Mirek Matyáš

Co si takhle koupit elektromobil? Vojetej.

8. 01. 2018 7:07:07
Většina řidičů v ČR jezdí nějakou vojetou károu. V roce 2017 byly nově registrované automobily zhruba tak na půl s ojetými. Tak proč si nekoupit starší elektromobil?

V těchto dnech se na internetu objevila čísla, jak jsme nakupovali automobily minulý rok. Nově registrovaných bylo 271 595, nových a ojetých bylo 170 634 (zdroj SDA). Spolu s těmi, kteří kupovali auta ojetá v ČR (cca. 550 000 – odhad), je každému jasné, že ČR není rájem nových automobilů.

Stačí se postavit k silnici, podívat se a přičichnout. Nic tady nevoní a novotou už vůbec ne. Průměrné stáří bratru patnáct let. Tak proč si nekoupit starší elektromobil, když na nový nemám?

To byla otázka, která mě napadla právě před rokem, když jsem po bazarech hledal náhradu za naši skvělou Alfu. Krásnou, spolehlivou, s nízkými náklady.

A protože se nerad rozhoduji zbrkle a na základě emocí, vím, že pořízení ojetého elektromobilu má svůj čas. Při rozhodování o částkách nad 50.000,- Kč mám vyhrazen čas tří měsíců. Již mnohokrát se mi to vyplatilo. Emoce vyvanou, počáteční nadšení je pryč a zboží za neodolatelné slevy je ještě levnější. Mám vyzkoušeno, že když takto odložím a „pozdržím“ nákup, dokážu si pořídit stejně kvalitní zboží zhruba o 15 % levněji – a to se vyplatí.

Navíc některé výzkumy prokazují, že člověk, který se dokáže při nákupu sám dobře rozhodnout, je pak se zbožím spokojenější a je i šťastnější. Nemusí pak být manipulován svým vlastnickým klamem – vždyť víte, jak jsou klamáni lidem kolem Vás. Že nakoupili úžasné zboží, že je jedinečné, pořídili ho výhodně, nebo je to nejspolehlivější, nejúspornější, nejkrásnější, moderní, in ... a všichni – nebo alespoň většina ostatních kolem nich to vidí jinak.

Zabýval jsem se mentálními klamy a nejvíc mě před pár lety překvapilo, jak fungují na mně osobně. Na člověkovi, který se jimi zabýval. Jak snadno se od „obchodníků s deštěm“ nechám nachytat. Věnoval jsem nesmírné úsilí tomu, abych již nebyl „holubem“.

Proto jsem si začal zaznamenávat, jak je to z cenami ojetých elektromobilů u nás a v cizině. Je to již rok, co sleduji trh. Před rokem jsem nevěděl, který z elektromobilů je pro mne vhodný. Proto jsem si značil VW e-up!, VW eGolf, tři bratry od Citroenu, Peugeotu a Mitsubishi (C-Zero, Ion a i-MiEV), BMW i3, potom samozřejmě Leaf od Nissanu jako nejprodávanější elektromobil v Evropě a Teslu. Ta není reálně v mých možnostech, ani o ní neuvažuji, ale beru ji jako etalon na trhu. Ona je leadrem v technologiích, pokroku a ve změně myšlení. Ona již dlouhou dobu ukazuje ostatním, jak má vypadat elektromobil a hlavně elektromobilita. Jako jediný výrobce buduje pro elektromobily i síť nabíjecích stanic.

Musím se usmívat, jak občas někteří šéfové velkých evropských automobilek vystoupí a jako cíl si stanoví do pár roků srovnat s Teslou krok. Jak budou chrlit nové modely a že třetina jejich produkce bude na baterky. Zdá se mi, že čím větší korporace, tím více jsou z cesty. Ale ruku na srdce, na jejich místě by asi všichni říkali totéž – jen se zalíbit akcionářům a správní radě.

ZPĚT K ELEKTROMOBILŮM.

Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu.

Za rok se mnoho změnilo. Ceny padají velmi rychle a přibyly i nové elektromobily, o kterých jsem předtím neuvažoval a nezahrnul je do statistik. KIA Soul EV, Hyundai IONIQ, Fiat 500e. Naštěstí se dají aproximovat do grafů, co již mám. Křivky vypadají velmi podobně a mají stejný sklon.

Začátkem každého měsíce sbírám nové údaje a tak každé první pondělí dám na blog data o dalším typu elektromobilu, ať se máte na co těšit.

Chtěl bych předejít vášnivým diskuzím, proto si metodiku nechám pro sebe. Do statistik zahrnuji vozy, které jsou vhodné pro mne, podle mých kritérií. Respektuji, že každý může mít jiná. Jen krátce - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko), funkční, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 10 – 15% dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, atd.

U TESLY jsou tedy v jedné křivce započítány všechny modely S ( 60,70,75,85,90,100, Performance, Ludicrous, AWD, s autopilotem i bez něj, ...). Lze však předpokládat, že cenová křivka odráží jen ty nejočesanější modely z nich.

Ostatní typy elektromobilů, které uvedu později na blogu se pokusím popsat podrobněji, včetně zkušeností uživatelů. O TESLE model S je toho na internetu spousta, tak jen krátce.

Model S byl ohlášen v roce 2008 a představen v roce 2009 (před devíti lety). Jen na okraj - tuto dobu chtějí dohnat za pár let ty automobilky, co přijdou na trh v roce 2021 s úžasnými elektromobily, co zaplaví trh. Hahaha.

První zákazníci obdrželi vůz Tesla S v roce 2012. V roce 2013 získala Tesla S ocenění Automobil roku (Automobile Magazine).

Mirkův graf vývoje cen ojetých elektromobilů TESLA S

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016 - 12/2017

Na závěr jen pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelné Tesly se daly pořídit v průměru za 63 467 Euro. Byly s nájezdem 61 000 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 41 095 Euro, 260 000 km a 2014 rok výroby.

Když to vezmeme selským rozumem – za rok se ročník prodávaných aut zvedl o rok. Ojeté Tesly S byly každým měsícem levnější o cca. 45 000 Kč (1 721 Euro). Za rok 2017 je to přes půl milionu! Celý rok 2017 se nájezd nejlevněji prodávaných Tesel pohyboval mezi 60 – 80 000 kilometry. Poslední měsíc skočil nájezd (v mých tabulkách – ne celkově na trhu) na 260 000 km vlivem prodeje mnoha Tesel z několika firemních flotil. V současné době je v Evropě na prodej něco okolo 350 ojetých Tesel model S a tak je velmi pravděpodobné, že ceny budou i nadále klesat.

Čísla jsou velmi zajímavá. A co teprve, až začne fungovat konkurence a až přijde Tesla model 3. To bude cenové padáníčko.

Počítám, že tak po prázdninách by se mi mohly protnout křivky na e-upu, Leafu, nebo eGolfu.

Po Novém roce – až když jsem měl hotová čísla, volali mi dva ekamarádi - o čem zase budu psát a prý jestli nechcu Teslu ze spolehlivého zdroje. Jeden nabízel bílou, druhý modrou. Jedna lehce pod milion, druhá lehce nad. Jedna s Autopilotem, druhá bez. Tak že by se mi ty křivky potkaly dřív?

No a pár třešniček nakonec.

Pro ty, kteří mi do diskuze psali, že na dálnicích nelze efektivně provozovat elektromobily, protože se zacpou nabíječky, doporučuji toto video: https://www.youtube.com/watch?v=0OE4BnTh69c

No a takhle to dopadá, když s Teslou X chtějí vyjet mírný zasněžený kopec – když má řádně naloženo:

https://www.facebook.com/kconner5/videos/vb.1608092256/10213150791356894/?type=2&video_source=user_video_tab

Autor: Mirek Matyáš | karma: 16.77 | přečteno: 1269 ×
Poslední články autora