Další elektrická vojetina

28. 05. 2018 10:31:54
Možná Vás bude zajímat, jak klesá cena jednoho z mých dřívějších favoritů. Proč dřívějších? No to proto, že jsem v praxi jsem zjistil, že eGOLF (mr2014) je tak dobrý, že rozhodně není pro mě.

I ti, kteří čtou pravidelně můj blog, budou mít problém si vzpomenout, proč jsme vybrali na testování právě eGOLF. Možná si už ani nevzpomenou, jaké byly moje pocity po prvních jízdách.

Už je to více než rok. První jízdu popisuji zde. Dojezd zde a reálný provoz je zde. Tento článek však není o pocitech, ale o cenách. O tom jak klesají a jak rostou kilometry u ojetin.

Je pravda, že se eGOLFy (mr2014 a mr2017) v Evropě řadí k nejprodávanějším elektromobilům, zjistil jsem však, že mi lépe vyhovují jiné elektromobily. A po hektických měsících konce roku 2017 a začátku 2018 se zřejmě posuneme s výběrem elektromobilu pro naši firmu ještě o kousek jinam. Rázem jsou pro nás důležitější jiné parametry.

Rok a půl používání elektromobilů pro firemní potřeby a téměř 50.000 najetých kilometrů, to je prostě zkušenost k nezaplacení. Před rokem byl ojetý elektromobil za 500 až 600 tisíc korun maximum, na co jsme ve firmě (s různými typy financování) a hlavně s „nulovými náklady“ na provoz během čtyř až pěti lety provozu mohli pomýšlet.

Dnes již víme, že jakýkoli dnes dostupný elektromobil nelze provozovat na naší firmě s „nulovými náklady“ po dobu čtyř let. Za čtyři roky najedou naši technici cca. 200 000 km. Vydrží to baterky? Má některý z elektromobilistů v ČR tuto zkušenost? S malým elektromobilem najeto 200 000 km?

Ale tuto situaci budu řešit v některém z příštích článků. Nyní zpět k eGOLFu. Normální použitelný elektromobil. Rychlost omezena na 150 km/hod. Na první pohled ani nepoznáte, že se jedná o elektromobil, na druhý také ne. Když eGOLFem pojedete po městě, nebo zaparkujete u obchodu, nebudete vyčuhovat. Vlastnost, která je mi sympatická (na rozdíl od Leafu). Vevnitř je vše standardně zařízeno – vše tam, jak má být. Žádné přílišné výstřelky, vše pochopitelné.

Před rokem jsem psal (pod vlivem prvních dojmů) že ruční brzda u eGOLFu se mi moc nelíbí – že je to takový divný malý čudlík a že jsem zvyklý na „normální“ ruční brzdu a že ta u e-up!u je lepší. Praxe však ukázala úplný opak. Čudlík funguje, „normální“ ruční brzda u e-up!u ne – alespoň ne tak jak jsem zvyklý. U e-up!u je to tak, že se se zataženou ruční brzdou velmi snadno rozjedete a prakticky ani nezjistíte, že ji máte zataženou. Tak silný je elektromotor u e-up!u v nízkých otáčkách. U eGOLFu je to jiné. Čudlík drží a auto se nerozjede – prostě to funguje.

Další věc, v čem je e-Golf výrazně lepší oproti e-up!u je jistota a stabilita na silnicích. Obě auta jsou skvělá, výborně sedí a perfektně se s nimi jezdí. Jsou mrštná, rychlá, čitelná, .. jen e-up! ve vyšších rychlostech (nad 100km/hod) – si není jistý při nerovnostech na silnici. E-Golf i na nerovnostech působí jistě. Ale možná jsou to jen specifika našich dálnic, co vytváří tento dojem.

Když se člověk snaží, lze najít ještě spoustu kladů i záporů. Pro nás je však eGOLF zbytečně velký na ježdění do města, kde trávíme většinu času, a příliš malý na objemné zboží, které vozíme tak dva dny v týdnu. Prakticky stejnou službu nám poskytne e-up!. Je to však můj osobní pocit a každý má „svoje specifické“ potřeby a tak to může vidět jinak.

Nicméně s elektromobilisty, kteří používají eGOLFy se potkávám velmi často a auto si nemohou vynachválit.

A jak padají ceny ojetých elektromobilů e-Golf (mr2014)?

Na závěr opět pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelný e-Golf se dal pořídit v průměru za 24 805 Euro. EGOLFy byly s nájezdem 11 200 km a rokem výroby 2014.

Po roce byly průměrné hodnoty 20 933 Euro, nájezd 38 667 km a rok výroby 2014.

Když se na to opět podíváme očima strohých čísel, dostaneme se k tomu, že za rok na trhu ojetin e-Golf „nezestárl“. Nájezd se zvýšil skoro čtyřikrát (!) a cena padla o jednu šestinu – tedy velmi pomalu. To, co není z čísel vidět je to, že si po novém roce (2018) do Evropy našly cestu eGOLFy dovezené z Ameriky. Nejdříve v Holandsku, pak v Polsku, Německu a koncem dubna 2018 byl jeden v nabídkách i v ČR.

V Americe se používá jiné napětí a jiná frekvence sítě. Nevím tedy, jak se s tím „dovozci“ poperou. Po mých zkušenostech dovozu elektroniky z Jižní Ameriky bych do toho už nešel (ke všemu jsem musel mít převodní trafo). Problémem je, že tyto eGOLFy uměle srážejí cenu ojetin. Než ho totiž zprovozníte, je nutné ho upravit pro provoz u nás. Odhaduju to na takových 50 – 100 tisíc Kč. Nová nabíječka, nový e-management, nové zásuvky CCS a Mennekes. V USA se používá jiný standard.

Ne všichni inzerenti to v popisu uvedou – na autě to vidět není – pouze když je otevřeno víčko „nádrže“. A to ještě musí být kvalitní foto - fotíte vlastně výlisek z černého plastu (černou na černé).

I když se těchto aut na trhu objevilo jen pár, uměle snižují cenu eGOLFů. Pokud poznám dovezený eGOLF z USA, vyřazuji ho ze svých statistik. Je to pro mne auto, které potřebuje před uvedením do provozu ještě „opravu“ – tedy něco jako havarovaný automobil – a do toho nejdu - vím jaké problémy řeší ekamarádi s Leafy dovezenými z USA.

Do grafu jsem ještě doplnil spojnici trendu u nájezdu kilometrů. Tady to vychází pěkně lineárně – čím starší auto, tím větší nájezd – a velmi pravidelný. Je z toho vidět, že eGOLFy jsou pravidelně používané – a možná se dá i říct, že ideálně nahrazují uživatelům spalovací auta.

„ Na konci měsíce dubna 2018 cena eGOLFů poskočila lehce nahoru – ale na trendu to nic nemění – z dlouhé řady sesbíraných čísel je jasně vidět kde bude cena na konci prázdnin. Když bych tedy kupoval ojetý eGOLF – už nyní vím, na jakou částku zajistit financování na konci prázdnin.

Když tedy majitel spalováku ví, že ke konci roku 2018 mu končí technická a že už zřejmě „neprojde“ – alespoň ne bez velkých investic do oprav (většinou s nejistým výsledkem), tak cena ojetého eGOLFu (mr2014) bude na konci roku 2018 cca 375 000,- Kč a nájezd 93.000 km.

Skvělá zpráva pro ty, kteří trpí různými alergiemi, problémy s dýcháním a vůbec nemocemi spojenými se špinavým životním prostředím - v roce 2019 ta „elektromobilita“ konečně začne.

Koncem roku 2019 by se teoreticky ojeté eGOLFy měly dostat již pod magickou hranici 300 000 Kč (odhad je 282 000 Kč, nájezd 120 000 km) – no nekupte to!

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 28.5.2018 10:31 | karma článku: 13.72 | přečteno: 848x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norské střípky II

V noci v Norsku kolem silnic trolla nepotkáte. Mají tu osvícené cesty v obci i mimo obec - i v lese. Asi proto se těmto místům trollové vyhýbají. Zato tu jsou skřítci.

15.10.2018 v 8:15 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 455 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norské střípky I

Slíbil jsem, že po srazu elektromobilistů v Boskovicích dám na blog nějaké ty postřehy z Norska. To, co mne nejvíce zaujalo. Nejprve tedy k dopravě.

12.10.2018 v 8:09 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 540 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nenabíjel v Kladně – další z nočních můr elektromobilisty.

Jak jsem nenabíjel na Siemensově ulici v Praze – tak se měl původně jmenovat tento článek, situace se však vyvinula jinak – nenabíjím i jinde.

10.10.2018 v 8:44 | Karma článku: 19.28 | Přečteno: 867 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je nás stále více.

Ano, elektromobilistů je stále více, je tedy logické, že přibývají i jejich akce. Jedna z nich se konala v sobotu i ve Westernovém městečku v Boskovicích.

25.9.2018 v 11:22 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 851 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Trčálek

Nechejte si svůj diesel, paní Šichtařová, já jdu pěšky

Automobilismus je smrtelnou chorobou naší civilizace, a je už jedno, jestli sedíme v elekromobilu, nebo v dieselu. Článek paní Šichtařové pak jen dokladá, že lidé jsou druhem určeným k vyhynutí či vyhubení, jako kdo chce

19.10.2018 v 18:45 | Karma článku: 25.01 | Přečteno: 1165 | Diskuse

Lukáš Otys

Ždímáním firem za vyššími platy

Naše ekonomika vesele roste a životní úroveň stoupá. Nezaměstnanost je nejnižší za posledních 22 let a výdělky rostou nejrychleji od krize v roce 2008. Jsme na vrcholu, nebo ještě můžeme pár let stoupat?

19.10.2018 v 12:07 | Karma článku: 22.96 | Přečteno: 1117 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

19.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.20 | Přečteno: 17508 | Diskuse

Martin Fafílek

Minulost vpřed!

Proč nemáme moderní města a dopravní systémy? Protože se ochraňují ruiny. Chceme být skanzen nebo moderní země v TOP10?

16.10.2018 v 18:04 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 377 | Diskuse

Luboš Smrčka

Souzený policista, motorkář a informační asymetrie

Je dobře, že proběhl soud s policistou Šimonem Vaicem. Je dobře, že máme jasný rozsudek. A je špatně, že se věc stala politickým tématem.

13.10.2018 v 9:32 | Karma článku: 20.93 | Přečteno: 1139 | Diskuse
Počet článků 45 Celková karma 14.82 Průměrná čtenost 923

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz