- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Každému elektromobilistovi je jasné, že dnes budeme hovořit o jednom elektromobilu, který pod svými značkami vyrábějí tři různé automobilky. Citroen, Peugeot a Mitsubishi.
Možná si vzpomenete, že jste je i vy někde viděli stát, nebo jet. Takový úzký, dlouhý, s malými koly. Tichý a beze smradu. Takový divný malý auto – dalo by se říct typický elektromobil.
Tuším, že se jednalo o jedny z prvních elektromobilů, které se u nás daly oficiálně koupit. Vím i o několika majitelích, kteří je koupili nové v ČR a stále je vlastní. Nájezdy mají kolem 70–90 000 km a s auty jsou spokojeni.
Co mi řekli, když jsem se jich ptal na spokojenost:
„Je to malé a přesto rodinné auto, které nás (dva dospělí a dva mladiství) denně vozí v rozsahu 50 až 100 km. Díky automatické převodovce velmi snadno ovladatelné a z důvodu své malé váhy také mrštné auto do městského provozu. S ohledem na své vnější rozměry a veliký rejd předních kol (zadní náhon) nabízí obrovskou výhodu jednoduchého parkování v mezerách mezi ostatními stojícími vozy. Prostě běžně parkuji tam, kde se normální auto nevleze.“
Majitelé Ionů jezdí hlavně po větších městech – dojezd 100–130 km podle stáří baterky a celkového nájezdu. Jsou ale schopni opatrně projet i trasu Praha-Brno a zpět.
Když jsem chtěl, aby mi řekli, co si na tomto typu elektromobilu pochvalují – kromě již známých věcí společných pro všechny elektromobily (nízké náklady na provoz, žádná údržba, tichý, mrštný, rychlý…), tak mne celkem překvapili. Za největší výhodu považují to, že se s ním dá parkovat všude, kde se ostatní nevlezou. Slovy jednoho – stačí i malá škvíra mezi auty a mám zaparkováno. No a v Praze to mám zadarmo.
Parkování zdarma a ve všech zónách po Praze je velkým lákadlem pro hodně řidičů, kteří koupi elektromobilu teprve zvažují. Přitom ojetý Ion (nebo některý z jeho sourozenců) je nejsnazší a nejjednodušší volbou. Před rokem byla jeho cena v bazarech v zahraničí (podle výběru podle mých parametrů) 234 000 Kč (cena s DPH – všechny ceny v článku i grafech uvádím i s daní – tedy ceny konečné).
Koncem února 2018 byla cena o 23 000 Kč nižší. Jestliže proložím spojnici trendu, bude se za rok tento typ elektromobilu prodávat za 188 000 Kč. Spíše ale za ještě méně – v roce 2019 by už měl být konečně elektromobilový přetlak (TM3, Zoe, Škoda eCitigo, nové Citroeny, Opel Ampera a možná už i nějaký nový Číňan).
Ojetý Ion je fungující elektromobil s dojezdem cca 100–120 km. Záležet bude samozřejmě na nájezdu a jak se předchozí majitel staral o baterii. Nabíjel doma (pomalu), nebo na rychlonabíječkách? Začal nabíjet hned po dojezdu, nebo čekal na levnější tarif? Nabíjel doma v teplé garáži, nebo venku na mrazu? Venku za vedra, nebo v chládku garáže? Toto vše má vliv na životnost baterie.
V některém z minulých článků jsem psal, jak mi vyhovuje e-Up! (ano to je oficiální název elektromobilu).
Podle toho, jak velmi jsou spokojeni majitelé Ionů, jsem nahlodán si tento elektromobil půjčit a vyzkoušet, jestli by to šlo i s ním. Vždyť než jsem nasedl do eUpu!, měl jsem za to, že se s tím ani nedá jezdit.
Pravda, Ion vypadá velmi nedospěle – takové větší dětské autíčko, ale není to jen další z klamů mého myšlení, který mi brání se dobře rozhodnout? Řidiči Q7 a X5 by do takovéhoto auta asi nesedli, ale mám já snad nějaký problém se sebevědomím?
Ještě nedávno existovala v Brně půjčovna elektromobilů, ale nějak se jim to nerentovalo a tak zavřeli a auta rozprodali. Škoda, tam bych se asi domluvil. No nic, pokusím se domluvit na zapůjčení s nějakým elektromobilistou. Za chvíli bude Ampér a tam je elektromobilistů vždycky spousta. Vždy si přijdou poslechnout nějaké nové sliby.
A jak je to s cenami, stářím a nájezdem ojetých trojčat?
Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016-02/2018
Jak je z grafu vidět, ceny trojčat postupně klesají – mírně. Za rok o 23 000 Kč (11%). Nájezdy postupně rostou – ale co je to 45 000 km oproti Ionům v ČR. Mají najeto kolem 100 000 km a pořád mají dobrou výdrž baterky. Spíš půjde o to zjistit, jak se o baterii staral předchozí majitel. Ukazuje se, že Iony z půjčoven, nebo od autosalonů – předváděcí – mnohdy nejsou dobrou volbou, protože jsou honěny co to dá – bez jakéhokoliv respektu.
Průměrný rok výroby byl 2011 a nyní stoupl o jeden rok na 2012 – tak by to mělo být. Leaf z minulého článku byl asi výjimkou.
No a v příštím článku se pokusím popsat svoje roční zkušenosti s dojezdem elektromobilů. Tak tedy příští pondělí.
Další články autora |
AURES Holdings a.s.
Praha