Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobilistou z donucení

11. 06. 2018 1:23:45
Úžasné, ekologické, pokrokové, moderní ... To slýchávám, když se lidé dozvědí, že jsem přijel elektromobilem. Situace je však jiná. Mně nic jiného nezbývá. Jsem vlastně elektromobilistou z donucení.

Jak se to tak vlastně stane?

Již v roce 1988 jsem počítal s tím, že na domeček dám fotovoltaické panely. Krov našeho RD jsem tedy řádně vyztužil traverzami, aby tu váhu unesly. Cena panelů však neklesala tak rychle jak jsem počítal - zato jejich hmotnost je dnes úplně někde jinde.

No nic, jsem zvyklý čekat. První boom solárních dotací jsem nestihl, řešil jsem jiné problémy. Ale asi před čtyřmi lety jsem zaznamenal, že ceny začínají být jakžtakž – a stále klesají. Navíc u kolegů v Německu se to vyplácí a dotace mají nastaveny rozumně – no a tak předpokládám, že to někdy musí dojít i k nám.

Svého času jsem pracoval pro jednu energetickou společnost. Skvělá pokroková technologie (o které nás učil už pan učitel Gromeš na učňáku), akorát lidé ve vedení společnosti byli takoví divní. Vrcholem bylo, když nás přišel školit bývalý manažer jedné z těch největších společností „jak se dělá obchod“. Jeho největší obchodní úspěch bylo rozeslání milionu dopisů stávajícím zákazníkům. Když podepíší fixaci (nemožnost odejít k jinému dodavateli el. energie) na 2 roky, poskytne jim slevu 8 %. Bomba, protože ostatní společnosti byly levnější o 20 %.

Nějak mě to tam přestalo bavit a tak jsem s nimi přestal spolupracovat. Na druhou stranu zkušenosti k nezaplacení a to neberu to, že mne nevyplatili přeplatek za el. energii, kterou jsem od nich odebíral – a asi nezaplatí, protože jak už to tak bývá, změnili majitele a dostali se do insolvence. Naše smlouvy převedli k jinému distributorovi (to víte „aktiva“), no a pasiva – to je to, co nám dluží – prý máme řešit přes soud :-). Skvělá volba.

S vlastními zkušenostmi a také se zkušenostmi mých známých ve mně postupně začala dozrávat myšlenka na vlastní HFVE (hybridní fotovoltaická elektrárna) a touha po tom být „nezávislý“.

Absolvoval jsem pár školení, abych věděl, co a jak a hrrrrr na to. Čím více školení, rekvalifikací a zkušeností, tím více nechápu, jak je to myšleno s tou podporou pro malé FVE u nás. Posuďte sami.

Cena el. energie u nás je cca 3,50 Kč, zpět distributorovi prodáte el. energii (např. vyrobenou ve FVE) za cca 30 h.

Cena el. energie v Německu je zhruba 7,20 Kč, zpět distributorovi prodáte el. energii (např. vyrobenou ve FVE) za cca. 1,50 Kč.

Je to velký rozdíl – ale nyní přijde BOMBA!

V Německu funguje takzvané součtové měření fází. Na jedné fázi vyrobíte 10 kWh a pošlete je do sítě. Na druhé fázi odeberete ze sítě 4 kWh. Kolik dostanete peněz?

A nyní ten samý příklad z ČR. Na jedné fázi vyrobíte 10 kWh a pošlete je do sítě. Na druhé fázi odeberete ze sítě 4 kWh. Kolik dostanete peněz?

Nebudu vás napínat. Za to, že dodáte do distribuční sítě 6 kWh (dle příkladu, co je uveden v tomto článku) vám v Německu dají cca 9 Kč. Nic moc, ale „lepší než drátem do oka“, jak říká elektrikář Lojza.

Ale když dodáte těch samých 6 kWh do distribuční sítě v ČR (opět dle příkladu, co je uveden v tomto článku) – a teď světe div se – zaplatíte 11 Kč. Ne že obdržíte, bude Vám to odečteno, můžete si potom zpět odebrat nebo bude započítáno – opravdu za to ZAPLATÍTE 11 Kč.

To, co na to říká Lojza, zde nemohu publikovat ani po 22. hodině.

Že by kouzlo? Přesun mincí z jednoho kouzelnického klobouku do toho druhého, z místa A do místa B? Vždy mne fascinovalo, jak to ti kouzelníci dělají. Králíci, kytky, míče, bankovky, mince... Hop z jednoho klobouku do druhého. Nebo spíš z jedné kapsy do té druhé? Jak jen to ti kouzelníci dělají?

Kouzelníci z distribučních společností tomuto kouzlu říkají „měření po jednotlivých fázích“, zatímco v Německu používají tzv. „součtové měření“.

A nyní malý pohled na to, jak funguje FVE na střeše RD.

Jestliže budu fotovoltaickou elektrárnu optimalizovat na maximální výkon, dostanu tuto křivku – to je ta modrá a ta červená, to je reálný odběr našeho RD v r. 2016.

Kam s tím kopcem elektrické energie, co nespotřebuji od března do září? Dát to energetickým společnostem? (Mimochodem nejziskovějším firmám v ČR.) NE. Nacpat to do elektromobilu je logickou volbou.

A jak to bude vypadat s elektromobilem?

Měsíční produkce HFVE je modrá křivka. Červená, to je předpokládaný odběr našeho RD v r. 2019 poté, co budeme využívat elektromobil s 40 kWh baterií (reálný dojezd 350 km – který nám umožní nabíjet 95 % cest pouze z domácího wallboxu).

A kolik uspoříme za elektrickou energii?

V prvním případě je to 14 000 Kč za rok. A v tom druhém 23 700 Kč za rok a to včetně „PHM na celý rok provozu“ pro elektromobil.

Jak jsem již zmínil na začátku článku, systém podpory „zelených technologií“ v ČR mne nutí být elektromobilistou. Jak se postupně dostávají na trh v ČR nové typy elektromobilů, začíná být ta elektromobilita čím dál tím zajímavější. Ale ne ta velká - rychlonabíječky, sítě, hlavní tahy, konference, megadotace... Zajímavá je ta malá – RD, HFVE, elektromobil, domácí nabíječky... Ta mi dává smysl.

Malá elektromobilita mi nabízí levnější, ekologičtější, klidnější a férovější způsob bytí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 11.6.2018 1:23 | karma článku: 18.67 | přečteno: 878x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Malej - ale šikovnej

Dnes jen krátce o vývoji cen EV. Pravdomluvnost strašičísla, meziroční červnové srovnání provozu a pokles kapacity baterie po ujetých 50.000 kilometrech u e-up!u dám na blog až po srazu. Každé téma vydá minimálně na jeden článek.

8.6.2018 v 8:10 | Karma článku: 9.70 | Přečteno: 502 | Diskuse

Mirek Matyáš

Další elektrická vojetina

Možná Vás bude zajímat, jak klesá cena jednoho z mých dřívějších favoritů. Proč dřívějších? No to proto, že jsem v praxi jsem zjistil, že eGOLF (mr2014) je tak dobrý, že rozhodně není pro mě.

28.5.2018 v 10:31 | Karma článku: 13.40 | Přečteno: 733 | Diskuse

Mirek Matyáš

Proč je v Rakousku tolik dárců orgánů a v Německu naopak tak málo?

Jak hodně jsou lidé manipulováni, když si myslí, že se rozhodují naprosto svobodně? Většinou daleko více, než si jsou ochotni sami připustit.

30.4.2018 v 11:12 | Karma článku: 18.55 | Přečteno: 701 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Ivan Pilný

Opíjíme se čísly, kdy přijde kocovina?

Máme radost, jistě oprávněnou, nad nejnižší nezaměstnaností v Evropě a růstem ekonomiky. Jaké nás čeká ráno, až se probudíme?

18.6.2018 v 8:00 | Karma článku: 23.70 | Přečteno: 749 | Diskuse

David Bohatý

Nedostupná žena jménem Hypotéka.

Pokud se budete chtít dvořit Hypotéce, budete potřebovat více než šarm a odvahu. Od října roku 2018 bude třeba splnit 3 přání, které Vám dají mnoho práce a zaberou spoustu času.

18.6.2018 v 6:06 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 408 | Diskuse

Richard Neugebauer

Cena je informace aneb DPH 10% na vodu

Škoda, že náš stát se řídí více přáním lidí, kteří neumí přečíst ani jízdní řád, než vyzkoušenými pravdami alespoň na úrovni obchodní akademie.

17.6.2018 v 21:21 | Karma článku: 15.16 | Přečteno: 576 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Minulost nám to vrací i s úroky

To se tak občas stane, že večer si člověk užívá mejdan, a ráno pak skučí s kocovinou a slibuje světu, že už nikdy, ale fakt, nikdy, se toho chlastu nedotkne.

15.6.2018 v 8:00 | Karma článku: 43.85 | Přečteno: 4398 | Diskuse

Jaroslav Bulava

Dluhová situace českého národa je neudržitelná!!!

Prohlásili v rozhovoru pro českou edici časopisu "Financial trap" experti na zadlužení D. Zvůle a R. Šábl. Přepis tohoto rozhovoru si můžete nyní přečíst i Vy.

14.6.2018 v 21:19 | Karma článku: 16.45 | Přečteno: 982 | Diskuse
Počet článků 31 Celková karma 13.72 Průměrná čtenost 905

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.