Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noční můra elektromobilistova

4. 12. 2017 8:37:07
Tak jsme si opět u nabíječky poklábosili. Padlo taky téma, jak se neelektromobilisti bojí toho, že nebude kde nabíjet, bude málo elektřiny, baterky nevydrží, v zimě bude zima a v létě horko. A taky to - čeho se prý bojím já?

Ty běžné otázky, jako je dojezd, teplo, zima, náklady, servis nebo elektřina, má elektromobilista dávno vyřešeny a nebojí se jich, protože má prověřeno, že to není pravda, popřípadě má spočítáno, že vše vyjde. Že to bude oukej.

Pánové mi však položili otázku, čeho se tedy bojím já, když mám tolik praxe a mám tolik najeto. Nad touto otázkou jsem musel pár dní přemýšlet. Není to až tak jednoduché.

Největší strach mám z toho, že si mě nějaký autonomní automobil vybere jako vhodnou oběť, sociálních „nepokojů“ u nabíječek a toho, že se v banánové republice neurodí banány.

Začnu s tím pěkně od konce.

Banánová republika slouží k označení státu (oblasti, území), který je závislý na jednom produktu. Když se tedy neurodí banány, není co sklízet, není co vyvézt a nepřijdou peníze – plantážníkům, lidem, státu... Začnou rebélie, sociální nepokoje, represe atd. Roste inflace, zdražování, pád vlády, nástup jiné – většinou té, která slíbí snadné a rychlé řešení (většinou nereálné) – vždyť takhle to přece funguje od počátku věků. Pak začnou platit jiná pravidla, úředníci se řídí hlavně čertovským desaterem. Používají zejména to páté a sedmé (5. Vše se dá vyřešit vidlemi, 7. Vezmi co uneseš).

Že k tomu u nás nemůže dojít? A v moudré Evropě také ne? Nejsem si tak jist.

Evropa, to je především průmysl a technologie. A u nás se stačí podívat na strukturu našeho exportu, kde jsou ty naše banány - automobilový průmysl.

A nyní si vezměte, jak se dneska předhánějí všechny evropské automobilky v tom, kolik budou vyrábět za dva roky elektromobilů. Co z toho ale plyne?

Firmy vyrábějící výfukové systémy nebudeme potřebovat. Palivová soustava, filtry, čerpadla, nádrže..., to nepotřebujeme – budeme přece dělat čisté elektromobily. Převodovky..., to není potřeba. Spojka – na co? A proč vyrábět složitě motory, když elektromotor vytvoří automat doslova za pár minut? Nevěříte? Zkuste si na WEBu najít třeba to, jak se vyrábí třeba motor pro VW e-UP!, který se montuje v Bratislavě.

A to je jen pár změn. To, co na první pohled není vidět, je životnost elektromobilů.

Proč kupujete nový automobil (a je jedno jestli z autosalonu, od známého, nebo z autobazaru)?

Většinou je to proto, že se Vám již nevyplatí údržba toho starého.

Je potřeba vyměnit brzdy, už se ozývá výfuk, katalyzátor nebo DPF by neprošel technickou, už nezabírá spojka, motor nějak pokuckává, blbě to startuje, nebo špatně dobíjí.

Nic z toho u elektromobilu ale není, tak proč ho měnit? V ČR jezdí i dvacetpět let staré elektromobily a jediné, co na nich jejich majitelé mění, jsou baterie. Elektromotor se nekazí, výfuk tam není, palivovou soustavu to nemá, ani starter a alternátor tu nejsou. Brzdy se neopotřebovávají, protože se brzdí pomocí rekuperace – čili bez použití brzd. Hodně „starých“ elektromobilů co brázdí naše silnice má najeto nad 100 000 km a znám i takové, které se blíží 300 000 najetých km.

Co udělá s trhem automobilů to, že ho budete mít ve vlastnictví 2 x déle? Že Vám prostě bude elektromobil stále vyhovovat? Na to si odpovězte sami.

Naštěstí je náš trh dost stabilní (průměrné stáří automobilu je něco málo pod 15 let), a tak nás ta hlavní vlna elektromobilismu zasáhne až v roce 2021. Že je to za dlouho?

Ale kdeže, už dnes je vhodné se ptát, komu prodáte za čtyři roky svůj nynější skvělý diesel, protože za čtyři roky už zřejmě nebude prodejný – alespoň ne za „rozumnou cenu“.

Pozvali mne tento týden na jubilejní 10. Den autodiagnostiky – ať se podívám, jak se to vyvíjí. Skvělé přístroje, úžasná technika. Přednáška o emisích a zpřísnění technických kontrol byla velmi zajímavá. Uvidím, kam to povede, denně jezdím a vím, že realita je zcela jiná.

Ale zpět k produkci automobilek. Na rozdíl od jejích šéfů si myslím, že jejich produkce neporoste do závratných výšin. Celkový podíl lidí působících v automobilovém průmyslu začne po rozjezdu masové výroby elektromobilů rychle klesat, a z důvodu ekonomicko - politických motivů začnou automobilky stahovat výrobu k sobě “domů“.

Kterou že u nás máme tu domácí automobilku? Ta, co vyrábí Superb? Ba ne, ta to není.

Nebo že by to stahování výroby k sobě „domů“ už vlastně pomalu začalo?

Musím končit, už na mne buší čert - Mikuláš by spíše zaklepal.

Zbytek napíšu příště... asi.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 4.12.2017 8:37 | karma článku: 20.60 | přečteno: 1247x


Další články blogera

Mirek Matyáš

Norská Odyssea IV.

Koňský hřbet ... mnozí říkají, že z něho je nejkrásnější pohled na svět. No nic, já přináším pohled z Osla.

3.9.2018 v 9:08 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 281 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea III.

Minulý článek o putování elektromobilem po Norsku jsem ukončil "tragédií" u rychlonabíječky. Nyní budu psát o zbytku dne. Nástin obsahu jen ve zkratce: Dobrý, divný, Voksenåsen a nakonec paráda + pár fotek.

22.8.2018 v 9:29 | Karma článku: 12.83 | Přečteno: 470 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea II.

Jak jsme se včera domlouvali v diskuzi, nejprve opět něco pro ty, kteří nemají zapotřebí číst moje dlouhé články. Dobrý, skvělý, vynikající, dobrý, dobrý, šok, tragédie, dobrý, divný a nakonec paráda.

17.8.2018 v 11:11 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 733 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norská Odyssea I.

O prvních dojmech z reality Norské elektromobility. Pro ty, kteří mi říkají, že píšu zbytečně dlouhé blogy, ve stručnosti popíši průběh celého prvního dne. Dobrý, dobrý, dobrý, pořád dobrý, ještě pořád dobrý a nakonec špatný.

16.8.2018 v 10:43 | Karma článku: 17.09 | Přečteno: 824 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Krystof Bartos

Aston Martin jde na burzu - koupit, nebo zůstat stranou?

Dnešní článek budeme věnovat IPO (vstup společnosti na burzu) velmi známé a populární firmy Aston Martin. Jistě se mezi čtenáři najde ne jeden fanoušek této luxusní automobilové značky, která nyní nabídne své akcie veřejnosti.

24.9.2018 v 15:47 | Karma článku: 4.95 | Přečteno: 131 | Diskuse

Ladislav Jílek

Bylo léto, horké léto

Horké až moc. Dokonce usychaly stromy, nejenom jehličnany, ale i listnáče. Naproti tomu se některých mladým stromkům nepochopitelně dařilo.

23.9.2018 v 18:52 | Karma článku: 11.70 | Přečteno: 253 | Diskuse

Karel Sýkora

Sázka na vlastní výrobu prefabrikátů se vyplácí

Olomoucká společnost IP systém není pouhou stavební firmou. Její přidanou hodnotu tvoří především vývoj a vlastní výroba železobetonových konstrukcí, které se stávají základem staveb, jež společnost realizuje.

22.9.2018 v 7:48 | Karma článku: 6.13 | Přečteno: 93 |

Jan Bartoň

Migrace: Německý průmysl potřebuje lidi

Podle německých průmyslníků potřebuje Německo čtyři sta tisíc nových pracovních sil ročně navíc, aby byly zajištěny jeho výkony. V prohlášení odsoudili xenofobii.

21.9.2018 v 13:15 | Karma článku: 43.08 | Přečteno: 3879 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Škola základ stádnosti

Vždycky jsem měla osypky ze začátku školního roku. Poslední týden prázdnin stál za starou bačkoru. Jako dítě jsem si myslela, že až budu věku vyššího než školou povinného, „syndromu posledního prázdninového týdne“ se zbavím.

21.9.2018 v 8:08 | Karma článku: 45.38 | Přečteno: 7770 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 14.85 Průměrná čtenost 932

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již rok a půl.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.





Najdete na iDNES.cz