Létající příšerka

24. 04. 2018 7:07:07
Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

Když jsem ji uviděl poprvé v roce 2011 na fotografii, pomyslel jsem si – kdo toto mohl vymyslet. Ta elektromobilita se dopředu nepohne, když budou vymýšlet takto příšerná elektroauta. Jako by nestačil Nissan Leaf se svými vypouklými světly a useklým zadkem, Ion – do kterého se vedle sebe snad nevejdou dva chlapi, MIA s kytičkami místo klik a Tesla, která celá vypadá tak nějak divně. (To bylo ale v roce 2011- z dnešního pohledu elektromobilový pravěk).

No nic, třeba to tak má být, elektromobil = jezdící podivnost.

Í trojka nebyla od začátku v mém hledáčku. Bral jsem ji ve srovnáních tak nějak do počtu. Nelíbila se mi a stále se mi nelíbí. Cena je naprosto mimo moji realitu a značku BMW mám všeobecně zařazenou jako výrobce nejlepších spalovacích motorů. Elektromobil od BMW jsem tedy bral tak trochu jako hřích.

To, co mě ale zaujalo, byla verze REx. BMW vyrábí dva typy í trojky. Normální elektromobil (mezi automobily označován jako BEV) a í trojku s prodlužovačem dojezdu (range extender) – což je normální spalovací motor (zážehový dvouválec). Je to vlastně takový hybrid, i když zcela jiné koncepce než Prius.

Toyota Prius (nejznámější hybrid) funguje tak, že jede hlavně na benzínový motor a elektromotor pomáhá při rozjezdu a akceleraci. Při brzdění se energie ukládá do baterií, aby pak opět pomáhala při rozjezdu a akceleraci. Bez nastartovaného spalovacího motoru toho moc neujedete. S Priusem se do určité vzdálenosti (a do určité rychlosti) dá jet i bez spuštěného spalovacího motoru – ale není to moc.

S RExem u BMW i3 jezdíte čistě na elektřinu a benzínový motor se spouští pouze na dobíjení baterií. (Dobít se samozřejmě dá i u nabíječek a doma ze zásuvky). Dalo by se říct, že když úplně vybijete baterie, pouze se spalovacím motorem nikam nedojedete. Naštěstí tato situace nemůže nastat, jelikož se spalovací motor spustí sám automaticky při určitém poklesu baterie. Dokonce si spalovací motor můžete spustit (nastartovat) během cesty sami již dříve, když vás čeká nějaká delší trasa nebo například kopcovitý terén. Kombinace spalovacího motoru, baterie a elektromotoru nabízí spoustu dalších zajímavých možností.

Toto uspořádání mi dává smysl a fandím mu. Sám jsem kdysi přemýšlel o tom, jestli mám dát do Citystromeru malý generátor (letecký modelářský motor a k tomu připojit dynamo). Stačil by výkon 1–2 kW a denní dojezd elektromobilu by se prodloužil o 10 -20 km. Před třemi-čtyřmi roky tato úvaha dávala smysl, dnes již tato myšlenka pozbývá na významu. Ceny ojetých elektromobilů padají tak rychle, že jakákoli „lidová tvořivost“ je zbytečně nákladná.

Vždyť v minulém týdnu se objevila nabídka 145.000,- Kč za Ion. Takové nabídky se samozřejmě na bazarech příliš neohřejí - pár hodin, maximálně den. Ale už se objevují a bude toho víc a víc. Ještě pár měsíců a i u mne bude rozhodnuto.

V každém případě je BMW i3 zajímavou alternativou. V mnoha zemích se i3 drží mezi nejprodávanějšími elektromobily - a to po dlouhou dobu – po mnoho let.

Všimli jste si, že dost í trojek používá policie mnoha zemí? Třeba policisté v New Yorku si pochvalují, že jim z auta neutíkají pachatelé. Zadní dveře (které se otvírají proti směru jízdy) nejdou totiž samotné otevřít. Nejdříve je potřeba otevřít ty přední.

Taky se jim zadržení pachatelé nešprajcují a nedrží za B sloupek (BMW i3 totiž žádný B sloupek nemá). Dalo by se říct, že policie nalézá na elektromobilech BMW samá pozitiva.

A co říkají čeští uživatelé í trojek?

Přiznám se, že jsem nepoznal mezi elektromobilisty v ČR tak velkou spokojenost jaká panuje s í trojkou. Možná je to typem lidí, kteří nakupují vozy od BMW všeobecně - vždyť BMW se řadí mezi prémiové značky. Ale je to jenom tím?

Samozřejmě největší problémy jsou se servisem. Ale to je situace, o které slýchám snad od všech elektromobilistů napříč značkami. Je velmi obtížné nechat si servisovat elektromobil u mechaniků, kteří jezdí spalovákem a s elektromobily mají velmi malou praxi. Pak může docházet ke značným nedorozuměním. Zvlášť když máte s daným autem najeto daleko více než ten servisák. Ale i tady se postupně situace lepší – alespoň v některých autoservisech.

Volal jsem pro konzultaci s i3 e-kolegovi, kterého znám dlouhé roky. Předtím jezdil Golfem – Citystromerem. Najel na něm 250.000 km (elektrickým Golfem trojkové řady).

Když jsem se ho ptal, kolikže pak má na í trojce nalítáno a jak dlouho ji má, svou odpovědí mi vyrazil dech. „Mám ji tři roky a na tachometru mám 150.000 km“ řekl. Jezdí každý den delší trasu do práce a tak to dává smysl.

Na otázku, jestli pozoruje úbytek kapacity baterie, říkal, že ne - protože má RExe.

Když dochází baterka, zapne se REx. Dojezd tak má max. 300 km (plná baterka + plná nádrž). Když si uvědomíme, že plná nádrž představuje 5 litrů benzínu, tak je to dost dobrý.

Zde jsem si plně uvědomil výhody RExu u BMW. Optimalizuje chod baterie, nenechá ji prakticky nikdy vybít a tím prodlužuje její životnost.

To co mně po jednou roce jezdění elektromobily nejvíc trápí, je garantovaná životnost a záruka na baterie. Jestliže budu s elektromobilem jezdit tak, jak jsem normálně zvyklý, tak po třech letech budu mít po záruce na baterku a cenu nové nevím.

Nebude nová trakční baterka do „starého“ elektromobilu dražší než celý nový elektromobil? No tak tohle si ještě musím zjistit!

Když jsem se ptal na nějaká negativa, omezení a problémy, která zažil s BMW i3 tak o ničem nevěděl, akorát si vzpomněl, že zadřel motor.

Na otázku jak se mu to povedlo mi řekl: „Jedu jedu a najednou na displeji chybové hlášení – Chyba motoru. Zajedu ke krajnici a přemýšlím co s tím. Přemýšlím, zvažuji varianty a najednou telefon ze servisu, že jim to nahlásilo závažnou chybu motoru a že pro mne zajedou s odtahovkou“.

„No tak jsme se domluvili a já zajel do servisu“ (zadřený REx neblokoval jízdu na elektromotor).

Vzpomněl jsem si, jak mě vyděsilo hlášení na eUp!u že nefunguje rekuperace a jak mi dělalo problémy se někam dovolat. No nic, asi to mají u BMW vymakanější.

Z příhody nám však plyne zajímavé ponaučení:

Která část elektromobilu je nejporuchovější? No přece spalovací motor!

A jak padají ceny ojetých elektromobilů i3 od BMW?

Na závěr opět pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelná BMW i3 se dala pořídit v průměru za 25 466 Euro. Byly s nájezdem 21 400 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 20 667 Euro, nájezd 43 000 km a rok výroby 2014.

Když se na to opět podíváme očima „nezaujatého“ řidiče, dostaneme se k tomu, že za rok „zestárla“ BMW i3 na trhu ojetin o rok - tak to má být. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o čtvrtinu – a toto je pro mne zajímavé. Na konci měsíce března 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i příšerky, které mají najeto výrazně více a cena je z pohledu kupujícího také lepší. Trh v březnu „uzavřel“ na průměrných hodnotách 19 100 Euro, nájezd 86 000 km a rok výroby 2014 – a to je skvělá zpráva.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 24.4.2018 7:07 | karma článku: 11.55 | přečteno: 443x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norské střípky II

V noci v Norsku kolem silnic trolla nepotkáte. Mají tu osvícené cesty v obci i mimo obec - i v lese. Asi proto se těmto místům trollové vyhýbají. Zato tu jsou skřítci.

15.10.2018 v 8:15 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 455 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norské střípky I

Slíbil jsem, že po srazu elektromobilistů v Boskovicích dám na blog nějaké ty postřehy z Norska. To, co mne nejvíce zaujalo. Nejprve tedy k dopravě.

12.10.2018 v 8:09 | Karma článku: 16.61 | Přečteno: 540 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nenabíjel v Kladně – další z nočních můr elektromobilisty.

Jak jsem nenabíjel na Siemensově ulici v Praze – tak se měl původně jmenovat tento článek, situace se však vyvinula jinak – nenabíjím i jinde.

10.10.2018 v 8:44 | Karma článku: 19.28 | Přečteno: 867 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je nás stále více.

Ano, elektromobilistů je stále více, je tedy logické, že přibývají i jejich akce. Jedna z nich se konala v sobotu i ve Westernovém městečku v Boskovicích.

25.9.2018 v 11:22 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 851 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otázky na jadernou energii, které u Václava Moravce nezazněly

Vysocí státní úředníci stále tvrdí, že jádro je nejlevnější zdroj a jinou možnost nemáme. To ale ostře kontrastuje s veřejně publikovanými cenovými kalkulacemi jaderné a obnovitelné energie. Jedná se o neznalost, nebo o záměr?

20.10.2018 v 18:10 | Karma článku: 16.74 | Přečteno: 1118 | Diskuse

Aleš Erber

Je lesnicko-dřevařský sektor v krizi?

Před necelým rokem mi vyšel tento článek, ve kterém jsem nečekal, že situace v sektoru bude na hraně apokaplysy. Mno z toho, co je obsahem rok starého článku, se naplnilo a lokálně překonalo. Je nutné si ho připomenout

18.10.2018 v 21:57 | Karma článku: 11.85 | Přečteno: 420 | Diskuse

Michal Gregor

OSN varuje před změnou klimatu. Jakou máme šanci na záchranu?

Pravděpodobně se na vás poslední dobou ze všech stran valí zprávy s titulky, jako "Pokud se lidstvo nevzpamatuje, za 12 let přijde katastrofa" a jiné, pohromu předpovídající články. Jak na tom doopravdy jsme a co můžeme udělat?

16.10.2018 v 11:31 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 602 | Diskuse

Milan Smrž

Žijeme v nejlepší či nejhorší době? (pokračování)

Na první pohled se zdá, že opravdu žijeme nejlepší době. Většina lidí v našem okolí jí, co chce, jezdí, kam chce, dělá, co chce. Nikdy se tolik lidí v bohatších zemích nemělo tak dobře. Brzy ale na hodovním stole přistane účet.

14.10.2018 v 13:36 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 639 | Diskuse

Stisk Studentský deník

"Vody ubývá a bude hůř," varuje hydrolog Jánský

Ministr životního prostředí Richard Brabec spolu s odborníky diskutovali o ekologické budoucnosti Česka. Pořadatelé ve středu besedou na téma "Voda v krajině" otevřeli festival Ekofilm, který bude v Brně od 11. do 13. října.

12.10.2018 v 20:46 | Karma článku: 14.48 | Přečteno: 451 | Diskuse
Počet článků 45 Celková karma 14.82 Průměrná čtenost 923

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz