Řešení eMouchy

5. 04. 2018 12:34:50
Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

Včera jsem na blogu zveřejnil jednoduchý příklad. Občas tento příklad používám při různých školeních. Vždy mne zajímá, na kolik „správných“ výsledků osazenstvo dojde. Jinak počítají účetní, jinak učitelé, jinak pokladní, ale nepřekonatelní jsou obchodní zástupci. Jejich fantazie při obhajování špatného výsledku, který spočítali, opravdu nezná hranic. Přitom otázka byla velmi jednoduchá. „Kolik kilometrů uletěla moucha?“

Ne tedy kolik ujel vlak, nebo kolik „nalétal“ pozorovatel, kolik ujela moucha, nebo jak to vypadalo pro pozorovatele z Měsíce.

Tak, jak jste dopadli? Dostal se někdo z vás k výsledku? Jistěže ano!

Tajně jsem doufal, že správný výsledek s nějakým rozborem nikdo nedá do diskuze. To, že příklad nebudou řešit všichni čtenáři, to vím z praxe. Občas řešíme velmi podobné úlohy se zákazníky – a tak vím, že nemají tu trpělivost se dobrat ke správnému výsledku a spolehnou se na odhad, nebo na to, že jim někdo „správný“ výsledek podstrčí.

Kolik je tedy správný výsledek?

Moucha létala první hodinu rychlostí 30 km/h – uletěla tedy 30 km.

Druhou hodinu moucha létala rychlostí 12,34 km/h – uletěla tedy 12,34 km.

Celkem za dvě hodiny (co jel vlak) uletěla 42,34 km.

Všechny ostatní informace byly pouze balast, který Vás měl pouze zmást. Zbytečné údaje, které Vás měly zahltit, zpochybnit úsudek, odvést pozornost a znesnadnit dobře počítat . Jediným důvodem, proč tam bylo tolik informací, údajů a čísel bylo snížit šanci se dobře rozhodnout. Napadá Vás nějaký příklad ze života, kde to takhle funguje?

Nebudu zde uvádět všechny výsledky, na které přišli obchodníci, ale jedno řešení se vyskytuje příliš často a to to, že vlastně neuletěla nic - protože je pořád ve vlaku. Respektive v jiném vagónu – a to je maximálně tak 40 metrů (a u kilometrů to lze zanedbat nebo zaokrouhlit).

Pokuste se ale vžít do “kůže„ mouchy. Vy kdybyste jen hodinu „chodili“ třicetikilometrovou rychlostí a pak hodinu rychlostí 12,34 km/h – měli byste pak dojem, že jste nic neušli?

A teď ten příklad z praxe, který jsem vám slíbil včera. Když už jsme u toho rozhodování o elektromobilu, možná Vás kolikrát zajímalo, kolik platíte za jednu kWh. Vezmete si fakturu do ruky a pročítáte jí od shora, až dolů – a už v půli to nějak nejde. Už máte v sobě jedno kafe a nakonec jste ze všeho tak zmatení a hlavně unavení, že cenu nakonec odhadnete. ,,Je to tak asi cca. 4 koruny”. Vezmeme to od oka a smíříme se svým výsledkem, ale ouvej. Proč to tak je. Jak to, že se normální člověk nevyzná ani ve faktuře, když zálohu mimoto platí každý měsíc.

Většinou Vás jen zajímá, jestli budete doplácet, nebo jestli vám budou vracet – a tak jste se právě stali obětí mentálního klamu – a ani o tom nevíte. Pracovně tyto situace nazýváme „klam složité volby“.

Těží z něj obchodníci, prodejci, distributoři, ... Do nabídky naskládají tolik nesmyslných údajů (v rozdílných jednotkách, na přeskáčku, co patří k sobě je na různých stranách, na některé důležité údaje je odkaz na internetové stránky, ...) že i obchodníci musí být školeni na to, aby to uměli vysvětlit (ne aby to pochopili – pouze k tomu aby to dokázali vysvětlit).

Někdy tomu říkají zvládání námitek. Ale jde vždy jen o to, aby dokázali donést podepsanou smlouvu od zákazníka.

Kolik údajů a čísel má vaše vyúčtování za elektřinu? Má tři, nebo šest listů?

Když si k němu sednete, zjistíte z něho, kolik Vás stojí jedna kilowatthodina elektrické energie?

Zjistíte to hned, po deseti minutách, po hodině, nebo to už po třiceti minutách vzdáte a spokojíte se s tím co vám „slíbil“ prodejce.

„Napíši Vám dobrou cenu :-)“

Nebo“budete platit méně, než sousedi.“

„Nyní máme akční cenu :-)))“

„Dostanete LED žárovku ZDARMA – stačí to tady jen podepsat.“

Jaký byl Váš důvod podepsat odběr právě s Vaším dodavatelem elektrické energie?

Víte o tom, že přechod od jednoho dodavatele k druhému je tak složitý, že leckoho odradí vůbec něco měnit? A že prodejci elektrické energie Vás raději nechají podepsat plnou moc, že to pak vše zařídí za Vás? Mají na to dokonce celá oddělení – která se věnují jen přepisům. No a pak že je případ s mouchou složitý.

Zajímalo by mne tedy, jestli některý s čitatelů mého blogu je schopen si spočítat, kolik ho stojí jedna kilowatthodina - a bez nějakých kudrlinek, výmluv a variant. Kolik prostě zaplatí. Bez ohledu na DPH, na podporu FVE, i s OZE, bez ohledu na sazbu. Není to jednoduché, sám jsem se tomu věnoval asi dvě hodiny.

Jen když to dokážete spočítat, lze uvažovat o tom, že se pak lze dobře rozhodnout. A protože někdo v diskuzi naznačil, že většina čtenářů stejně nečte blogy do konce, tak mám malou odměnu pro věrné čtenáře – kteří se dočetli až sem.

Víte o tom, že někteří dodavatelé elektrické energie nabízejí nově příchozím zákazníkům lepší cenu než stávajícím? A to o 5 až 10%. Mnohdy tedy stačí přejít na tři měsíce jinam a pak se vrátit - a ušetříte 2.000 až 5.000,- Kč za rok.

A jak jsem již poznamenal – dodavatelé vyřídí vše za Vás – mají na to celá oddělení – proto mnohdy stačí pouze dva telefonáty. Jeden tam a druhý zpět. Moc času to nezabere.

Proč to udělat? Protože za deset let už můžete mít ušetřeno až 50.000,- Kč, což bude v té době cena ojetého elektromobilu.

A příští týden bude zas o tom, jak padají ceny elektromobilů - nyní BMW i3.

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 5.4.2018 12:34 | karma článku: 11.15 | přečteno: 389x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Rallye Česká Sibiř 2019 - fotoelektroblog

Již pátým rokem se na Táborsku konalo setkání elektromobilistů s názvem Rallye Česká Sibiř. Místo ani termín nebyly vybrány náhodně. Začátkem února bývá v této oblasti opravdu velká zima - téměř jako na Sibiři.

4.2.2019 v 10:16 | Karma článku: 15.01 | Přečteno: 456 | Diskuse

Mirek Matyáš

… když je zima, tak elektromobily nejezdí …

... alespoň to to se lidé dozvědí na nejčtenějších blozích. Že prý se s elektromobilem nedá jezdit, když je zima ... alespoň tak to píše pan Zíma.

28.1.2019 v 8:21 | Karma článku: 16.97 | Přečteno: 1086 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 20.50 | Přečteno: 1691 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 17.24 | Přečteno: 709 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Markéta Šichtařová

Poláci bojují za vlastní děti. My za Venezuelu.

Vždycky, když vyhrajeme v hokeji, celý národ jásá a křičí: „Kdo neskáče, není Čech!“ Vypadá to, že Češi mají svůj národ rádi a jsou na něj hrdí.

15.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.54 | Přečteno: 13910 | Diskuse

Tomáš Flaška

Pěkně si jdou Maláčová s Babišem po krku

A samozřejmě je zase hon na voliče důchodce. Teď jde o to, jestli jim přidat příští rok o 700 nebo o 900 korun. A oba to jedou stylem: kdo s koho!

15.2.2019 v 6:10 | Karma článku: 30.52 | Přečteno: 910 | Diskuse

Jan Bartoň

Stát chce snížit podporu fotovoltaikám

Podle informací lidovky.cz už státní úředníci vymysleli jak na podporu „solárním baronům“. Podle této informace se bude u každého případu zkoumat, zda výše podpory odpovídá rentabilitě projektu. To bude „maso“.

14.2.2019 v 8:00 | Karma článku: 24.28 | Přečteno: 763 | Diskuse

Tomáš Flaška

Půjde ministr Ťok před soud?

Dostavba dálnice D11 se zdraží o 148 milionů. Rozhodl ministr, nebo kdo? Rozhodl ale hlavně rychle a tedy zjevně bez nějakých odborných analýz.

13.2.2019 v 11:07 | Karma článku: 30.00 | Přečteno: 1342 | Diskuse

Jiří Chvojka

Otevřený dopis pro Aleše Michla z České národní banky

Česká národní banka má chránit spotřebitele před nekalým jednáním. Jeden problém ochrany spotřebitele za možná miliardy korun jsme objevili a ČNB by ho měla řešit. Okradených mohou být stovky tisíc klientů jedné pojišťovny.

12.2.2019 v 12:19 | Karma článku: 30.70 | Přečteno: 2067 | Diskuse
Počet článků 55 Celková karma 20.36 Průměrná čtenost 1023

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz