Malej - ale šikovnej

8. 06. 2018 8:10:18
Dnes jen krátce o vývoji cen EV. Pravdomluvnost strašičísla, meziroční červnové srovnání provozu a pokles kapacity baterie po ujetých 50.000 kilometrech u e-up!u dám na blog až po srazu. Každé téma vydá minimálně na jeden článek.

Nejdříve jsme si půjčili eGolf. Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký – od té doby jezdíme e-up!em. Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem. Nyní s ním jezdíme více než rok. Zkušeností na rozdávání.

Nejprve suchá čísla z prospektů:

Výkon: 60 kW. Zrychlení: 0 – 100 km/h: 12,4 s. Maximální rychlost: 130 km/h. Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km. Kapacita baterií: 18,7 kWh. Dojezd: 160 km NEDC

A pocity po ujetí 30 000 km?

Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost - ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.

Automobil je vybaven interní nabíječkou a tak nabiji všude tam, kde je zásuvka. Elektromobil se nabíjí asi tak jako mobil. Strčíte nabíječku do volné zásuvky a nabíjíte. Výdrž baterií – zase tak jako u mobilu. Když přes noc nabijete, tak vám přes den bude dobře sloužit. Když mobil přes den moc používáte – hovory, stahování, internet, navigace – tak baterka slábne a je ho potřeba přes den znovu strčit na nabíječku – asi tak jako u elektromobilu, když ho přes den moc používáte.

Když mobil večer zapomenete dát na nabíječku, tak ho druhý den nelze moc používat – stejně jako když večer zapomenete strčit elektromobil na nabíječku.

Tolik vysvětlení pro naprosté laiky. Elektromobilů je totiž v ČR něco přes 2.000 kousků a mobilů téměř 10.000.000. Mnoho uživatelů mobilů řeší výdrž baterie u svého mobilu - ale nezabrání jim ho využívat. No, to je taky stejné, jako u těch elektromobilů, jenom že ty mobily denně spotřebují daleko více elektrické energie než ty elektromobily – o tom se diskuze nevedou – že kvůli tomu, abychom si mohli telefonovat a emailovat - spalujeme uhlí.

Zatím nikdo neřeší energetický mix u svého mobilu. Nebo snad budete telefonovat méně, abychom nespálili tolik uhlí. Nerozštěpili tolik jader uranu? Že vás to nikdy nenapadlo? Ale o tom, že elektromobily nejsou dost ekologické, na to narážím v článcích, v televizi, v diskuzích neustále.

Když jsem dobře nabíjel elektromobil, tak jsem v červnu 2017 najet 4 632 km v jediném měsíci. Nyní chystám srovnání po jednom roce. Opět červen, ale nyní 2018. Sám jsem zvědav, kam posunou roční zkušenosti spotřebu, počet nabíjení a nájezd kilometrů.

I když e-up! vypadá velmi nedospěle, už jsem si zvykl. U e-golfu jsem se naučil jezdit podle strašičísla. A u e-up!u je strašičíslo zhruba 4 × větší, než u e-Golfu - skvělé. Celkové rozpaky z velikosti vozu a jízdního komfortu překonala rychlost nabíjení. Když jsem na cestě domů poprvé nabíjel na Vystrkově, byl jsem v šoku. Strašičíslo ukazovalo ještě 37 kilometrů dojezd a další údiv přišel, když jsem napojil e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – byl jsem zděšen, funguje to nabíjení dobře? Není ta nějaká chyba? Vždyť když jsem s eGolfem jel z Prahy tu stejnou trasu, tak nabíjel na té stejné rychlonabíječce daleko déle! Stihnu si za tak krátkou dobu koupit něco na zub a odskočít na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování LPG u Alfy se kterou jsem jezdil před tím!

Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha - Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově, tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývaly přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami - včetně zaplacení. Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy - a navíc od Alfy nemohu nikam odejít!

A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje. Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevěděl jsem, co mě ještě čeká. Dnes mám s e-up!em hlavní trasy najety a tak když pospíchám, málokdy čekám do 100%. Poslední dobou se s ryhlonabíjením „zdržuji“ tak 5 až 10 minut -max.

Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě. Stále ale nevím, co bude výhodnější. Pořídit si nový, nebo spíš ojetý.

Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018, nebo snad v září – tam padají ceny ojetin nejvíce.

Jen krátce ke grafům - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko – tak daleko se mi pro elektromobil nevyplatí jet). Funkční, nebourané, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.

Jak jsou na tom tedy e-up!y?

Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu. Na konci měsíce května 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto zase o něco více a cena je zase lepší. 13 200 Euro, 29 400 km. Cena klesá velmi rovnoměrně. Průměrné nájezdy ojetin jsou zatím směšné. „Můj“ e-up! jezdí skvěle – a to má nalítáno již přes 50.000 km. Brzy proto nastane vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.

Ale o tom zase někdy příště – až po srazu blogerů a po srazu elektromobilistů.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 8.6.2018 8:10 | karma článku: 11.16 | přečteno: 610x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norské střípky II

V noci v Norsku kolem silnic trolla nepotkáte. Mají tu osvícené cesty v obci i mimo obec - i v lese. Asi proto se těmto místům trollové vyhýbají. Zato tu jsou skřítci.

15.10.2018 v 8:15 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 455 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norské střípky I

Slíbil jsem, že po srazu elektromobilistů v Boskovicích dám na blog nějaké ty postřehy z Norska. To, co mne nejvíce zaujalo. Nejprve tedy k dopravě.

12.10.2018 v 8:09 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 540 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nenabíjel v Kladně – další z nočních můr elektromobilisty.

Jak jsem nenabíjel na Siemensově ulici v Praze – tak se měl původně jmenovat tento článek, situace se však vyvinula jinak – nenabíjím i jinde.

10.10.2018 v 8:44 | Karma článku: 19.28 | Přečteno: 867 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je nás stále více.

Ano, elektromobilistů je stále více, je tedy logické, že přibývají i jejich akce. Jedna z nich se konala v sobotu i ve Westernovém městečku v Boskovicích.

25.9.2018 v 11:22 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 851 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Trčálek

Nechejte si svůj diesel, paní Šichtařová, já jdu pěšky

Automobilismus je smrtelnou chorobou naší civilizace, a je už jedno, jestli sedíme v elekromobilu, nebo v dieselu. Článek paní Šichtařové pak jen dokladá, že lidé jsou druhem určeným k vyhynutí či vyhubení, jako kdo chce

19.10.2018 v 18:45 | Karma článku: 25.01 | Přečteno: 1164 | Diskuse

Lukáš Otys

Ždímáním firem za vyššími platy

Naše ekonomika vesele roste a životní úroveň stoupá. Nezaměstnanost je nejnižší za posledních 22 let a výdělky rostou nejrychleji od krize v roce 2008. Jsme na vrcholu, nebo ještě můžeme pár let stoupat?

19.10.2018 v 12:07 | Karma článku: 22.96 | Přečteno: 1116 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

19.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.20 | Přečteno: 17469 | Diskuse

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 377 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1139 | Diskuse
Počet článků 45 Celková karma 14.82 Průměrná čtenost 923

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz