Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noční můra elektromobilistova

4. 12. 2017 8:37:07
Tak jsme si opět u nabíječky poklábosili. Padlo taky téma, jak se neelektromobilisti bojí toho, že nebude kde nabíjet, bude málo elektřiny, baterky nevydrží, v zimě bude zima a v létě horko. A taky to - čeho se prý bojím já?

Ty běžné otázky, jako je dojezd, teplo, zima, náklady, servis nebo elektřina, má elektromobilista dávno vyřešeny a nebojí se jich, protože má prověřeno, že to není pravda, popřípadě má spočítáno, že vše vyjde. Že to bude oukej.

Pánové mi však položili otázku, čeho se tedy bojím já, když mám tolik praxe a mám tolik najeto. Nad touto otázkou jsem musel pár dní přemýšlet. Není to až tak jednoduché.

Největší strach mám z toho, že si mě nějaký autonomní automobil vybere jako vhodnou oběť, sociálních „nepokojů“ u nabíječek a toho, že se v banánové republice neurodí banány.

Začnu s tím pěkně od konce.

Banánová republika slouží k označení státu (oblasti, území), který je závislý na jednom produktu. Když se tedy neurodí banány, není co sklízet, není co vyvézt a nepřijdou peníze – plantážníkům, lidem, státu... Začnou rebélie, sociální nepokoje, represe atd. Roste inflace, zdražování, pád vlády, nástup jiné – většinou té, která slíbí snadné a rychlé řešení (většinou nereálné) – vždyť takhle to přece funguje od počátku věků. Pak začnou platit jiná pravidla, úředníci se řídí hlavně čertovským desaterem. Používají zejména to páté a sedmé (5. Vše se dá vyřešit vidlemi, 7. Vezmi co uneseš).

Že k tomu u nás nemůže dojít? A v moudré Evropě také ne? Nejsem si tak jist.

Evropa, to je především průmysl a technologie. A u nás se stačí podívat na strukturu našeho exportu, kde jsou ty naše banány - automobilový průmysl.

A nyní si vezměte, jak se dneska předhánějí všechny evropské automobilky v tom, kolik budou vyrábět za dva roky elektromobilů. Co z toho ale plyne?

Firmy vyrábějící výfukové systémy nebudeme potřebovat. Palivová soustava, filtry, čerpadla, nádrže..., to nepotřebujeme – budeme přece dělat čisté elektromobily. Převodovky..., to není potřeba. Spojka – na co? A proč vyrábět složitě motory, když elektromotor vytvoří automat doslova za pár minut? Nevěříte? Zkuste si na WEBu najít třeba to, jak se vyrábí třeba motor pro VW e-UP!, který se montuje v Bratislavě.

A to je jen pár změn. To, co na první pohled není vidět, je životnost elektromobilů.

Proč kupujete nový automobil (a je jedno jestli z autosalonu, od známého, nebo z autobazaru)?

Většinou je to proto, že se Vám již nevyplatí údržba toho starého.

Je potřeba vyměnit brzdy, už se ozývá výfuk, katalyzátor nebo DPF by neprošel technickou, už nezabírá spojka, motor nějak pokuckává, blbě to startuje, nebo špatně dobíjí.

Nic z toho u elektromobilu ale není, tak proč ho měnit? V ČR jezdí i dvacetpět let staré elektromobily a jediné, co na nich jejich majitelé mění, jsou baterie. Elektromotor se nekazí, výfuk tam není, palivovou soustavu to nemá, ani starter a alternátor tu nejsou. Brzdy se neopotřebovávají, protože se brzdí pomocí rekuperace – čili bez použití brzd. Hodně „starých“ elektromobilů co brázdí naše silnice má najeto nad 100 000 km a znám i takové, které se blíží 300 000 najetých km.

Co udělá s trhem automobilů to, že ho budete mít ve vlastnictví 2 x déle? Že Vám prostě bude elektromobil stále vyhovovat? Na to si odpovězte sami.

Naštěstí je náš trh dost stabilní (průměrné stáří automobilu je něco málo pod 15 let), a tak nás ta hlavní vlna elektromobilismu zasáhne až v roce 2021. Že je to za dlouho?

Ale kdeže, už dnes je vhodné se ptát, komu prodáte za čtyři roky svůj nynější skvělý diesel, protože za čtyři roky už zřejmě nebude prodejný – alespoň ne za „rozumnou cenu“.

Pozvali mne tento týden na jubilejní 10. Den autodiagnostiky – ať se podívám, jak se to vyvíjí. Skvělé přístroje, úžasná technika. Přednáška o emisích a zpřísnění technických kontrol byla velmi zajímavá. Uvidím, kam to povede, denně jezdím a vím, že realita je zcela jiná.

Ale zpět k produkci automobilek. Na rozdíl od jejích šéfů si myslím, že jejich produkce neporoste do závratných výšin. Celkový podíl lidí působících v automobilovém průmyslu začne po rozjezdu masové výroby elektromobilů rychle klesat, a z důvodu ekonomicko - politických motivů začnou automobilky stahovat výrobu k sobě “domů“.

Kterou že u nás máme tu domácí automobilku? Ta, co vyrábí Superb? Ba ne, ta to není.

Nebo že by to stahování výroby k sobě „domů“ už vlastně pomalu začalo?

Musím končit, už na mne buší čert - Mikuláš by spíše zaklepal.

Zbytek napíšu příště... asi.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 4.12.2017 8:37 | karma článku: 20.01 | přečteno: 1215x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Létající příšerka

Určitě jste ji už viděli. Taková hrbatá, bachratá, vysoká s úzkými koly a divným zadkem. Typická elektromobilní příšerka. Auto, které mě však dokázalo hodně překvapit.

24.4.2018 v 7:07 | Karma článku: 8.03 | Přečteno: 250 | Diskuse

Mirek Matyáš

Řešení eMouchy

Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz! Plác! Tak jak to bylo s tou mouchou? A jak je to s tím příkladem ze života?

5.4.2018 v 12:34 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

eMoucha

Každý z nás se rozhoduje nejlépe, jak umí. Tak proč při stejných výchozích podmínkách jsou někteří daleko úspěšnější než druzí?

4.4.2018 v 10:11 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

Šokující odhalení SVÚ.am (Státního výzkumného ústavu.am)

Zamrazí Vás prozrazené tajemství o spiknutí, které uniklo ve vědecké zprávě Státního výzkumného ústavu z jedné postsovětské země.

1.4.2018 v 11:22 | Karma článku: 19.75 | Přečteno: 1018 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Tomáš Flaška

Mají to nějaké pomotané ti soudruzi

Zaujaly mě dva výroky našich soudruhů, které mají sice poměrně velký časový odstup, ale jsou dost vypovídající.

26.4.2018 v 11:16 | Karma článku: 33.18 | Přečteno: 866 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zestátněné děti

Veřejné mínění zase jednou rozčísnul případ, který by dokázal vyždímat emoce i z žulové sochy. Jde o případ britského dvouletého chlapečka Alfieho, u kterého se objevila nediagnostikovaná neurologická nemoc.

26.4.2018 v 10:10 | Karma článku: 43.95 | Přečteno: 5648 | Diskuse

Kamila Šablaturová

Co internet schvátí, to už nikdy nenavrátí!

Za pár dnů vyjde v platnost Nařízení k ochraně osobních údajů GDPR, které slibuje revoluci v jejich ochraně. To je sice příznivé, ale pozor na svá data si musíme dávat i my sami. Třeba při obyčejné inzerci zboží na internetu.

26.4.2018 v 8:50 | Karma článku: 11.72 | Přečteno: 357 | Diskuse

Tomáš Havetta

Elektronizace státu, daně a realita

Dnes jsem měl den, kdy jsem si musel zopakovat vše o asertvitě. Užil jsem si totiž komunikace s několika pracovnicemi finančního úřadu.

24.4.2018 v 21:23 | Karma článku: 39.53 | Přečteno: 2413 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Důchodová reforma jako podvod století

Důchodová reforma bývala kdysi velkým tématem. Pak načas nějak vysublimovalo. A náhle se opět vrací. Mluví o něm vláda. A nedávno o něm mluvil i guvernér České národní banky Jiří Rusnok.

20.4.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.65 | Přečteno: 18501 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 14.45 Průměrná čtenost 910

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již jedenáctým měsícem.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.