Noční můra elektromobilistova

4. 12. 2017 8:37:07
Tak jsme si opět u nabíječky poklábosili. Padlo taky téma, jak se neelektromobilisti bojí toho, že nebude kde nabíjet, bude málo elektřiny, baterky nevydrží, v zimě bude zima a v létě horko. A taky to - čeho se prý bojím já?

Ty běžné otázky, jako je dojezd, teplo, zima, náklady, servis nebo elektřina, má elektromobilista dávno vyřešeny a nebojí se jich, protože má prověřeno, že to není pravda, popřípadě má spočítáno, že vše vyjde. Že to bude oukej.

Pánové mi však položili otázku, čeho se tedy bojím já, když mám tolik praxe a mám tolik najeto. Nad touto otázkou jsem musel pár dní přemýšlet. Není to až tak jednoduché.

Největší strach mám z toho, že si mě nějaký autonomní automobil vybere jako vhodnou oběť, sociálních „nepokojů“ u nabíječek a toho, že se v banánové republice neurodí banány.

Začnu s tím pěkně od konce.

Banánová republika slouží k označení státu (oblasti, území), který je závislý na jednom produktu. Když se tedy neurodí banány, není co sklízet, není co vyvézt a nepřijdou peníze – plantážníkům, lidem, státu... Začnou rebélie, sociální nepokoje, represe atd. Roste inflace, zdražování, pád vlády, nástup jiné – většinou té, která slíbí snadné a rychlé řešení (většinou nereálné) – vždyť takhle to přece funguje od počátku věků. Pak začnou platit jiná pravidla, úředníci se řídí hlavně čertovským desaterem. Používají zejména to páté a sedmé (5. Vše se dá vyřešit vidlemi, 7. Vezmi co uneseš).

Že k tomu u nás nemůže dojít? A v moudré Evropě také ne? Nejsem si tak jist.

Evropa, to je především průmysl a technologie. A u nás se stačí podívat na strukturu našeho exportu, kde jsou ty naše banány - automobilový průmysl.

A nyní si vezměte, jak se dneska předhánějí všechny evropské automobilky v tom, kolik budou vyrábět za dva roky elektromobilů. Co z toho ale plyne?

Firmy vyrábějící výfukové systémy nebudeme potřebovat. Palivová soustava, filtry, čerpadla, nádrže..., to nepotřebujeme – budeme přece dělat čisté elektromobily. Převodovky..., to není potřeba. Spojka – na co? A proč vyrábět složitě motory, když elektromotor vytvoří automat doslova za pár minut? Nevěříte? Zkuste si na WEBu najít třeba to, jak se vyrábí třeba motor pro VW e-UP!, který se montuje v Bratislavě.

A to je jen pár změn. To, co na první pohled není vidět, je životnost elektromobilů.

Proč kupujete nový automobil (a je jedno jestli z autosalonu, od známého, nebo z autobazaru)?

Většinou je to proto, že se Vám již nevyplatí údržba toho starého.

Je potřeba vyměnit brzdy, už se ozývá výfuk, katalyzátor nebo DPF by neprošel technickou, už nezabírá spojka, motor nějak pokuckává, blbě to startuje, nebo špatně dobíjí.

Nic z toho u elektromobilu ale není, tak proč ho měnit? V ČR jezdí i dvacetpět let staré elektromobily a jediné, co na nich jejich majitelé mění, jsou baterie. Elektromotor se nekazí, výfuk tam není, palivovou soustavu to nemá, ani starter a alternátor tu nejsou. Brzdy se neopotřebovávají, protože se brzdí pomocí rekuperace – čili bez použití brzd. Hodně „starých“ elektromobilů co brázdí naše silnice má najeto nad 100 000 km a znám i takové, které se blíží 300 000 najetých km.

Co udělá s trhem automobilů to, že ho budete mít ve vlastnictví 2 x déle? Že Vám prostě bude elektromobil stále vyhovovat? Na to si odpovězte sami.

Naštěstí je náš trh dost stabilní (průměrné stáří automobilu je něco málo pod 15 let), a tak nás ta hlavní vlna elektromobilismu zasáhne až v roce 2021. Že je to za dlouho?

Ale kdeže, už dnes je vhodné se ptát, komu prodáte za čtyři roky svůj nynější skvělý diesel, protože za čtyři roky už zřejmě nebude prodejný – alespoň ne za „rozumnou cenu“.

Pozvali mne tento týden na jubilejní 10. Den autodiagnostiky – ať se podívám, jak se to vyvíjí. Skvělé přístroje, úžasná technika. Přednáška o emisích a zpřísnění technických kontrol byla velmi zajímavá. Uvidím, kam to povede, denně jezdím a vím, že realita je zcela jiná.

Ale zpět k produkci automobilek. Na rozdíl od jejích šéfů si myslím, že jejich produkce neporoste do závratných výšin. Celkový podíl lidí působících v automobilovém průmyslu začne po rozjezdu masové výroby elektromobilů rychle klesat, a z důvodu ekonomicko - politických motivů začnou automobilky stahovat výrobu k sobě “domů“.

Kterou že u nás máme tu domácí automobilku? Ta, co vyrábí Superb? Ba ne, ta to není.

Nebo že by to stahování výroby k sobě „domů“ už vlastně pomalu začalo?

Musím končit, už na mne buší čert - Mikuláš by spíše zaklepal.

Zbytek napíšu příště... asi.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 4.12.2017 8:37 | karma článku: 20.97 | přečteno: 1261x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Hana Šťastná

V očekávání demokratizace fetišizované komunikace

Prezentovala jsem nedávno skupině Číňanů – vesměs představitelům samospráv z provincie Jiangsu - (jiho)české zemědělství. Nechápali, jak je možné, že nám vstup do Evropské unie přinesl dvoutřetinový pokles produkce.

16.1.2019 v 9:57 | Karma článku: 27.22 | Přečteno: 720 | Diskuse

Erik Steinn

4. mobilní operátor - kdo ho koupí - vyhraje!

4. mobilní operátor z aukce kmitočtů, kdy "nový" hráč" bude mít přednost - to je jen jiná cesta k menší konkurenci; ale pokud máte 4 mld Kč a chcete je investovat tak, že za ně dostanete za 3 roky 8 mld kč - tak se do toho pusťte!

14.1.2019 v 21:27 | Karma článku: 6.11 | Přečteno: 247 | Diskuse

Helena Sasová

Razítkovací mánie

Pokud po vás chce účetní razítko na paragonu ze supermarketu či benzínové pumpy, vyměňte ji. Zákon o účetnictví a o DPH pravděpodobně nečetla.

14.1.2019 v 12:45 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 276 | Diskuse

Radomír Stárek

Prodat nemovitost nyní nebo ještě počkat

Je nyní vhodná doba k prodeji Vaší nemovitosti nebo je lepší ještě čekat na vyšší cenu? Jak se bude pohybovat nyní trh s nemovitostmi? Jsme již za vrcholem nebo před?

13.1.2019 v 14:47 | Karma článku: 8.85 | Přečteno: 413 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Rychle se zadlužte, ČSSD to za vás zaplatí

ČSSD padají preference, a tak přemýšlí, jak to udělat, aby se jí vrátili voliči. Minulý týden proto přišla s myšlenkou za všechny prachy. Doslova.

11.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.35 | Přečteno: 15795 | Diskuse
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz