Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak padá Lístek?

5. 02. 2018 8:08:08
Je zase první pondělí v měsíci a tak na blog umístím další údaje o tom, jak padají ceny ojetých elektromobilů. Minule byl ten nejdražší, nyní dáme ten nejprodávanější.

Údaje o vývoji cen elektromobilů shromažďuji už více než rok. Budou mi sloužit při rozhodování o tom, jaký elektromobil pořídíme pro firmu. Nyní už vím, že nám elektromobil vyhovuje. Že má levnější provoz než spalováky, a má pro nás určité výhody a také nedostatky. Ale celkově je pro nás přínosem.

Už tedy není aktuální otázka, jestli elektromobil ano nebo ne. Už je potřeba vybrat ten nejvhodnější.

Proto ty údaje o vývoji cen. Je pro nás výhodnější koupit nový, nebo ojetý? S dlouhou zárukou, nebo bez záruky? VW, Nissan, BMW nebo Teslu? Třeba bude do půl roku něco výhodnějšího - možná. Někde jsem slyšel, že časem bude i elektrická Škoda.

Při zvažování pro a proti se snažím přihlížet ke všem dostupným informacím. Čerpám z několika zdrojů. Nejprve od prodejců – ty jsou nejrůžovější. Vše je skvělé, úžasné a lepší než u konkurence (celkem je chápu – jsou na to školení) - ale snažím se mít od těchto jejich her odstup.

Dále jsou zajímavé informace uvedené na různých fórech po celém světě.

Informace od samotných uživatelů - z první ruky, ty jsou velmi důležité. Jsou však viděny jinou optikou než mojí. Jsou ovlivněny předchozími zkušenostmi uživatelů, a ty jsou jiné než moje. Proto nové podněty cítí jinak, než bych je cítil já a i jejich reakce na ně jsou jiné, než by byly moje.

Nakonec jsou tu moje vlastní zkušenosti – ty jsou nejdůležitější, nepřenositelé.

Naštěstí minulou sobotu proběhla Česká Sibiř – elektromobilistická rallye – a ta je vždy hlavně o zkušenostech. Pobavil jsem se s několika majiteli Leafů.

Letošní Česká Sibiř byla super. Měl jsem možnost vyzkoušet si hned několik elektromobilů a promluvit si s jejich majiteli. MIA byla roztomilá, ZOE mě příjemně překvapila a z řízení Tesly pomocí autopilota jsem roztřesený ještě dnes. Jak mi potvrdil i její majitel, není moc jednoduché věřit robotovi v pravotočivé zatáčce na běžné silnici, když v protisměru jede jeden kamion za druhým. Za týden bych si prý ale zvykl.

Na srazu jsem měl i grafy Leafu, a tak jsme probírali, proč Tesla tak padá a Leaf se stále drží a ještě další odchylky v grafech a číslech, které nejsou až tak zřejmé.

Ale zpátky k Lístku (Leaf = česky List). Na toto téma jsem s jejich majiteli prohovořil několik hodin. Jaké jsou ty nejdůležitější informace?

Leaf je perfektní, skvělé a pohodlné auto, které vypadá divně (to ale elektromobilisté moc neřeší).

Ojetý Leaf může být dobrá volba – když máte štěstí. Leaf do roku 2014 – nebrat (mají starý typ baterky – nejsou moc dobré do tepla) – i rok 2014 je lepší projet diagnostikou – jak na tom jsou.

Největší problém je servis. Nejhorší je, když majitel vozidla ví více než autorizovaný servis. Jsou servisy, kterým je lepší se vyhnout (to asi platí u všech značek). Nejlepší informace získáte na fórech, je dobré se tam přihlásit jako aktivní člen. Velmi přínosná jsou ruská a ukrajinská fóra, kde hodně věcí dělají „na koleně“ – asi jako u nás.

Je dobré se vyhýbat servisům, když chcete vědět jak je na tom baterka. Za spousu peněz vám dají protokol, na kterém je pět hvězdiček (jako že dobrý). Když si ale na internetu koupíte krabičku se SW, tak si to změříte sami a je to trošku jinak.

Na dobrém servisu se Leafisté neshodli, no alespoň vím, kam určitě nejezdit. Budu si ale muset tyto čerstvé informace přefiltrovat vlastní optikou. Je možné, že jsem narazil na takové negativní informace na servis hned u několika majitelů Leafů? No nevím, neptal jsem se u těch, kterých je to první automobil. Většinou už několikátý a tak mají bohaté zkušenosti i se servisem u jiných značek a najeto několik stovek tisíc kilometrů. U elektromobilistů to není tak, že člověk udělá autoškolu a jde si koupit elektromobil. Alespoň já se s nikým takovým nesetkal.

Nedalo mi to a zavolal jsem dalším Leafistům, co říkají na servis. Žádné potěšující zprávy. Co na spalováku řeším jednou návštěvou, tady na to potřebuji dvě až tři. Když chcete kvalitní servis, na který jste zvyklí od spalováků, zajeďte si do zahraničí. Naštěstí to nemám na Slovensko příliš daleko. Někteří mi ale říkali, že jsou celkem spokojeni, ale jezdí na servis po zkušenostech jinam, než kde auto koupili. Tam je to prý už ok.

Většinou jsem ale story o servisech vnímal tak, že problém není v samotném servisu, ale hlavně v komunikaci. Takže je to o lidech, se kterými se elektromobilisté v servisech potkávají.

Nemění se přijímací technici moc často? Jsou to kvalitní a dobře zaplacení odborníci? Věřte, že nová křiklavě signálová nálepka pod kapotou elektromobilu o tom, aby si řidič pravidelně kontroloval hladinu oleje v motoru, může elektromobilistu značně rozhodit. Co s tím autem v tom servisu vlastně dělali? Nezaplatil jsem jim zbytečně něco navíc? Není to tak trochu šaškárna?

Co je pro mě velmi důležité je to, že by do toho šli všichni znovu, jen by přivítali větší baterku. Funguje tady sice jeden z mentálních klamů (vlastnický), ale i tak dobrý. O mentálních klamech a způsobech, jak ovlivňují naše volby, to bude zase příště.

A ceny? Zatímco před měsícem jsem byl překvapen, jak ceny ojeté Tesly klesají (za rok o jednu třetinu), u Leafu nic. Před rokem byla cena elektromobilů Leaf (vybraných podle mých vlastních kritérií) 11 464 Euro (všechny ceny uvádím s DPH), a k 31. 1. 2018 to bylo 12 416 Euro.

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016 - 01/2018

Jak je z grafu vidět, nedošlo prakticky k žádnému poklesu, cena se pořád motala kolem hodnoty 11 500 Euro, až v lednu 2018 skočila na hodnotu 12 416 Euro (nejvíce za celé sledované období). Přitom se jedná o auta se „starým typem“ baterky. To jsem ale před rokem ještě nevěděl. I nájezdy jsou velmi dobré. Dokonce postupně klesají. Průměrný rok výroby je 2012 - a držel se po celou dobu - každý měsíc.

Z toho je vidět, že elektromobil Leaf je „držák“ a kdybych kupoval ojetý - a neměl při koupi vyloženě smůlu, budu spokojen. Největším problémem zřejmě bude sehnat na servis někoho, komu důvěřuji a kdo mne neoškube.

Jedna z teorií, proč poslední měsíc ceny vzrostly, může být i to, že se nyní starší Leafy moc neprodávají, jelikož majitelé těch starých čekají na nový typ. Ten bude na evropském trhu dostupný v únoru/březnu (2018) a u nás v červnu/červenci. Tuším, že se na něj budu moci kouknout už koncem března na Ampéru. Tak uvidíme v následujících měsících, jak nám to pohne grafem.

A jaká čísla zajímají Vás? Který elektromobil mám dát do grafů příští měsíc?

PS: Jen tak ze zvědavosti jsem se pokusil do mých podmínek zadat Leafy s rokem výroby 2014 a výš. Cena poskočila o 1 500 Euro, což stále není moc za funkční elektromobil s 24 kW baterií (reálný dojezd v létě je 120 – 160 km – podle zkušeností řidiče a v zimě, když v elektromobilu jede i topení tak 100 – 120 km).

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 5.2.2018 8:08 | karma článku: 12.41 | přečteno: 433x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norská Odyssea IV.

Koňský hřbet ... mnozí říkají, že z něho je nejkrásnější pohled na svět. No nic, já přináším pohled z Osla.

3.9.2018 v 9:08 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea III.

Minulý článek o putování elektromobilem po Norsku jsem ukončil "tragédií" u rychlonabíječky. Nyní budu psát o zbytku dne. Nástin obsahu jen ve zkratce: Dobrý, divný, Voksenåsen a nakonec paráda + pár fotek.

22.8.2018 v 9:29 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 470 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea II.

Jak jsme se včera domlouvali v diskuzi, nejprve opět něco pro ty, kteří nemají zapotřebí číst moje dlouhé články. Dobrý, skvělý, vynikající, dobrý, dobrý, šok, tragédie, dobrý, divný a nakonec paráda.

17.8.2018 v 11:11 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 733 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea I.

O prvních dojmech z reality Norské elektromobility. Pro ty, kteří mi říkají, že píšu zbytečně dlouhé blogy, ve stručnosti popíši průběh celého prvního dne. Dobrý, dobrý, dobrý, pořád dobrý, ještě pořád dobrý a nakonec špatný.

16.8.2018 v 10:43 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 824 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Kolik času nám zbývá?

Nebezpečí klimatické změny stále nenachází v českém myšlenkovém prostoru přílišný ohlas. Je ale pravděpodobné, že čas co zbývá do masového vymírání živočišných a rostlinných druhů na této planetě se rychle nachyluje.

20.9.2018 v 11:05 | Karma článku: 11.02 | Přečteno: 492 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Klementinum – opravdu nejtepleji za 244 roků?

Na rozdíl od novinářů, kteří se honí za senzacemi, racionální skeptik si musí počkat na data. Takže horké léto lze s odstupem ohodnotit až nyní.

17.9.2018 v 10:38 | Karma článku: 14.26 | Přečteno: 260 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Změna klimatu viděná na trávě a na stromech

Letos bylo horké a suché léto, dříve nebývalé. Téměř bez deště, a když už, tak obvykle prudký liják a lokální průšvih ve formě bleskové povodně. Vyschlá koryta, uschlá tráva a usychající stromy.

13.9.2018 v 13:59 | Karma článku: 17.52 | Přečteno: 392 | Diskuse

Lukáš Pokorný

Maso mele planetu, aneb aby EU nemusela zas regulovat…

Toto léto bylo fakt horké. Nejteplejší od roku 1775. Člověk jen seděl a byl rád, že na sebe může nechat foukat větrák nebo na sebe sem tam vylít studenou vodu.

10.9.2018 v 18:07 | Karma článku: 15.31 | Přečteno: 731 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Boj s klimatem pomůže 24, ale poškodí 75 milionů lidí

Kdykoli je mokrý nebo suchý rok a zemědělci naříkají, objeví se aktivisté a snaží se využít situace k prosazení zájmů energetické lobby. I po půl století ale solár a vítr stále dodává méně než 2% světové energie.

3.9.2018 v 11:15 | Karma článku: 20.02 | Přečteno: 430 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 14.85 Průměrná čtenost 932

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz