Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řešení eMouchy

5. 04. 2018 12:34:50
Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

Včera jsem na blogu zveřejnil jednoduchý příklad. Občas tento příklad používám při různých školeních. Vždy mne zajímá, na kolik „správných“ výsledků osazenstvo dojde. Jinak počítají účetní, jinak učitelé, jinak pokladní, ale nepřekonatelní jsou obchodní zástupci. Jejich fantazie při obhajování špatného výsledku, který spočítali, opravdu nezná hranic. Přitom otázka byla velmi jednoduchá. „Kolik kilometrů uletěla moucha?“

Ne tedy kolik ujel vlak, nebo kolik „nalétal“ pozorovatel, kolik ujela moucha, nebo jak to vypadalo pro pozorovatele z Měsíce.

Tak, jak jste dopadli? Dostal se někdo z vás k výsledku? Jistěže ano!

Tajně jsem doufal, že správný výsledek s nějakým rozborem nikdo nedá do diskuze. To, že příklad nebudou řešit všichni čtenáři, to vím z praxe. Občas řešíme velmi podobné úlohy se zákazníky – a tak vím, že nemají tu trpělivost se dobrat ke správnému výsledku a spolehnou se na odhad, nebo na to, že jim někdo „správný“ výsledek podstrčí.

Kolik je tedy správný výsledek?

Moucha létala první hodinu rychlostí 30 km/h – uletěla tedy 30 km.

Druhou hodinu moucha létala rychlostí 12,34 km/h – uletěla tedy 12,34 km.

Celkem za dvě hodiny (co jel vlak) uletěla 42,34 km.

Všechny ostatní informace byly pouze balast, který Vás měl pouze zmást. Zbytečné údaje, které Vás měly zahltit, zpochybnit úsudek, odvést pozornost a znesnadnit dobře počítat . Jediným důvodem, proč tam bylo tolik informací, údajů a čísel bylo snížit šanci se dobře rozhodnout. Napadá Vás nějaký příklad ze života, kde to takhle funguje?

Nebudu zde uvádět všechny výsledky, na které přišli obchodníci, ale jedno řešení se vyskytuje příliš často a to to, že vlastně neuletěla nic - protože je pořád ve vlaku. Respektive v jiném vagónu – a to je maximálně tak 40 metrů (a u kilometrů to lze zanedbat nebo zaokrouhlit).

Pokuste se ale vžít do “kůže„ mouchy. Vy kdybyste jen hodinu „chodili“ třicetikilometrovou rychlostí a pak hodinu rychlostí 12,34 km/h – měli byste pak dojem, že jste nic neušli?

A teď ten příklad z praxe, který jsem vám slíbil včera. Když už jsme u toho rozhodování o elektromobilu, možná Vás kolikrát zajímalo, kolik platíte za jednu kWh. Vezmete si fakturu do ruky a pročítáte jí od shora, až dolů – a už v půli to nějak nejde. Už máte v sobě jedno kafe a nakonec jste ze všeho tak zmatení a hlavně unavení, že cenu nakonec odhadnete. ,,Je to tak asi cca. 4 koruny”. Vezmeme to od oka a smíříme se svým výsledkem, ale ouvej. Proč to tak je. Jak to, že se normální člověk nevyzná ani ve faktuře, když zálohu mimoto platí každý měsíc.

Většinou Vás jen zajímá, jestli budete doplácet, nebo jestli vám budou vracet – a tak jste se právě stali obětí mentálního klamu – a ani o tom nevíte. Pracovně tyto situace nazýváme „klam složité volby“.

Těží z něj obchodníci, prodejci, distributoři, ... Do nabídky naskládají tolik nesmyslných údajů (v rozdílných jednotkách, na přeskáčku, co patří k sobě je na různých stranách, na některé důležité údaje je odkaz na internetové stránky, ...) že i obchodníci musí být školeni na to, aby to uměli vysvětlit (ne aby to pochopili – pouze k tomu aby to dokázali vysvětlit).

Někdy tomu říkají zvládání námitek. Ale jde vždy jen o to, aby dokázali donést podepsanou smlouvu od zákazníka.

Kolik údajů a čísel má vaše vyúčtování za elektřinu? Má tři, nebo šest listů?

Když si k němu sednete, zjistíte z něho, kolik Vás stojí jedna kilowatthodina elektrické energie?

Zjistíte to hned, po deseti minutách, po hodině, nebo to už po třiceti minutách vzdáte a spokojíte se s tím co vám „slíbil“ prodejce.

„Napíši Vám dobrou cenu :-)“

Nebo“budete platit méně, než sousedi.“

„Nyní máme akční cenu :-)))“

„Dostanete LED žárovku ZDARMA – stačí to tady jen podepsat.“

Jaký byl Váš důvod podepsat odběr právě s Vaším dodavatelem elektrické energie?

Víte o tom, že přechod od jednoho dodavatele k druhému je tak složitý, že leckoho odradí vůbec něco měnit? A že prodejci elektrické energie Vás raději nechají podepsat plnou moc, že to pak vše zařídí za Vás? Mají na to dokonce celá oddělení – která se věnují jen přepisům. No a pak že je případ s mouchou složitý.

Zajímalo by mne tedy, jestli některý s čitatelů mého blogu je schopen si spočítat, kolik ho stojí jedna kilowatthodina - a bez nějakých kudrlinek, výmluv a variant. Kolik prostě zaplatí. Bez ohledu na DPH, na podporu FVE, i s OZE, bez ohledu na sazbu. Není to jednoduché, sám jsem se tomu věnoval asi dvě hodiny.

Jen když to dokážete spočítat, lze uvažovat o tom, že se pak lze dobře rozhodnout. A protože někdo v diskuzi naznačil, že většina čtenářů stejně nečte blogy do konce, tak mám malou odměnu pro věrné čtenáře – kteří se dočetli až sem.

Víte o tom, že někteří dodavatelé elektrické energie nabízejí nově příchozím zákazníkům lepší cenu než stávajícím? A to o 5 až 10%. Mnohdy tedy stačí přejít na tři měsíce jinam a pak se vrátit - a ušetříte 2.000 až 5.000,- Kč za rok.

A jak jsem již poznamenal – dodavatelé vyřídí vše za Vás – mají na to celá oddělení – proto mnohdy stačí pouze dva telefonáty. Jeden tam a druhý zpět. Moc času to nezabere.

Proč to udělat? Protože za deset let už můžete mít ušetřeno až 50.000,- Kč, což bude v té době cena ojetého elektromobilu.

A příští týden bude zas o tom, jak padají ceny elektromobilů - nyní BMW i3.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 5.4.2018 12:34 | karma článku: 10.23 | přečteno: 281x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Mirek Matyáš

eMoucha

Každý z nás se rozhoduje nejlépe, jak umí. Tak proč při stejných výchozích podmínkách jsou někteří daleko úspěšnější než druzí?

4.4.2018 v 10:11 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

Šokující odhalení SVÚ.am (Státního výzkumného ústavu.am)

Zamrazí Vás prozrazené tajemství o spiknutí, které uniklo ve vědecké zprávě Státního výzkumného ústavu z jedné postsovětské země.

1.4.2018 v 11:22 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 1018 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Tomáš Flaška

Mají to nějaké pomotané ti soudruzi

Zaujaly mě dva výroky našich soudruhů, které mají sice poměrně velký časový odstup, ale jsou dost vypovídající.

26.4.2018 v 11:16 | Karma článku: 33.18 | Přečteno: 866 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zestátněné děti

Veřejné mínění zase jednou rozčísnul případ, který by dokázal vyždímat emoce i z žulové sochy. Jde o případ britského dvouletého chlapečka Alfieho, u kterého se objevila nediagnostikovaná neurologická nemoc.

26.4.2018 v 10:10 | Karma článku: 43.95 | Přečteno: 5648 | Diskuse

Kamila Šablaturová

Co internet schvátí, to už nikdy nenavrátí!

Za pár dnů vyjde v platnost Nařízení k ochraně osobních údajů GDPR, které slibuje revoluci v jejich ochraně. To je sice příznivé, ale pozor na svá data si musíme dávat i my sami. Třeba při obyčejné inzerci zboží na internetu.

26.4.2018 v 8:50 | Karma článku: 11.72 | Přečteno: 357 | Diskuse

Tomáš Havetta

Elektronizace státu, daně a realita

Dnes jsem měl den, kdy jsem si musel zopakovat vše o asertvitě. Užil jsem si totiž komunikace s několika pracovnicemi finančního úřadu.

24.4.2018 v 21:23 | Karma článku: 39.53 | Přečteno: 2413 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Důchodová reforma jako podvod století

Důchodová reforma bývala kdysi velkým tématem. Pak načas nějak vysublimovalo. A náhle se opět vrací. Mluví o něm vláda. A nedávno o něm mluvil i guvernér České národní banky Jiří Rusnok.

20.4.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.65 | Přečteno: 18501 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 14.45 Průměrná čtenost 910

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již jedenáctým měsícem.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.