Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trojčata rostou a rostou.

12. 03. 2018 7:07:07
Sourozenci Ion, Zero a Imiev nerostou do výšky. Roste však jejich popularita a věhlas. Kladné zkušenostmi vlastníků mne těší, klesající cena znepokojuje. Po zimním poklesu cen se jedná o nejdostupnější elektromobil na trhu ojetin.

Každému elektromobilistovi je jasné, že dnes budeme hovořit o jednom elektromobilu, který pod svými značkami vyrábějí tři různé automobilky. Citroen, Peugeot a Mitsubishi.

Možná si vzpomenete, že jste je i vy někde viděli stát, nebo jet. Takový úzký, dlouhý, s malými koly. Tichý a beze smradu. Takový divný malý auto – dalo by se říct typický elektromobil.

Tuším, že se jednalo o jedny z prvních elektromobilů, které se u nás daly oficiálně koupit. Vím i o několika majitelích, kteří je koupili nové v ČR a stále je vlastní. Nájezdy mají kolem 70–90 000 km a s auty jsou spokojeni.

Co mi řekli, když jsem se jich ptal na spokojenost:

„Je to malé a přesto rodinné auto, které nás (dva dospělí a dva mladiství) denně vozí v rozsahu 50 až 100 km. Díky automatické převodovce velmi snadno ovladatelné a z důvodu své malé váhy také mrštné auto do městského provozu. S ohledem na své vnější rozměry a veliký rejd předních kol (zadní náhon) nabízí obrovskou výhodu jednoduchého parkování v mezerách mezi ostatními stojícími vozy. Prostě běžně parkuji tam, kde se normální auto nevleze.“

Majitelé Ionů jezdí hlavně po větších městech – dojezd 100–130 km podle stáří baterky a celkového nájezdu. Jsou ale schopni opatrně projet i trasu Praha-Brno a zpět.

Když jsem chtěl, aby mi řekli, co si na tomto typu elektromobilu pochvalují – kromě již známých věcí společných pro všechny elektromobily (nízké náklady na provoz, žádná údržba, tichý, mrštný, rychlý...), tak mne celkem překvapili. Za největší výhodu považují to, že se s ním dá parkovat všude, kde se ostatní nevlezou. Slovy jednoho – stačí i malá škvíra mezi auty a mám zaparkováno. No a v Praze to mám zadarmo.

Parkování zdarma a ve všech zónách po Praze je velkým lákadlem pro hodně řidičů, kteří koupi elektromobilu teprve zvažují. Přitom ojetý Ion (nebo některý z jeho sourozenců) je nejsnazší a nejjednodušší volbou. Před rokem byla jeho cena v bazarech v zahraničí (podle výběru podle mých parametrů) 234 000 Kč (cena s DPH – všechny ceny v článku i grafech uvádím i s daní – tedy ceny konečné).

Koncem února 2018 byla cena o 23 000 Kč nižší. Jestliže proložím spojnici trendu, bude se za rok tento typ elektromobilu prodávat za 188 000 Kč. Spíše ale za ještě méně – v roce 2019 by už měl být konečně elektromobilový přetlak (TM3, Zoe, Škoda eCitigo, nové Citroeny, Opel Ampera a možná už i nějaký nový Číňan).

Ojetý Ion je fungující elektromobil s dojezdem cca 100–120 km. Záležet bude samozřejmě na nájezdu a jak se předchozí majitel staral o baterii. Nabíjel doma (pomalu), nebo na rychlonabíječkách? Začal nabíjet hned po dojezdu, nebo čekal na levnější tarif? Nabíjel doma v teplé garáži, nebo venku na mrazu? Venku za vedra, nebo v chládku garáže? Toto vše má vliv na životnost baterie.

V některém z minulých článků jsem psal, jak mi vyhovuje e-Up! (ano to je oficiální název elektromobilu).

Podle toho, jak velmi jsou spokojeni majitelé Ionů, jsem nahlodán si tento elektromobil půjčit a vyzkoušet, jestli by to šlo i s ním. Vždyť než jsem nasedl do eUpu!, měl jsem za to, že se s tím ani nedá jezdit.

Pravda, Ion vypadá velmi nedospěle – takové větší dětské autíčko, ale není to jen další z klamů mého myšlení, který mi brání se dobře rozhodnout? Řidiči Q7 a X5 by do takovéhoto auta asi nesedli, ale mám já snad nějaký problém se sebevědomím?

Ještě nedávno existovala v Brně půjčovna elektromobilů, ale nějak se jim to nerentovalo a tak zavřeli a auta rozprodali. Škoda, tam bych se asi domluvil. No nic, pokusím se domluvit na zapůjčení s nějakým elektromobilistou. Za chvíli bude Ampér a tam je elektromobilistů vždycky spousta. Vždy si přijdou poslechnout nějaké nové sliby.

A jak je to s cenami, stářím a nájezdem ojetých trojčat?

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016-02/2018

Jak je z grafu vidět, ceny trojčat postupně klesají – mírně. Za rok o 23 000 Kč (11%). Nájezdy postupně rostou – ale co je to 45 000 km oproti Ionům v ČR. Mají najeto kolem 100 000 km a pořád mají dobrou výdrž baterky. Spíš půjde o to zjistit, jak se o baterii staral předchozí majitel. Ukazuje se, že Iony z půjčoven, nebo od autosalonů – předváděcí – mnohdy nejsou dobrou volbou, protože jsou honěny co to dá – bez jakéhokoliv respektu.

Průměrný rok výroby byl 2011 a nyní stoupl o jeden rok na 2012 – tak by to mělo být. Leaf z minulého článku byl asi výjimkou.

No a v příštím článku se pokusím popsat svoje roční zkušenosti s dojezdem elektromobilů. Tak tedy příští pondělí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 12.3.2018 7:07 | karma článku: 10.34 | přečteno: 349x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norská Odyssea IV.

Koňský hřbet ... mnozí říkají, že z něho je nejkrásnější pohled na svět. No nic, já přináším pohled z Osla.

3.9.2018 v 9:08 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea III.

Minulý článek o putování elektromobilem po Norsku jsem ukončil "tragédií" u rychlonabíječky. Nyní budu psát o zbytku dne. Nástin obsahu jen ve zkratce: Dobrý, divný, Voksenåsen a nakonec paráda + pár fotek.

22.8.2018 v 9:29 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 470 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea II.

Jak jsme se včera domlouvali v diskuzi, nejprve opět něco pro ty, kteří nemají zapotřebí číst moje dlouhé články. Dobrý, skvělý, vynikající, dobrý, dobrý, šok, tragédie, dobrý, divný a nakonec paráda.

17.8.2018 v 11:11 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 733 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea I.

O prvních dojmech z reality Norské elektromobility. Pro ty, kteří mi říkají, že píšu zbytečně dlouhé blogy, ve stručnosti popíši průběh celého prvního dne. Dobrý, dobrý, dobrý, pořád dobrý, ještě pořád dobrý a nakonec špatný.

16.8.2018 v 10:43 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 824 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Kolik času nám zbývá?

Nebezpečí klimatické změny stále nenachází v českém myšlenkovém prostoru přílišný ohlas. Je ale pravděpodobné, že čas co zbývá do masového vymírání živočišných a rostlinných druhů na této planetě se rychle nachyluje.

20.9.2018 v 11:05 | Karma článku: 11.02 | Přečteno: 492 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Klementinum – opravdu nejtepleji za 244 roků?

Na rozdíl od novinářů, kteří se honí za senzacemi, racionální skeptik si musí počkat na data. Takže horké léto lze s odstupem ohodnotit až nyní.

17.9.2018 v 10:38 | Karma článku: 14.26 | Přečteno: 260 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Změna klimatu viděná na trávě a na stromech

Letos bylo horké a suché léto, dříve nebývalé. Téměř bez deště, a když už, tak obvykle prudký liják a lokální průšvih ve formě bleskové povodně. Vyschlá koryta, uschlá tráva a usychající stromy.

13.9.2018 v 13:59 | Karma článku: 17.52 | Přečteno: 392 | Diskuse

Lukáš Pokorný

Maso mele planetu, aneb aby EU nemusela zas regulovat…

Toto léto bylo fakt horké. Nejteplejší od roku 1775. Člověk jen seděl a byl rád, že na sebe může nechat foukat větrák nebo na sebe sem tam vylít studenou vodu.

10.9.2018 v 18:07 | Karma článku: 15.31 | Přečteno: 731 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Boj s klimatem pomůže 24, ale poškodí 75 milionů lidí

Kdykoli je mokrý nebo suchý rok a zemědělci naříkají, objeví se aktivisté a snaží se využít situace k prosazení zájmů energetické lobby. I po půl století ale solár a vítr stále dodává méně než 2% světové energie.

3.9.2018 v 11:15 | Karma článku: 20.02 | Přečteno: 430 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 14.85 Průměrná čtenost 932

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz