Elektromobilistou z donucení

11. 06. 2018 1:23:45
Úžasné, ekologické, pokrokové, moderní ... To slýchávám, když se lidé dozvědí, že jsem přijel elektromobilem. Situace je však jiná. Mně nic jiného nezbývá. Jsem vlastně elektromobilistou z donucení.

Jak se to tak vlastně stane?

Již v roce 1988 jsem počítal s tím, že na domeček dám fotovoltaické panely. Krov našeho RD jsem tedy řádně vyztužil traverzami, aby tu váhu unesly. Cena panelů však neklesala tak rychle jak jsem počítal - zato jejich hmotnost je dnes úplně někde jinde.

No nic, jsem zvyklý čekat. První boom solárních dotací jsem nestihl, řešil jsem jiné problémy. Ale asi před čtyřmi lety jsem zaznamenal, že ceny začínají být jakžtakž – a stále klesají. Navíc u kolegů v Německu se to vyplácí a dotace mají nastaveny rozumně – no a tak předpokládám, že to někdy musí dojít i k nám.

Svého času jsem pracoval pro jednu energetickou společnost. Skvělá pokroková technologie (o které nás učil už pan učitel Gromeš na učňáku), akorát lidé ve vedení společnosti byli takoví divní. Vrcholem bylo, když nás přišel školit bývalý manažer jedné z těch největších společností „jak se dělá obchod“. Jeho největší obchodní úspěch bylo rozeslání milionu dopisů stávajícím zákazníkům. Když podepíší fixaci (nemožnost odejít k jinému dodavateli el. energie) na 2 roky, poskytne jim slevu 8 %. Bomba, protože ostatní společnosti byly levnější o 20 %.

Nějak mě to tam přestalo bavit a tak jsem s nimi přestal spolupracovat. Na druhou stranu zkušenosti k nezaplacení a to neberu to, že mne nevyplatili přeplatek za el. energii, kterou jsem od nich odebíral – a asi nezaplatí, protože jak už to tak bývá, změnili majitele a dostali se do insolvence. Naše smlouvy převedli k jinému distributorovi (to víte „aktiva“), no a pasiva – to je to, co nám dluží – prý máme řešit přes soud :-). Skvělá volba.

S vlastními zkušenostmi a také se zkušenostmi mých známých ve mně postupně začala dozrávat myšlenka na vlastní HFVE (hybridní fotovoltaická elektrárna) a touha po tom být „nezávislý“.

Absolvoval jsem pár školení, abych věděl, co a jak a hrrrrr na to. Čím více školení, rekvalifikací a zkušeností, tím více nechápu, jak je to myšleno s tou podporou pro malé FVE u nás. Posuďte sami.

Cena el. energie u nás je cca 3,50 Kč, zpět distributorovi prodáte el. energii (např. vyrobenou ve FVE) za cca 30 h.

Cena el. energie v Německu je zhruba 7,20 Kč, zpět distributorovi prodáte el. energii (např. vyrobenou ve FVE) za cca. 1,50 Kč.

Je to velký rozdíl – ale nyní přijde BOMBA!

V Německu funguje takzvané součtové měření fází. Na jedné fázi vyrobíte 10 kWh a pošlete je do sítě. Na druhé fázi odeberete ze sítě 4 kWh. Kolik dostanete peněz?

A nyní ten samý příklad z ČR. Na jedné fázi vyrobíte 10 kWh a pošlete je do sítě. Na druhé fázi odeberete ze sítě 4 kWh. Kolik dostanete peněz?

Nebudu vás napínat. Za to, že dodáte do distribuční sítě 6 kWh (dle příkladu, co je uveden v tomto článku) vám v Německu dají cca 9 Kč. Nic moc, ale „lepší než drátem do oka“, jak říká elektrikář Lojza.

Ale když dodáte těch samých 6 kWh do distribuční sítě v ČR (opět dle příkladu, co je uveden v tomto článku) – a teď světe div se – zaplatíte 11 Kč. Ne že obdržíte, bude Vám to odečteno, můžete si potom zpět odebrat nebo bude započítáno – opravdu za to ZAPLATÍTE 11 Kč.

To, co na to říká Lojza, zde nemohu publikovat ani po 22. hodině.

Že by kouzlo? Přesun mincí z jednoho kouzelnického klobouku do toho druhého, z místa A do místa B? Vždy mne fascinovalo, jak to ti kouzelníci dělají. Králíci, kytky, míče, bankovky, mince... Hop z jednoho klobouku do druhého. Nebo spíš z jedné kapsy do té druhé? Jak jen to ti kouzelníci dělají?

Kouzelníci z distribučních společností tomuto kouzlu říkají „měření po jednotlivých fázích“, zatímco v Německu používají tzv. „součtové měření“.

A nyní malý pohled na to, jak funguje FVE na střeše RD.

Jestliže budu fotovoltaickou elektrárnu optimalizovat na maximální výkon, dostanu tuto křivku – to je ta modrá a ta červená, to je reálný odběr našeho RD v r. 2016.

Kam s tím kopcem elektrické energie, co nespotřebuji od března do září? Dát to energetickým společnostem? (Mimochodem nejziskovějším firmám v ČR.) NE. Nacpat to do elektromobilu je logickou volbou.

A jak to bude vypadat s elektromobilem?

Měsíční produkce HFVE je modrá křivka. Červená, to je předpokládaný odběr našeho RD v r. 2019 poté, co budeme využívat elektromobil s 40 kWh baterií (reálný dojezd 350 km – který nám umožní nabíjet 95 % cest pouze z domácího wallboxu).

A kolik uspoříme za elektrickou energii?

V prvním případě je to 14 000 Kč za rok. A v tom druhém 23 700 Kč za rok a to včetně „PHM na celý rok provozu“ pro elektromobil.

Jak jsem již zmínil na začátku článku, systém podpory „zelených technologií“ v ČR mne nutí být elektromobilistou. Jak se postupně dostávají na trh v ČR nové typy elektromobilů, začíná být ta elektromobilita čím dál tím zajímavější. Ale ne ta velká - rychlonabíječky, sítě, hlavní tahy, konference, megadotace... Zajímavá je ta malá – RD, HFVE, elektromobil, domácí nabíječky... Ta mi dává smysl.

Malá elektromobilita mi nabízí levnější, ekologičtější, klidnější a férovější způsob bytí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 11.6.2018 1:23 | karma článku: 22.13 | přečteno: 1077x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norské střípky II

V noci v Norsku kolem silnic trolla nepotkáte. Mají tu osvícené cesty v obci i mimo obec - i v lese. Asi proto se těmto místům trollové vyhýbají. Zato tu jsou skřítci.

15.10.2018 v 8:15 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 455 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norské střípky I

Slíbil jsem, že po srazu elektromobilistů v Boskovicích dám na blog nějaké ty postřehy z Norska. To, co mne nejvíce zaujalo. Nejprve tedy k dopravě.

12.10.2018 v 8:09 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 540 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nenabíjel v Kladně – další z nočních můr elektromobilisty.

Jak jsem nenabíjel na Siemensově ulici v Praze – tak se měl původně jmenovat tento článek, situace se však vyvinula jinak – nenabíjím i jinde.

10.10.2018 v 8:44 | Karma článku: 19.28 | Přečteno: 867 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je nás stále více.

Ano, elektromobilistů je stále více, je tedy logické, že přibývají i jejich akce. Jedna z nich se konala v sobotu i ve Westernovém městečku v Boskovicích.

25.9.2018 v 11:22 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 851 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Trčálek

Nechejte si svůj diesel, paní Šichtařová, já jdu pěšky

Automobilismus je smrtelnou chorobou naší civilizace, a je už jedno, jestli sedíme v elekromobilu, nebo v dieselu. Článek paní Šichtařové pak jen dokladá, že lidé jsou druhem určeným k vyhynutí či vyhubení, jako kdo chce

19.10.2018 v 18:45 | Karma článku: 25.01 | Přečteno: 1164 | Diskuse

Lukáš Otys

Ždímáním firem za vyššími platy

Naše ekonomika vesele roste a životní úroveň stoupá. Nezaměstnanost je nejnižší za posledních 22 let a výdělky rostou nejrychleji od krize v roce 2008. Jsme na vrcholu, nebo ještě můžeme pár let stoupat?

19.10.2018 v 12:07 | Karma článku: 22.96 | Přečteno: 1116 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

19.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.20 | Přečteno: 17469 | Diskuse

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 377 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1139 | Diskuse
Počet článků 45 Celková karma 14.82 Průměrná čtenost 923

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz