Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třetí noční můra elektromobilistova

18. 12. 2017 9:08:52
Co že jsem předminule myslel těmi sociálními nepokoji u nabíječek? No přece to, aby se nám tam někteří nedobili.

U nabíječek je to zatím pohoda. V Česku bude koncem roku 2017 registrováno něco kolem 1 750 elektromobilů, přičemž aktivně jezdí necelá polovina. Podle mého odhadu z této poloviny tak 80 % jezdí kolem „komína“.

Z vlastní zkušenosti mohu tvrdit, že po ČR aktivně jezdí asi 10 % ze zaregistrovaných elektromobilů. Ano, bavíme se pouze o cca 200 elektromobilech, které v roce 2017 nabíjely v Brně, i v Praze, na Vystrkově a také v Ústí. Pouze těchto „několik“ řidičů dokáže s elektromobily projet celou Českou republiku. Někteří z těchto elektromobilistů se znají, nebo o sobě mají alespoň nějaké povědomí.

Když jezdíte kolem svého vlastního komína, nepotřebujete nabíjet nikde jinde než doma. Přes noc nabijete, přes den si to odjezdíte. Do práce, za zákazníky, za sportem, do kina, do divadla - to stačí. Když jedete dál, nabijete u kamaráda nebo u kolegy. Někde jsou veřejné nabíječky zdarma, někde se dá nabít zdarma na hotelu nebo u restaurace. U některých nabíječek je možné platit kartou, u jiných předplaceným kreditem. Když jezdíte více, musíte si měsíčně platit čip k rychlonabíječkám.

I tak se mi v určitých lokalitách stává, že se u jedné rychlonabíječky sejde i čtveřice prouduchtivých elektromobilů. Obvykle jeden počká, až ten na nabíječce dobije, a ostatní dva jedou jinam, nebo přijedou v jinou dobu (jsou to většinou místní, a ti se znají). Občas se vyskytne nějaký přespolní elektromobilista, který aby dojel 100 – 150 km k další rychlonabíječce (nebo domů), musí holt čekat. Většinou ho ale „domácí“ pustí a přijedou jindy. Je to taková pospolitost.

Slyšel jsem však i o případech, kdy na rychlonabíječce docucával nějaký ze starších typů elektromobilů posledních 200 Wh (1 – 2 % baterie) i 20 minut a blokoval všechny. Když by se připojil na 22 kW Mennekes, vyšlo by mu to s tím minimálním proudem nastejno a ostatní by mohli rychlonabíjet. Tato situace elektrikáře doslova naštve.

To samé, když stojan blokuje elektromobil, který už má nabito. Chcete nabít v Praze na Duhové a stojí tam nabitá Tesla. Něco si objezdíte, stavíte se tam za hodinu a pořád tam trčí. Zajedete jinam, nabijete a při zpáteční cestě na Brno - jen tak ze zajímavosti - sjedete z dálnice a zase na tom samém nájezdu najedete. A co byste řekli? Je tam. Nabitá blokuje stojan klidně čtyři hodiny.

Někteří mají při nabíjení za oknem vizitku, jsou slušní. Nebo mají polepená auta a dá se jim zavolat a domluvit se. Zatím to vždy proběhlo hladce. Ale počet elektromobilů u nás bude stoupat. Budou se jezdit delší trasy. Tesly se sice uklidí ke svým superchangerům (které budou ještě postaveny), elektromobily budou mít větší – dostatečný - dojezd a tak nebudou muset využívat rychlonabíječky tak často, ale i tak na nich začne být přetlak.

Vy, co jezdíte po českých silnicích, jistě víte, kolik u nás jezdí slušných řidičů.

Podle některých motoristů jsou určité typy SUV spíše diagnózou, než dopravním prostředkem. Mluví se hlavně o diagnózách Q7, X5, X6, H2, H3, G, ML, Cay a Mac, ale i o jiných.

Zdá se mi, že automobil se dnes stává součástí charakteru a sebepojetí řidiče.

Bojím se, jak se u rychlonabíječek budou domlouvat řidiči těchto vozů, kteří za pár let přesedlají ze svých SUV na SUV elektrické. (Víte přece, že každá významná značka chystá své čistě elektrické SUV).

Jestliže se pak u této nabíječky setkají dva v SUV, oba spěchají a navíc ještě mají registrační značku podobného typu jako měl Simon P. Zachary, problém je na světě.

Vždyť víte, co se děje na silnicích, když má nějaký z řidičů dojem, že ho ten druhý zdržuje.

Na silnicích se jedná o sekundy, které se zdají být nenahraditelné a u rychlonabíječek může jít klidně o 15 minut nebo o hodinu (když tam bude pět SUV). Kdo má přednost, kdo více spěchá? Pravidla zatím neexistují. Rezervace? Fungovalo by to?

Již dnes se snažím některým motoristům na D1 klidit z cesty. Vypracoval jsem si již určitý cit. Typ auta, barva, typ světel, problikávání na aut - co jsou ještě daleko za mnou...

Budu se těmto řidičům vyhýbat i u nabíječek?

Příští rok určitě ještě ne. V roce 2018 u nás přibude tak 500 elektromobilů. Hlavně veřejný sektor a firemní flotily a ti budou jezdit většinou „kolem komína“. Ta pravá elektromobilita u nás začne až v roce 2019 (měly by klesnout ceny elektromobilů). A to pak bude mazec. To půjdou i ceny nafťáků dolů. To tady bude pro TDI dovezené z Německa naprostý ráj.

Víte přece jaké je průměrné stáří automobilů v ČR a že velká část automobilů, které u nás jezdí, jsou ojetiny z dovozu. Bude pak možné v pražských tunelech ještě dýchat?

No, o tom dýchání napíšu zase raději příště.

Jen pro vysvětlení, podle informací od jednoho mého kolegy byl Simon P. Zachary (1899 – 1948) velmi zručný, ale nepříliš inteligentní a velmi zapomnětlivý. (Když chtěl jako dobrovolník vstoupit do armády, bylo mu diagnostikováno IQ=66).

Živil se jako opravář zemědělských strojů nedaleko Detroitu a často se stávalo, že zajel autem (Ford T) jen pro něco do města a vrátil se jiným autem (Ford T). Jak se to stalo? Zapomněl, kde zaparkoval a tak si prostě vzal jiné – vždyť tehdy byly všechny auta stejně černá a 60% na ulicích Detroitu bylo právě Ford T.

Když šerif přestal mít po několika incidentech pro tyto situace pochopení, uprosila ho Simonova matka, aby mu dal na auto registrační značku, kterou by si zapamatoval. A protože uměl počítat jen do tří, dostal protekční značku 333.

A bylo po problému.

Snad právě proto se espézetkám se snadno zapamatovatelnými čísly říká, že má číslo „jako debil“ – prostě nízké IQ. Ale třeba to není pravda. Třeba můj kolega kecá.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 18.12.2017 9:08 | karma článku: 21.53 | přečteno: 877x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Mirek Matyáš

Řešení eMouchy

Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

5.4.2018 v 12:34 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

eMoucha

Každý z nás se rozhoduje nejlépe, jak umí. Tak proč při stejných výchozích podmínkách jsou někteří daleko úspěšnější než druzí?

4.4.2018 v 10:11 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

Šokující odhalení SVÚ.am (Státního výzkumného ústavu.am)

Zamrazí Vás prozrazené tajemství o spiknutí, které uniklo ve vědecké zprávě Státního výzkumného ústavu z jedné postsovětské země.

1.4.2018 v 11:22 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 1018 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Nikola Ptáčková

Zhasněte, ať může pan doktor operovat

V Česku teď máme dvě jistoty: Každou chvíli se objeví nová politická strana, která rozhodně změní staré pořádky. A hned se na ní navěsí zelené organizace a zkusí prosadit své pojetí ochrany životního prostředí.

25.4.2018 v 12:43 | Karma článku: 25.87 | Přečteno: 1029 | Diskuse

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Sasankový háj

Proměna kopřivového ráje v sasankový háj je realitou. Otázkou je, zda to není jen dočasné. V každém případě se sasanky objevily tam, kde jsme stačili kopřivy vytrhat.

23.4.2018 v 20:28 | Karma článku: 9.80 | Přečteno: 188 | Diskuse

Dana Emingerová

Deepak Chopra:revoluční přístup ke zdraví

Jako je MUDr. Jan Hnízdil v našich vodách kontroverzním lékařem, který boří tabu svým pojetím celostní medicíny a zároveň vzbuzuje nevoli mnoha "klasických" doktorů, je Deepak Chopra takovou osobností v celosvětovém měřítku.

20.4.2018 v 10:17 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 465 | Diskuse

Milan Smrž

Zemní plyn je problém a nikoliv klimatické řešení

Nemilé překvápko. Ač má zemní plyn při spalování ve srovnání s jinými fosilními nosiči menší emise oxidu uhličitého, jeho celkový přínos ke skleníkovému jevu je mnohem větší než při spalování uhlí.

16.4.2018 v 9:45 | Karma článku: 16.27 | Přečteno: 681 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 14.45 Průměrná čtenost 910

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již jedenáctým měsícem.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.