

Zatím nikdo neřeší energetický mix u svého mobilu. Nebo snad budete telefonovat méně, abychom nespálili tolik uhlí. Nerozštěpili tolik jader uranu? Že vás to nikdy nenapadlo? Ale o tom, že elektromobily nejsou dost ekologické, na to narážím v článcích, v televizi, v diskuzích neustále.    

Když jsem dobře nabíjel elektromobil, tak jsem v červnu 2017 najet 4 632 km v jediném měsíci. Nyní chystám srovnání po jednom roce. Opět červen, ale nyní 2018. Sám jsem zvědav, kam posunou roční zkušenosti spotřebu, počet nabíjení a nájezd kilometrů.

I když e-up! vypadá velmi nedospěle, už jsem si zvykl. U e-golfu jsem se naučil jezdit podle strašičísla. A u e-up!u je strašičíslo zhruba 4 × větší, než u e-Golfu - skvělé. Celkové rozpaky z velikosti vozu a jízdního komfortu překonala rychlost nabíjení. Když jsem na cestě domů poprvé nabíjel na Vystrkově, byl jsem v šoku. Strašičíslo ukazovalo ještě 37 kilometrů dojezd a další údiv přišel, když jsem napojil e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – byl jsem zděšen, funguje to nabíjení dobře? Není ta nějaká chyba? Vždyť když jsem s eGolfem jel z Prahy tu stejnou trasu, tak nabíjel na té stejné rychlonabíječce daleko déle! Stihnu si za tak krátkou dobu koupit něco na zub a odskočít na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování LPG u Alfy se kterou jsem jezdil před tím!

Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha - Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově, tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývaly přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami - včetně zaplacení. Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy - a navíc od Alfy nemohu nikam odejít!

A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje. Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevěděl jsem, co mě ještě čeká. Dnes mám s e-up!em hlavní trasy najety a tak když pospíchám, málokdy čekám do 100%. Poslední dobou se s ryhlonabíjením „zdržuji“ tak 5 až 10 minut -max.

Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě. Stále ale nevím, co bude výhodnější. Pořídit si nový, nebo spíš ojetý.

Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018, nebo snad v září – tam padají ceny ojetin nejvíce.

Jen krátce ke grafům - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko – tak daleko se mi pro elektromobil nevyplatí jet). Funkční, nebourané, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.

Jak jsou na tom tedy e-up!y?

 

Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu. Na konci měsíce května 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto zase o něco více a cena je zase lepší. 13 200 Euro, 29 400 km. Cena klesá velmi rovnoměrně. Průměrné nájezdy ojetin jsou zatím směšné. „Můj“ e-up! jezdí skvěle – a to má nalítáno již přes 50.000 km.  Brzy proto nastane vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.

Ale o tom zase někdy příště – až po srazu blogerů a po srazu elektromobilistů.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 8.6.2018 8:10 | karma článku: 14,29 | přečteno: 809x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 920x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9504x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Furt se něco děje

Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.

31.5.2021 v 9:39 | Karma: 7,55 | Přečteno: 328x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...

28.5.2021 v 9:19 | Karma: 18,38 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Vo co ti de

... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

20.5.2021 v 9:32 | Karma: 14,51 | Přečteno: 727x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

1.4.2021 v 7:07 | Karma: 29,50 | Přečteno: 1553x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Ten nejlepší.

Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?

12.3.2021 v 9:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 401x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

HOP na špek.

Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.

5.3.2021 v 9:09 | Karma: 14,65 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma: 28,28 | Přečteno: 1614x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Tak jakpak na tom jsme?

Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.

18.2.2021 v 16:01 | Karma: 10,06 | Přečteno: 363x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Sazby a tarify

Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.

11.2.2021 v 0:41 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak začít s elektromobilitou.

... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...

4.2.2021 v 8:12 | Karma: 10,73 | Přečteno: 546x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik