Jak to tedy s tou elektromobilitou doopravdy je.

25. 12. 2017 14:05:05
To zajímá téměř každého. Nikdo ale ještě raději nedal na internet údaje z reálného provozu. Tak tady jsou. Červen 2017 den po dni. Od nabíjení k nabíjení.

Elektromobil používám už 10 měsíců. Je to málo, nebo hodně na nějaké hodnocení?

První týden jsem byl vyvalenej úplně ze všeho. Po dvou týdnech mě přestalo bavit neustálé vytahování a sklízení nabíječky. Po třech týdnech jsem přestal na automatu „řadit“ dvojku.

Po měsíci jsem začínal mít jistotu s řazením zpátečky, i když poslepu to trvalo další měsíc. Za měsíc a půl jsem se naučil pouštět rádio z MP3. Toto bych se jistě asi naučil i dřív, ale jaksi na to nebyl čas.

No a po dvou měsících jsem znal i místa, kde dobiju u kámošů. V Říčanech u Tondy a na tenisu a ještě u Petra. V Říčkách u Zdenka, u Jirky v Rosicích, u Leoše v Příbrami, u dědy v Blansku, u Jožky na Češkovicích a po pár týdnech jsem měl zmapované i zákazníky. Boskovice, Prostějov, Uherský Brod, Uherské Hradiště, Blansko, Praha, Bílovice, Češkovice, Brno, Bratislava, .. tam všude mi zákazníci umožní nabíjet během servisu, někdy i mimo to.

Po třech měsících jsem přelepil strašičíslo a orientoval se pouze pomocí ukazatele stavu baterie.

Po čtyřech měsících jsem neměl problém jezdit v okolí Brna s jistotou a bez obav. Věděl jsem, kde jsou nabíječky, kolik energie mi v bateriích zbývá, abych dojel tam, kam potřebuji, znal jsem nejčastější elektromobilisty u nabíječek a znal jsem i jejich časy, kdy obvykle nabíjejí. Cesty Brno okolí – prostě pohoda. Takovej ten divnej pocit, že někde nedojedu při delších cestách, mne opustil někde po šesti až sedmi měsících.

Mimo to jsem zvládl elektromobilem zajet za dodavatelem do Maďarska a ohledně nového vzdělávacího projektu jsem zajel i do Polska. A když si vzpomenu na domluvu o nabíjení na hotelu – „šukat kontakt“ (hledat zásuvku) – tak se vždy musím smát. Jó ti Poláci si s elektromobily ale užijó. To byla sranda, asi tam ještě zajedu začátkem února.

V červnu jsem si udělal takový kontrolní měsíc. Už jsem měl dostatek zkušeností a měl jsem ověřeno, že dojedu téměř všude.

Celý měsíc jsem upřednostňoval elektromobil a jel jsem i tam, kam bych asi normálně jel vlakem, nebo bych cesty rozložil jinak. Ale chtěl jsem vyzkoušet co a jak. U nabíječek jsem vše fotil, třeba po připojení nabíječky odhad délky nabíjení a po nabití jaký byl reálný čas a taky kolik energie jsem načerpal. No a samozřejmě i tachometr v autě abych viděl při kolika kilometrech jsem nabíjel a taky ten zbývající dojezd. Pro statistiky mám všechno.

Nebylo to ale až tak jednoduché. U některých nabíječek tam údaj moc dlouho nezůstane – než zaostříte tak je pryč. Některé nabíječky tento údaj vůbec neukazují a tak jsem ho musel dopočítávat. Protože se většinou jednalo o 16A 230V, tak to celkem šlo. U některých nabíječek není displej dobře vidět, když na něj svítí slunko, na jiných jo to naopak, když je tma. No ale nějak jsem ty statistiky dal dohromady. Kontrolní součty vyšly, tak by to mělo být celkem vypovídající.

Jen pár poznámek k technice měření. Ujeté kilometry jsem bral z tachometru elektromobilu. Kontrolní součty (spotřeba kWh za měsíc taky z auta – z multifunkčního displeje /Garmin/). Údaje o nabíjení jsem získal z jednotlivých nabíječek, popřípadě jsem je dopočítal. Nabíjení přes noc na hotelech jsem odhadl podle toho, kolik byl zbytek v bateriích po dojezdu před nabíjením. Přes noc jsem nabíjel vždy do plna. No a doma jsem odečítal na walboxu stavy vždy k prvnímu v měsíci. Netušil jsem, jaká to bude práce, vše najít, spočítat a dát do tabulek.

Je potřeba si uvědomit, že měřáky co měří na nabíječkách a u mě doma mají určitou třídu přesnosti, kterou nemám šanci ověřit. Proto počítám s tím, že výsledky mohou být v rozmezí plus mínus deset procent. Doma mám zapojen online monitor měření elektrické energie po jednotlivých fázích a samostatně měřím i nabíječku. Tady mi to sedí na dvou měřácích s rozdílem 2%. Takže v pohodě.

Tabulka je celkem jasná. Jen malé vysvětlení k barvičkám. Pro lepší přehled jsem každou nabíječku označil jinou barvou. Blankytně modrá je u mne doma. Červená JPN v Brně na Hviezdoslavově, zelená je v Brně u áček, šedá jsou Sekule na Slovensku, námořnická modrá je Vystrkov, růžovoučká je Duhová v Praze, hnědá jsou hotely, cihlová je brněnská Vaňkovka, magenta Eurovia na Slovensku, šedý Borymall na Slovensku. Žlutá je Rami ve Vyškově, modro zelená je Prostějov u Andreje, fialově je to u zákazníků, oranžově je kolega v Poličce. Tmavě zelená je tenis v Říčanech a světle hnědý je Burger King v Praze na Chodovské.

Doufám, že tabulka je přehledná. Nějak mi nešla snadno formátovat, tak doufám, že se v ní neztratíte. Z toho rychlonabíječky jsou JPN, áčka, Duhová, Vystrkov, Borymall, BK a Sekule.

Jen malá rekapitulace. Nabíjel jsem 30 krát přes noc a 47 krát přes den. Celkem 77 krát. Přes noc mi to bylo jedno, že je to pomalu a dlouze, ráno jsem měl vždy plnou.

Na cestách jsem se přizpůsobil tomu, že budu nabíjet. Vzal jsem si práci s sebou, a tak to pro mě nebyla ztráta času. Emaily, nabídky, články, analýzy, projekty, to vše se dá při nabíjení zvládnout.

Některé cesty byly dlouhé, některé krátké, ale vždy jsem dojel. Ekonomicky je tento měsíc vyhodnocen v některém z předchozích článků. Vyšel lépe než spalovák.

Tak co, jak to s tou elektromobilitou doopravdy je.

Reálný provoz elektromobilu 2017-06

2017PočátekKonecUjetoNabíjeníNabíjení1Nabíjení2Nabíjení3Nabíjení4Nabíjení5Nabíjení6Stanice
ČervenkmkmkmnočníkWhkWhkWhkWhkWhkWh
1221042214743
2221472231817115,003,651,671,84
32231822353353,00
42235322463110 5,00
52246322804341 9,595,000,0010,36
62280422983179 5,2010,10
72298323152169 4,807,97
82315223412260

3,68

1,00

2,50

14,72
9234122343220
10234322350876
11235082356860
122356823672104 1,40
132367223819147 8,00
142381924425606 2,865,0014,0312,879,32

11,46

152442524593168
162459324705112
172470524813108
18248132493412113,00
192493425351417 7,018,654,0012,491,4010,12
202535125469118
212546925595126 1,208,65
222559525784189 1,844,761,84
232578425922138

9,37

24259222597957
25259792505172
262605126172121 2,159,38
27261722618715
28

26287

26397210
29

26397

26558161 11,196,440,2
302655826736178 2,514,391,4
Celkem 4632463231,0092,5293,0225,8150,4410,7221,58

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 25.12.2017 14:05 | karma článku: 23.38 | přečteno: 1539x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1520 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Hana Šťastná

V očekávání demokratizace fetišizované komunikace

Prezentovala jsem nedávno skupině Číňanů – vesměs představitelům samospráv z provincie Jiangsu - (jiho)české zemědělství. Nechápali, jak je možné, že nám vstup do Evropské unie přinesl dvoutřetinový pokles produkce.

16.1.2019 v 9:57 | Karma článku: 27.22 | Přečteno: 718 | Diskuse

Erik Steinn

4. mobilní operátor - kdo ho koupí - vyhraje!

4. mobilní operátor z aukce kmitočtů, kdy "nový" hráč" bude mít přednost - to je jen jiná cesta k menší konkurenci; ale pokud máte 4 mld Kč a chcete je investovat tak, že za ně dostanete za 3 roky 8 mld kč - tak se do toho pusťte!

14.1.2019 v 21:27 | Karma článku: 6.11 | Přečteno: 247 | Diskuse

Helena Sasová

Razítkovací mánie

Pokud po vás chce účetní razítko na paragonu ze supermarketu či benzínové pumpy, vyměňte ji. Zákon o účetnictví a o DPH pravděpodobně nečetla.

14.1.2019 v 12:45 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 276 | Diskuse

Radomír Stárek

Prodat nemovitost nyní nebo ještě počkat

Je nyní vhodná doba k prodeji Vaší nemovitosti nebo je lepší ještě čekat na vyšší cenu? Jak se bude pohybovat nyní trh s nemovitostmi? Jsme již za vrcholem nebo před?

13.1.2019 v 14:47 | Karma článku: 8.85 | Přečteno: 413 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Rychle se zadlužte, ČSSD to za vás zaplatí

ČSSD padají preference, a tak přemýšlí, jak to udělat, aby se jí vrátili voliči. Minulý týden proto přišla s myšlenkou za všechny prachy. Doslova.

11.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.35 | Přečteno: 15777 | Diskuse
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz