Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vize elektromobilistovy

22. 01. 2018 8:08:08
Prý jestli když mám ty noční můry spojené s elektromobilitou, vidím i nějaké světlé zítřky. Jo, něco vidím, ale nevím, jestli to je příliš světlé.

Možná to není vidět, ale elektromobilita valí mílovými kroky. Sleduji to už pět let.

Když jsem byl na prvním srazu, viděl jsem tam různé vehikly. U některých se dalo s úspěchem pochybovat o jejich funkčnosti. Lidé si na srazu povídali o svých projektech a sdíleli zkušenosti. Viděl jsem i spoustu nadšení. Diskutovalo se hlavně o elektrokolech a elektro skútrech a jejich dojezdech. Pár nadšenců mělo staré elektromobily dovezené ze zahraničí. Dojezd 50 km byl v normě a nad 100 km se dostávali jen nadšenci a jen když disponovali značnými technickými a elektrotechnickými schopnostmi a byli schopni obětovat nemalé finanční prostředky.

Tuším, že to nejlepší, co tam bylo, se jmenovalo Leaf , a přijel tím nějaký Rakušan, či Němec.

Na srazu v roce 2017 byla situace jiná. Ti, co jezdili před pěti lety na elektrokolech či elektrických motokárách, dnes jezdí v elektrických Saxech a Berlingách, někteří v Miích, eSmartech, nebo Thincích. Ti, co už před pěti lety jezdili elektrickým Saxem, dnes jezdí převážně Leafy, ti z Citystromerů se posunuli na i trojky. Elektrický maluch byl vyměněn za i8 a zbytek členů přijel většinou e-Upy, e-Golfy a Teslami. Akorát doktor tam byl stále se svým CityEl – je to prostě skvělé vozítko a člověk v něm sedí skoro jako ve Ferrari – tak nízko nad vozovkou a tlumiče jsou taky sportovně nastaveny – tak tvrdě.

Za pouhých pět let.

Dříve se nabíjelo, kde se dalo – po kamarádech – dnes už je relativně „hustá“ síť, která umožňuje projíždět republiku křížem krážem. Mimo ČR je situace daleko lepší. Německo, Rakousko, Slovensko, tam už jsou rychlonabíječky daleko hustší, 40 – 50 km od sebe. V Polsku se do toho již pustili a v Maďarsku se prý už taky něco začíná dít.

Jaký však bude vývoj v následujících pěti letech­? V souvislosti s tím, co jsem již s elektromobilitou „zažil“, mám jiné představy než ti, co ve svých turbodieslech diskutují nad články o tom, že v roce 2023 budou na evropských trzích nabízeny stovky typů elektromobilů.

To, že člověk přesedne ze spalováku do elektromobilu, a místo benzínu čepuje proud, to nevnímám jako moc velkou změnu. Mám vyzkoušeno, že se to dá a funguje to. To, kde cítím možnosti, které opravdu změní naši zažitou současnost, jsou čtyři oblasti. Nákladní doprava, autonomní řízení, sdílení elektromobilů a elektromobilní soběstačnost.

Myslím si, že elektromobilita se dříve masově začne prosazovat v nákladní dopravě, než v osobní. Důvod je jednoduchý. U nákladní dopravy jde především o zisk, ne o emoce, domněnky, pocity, dohady, nálady a ego. Vyjde to levněji, ušetříme? To je buď ano, nebo ne. A spočítat se to dá celkem snadno. Jakmile se objeví funkční dopravní systém na elektřinu, nebude nic, co by mohlo vidinu vyšších zisků autodopravců zastavit. A to nemusí být jen kamion na elektřinu. To může být klidně jen elektrický podvozek na dvě palety, který je autonomní a má dojezd pouze 100 km (baterie 15 kWh – čili to, co již mají dnešní malé elektromobily). Sám si pojezdí nejbližší okolí a cestu Praha – Brno absolvuje po železnici. Na nákladním nádraží se dokáže sám „naložit na vagon“ a ještě se stihne na „cestě po kolejích“ do plna nabít. V Brně, nebo v Praze bude opět naplno nabitý – žádné prostoje, žádné blokování nabíječek. Možná budoucnost nákladní dopravy nejsou větší a delší kamiony, ale více malých, soběstačných EV.

Autonomní řízení? Představte si, že máte vlastní taxi pouze pro sebe. Sednete si dozadu, děláte si svou práci, vyřizujete emaily, zpracováváte tabulky... jen ten taxikář je nějakej divnej. Je to vlastně robot. Dělá za vás tu vlastní robotu – řízení. Za pět let? Ani náhodou – bude to ještě dřív.

Sdílení automobilů? Jestliže vlastníte automobil, je pravděpodobné, že 90 % času pouze stojí. Nejezdí. Dnešní technologie (vnitřní kamery, GPS...) již umožňuje, abyste ho měli 100% pod kontrolou. A jestliže budete mít v budoucnu autonomní automobil, proč ho vlastně někomu nepronajmout, když ho bude řídit robot a pronajímatel bude pouze pasažérem.

Nebo nemusíte pronajímat celý elektromobil, můžete pronajmout pouze jeho baterku distributorovi, který vám dodává elektrický proud. Bude vaši baterii používat k regulaci špiček. Vy dostanete peníze za to, že elektromobil stojí ve vaší garáži. Jaké peníze dostáváte nyní, za to, že Váš spalován trčí na parkovišti?

A e-soběstačnost? Chtěli byste vlastnit ropný vrt, těžit ropu – nemuset platit za benzin a ještě z toho mít zisk, být rentiérem? No elektromobil a fotovoltaika na střeše to je to samé – tak proč váhat? Rozvoj elektromobility, to je spousta možností, není to jen o ježdění. Drobné výhody elektromobility se mohou sčítat jen po těch nejmalinkatějších kousíčcích a nakonec, jestli využijete vše, co se nabízí, může to být jedno velké plus.

Tak o čem budu psát dále? Témata neubývají, spíše to bobtná.

Již za několik týdnů to bude rok, co služebně používám elektromobil – tak udělám malé shrnutí. Taky každý měsíc na blog umístím článek, jak klesají ceny použitých elektromobilů – vždy jeden typ – grafy s poklesem cen, křivky s nájezdem, stáří a zkušenosti majitelů. A také přijdou ta témata, kterým se zatím vyhýbám, protože se na ně ještě necítím – nemám dostatek zkušeností. Dojezd, rekuperace, baterie a NEDC – možná už v březnu.

Mezitím nějaká ta aktuální témata – v únoru například o tom, jak bude s elektromobilem probíhat Česká Sibiř a každý měsíc taky jeden článek o jak nám mentální klamy ztěžují správně si vybrat automobil.

Tak - další článek zase za týden a odpoledne na blogu v diskuzi na shledanou.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 22.1.2018 8:08 | karma článku: 16.54 | přečteno: 495x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Mirek Matyáš

Řešení eMouchy

Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

5.4.2018 v 12:34 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

eMoucha

Každý z nás se rozhoduje nejlépe, jak umí. Tak proč při stejných výchozích podmínkách jsou někteří daleko úspěšnější než druzí?

4.4.2018 v 10:11 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

Šokující odhalení SVÚ.am (Státního výzkumného ústavu.am)

Zamrazí Vás prozrazené tajemství o spiknutí, které uniklo ve vědecké zprávě Státního výzkumného ústavu z jedné postsovětské země.

1.4.2018 v 11:22 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 1018 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Nikola Ptáčková

Zhasněte, ať může pan doktor operovat

V Česku teď máme dvě jistoty: Každou chvíli se objeví nová politická strana, která rozhodně změní staré pořádky. A hned se na ní navěsí zelené organizace a zkusí prosadit své pojetí ochrany životního prostředí.

25.4.2018 v 12:43 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 1029 | Diskuse

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Sasankový háj

Proměna kopřivového ráje v sasankový háj je realitou. Otázkou je, zda to není jen dočasné. V každém případě se sasanky objevily tam, kde jsme stačili kopřivy vytrhat.

23.4.2018 v 20:28 | Karma článku: 9.80 | Přečteno: 188 | Diskuse

Dana Emingerová

Deepak Chopra:revoluční přístup ke zdraví

Jako je MUDr. Jan Hnízdil v našich vodách kontroverzním lékařem, který boří tabu svým pojetím celostní medicíny a zároveň vzbuzuje nevoli mnoha "klasických" doktorů, je Deepak Chopra takovou osobností v celosvětovém měřítku.

20.4.2018 v 10:17 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 465 | Diskuse

Milan Smrž

Zemní plyn je problém a nikoliv klimatické řešení

Nemilé překvápko. Ač má zemní plyn při spalování ve srovnání s jinými fosilními nosiči menší emise oxidu uhličitého, jeho celkový přínos ke skleníkovému jevu je mnohem větší než při spalování uhlí.

16.4.2018 v 9:45 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 681 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 14.45 Průměrná čtenost 910

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již jedenáctým měsícem.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.