Noční můra elektromobilistova
Ty běžné otázky, jako je dojezd, teplo, zima, náklady, servis nebo elektřina, má elektromobilista dávno vyřešeny a nebojí se jich, protože má prověřeno, že to není pravda, popřípadě má spočítáno, že vše vyjde. Že to bude oukej.
Pánové mi však položili otázku, čeho se tedy bojím já, když mám tolik praxe a mám tolik najeto. Nad touto otázkou jsem musel pár dní přemýšlet. Není to až tak jednoduché.
Největší strach mám z toho, že si mě nějaký autonomní automobil vybere jako vhodnou oběť, sociálních „nepokojů“ u nabíječek a toho, že se v banánové republice neurodí banány.
Začnu s tím pěkně od konce.
Banánová republika slouží k označení státu (oblasti, území), který je závislý na jednom produktu. Když se tedy neurodí banány, není co sklízet, není co vyvézt a nepřijdou peníze – plantážníkům, lidem, státu… Začnou rebélie, sociální nepokoje, represe atd. Roste inflace, zdražování, pád vlády, nástup jiné – většinou té, která slíbí snadné a rychlé řešení (většinou nereálné) – vždyť takhle to přece funguje od počátku věků. Pak začnou platit jiná pravidla, úředníci se řídí hlavně čertovským desaterem. Používají zejména to páté a sedmé (5. Vše se dá vyřešit vidlemi, 7. Vezmi co uneseš).
Že k tomu u nás nemůže dojít? A v moudré Evropě také ne? Nejsem si tak jist.
Evropa, to je především průmysl a technologie. A u nás se stačí podívat na strukturu našeho exportu, kde jsou ty naše banány - automobilový průmysl.
A nyní si vezměte, jak se dneska předhánějí všechny evropské automobilky v tom, kolik budou vyrábět za dva roky elektromobilů. Co z toho ale plyne?
Firmy vyrábějící výfukové systémy nebudeme potřebovat. Palivová soustava, filtry, čerpadla, nádrže…, to nepotřebujeme – budeme přece dělat čisté elektromobily. Převodovky..., to není potřeba. Spojka – na co? A proč vyrábět složitě motory, když elektromotor vytvoří automat doslova za pár minut? Nevěříte? Zkuste si na WEBu najít třeba to, jak se vyrábí třeba motor pro VW e-UP!, který se montuje v Bratislavě.
A to je jen pár změn. To, co na první pohled není vidět, je životnost elektromobilů.
Proč kupujete nový automobil (a je jedno jestli z autosalonu, od známého, nebo z autobazaru)?
Většinou je to proto, že se Vám již nevyplatí údržba toho starého.
Je potřeba vyměnit brzdy, už se ozývá výfuk, katalyzátor nebo DPF by neprošel technickou, už nezabírá spojka, motor nějak pokuckává, blbě to startuje, nebo špatně dobíjí.
Nic z toho u elektromobilu ale není, tak proč ho měnit? V ČR jezdí i dvacetpět let staré elektromobily a jediné, co na nich jejich majitelé mění, jsou baterie. Elektromotor se nekazí, výfuk tam není, palivovou soustavu to nemá, ani starter a alternátor tu nejsou. Brzdy se neopotřebovávají, protože se brzdí pomocí rekuperace – čili bez použití brzd. Hodně „starých“ elektromobilů co brázdí naše silnice má najeto nad 100 000 km a znám i takové, které se blíží 300 000 najetých km.
Co udělá s trhem automobilů to, že ho budete mít ve vlastnictví 2 x déle? Že Vám prostě bude elektromobil stále vyhovovat? Na to si odpovězte sami.
Naštěstí je náš trh dost stabilní (průměrné stáří automobilu je něco málo pod 15 let), a tak nás ta hlavní vlna elektromobilismu zasáhne až v roce 2021. Že je to za dlouho?
Ale kdeže, už dnes je vhodné se ptát, komu prodáte za čtyři roky svůj nynější skvělý diesel, protože za čtyři roky už zřejmě nebude prodejný – alespoň ne za „rozumnou cenu“.
Pozvali mne tento týden na jubilejní 10. Den autodiagnostiky – ať se podívám, jak se to vyvíjí. Skvělé přístroje, úžasná technika. Přednáška o emisích a zpřísnění technických kontrol byla velmi zajímavá. Uvidím, kam to povede, denně jezdím a vím, že realita je zcela jiná.
Ale zpět k produkci automobilek. Na rozdíl od jejích šéfů si myslím, že jejich produkce neporoste do závratných výšin. Celkový podíl lidí působících v automobilovém průmyslu začne po rozjezdu masové výroby elektromobilů rychle klesat, a z důvodu ekonomicko - politických motivů začnou automobilky stahovat výrobu k sobě “domů“.
Kterou že u nás máme tu domácí automobilku? Ta, co vyrábí Superb? Ba ne, ta to není.
Nebo že by to stahování výroby k sobě „domů“ už vlastně pomalu začalo?
Musím končit, už na mne buší čert - Mikuláš by spíše zaklepal.
Zbytek napíšu příště... asi.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku
O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...
Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal
Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...
Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky
Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...
Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády
Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...
Světlý byt 2+1, 53,3 m2, balkon, sklep, Kladno
Moskevská, Kladno
3 590 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz