Překvapeníííí

2. 01. 2018 9:07:07
Tento rok lze očekávat na trhu v ČR nové elektromobily. Nissan Leaf, Opel Ampera, Renault ZOE, Tesla model 3. Co to udělá s trhem v ČR? Dnes jen velmi krátce.

Všechny tyto automobily budou mít baterii o kapacitě větší než 40 kWh. Jinými slovy jejich reálný dojezd bude více než 200 km. Což je více, než denně ujede 90 % řidičů v ČR.

Dá se tedy říci, že tyto elektromobily budou vhodné pro většinu z nás.

Minulý blog jsem zveřejnil strukturu nabíjení elektromobilu při mých cestách během měsíce června, kdy jsem najel elektromobilem (VW e-up!) 4 632 km. Nabíjel jsem celkem 77 krát. 30 krát přes noc a 47 krát přes den. Podařilo se mi uzpůsobit denní režim tak, aby mne časté nabíjení nezdržovalo a nezpůsobovalo časové ztráty.

Ale dobíjet 77 krát za měsíc, to je strašně moc! Když si však do nasbíraných údajů z června 2017 promítneme dojezd nových elektromobilů, zjistíme, že bych mimo domov již musel na svých trasách nabíjet pouze 3 krát!

A to byly ty dny, kdy jsem najel 341 km (5. 6. 2017 - Rosice, Brno, Uherský Brod, Brno, Rosice), 606 km (14. 6. 2017 - Rosice, Brno, Uherský Brod, Brno, Vystrkov, Praha, Vystrkov, Rosice) a 417 km (19. 6. 2017 - Rosice, Blansko, Brno, Sekule SK, Bratislava, Sekule SK, Brno, Rosice). Prakticky by se ty cesty daly vymyslet i tak, že bych nepotřeboval placené rychlonabíječky.

TO JE ALE PŘEKVAPENÍ!

Moderní elektromobil budu moci nabíjet pouze doma a to většinou z fotovoltaiky. Nepotřebuji tedy platit za čipy u rychlonabíječek a ani předplácet kredity. A když bych tedy dobíjel pouze přes noc, zdržení „tankováním energie“ by mi zabralo méně času, než čepování benzínu do spalováku.

JE TADY ZÁSADNÍ OTÁZKA.

Když už budou mít elektromobily dostatečný dojezd, když i náklady na provoz jsou levnější a cestování elektromobilem je pohodlnější - a ještě, když ušetřím čas, protože se již nemusím zdržovat tankováním pohonných hmot - proč bych si měl pořizovat auto se spalovacím motorem?

.

Autor: Mirek Matyáš | úterý 2.1.2018 9:07 | karma článku: 16.29 | přečteno: 717x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 719 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1520 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.64 | Přečteno: 1437 | Diskuse

Michal Beran

Země, poslední obyvatelná planeta

Věříme v pokrok, který vše vyřeší a který nám zajistí lepší budoucnost. Možná až moc spoléháme na to, že se scifi stane skutečností. O naší planetě a o tom, co si myslím, že by nám prospělo.

10.1.2019 v 15:39 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 178 | Diskuse

Dušan Póč

Opět s křížkem po funuse. Odpověď na jednu otázku však stále schází

Nepochopitelně řadu týdnů trvalo vsetínské radnici, než se vyjádřila k tomu, proč došlo koncem roku v sídlišti Rybníky ke kácení stromů. Proč radnice až doposud mlčela, je však stále opředeno pavučinou tajemství.

9.1.2019 v 17:06 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 308 |
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz