Vize elektromobilistovy

22. 01. 2018 8:08:08
Prý jestli když mám ty noční můry spojené s elektromobilitou, vidím i nějaké světlé zítřky. Jo, něco vidím, ale nevím, jestli to je příliš světlé.

Možná to není vidět, ale elektromobilita valí mílovými kroky. Sleduji to už pět let.

Když jsem byl na prvním srazu, viděl jsem tam různé vehikly. U některých se dalo s úspěchem pochybovat o jejich funkčnosti. Lidé si na srazu povídali o svých projektech a sdíleli zkušenosti. Viděl jsem i spoustu nadšení. Diskutovalo se hlavně o elektrokolech a elektro skútrech a jejich dojezdech. Pár nadšenců mělo staré elektromobily dovezené ze zahraničí. Dojezd 50 km byl v normě a nad 100 km se dostávali jen nadšenci a jen když disponovali značnými technickými a elektrotechnickými schopnostmi a byli schopni obětovat nemalé finanční prostředky.

Tuším, že to nejlepší, co tam bylo, se jmenovalo Leaf , a přijel tím nějaký Rakušan, či Němec.

Na srazu v roce 2017 byla situace jiná. Ti, co jezdili před pěti lety na elektrokolech či elektrických motokárách, dnes jezdí v elektrických Saxech a Berlingách, někteří v Miích, eSmartech, nebo Thincích. Ti, co už před pěti lety jezdili elektrickým Saxem, dnes jezdí převážně Leafy, ti z Citystromerů se posunuli na i trojky. Elektrický maluch byl vyměněn za i8 a zbytek členů přijel většinou e-Upy, e-Golfy a Teslami. Akorát doktor tam byl stále se svým CityEl – je to prostě skvělé vozítko a člověk v něm sedí skoro jako ve Ferrari – tak nízko nad vozovkou a tlumiče jsou taky sportovně nastaveny – tak tvrdě.

Za pouhých pět let.

Dříve se nabíjelo, kde se dalo – po kamarádech – dnes už je relativně „hustá“ síť, která umožňuje projíždět republiku křížem krážem. Mimo ČR je situace daleko lepší. Německo, Rakousko, Slovensko, tam už jsou rychlonabíječky daleko hustší, 40 – 50 km od sebe. V Polsku se do toho již pustili a v Maďarsku se prý už taky něco začíná dít.

Jaký však bude vývoj v následujících pěti letech­? V souvislosti s tím, co jsem již s elektromobilitou „zažil“, mám jiné představy než ti, co ve svých turbodieslech diskutují nad články o tom, že v roce 2023 budou na evropských trzích nabízeny stovky typů elektromobilů.

To, že člověk přesedne ze spalováku do elektromobilu, a místo benzínu čepuje proud, to nevnímám jako moc velkou změnu. Mám vyzkoušeno, že se to dá a funguje to. To, kde cítím možnosti, které opravdu změní naši zažitou současnost, jsou čtyři oblasti. Nákladní doprava, autonomní řízení, sdílení elektromobilů a elektromobilní soběstačnost.

Myslím si, že elektromobilita se dříve masově začne prosazovat v nákladní dopravě, než v osobní. Důvod je jednoduchý. U nákladní dopravy jde především o zisk, ne o emoce, domněnky, pocity, dohady, nálady a ego. Vyjde to levněji, ušetříme? To je buď ano, nebo ne. A spočítat se to dá celkem snadno. Jakmile se objeví funkční dopravní systém na elektřinu, nebude nic, co by mohlo vidinu vyšších zisků autodopravců zastavit. A to nemusí být jen kamion na elektřinu. To může být klidně jen elektrický podvozek na dvě palety, který je autonomní a má dojezd pouze 100 km (baterie 15 kWh – čili to, co již mají dnešní malé elektromobily). Sám si pojezdí nejbližší okolí a cestu Praha – Brno absolvuje po železnici. Na nákladním nádraží se dokáže sám „naložit na vagon“ a ještě se stihne na „cestě po kolejích“ do plna nabít. V Brně, nebo v Praze bude opět naplno nabitý – žádné prostoje, žádné blokování nabíječek. Možná budoucnost nákladní dopravy nejsou větší a delší kamiony, ale více malých, soběstačných EV.

Autonomní řízení? Představte si, že máte vlastní taxi pouze pro sebe. Sednete si dozadu, děláte si svou práci, vyřizujete emaily, zpracováváte tabulky... jen ten taxikář je nějakej divnej. Je to vlastně robot. Dělá za vás tu vlastní robotu – řízení. Za pět let? Ani náhodou – bude to ještě dřív.

Sdílení automobilů? Jestliže vlastníte automobil, je pravděpodobné, že 90 % času pouze stojí. Nejezdí. Dnešní technologie (vnitřní kamery, GPS...) již umožňuje, abyste ho měli 100% pod kontrolou. A jestliže budete mít v budoucnu autonomní automobil, proč ho vlastně někomu nepronajmout, když ho bude řídit robot a pronajímatel bude pouze pasažérem.

Nebo nemusíte pronajímat celý elektromobil, můžete pronajmout pouze jeho baterku distributorovi, který vám dodává elektrický proud. Bude vaši baterii používat k regulaci špiček. Vy dostanete peníze za to, že elektromobil stojí ve vaší garáži. Jaké peníze dostáváte nyní, za to, že Váš spalován trčí na parkovišti?

A e-soběstačnost? Chtěli byste vlastnit ropný vrt, těžit ropu – nemuset platit za benzin a ještě z toho mít zisk, být rentiérem? No elektromobil a fotovoltaika na střeše to je to samé – tak proč váhat? Rozvoj elektromobility, to je spousta možností, není to jen o ježdění. Drobné výhody elektromobility se mohou sčítat jen po těch nejmalinkatějších kousíčcích a nakonec, jestli využijete vše, co se nabízí, může to být jedno velké plus.

Tak o čem budu psát dále? Témata neubývají, spíše to bobtná.

Již za několik týdnů to bude rok, co služebně používám elektromobil – tak udělám malé shrnutí. Taky každý měsíc na blog umístím článek, jak klesají ceny použitých elektromobilů – vždy jeden typ – grafy s poklesem cen, křivky s nájezdem, stáří a zkušenosti majitelů. A také přijdou ta témata, kterým se zatím vyhýbám, protože se na ně ještě necítím – nemám dostatek zkušeností. Dojezd, rekuperace, baterie a NEDC – možná už v březnu.

Mezitím nějaká ta aktuální témata – v únoru například o tom, jak bude s elektromobilem probíhat Česká Sibiř a každý měsíc taky jeden článek o jak nám mentální klamy ztěžují správně si vybrat automobil.

Tak - další článek zase za týden a odpoledne na blogu v diskuzi na shledanou.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 22.1.2018 8:08 | karma článku: 18.62 | přečteno: 555x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 721 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.64 | Přečteno: 1437 | Diskuse

Michal Beran

Země, poslední obyvatelná planeta

Věříme v pokrok, který vše vyřeší a který nám zajistí lepší budoucnost. Možná až moc spoléháme na to, že se scifi stane skutečností. O naší planetě a o tom, co si myslím, že by nám prospělo.

10.1.2019 v 15:39 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 178 | Diskuse

Dušan Póč

Opět s křížkem po funuse. Odpověď na jednu otázku však stále schází

Nepochopitelně řadu týdnů trvalo vsetínské radnici, než se vyjádřila k tomu, proč došlo koncem roku v sídlišti Rybníky ke kácení stromů. Proč radnice až doposud mlčela, je však stále opředeno pavučinou tajemství.

9.1.2019 v 17:06 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 308 |
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz