Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trojčata rostou a rostou.

12. 03. 2018 7:07:07
Sourozenci Ion, Zero a Imiev nerostou do výšky. Roste však jejich popularita a věhlas. Kladné zkušenostmi vlastníků mne těší, klesající cena znepokojuje. Po zimním poklesu cen se jedná o nejdostupnější elektromobil na trhu ojetin.

Každému elektromobilistovi je jasné, že dnes budeme hovořit o jednom elektromobilu, který pod svými značkami vyrábějí tři různé automobilky. Citroen, Peugeot a Mitsubishi.

Možná si vzpomenete, že jste je i vy někde viděli stát, nebo jet. Takový úzký, dlouhý, s malými koly. Tichý a beze smradu. Takový divný malý auto – dalo by se říct typický elektromobil.

Tuším, že se jednalo o jedny z prvních elektromobilů, které se u nás daly oficiálně koupit. Vím i o několika majitelích, kteří je koupili nové v ČR a stále je vlastní. Nájezdy mají kolem 70–90 000 km a s auty jsou spokojeni.

Co mi řekli, když jsem se jich ptal na spokojenost:

„Je to malé a přesto rodinné auto, které nás (dva dospělí a dva mladiství) denně vozí v rozsahu 50 až 100 km. Díky automatické převodovce velmi snadno ovladatelné a z důvodu své malé váhy také mrštné auto do městského provozu. S ohledem na své vnější rozměry a veliký rejd předních kol (zadní náhon) nabízí obrovskou výhodu jednoduchého parkování v mezerách mezi ostatními stojícími vozy. Prostě běžně parkuji tam, kde se normální auto nevleze.“

Majitelé Ionů jezdí hlavně po větších městech – dojezd 100–130 km podle stáří baterky a celkového nájezdu. Jsou ale schopni opatrně projet i trasu Praha-Brno a zpět.

Když jsem chtěl, aby mi řekli, co si na tomto typu elektromobilu pochvalují – kromě již známých věcí společných pro všechny elektromobily (nízké náklady na provoz, žádná údržba, tichý, mrštný, rychlý...), tak mne celkem překvapili. Za největší výhodu považují to, že se s ním dá parkovat všude, kde se ostatní nevlezou. Slovy jednoho – stačí i malá škvíra mezi auty a mám zaparkováno. No a v Praze to mám zadarmo.

Parkování zdarma a ve všech zónách po Praze je velkým lákadlem pro hodně řidičů, kteří koupi elektromobilu teprve zvažují. Přitom ojetý Ion (nebo některý z jeho sourozenců) je nejsnazší a nejjednodušší volbou. Před rokem byla jeho cena v bazarech v zahraničí (podle výběru podle mých parametrů) 234 000 Kč (cena s DPH – všechny ceny v článku i grafech uvádím i s daní – tedy ceny konečné).

Koncem února 2018 byla cena o 23 000 Kč nižší. Jestliže proložím spojnici trendu, bude se za rok tento typ elektromobilu prodávat za 188 000 Kč. Spíše ale za ještě méně – v roce 2019 by už měl být konečně elektromobilový přetlak (TM3, Zoe, Škoda eCitigo, nové Citroeny, Opel Ampera a možná už i nějaký nový Číňan).

Ojetý Ion je fungující elektromobil s dojezdem cca 100–120 km. Záležet bude samozřejmě na nájezdu a jak se předchozí majitel staral o baterii. Nabíjel doma (pomalu), nebo na rychlonabíječkách? Začal nabíjet hned po dojezdu, nebo čekal na levnější tarif? Nabíjel doma v teplé garáži, nebo venku na mrazu? Venku za vedra, nebo v chládku garáže? Toto vše má vliv na životnost baterie.

V některém z minulých článků jsem psal, jak mi vyhovuje e-Up! (ano to je oficiální název elektromobilu).

Podle toho, jak velmi jsou spokojeni majitelé Ionů, jsem nahlodán si tento elektromobil půjčit a vyzkoušet, jestli by to šlo i s ním. Vždyť než jsem nasedl do eUpu!, měl jsem za to, že se s tím ani nedá jezdit.

Pravda, Ion vypadá velmi nedospěle – takové větší dětské autíčko, ale není to jen další z klamů mého myšlení, který mi brání se dobře rozhodnout? Řidiči Q7 a X5 by do takovéhoto auta asi nesedli, ale mám já snad nějaký problém se sebevědomím?

Ještě nedávno existovala v Brně půjčovna elektromobilů, ale nějak se jim to nerentovalo a tak zavřeli a auta rozprodali. Škoda, tam bych se asi domluvil. No nic, pokusím se domluvit na zapůjčení s nějakým elektromobilistou. Za chvíli bude Ampér a tam je elektromobilistů vždycky spousta. Vždy si přijdou poslechnout nějaké nové sliby.

A jak je to s cenami, stářím a nájezdem ojetých trojčat?

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016-02/2018

Jak je z grafu vidět, ceny trojčat postupně klesají – mírně. Za rok o 23 000 Kč (11%). Nájezdy postupně rostou – ale co je to 45 000 km oproti Ionům v ČR. Mají najeto kolem 100 000 km a pořád mají dobrou výdrž baterky. Spíš půjde o to zjistit, jak se o baterii staral předchozí majitel. Ukazuje se, že Iony z půjčoven, nebo od autosalonů – předváděcí – mnohdy nejsou dobrou volbou, protože jsou honěny co to dá – bez jakéhokoliv respektu.

Průměrný rok výroby byl 2011 a nyní stoupl o jeden rok na 2012 – tak by to mělo být. Leaf z minulého článku byl asi výjimkou.

No a v příštím článku se pokusím popsat svoje roční zkušenosti s dojezdem elektromobilů. Tak tedy příští pondělí.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 12.3.2018 7:07 | karma článku: 9.93 | přečteno: 290x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Mirek Matyáš

Řešení eMouchy

Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

5.4.2018 v 12:34 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

eMoucha

Každý z nás se rozhoduje nejlépe, jak umí. Tak proč při stejných výchozích podmínkách jsou někteří daleko úspěšnější než druzí?

4.4.2018 v 10:11 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

Šokující odhalení SVÚ.am (Státního výzkumného ústavu.am)

Zamrazí Vás prozrazené tajemství o spiknutí, které uniklo ve vědecké zprávě Státního výzkumného ústavu z jedné postsovětské země.

1.4.2018 v 11:22 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 1018 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Nikola Ptáčková

Zhasněte, ať může pan doktor operovat

V Česku teď máme dvě jistoty: Každou chvíli se objeví nová politická strana, která rozhodně změní staré pořádky. A hned se na ní navěsí zelené organizace a zkusí prosadit své pojetí ochrany životního prostředí.

25.4.2018 v 12:43 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 1029 | Diskuse

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Sasankový háj

Proměna kopřivového ráje v sasankový háj je realitou. Otázkou je, zda to není jen dočasné. V každém případě se sasanky objevily tam, kde jsme stačili kopřivy vytrhat.

23.4.2018 v 20:28 | Karma článku: 9.80 | Přečteno: 188 | Diskuse

Dana Emingerová

Deepak Chopra:revoluční přístup ke zdraví

Jako je MUDr. Jan Hnízdil v našich vodách kontroverzním lékařem, který boří tabu svým pojetím celostní medicíny a zároveň vzbuzuje nevoli mnoha "klasických" doktorů, je Deepak Chopra takovou osobností v celosvětovém měřítku.

20.4.2018 v 10:17 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 465 | Diskuse

Milan Smrž

Zemní plyn je problém a nikoliv klimatické řešení

Nemilé překvápko. Ač má zemní plyn při spalování ve srovnání s jinými fosilními nosiči menší emise oxidu uhličitého, jeho celkový přínos ke skleníkovému jevu je mnohem větší než při spalování uhlí.

16.4.2018 v 9:45 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 681 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 14.45 Průměrná čtenost 910

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již jedenáctým měsícem.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.