Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

Když jsem ji uviděl poprvé v roce 2011 na fotografii, pomyslel jsem si – kdo toto mohl vymyslet. Ta elektromobilita se dopředu nepohne, když budou vymýšlet takto příšerná elektroauta. Jako by nestačil Nissan Leaf se svými vypouklými světly a useklým zadkem, Ion – do kterého se vedle sebe snad nevejdou dva chlapi, MIA s kytičkami místo klik a Tesla, která celá vypadá tak nějak divně. (To bylo ale v roce 2011- z dnešního pohledu elektromobilový pravěk).

No nic, třeba to tak má být, elektromobil = jezdící podivnost.

Í trojka nebyla od začátku v mém hledáčku. Bral jsem ji ve srovnáních tak nějak do počtu. Nelíbila se mi a stále se mi nelíbí. Cena je naprosto mimo moji realitu a značku BMW mám všeobecně zařazenou jako výrobce nejlepších spalovacích motorů. Elektromobil od BMW jsem tedy bral tak trochu jako hřích.

To, co mě ale zaujalo, byla verze REx.  BMW vyrábí dva typy í trojky. Normální elektromobil (mezi automobily označován jako BEV) a í trojku s prodlužovačem dojezdu (range extender) – což je normální spalovací motor (zážehový dvouválec). Je to vlastně takový hybrid, i když zcela jiné koncepce než Prius.

Toyota Prius (nejznámější hybrid) funguje tak, že jede hlavně na benzínový motor a elektromotor pomáhá při rozjezdu a akceleraci. Při brzdění se energie ukládá do baterií, aby pak opět pomáhala při rozjezdu a akceleraci. Bez nastartovaného spalovacího motoru toho moc neujedete. S Priusem se do určité vzdálenosti (a do určité rychlosti) dá jet i bez spuštěného spalovacího motoru – ale není to moc.

S RExem u BMW i3 jezdíte čistě na elektřinu a benzínový motor se spouští pouze na dobíjení baterií. (Dobít se samozřejmě dá i u nabíječek a doma ze zásuvky). Dalo by se říct, že když úplně vybijete baterie, pouze se spalovacím motorem nikam nedojedete. Naštěstí tato situace nemůže nastat, jelikož se spalovací motor spustí sám automaticky při určitém poklesu baterie. Dokonce si spalovací motor můžete spustit (nastartovat) během cesty sami již dříve, když vás čeká nějaká delší trasa nebo například kopcovitý terén. Kombinace spalovacího motoru, baterie a elektromotoru nabízí spoustu dalších zajímavých možností.

Toto uspořádání mi dává smysl a fandím mu. Sám jsem kdysi přemýšlel o tom, jestli mám dát do Citystromeru malý generátor (letecký modelářský motor a k tomu připojit dynamo). Stačil by výkon 1–2 kW a denní dojezd elektromobilu by se prodloužil o 10 -20 km. Před třemi-čtyřmi roky tato úvaha dávala smysl, dnes již tato myšlenka pozbývá na významu. Ceny ojetých elektromobilů padají tak rychle, že jakákoli „lidová tvořivost“ je zbytečně nákladná.

Vždyť v minulém týdnu se objevila nabídka 145.000,- Kč za Ion. Takové nabídky se samozřejmě na bazarech příliš neohřejí - pár hodin, maximálně den. Ale už se objevují a bude toho víc a víc. Ještě pár měsíců a i u mne bude rozhodnuto.

V každém případě je BMW i3 zajímavou alternativou. V mnoha zemích se i3 drží mezi nejprodávanějšími elektromobily  - a to po dlouhou dobu – po mnoho let.

Všimli jste si, že dost í trojek používá policie mnoha zemí? Třeba policisté v New Yorku si pochvalují, že jim z auta neutíkají pachatelé. Zadní dveře (které se otvírají proti směru jízdy) nejdou totiž samotné otevřít. Nejdříve je potřeba otevřít ty přední.

Taky se jim zadržení pachatelé nešprajcují a nedrží za B sloupek (BMW i3 totiž žádný B sloupek nemá). Dalo by se říct, že policie nalézá na elektromobilech BMW samá pozitiva. 

A co říkají čeští uživatelé í trojek?

Přiznám se, že jsem nepoznal mezi elektromobilisty v ČR tak velkou spokojenost jaká panuje s í trojkou. Možná je to typem lidí, kteří nakupují vozy od BMW všeobecně - vždyť BMW se řadí mezi prémiové značky. Ale je to jenom tím?

Samozřejmě největší problémy jsou se servisem. Ale to je situace, o které slýchám snad od všech elektromobilistů napříč značkami. Je velmi obtížné nechat si servisovat elektromobil u mechaniků, kteří jezdí spalovákem a s elektromobily mají velmi malou praxi. Pak může docházet ke značným nedorozuměním. Zvlášť když máte s daným autem najeto daleko více než ten servisák. Ale i tady se postupně situace lepší – alespoň v některých autoservisech.

Volal jsem pro konzultaci s i3 e-kolegovi, kterého znám dlouhé roky. Předtím jezdil Golfem – Citystromerem. Najel na něm 250.000 km (elektrickým Golfem trojkové řady).

Když jsem se ho ptal, kolikže pak má na í trojce nalítáno a jak dlouho ji má, svou odpovědí mi vyrazil dech. „Mám ji tři roky a na tachometru mám 150.000 km“ řekl. Jezdí každý den delší trasu do práce a tak to dává smysl.

Na otázku, jestli pozoruje úbytek kapacity baterie, říkal, že ne - protože má RExe.

Když dochází baterka, zapne se REx. Dojezd tak má max. 300 km (plná baterka + plná nádrž). Když si uvědomíme, že plná nádrž představuje 5 litrů benzínu, tak je to dost dobrý.

Zde jsem si plně uvědomil výhody RExu u BMW. Optimalizuje chod baterie, nenechá ji prakticky nikdy vybít a tím prodlužuje její životnost.

To co mně po jednou roce jezdění elektromobily nejvíc trápí, je garantovaná životnost a záruka na baterie. Jestliže budu s elektromobilem jezdit tak, jak jsem normálně zvyklý, tak po třech letech budu mít po záruce na baterku a cenu nové nevím.

Nebude nová trakční baterka do „starého“ elektromobilu dražší než celý nový elektromobil? No tak tohle si ještě musím zjistit!

Když jsem se ptal na nějaká negativa, omezení a problémy, která zažil s BMW i3 tak o ničem nevěděl, akorát si vzpomněl, že zadřel motor.

Na otázku jak se mu to povedlo mi řekl: „Jedu jedu a najednou na displeji chybové hlášení – Chyba motoru. Zajedu ke krajnici a přemýšlím co s tím. Přemýšlím, zvažuji varianty a najednou telefon ze servisu, že jim to nahlásilo závažnou chybu motoru a že pro mne zajedou s odtahovkou“.

„No tak jsme se domluvili a já zajel do servisu“ (zadřený REx neblokoval jízdu na elektromotor).

Vzpomněl jsem si, jak mě vyděsilo hlášení na eUp!u že nefunguje rekuperace a jak mi dělalo problémy se někam dovolat. No nic, asi to mají u BMW vymakanější.

Z příhody nám však plyne zajímavé ponaučení:

Která část elektromobilu je nejporuchovější? No přece spalovací motor!

   

A jak padají ceny ojetých elektromobilů i3 od BMW?

BLOG 26 Vývoj cen ojetých elektromobilů BMW i3

 

Na závěr opět pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelná BMW i3 se dala pořídit v průměru za 25 466 Euro. Byly s nájezdem 21 400 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 20 667 Euro, nájezd 43 000 km a rok výroby 2014.

Když se na to opět podíváme očima „nezaujatého“ řidiče, dostaneme se k tomu, že za rok „zestárla“ BMW i3 na trhu ojetin o rok - tak to má být.  Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o čtvrtinu – a toto je pro mne zajímavé. Na konci měsíce března 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i příšerky, které mají najeto výrazně více a cena je z pohledu kupujícího také lepší.  Trh v březnu „uzavřel“ na průměrných hodnotách 19 100 Euro, nájezd 86 000 km a rok výroby 2014 – a to je skvělá zpráva.

 

Autor: Mirek Matyáš | úterý 24.4.2018 7:07 | karma článku: 12,84 | přečteno: 491x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:44

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:40

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  13:37

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik