Vize elektromobilistovy

22. 01. 2018 8:08:08
Prý jestli když mám ty noční můry spojené s elektromobilitou, vidím i nějaké světlé zítřky. Jo, něco vidím, ale nevím, jestli to je příliš světlé.

Možná to není vidět, ale elektromobilita valí mílovými kroky. Sleduji to už pět let.

Když jsem byl na prvním srazu, viděl jsem tam různé vehikly. U některých se dalo s úspěchem pochybovat o jejich funkčnosti. Lidé si na srazu povídali o svých projektech a sdíleli zkušenosti. Viděl jsem i spoustu nadšení. Diskutovalo se hlavně o elektrokolech a elektro skútrech a jejich dojezdech. Pár nadšenců mělo staré elektromobily dovezené ze zahraničí. Dojezd 50 km byl v normě a nad 100 km se dostávali jen nadšenci a jen když disponovali značnými technickými a elektrotechnickými schopnostmi a byli schopni obětovat nemalé finanční prostředky.

Tuším, že to nejlepší, co tam bylo, se jmenovalo Leaf , a přijel tím nějaký Rakušan, či Němec.

Na srazu v roce 2017 byla situace jiná. Ti, co jezdili před pěti lety na elektrokolech či elektrických motokárách, dnes jezdí v elektrických Saxech a Berlingách, někteří v Miích, eSmartech, nebo Thincích. Ti, co už před pěti lety jezdili elektrickým Saxem, dnes jezdí převážně Leafy, ti z Citystromerů se posunuli na i trojky. Elektrický maluch byl vyměněn za i8 a zbytek členů přijel většinou e-Upy, e-Golfy a Teslami. Akorát doktor tam byl stále se svým CityEl – je to prostě skvělé vozítko a člověk v něm sedí skoro jako ve Ferrari – tak nízko nad vozovkou a tlumiče jsou taky sportovně nastaveny – tak tvrdě.

Za pouhých pět let.

Dříve se nabíjelo, kde se dalo – po kamarádech – dnes už je relativně „hustá“ síť, která umožňuje projíždět republiku křížem krážem. Mimo ČR je situace daleko lepší. Německo, Rakousko, Slovensko, tam už jsou rychlonabíječky daleko hustší, 40 – 50 km od sebe. V Polsku se do toho již pustili a v Maďarsku se prý už taky něco začíná dít.

Jaký však bude vývoj v následujících pěti letech­? V souvislosti s tím, co jsem již s elektromobilitou „zažil“, mám jiné představy než ti, co ve svých turbodieslech diskutují nad články o tom, že v roce 2023 budou na evropských trzích nabízeny stovky typů elektromobilů.

To, že člověk přesedne ze spalováku do elektromobilu, a místo benzínu čepuje proud, to nevnímám jako moc velkou změnu. Mám vyzkoušeno, že se to dá a funguje to. To, kde cítím možnosti, které opravdu změní naši zažitou současnost, jsou čtyři oblasti. Nákladní doprava, autonomní řízení, sdílení elektromobilů a elektromobilní soběstačnost.

Myslím si, že elektromobilita se dříve masově začne prosazovat v nákladní dopravě, než v osobní. Důvod je jednoduchý. U nákladní dopravy jde především o zisk, ne o emoce, domněnky, pocity, dohady, nálady a ego. Vyjde to levněji, ušetříme? To je buď ano, nebo ne. A spočítat se to dá celkem snadno. Jakmile se objeví funkční dopravní systém na elektřinu, nebude nic, co by mohlo vidinu vyšších zisků autodopravců zastavit. A to nemusí být jen kamion na elektřinu. To může být klidně jen elektrický podvozek na dvě palety, který je autonomní a má dojezd pouze 100 km (baterie 15 kWh – čili to, co již mají dnešní malé elektromobily). Sám si pojezdí nejbližší okolí a cestu Praha – Brno absolvuje po železnici. Na nákladním nádraží se dokáže sám „naložit na vagon“ a ještě se stihne na „cestě po kolejích“ do plna nabít. V Brně, nebo v Praze bude opět naplno nabitý – žádné prostoje, žádné blokování nabíječek. Možná budoucnost nákladní dopravy nejsou větší a delší kamiony, ale více malých, soběstačných EV.

Autonomní řízení? Představte si, že máte vlastní taxi pouze pro sebe. Sednete si dozadu, děláte si svou práci, vyřizujete emaily, zpracováváte tabulky... jen ten taxikář je nějakej divnej. Je to vlastně robot. Dělá za vás tu vlastní robotu – řízení. Za pět let? Ani náhodou – bude to ještě dřív.

Sdílení automobilů? Jestliže vlastníte automobil, je pravděpodobné, že 90 % času pouze stojí. Nejezdí. Dnešní technologie (vnitřní kamery, GPS...) již umožňuje, abyste ho měli 100% pod kontrolou. A jestliže budete mít v budoucnu autonomní automobil, proč ho vlastně někomu nepronajmout, když ho bude řídit robot a pronajímatel bude pouze pasažérem.

Nebo nemusíte pronajímat celý elektromobil, můžete pronajmout pouze jeho baterku distributorovi, který vám dodává elektrický proud. Bude vaši baterii používat k regulaci špiček. Vy dostanete peníze za to, že elektromobil stojí ve vaší garáži. Jaké peníze dostáváte nyní, za to, že Váš spalován trčí na parkovišti?

A e-soběstačnost? Chtěli byste vlastnit ropný vrt, těžit ropu – nemuset platit za benzin a ještě z toho mít zisk, být rentiérem? No elektromobil a fotovoltaika na střeše to je to samé – tak proč váhat? Rozvoj elektromobility, to je spousta možností, není to jen o ježdění. Drobné výhody elektromobility se mohou sčítat jen po těch nejmalinkatějších kousíčcích a nakonec, jestli využijete vše, co se nabízí, může to být jedno velké plus.

Tak o čem budu psát dále? Témata neubývají, spíše to bobtná.

Již za několik týdnů to bude rok, co služebně používám elektromobil – tak udělám malé shrnutí. Taky každý měsíc na blog umístím článek, jak klesají ceny použitých elektromobilů – vždy jeden typ – grafy s poklesem cen, křivky s nájezdem, stáří a zkušenosti majitelů. A také přijdou ta témata, kterým se zatím vyhýbám, protože se na ně ještě necítím – nemám dostatek zkušeností. Dojezd, rekuperace, baterie a NEDC – možná už v březnu.

Mezitím nějaká ta aktuální témata – v únoru například o tom, jak bude s elektromobilem probíhat Česká Sibiř a každý měsíc taky jeden článek o jak nám mentální klamy ztěžují správně si vybrat automobil.

Tak - další článek zase za týden a odpoledne na blogu v diskuzi na shledanou.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 22.1.2018 8:08 | karma článku: 19.85 | přečteno: 578x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma článku: 9.65 | Přečteno: 473 | Diskuse

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 1293 | Diskuse

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma článku: 24.06 | Přečteno: 1248 | Diskuse

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 1130 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6057 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1166

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...