Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.

13. 11. 2017 8:48:31
Spoustu zaručených pravd a informací slýchám při diskuzích na téma energetické úspory. Opravdu se ten svět kvůli elektromobilům zbláznil?

Jaká byla elektrohitparáda poslední měsíc? V Norsku to s elektromobily přepískli. Malajsie uvalila na elektromobily ekologickou daň, protože nejsou ekologické. Norové zdanili Teslu, jelikož ji už také prokoukli. Provoz elektromobilů je špinavější, než provoz normálních aut – spočítali to na MITu. A u nás pak budeme muset kvůli elektromobilům postavit spoustu nových elektráren! Kdo tu elektromobilitu zaplatí?

Uf, to je zase úroda. Tragédií není to, že by šlo o lež. Ani to, že je v tom část pravdy. Tragédií je to, že si někteří lidé nedokážou dát dvě a dvě dohromady. Někde se něco napíše, část se zamlčí, další část se zamlží a kachna si pak žije vlastním životem. Jó Svatomartinské hodování, to je bašta.

Rád dnes poukážu na nesmyslnost některých diskuzí ohledně ekologičnosti elektromobilů.

Je vhodné se na ně ale dívat místní optikou. V Norsku pohledem Nora, v Malajsii pohledem Malajce a u nás těma našima očima.

Jak to vidí Norové? Uvedu pár dat o Norsku – běžně dostupných na internetu.

Počet obyvatel: 5 213 985 /118/, rozloha: 385 199 km ̨ /59/,HDI: 0,944 /1/, hustota zalidnění: 14/km ̨ /213/, HDP: 61 197 /8/, počet elektromobilů (2017) 145 000, počet nabíjecích míst o výkonu 22 kW a více (2017) 9 633. (zdroj www.eafo.eu)

V /závorce/ je uvedeno pořadí, kolikátí jsou v daném parametru na světě.

HDP je Hrubý domácí produkt (představuje přírůstek bohatství daného státu za určité časové období – většinou rok).

HDI je Index lidského rozvoje (slouží pro srovnání klíčových rozměrů lidského rozvoje, mezi které patří: dlouhý a zdravý život, přístup ke vzdělání a životní standard). Jedná se tedy o ukazatel životní úrovně. Nabývá hodnoty od nuly do jedné - čím větší, tím lepší. (zdroj Wikipedie)

A nyní to nejdůležitější pro elektromobilitu - energetický mix. (zdroj www.iea.org)

OZ = obnovitelné zdroje (voda, vítr, slunce, geotermální...)

Jak to asi vidí v Malajsii?

Počet obyvatel: 31 381 992 /41/, rozloha: 329 750km ̨ /41/, HDI: 0,823 /63/, hustota zalidnění: 84/km ̨ /63/, HDP: 26 950 /43/, počet elektromobilů (2017)?, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017)?

A co u nás?

Počet obyvatel: 10 578 820 /84/, rozloha: 78 866 km ̨ /113/, HDI: 0,870 /28/, hustota zalidnění: 134/km ̨ /88/, HDP: 32 759 /35/, počet elektromobilů (2017) 1 650, počet nabíjecích míst 22 kW a více (2017) 546.

A srovnání?

Vše, co jezdí v Norsku na elektřinu, je čisté.

Divíte se nyní Malaisii, že zavedla ekologickou daň na elektromobily?

Ještě se Vám to u nás zdá oukej, když porovnáte počet elektromobilů v Norsku a u nás? Jak je to čisté u nás, když u nás z OZ získáváme jen 10 % elektrické energie?

Naštěstí elektromobilisté, co znám, čerpají hlavně ze svých solárních elektráren na RD, nebo jiných OZ, které mají k dispozici. U mne to podle posledních naměřených hodnot vypadá tak, že si příští rok vystačím tak ze 70 – 80 % ze solárů na RD, zbytek bude z jádra.

A jak je to s těmi ostatními otázkami? Na studii z MITu se nejprve podívám, než něco vypustím na blog a s tou výrobou elektřiny pro elektromobily? No to se přece dá spočítat.

Předpokládejme, že automobil ujede v průměru 2 000 km za měsíc. Elektromobil má průměrnou spotřebu 13 kWh na 100 km. To je 3,12 MWh za rok.

Kolik se v ČR vyrobí za rok elektřiny navíc? Celých 13 TWh se vyveze (jen pro orientaci je to roční výroba Temelínu). V případě, že bychom elektřinu nevyváželi, ale spotřebovali bychom ji v elektromobilech místo benzínu a nafty, pro kolik by to stačilo elektromobilů? No přece pro 4 166 667 elektromobilů.

Vyšlo to snad někomu z vás jinak? Mám tam něco špatně? Je tam nějaká logická chyba?

Jelikož je v ČR registrováno necelých pět a půl milionů osobních automobilů, při cestě domů, na chatu, za sportem, nebo na dovolenou už by vám nikdo nesmrděl pod nosem. Nikdo by před vás nesypal saze na vozovku.

Ale to je iluze – a o iluzích zase někdy příště.

Tak kdepak budete raději dýchat vzduch, u nás, v Malajsii, nebo v Norsku?

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 13.11.2017 8:48 | karma článku: 19.33 | přečteno: 1778x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 721 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.64 | Přečteno: 1437 | Diskuse

Michal Beran

Země, poslední obyvatelná planeta

Věříme v pokrok, který vše vyřeší a který nám zajistí lepší budoucnost. Možná až moc spoléháme na to, že se scifi stane skutečností. O naší planetě a o tom, co si myslím, že by nám prospělo.

10.1.2019 v 15:39 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 178 | Diskuse

Dušan Póč

Opět s křížkem po funuse. Odpověď na jednu otázku však stále schází

Nepochopitelně řadu týdnů trvalo vsetínské radnici, než se vyjádřila k tomu, proč došlo koncem roku v sídlišti Rybníky ke kácení stromů. Proč radnice až doposud mlčela, je však stále opředeno pavučinou tajemství.

9.1.2019 v 17:06 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 308 |
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz