Je e-mobilita realita?

30. 10. 2017 7:47:00
Sedm měsíců každodenního cestování elektromobilem. Některé otázky jsou zodpovězeny, ale přibyly nové. A je jich dokonce víc než předtím.

Přátelé mě popohánějí, abych už zase něco napsal. Nejlépe o tom, jak jsem někde zůstal viset s prázdnými bateriemi, nebo kdy mi bylo nejvíc ouzko. Někteří elektromobilisté se na mě zlobí, že to píšu moc černě a kámoši, co jezdí ve spalovácích se mi naopak smějí, že to píšu moc růžové. Tak nevím. Rozhodně to není tak, jak někteří říkají, že přechod ze spalováku na elektromobil prakticky nepoznáte a že je vše oukej. U mě to tak určitě nebylo, bylo to mnohdy ouvej. Změna u mne byla celkem velká a na některé otázky zatím neznám odpověď. Budu na ně asi muset přijít sám, protože nelze čerpat ze zkušeností, které v ČR prostě nejsou.

Jak jsem slíbil, přináším detailní vyhodnocení jednoho měsíce ježdění elektromobilem. Nejprve jsem ho ukázal kolegům na setkání elektromobilistů v Olomouci. Donesl jsem vyhodnocení za červen 2017. To proto, že v červnu jsem najel nejvíc, celkem 4 632 ekm. Doma jsem nabil 295 kWh a na cestách ještě dalších 292 kWh. Průměrná spotřeba je tedy 12,67 kWh na 100 km, což si myslím, že je dobré, jelikož VW udává 11,7 kWh podle NECD. Ta tedy není ani o 10 % nižší, než co jsem naměřil u sebe. A cena za jeden kilometr? Cena za jeden kilometr - čistě za palivo - je pouze 0,45 Kč. To je samozřejmě směšná cena, protože Brno – Praha a zpět je bratru za sto devadesát korun. Kdo by to nebral?

Realita je ovšem jiná. Jak jsem už psal, zajímají mne celkové náklady včetně pronájmu elektromobilu, pojištění, dálniční známky, ceny za paušály u elektronabíječek, platby za dobíjení mimo předplacené sítě, ceny dobíjení na Slovensku, pořízení domácí nabíjecí stanice, měření a všeho ostatního, co mi umožňuje jezdit. U elektromobilu jsou to především čipové karty emobility a PRE a také platby na evmapách a občas nějaká ta platba v zahraničí.

Tak jsem to spočítal – celkem 19 751 Kč bez DPH za vše. Tedy 4,26 Kč za jeden kilometr. To je super.

Tabulka - Údaje pro výpočet TCO ceny na 1 km

Předpokládal jsem, že to bude horší. Hlavně jsem ani nedoufal, že mi tak malé auto umožní tak velký nájezd, a že mne nebude časté nabíjení omezovat. Přes noc jsem doma (nebo na hotelech) nabíjel třicetkrát – každou noc. Mimo to jsem za měsíc červen 2017 nabíjel ještě 47 x. Někdy mi umožnil nabíjet zákazník během celého pracovního pobytu u něj, ale většinou to byly rychlonabíječky na 10 – 20 minut. Někdy jsem se stavil jen tak ze zvyku na 5 minut a docvrknul jsem 2 kWh.

Ano, plánuji cesty jinak, ale nedá se říct, že mě to omezuje. Dokonce se mi zdá, že jsem díky způsobu jízdy s elektromobilem odpočatější a efektivnější. Jízda elektromobilem je velká změna a ze začátku tak trochu dobrodrůžo. Připravte se na to, že elektromobil náležitě využijete až po dvouměsíčním používání. Když budete jezdit dennodenně, tak možná za měsíc a půl. Já jsem například až po dvou měsících řadil na automatu zpaměti, aniž bych se musel dívat, kde je zpátečka.

Na setkání elektromobilistů jsem chtěl získat ještě nějaké odpovědi na otázky, které se vyskytly při provozu a které mne trápí.

Chtěl jsem se zeptat zkušenějších na pár problémů. Byl jsem ale velmi překvapen, když jsem zjistil, že mám téměř největší zkušenosti, protože mám za rok 2017 najeto prakticky nejvíc. Víc mají najeto jen ti, co používají elektromobily jako taxíky nebo na dlouhé cesty do zahraničí, a ti zase řeší úplně jiné věci než já.

Když jsem pak ukázal kolegům čísla z reálného provozu a hlavně detailní vyhodnocení a grafy, ze kterých vyplývá, že ježdění elektromobilem je nejenom čisté, ekologické, ale i ekonomické, bylo rozhodnuto, že půjdu za asociaci referovat o svých zkušenostech na konference. Ať tam něco řeknu, když mám najeto tolik kilometrů a mám tak pěkné tabulky a grafy.

Viset jsem nikde nezůstal a tak mi bylo největší ouzko právě na těch konferencích. Tak ouzko mi s elektromobilem ještě nikdy nebylo. Představte si tu hrůzu. Já, introvert přeučený na extroverta, se mám postavit před sto lidí a něco jim povídat. No to bude katastrofa! Pečlivě jsem si tedy připravil materiály o tom, jak jsem v červnu jezdil. V PowerPointu – s obrázky, animacemi, grafy i tabulkami. Prostě krása střídala nádheru.

Konferencí o elektromobilitě je nyní jako hub po dešti. To víte, tehdy bylo před volbami a tak bylo žádoucí vše, co je čisté, ekologické a moderní. Vždyť slíbit se dá všechno. Tak to fungovalo vždy a vždy také bude. Naštěstí jsem byl na konferencích, které dávaly smysl.

Podle ohlasů byla moje prezentace přínosem a data z ní si vyžádalo mnoho posluchačů a dokonce i přednášejících. Budou jim složit k podpoře elektromobility – a to mne těší.

Zajímalo mne, kdo přijal pozvání na tyto konference a jaké mají povědomí o elektromobilitě. Proto jsem v Praze i Olomouci rozdal účastníkům anketu. Na anketním lístku bylo napsáno „Sdělte nám pět důvodů, které Vám osobně brání pořídit si elektromobil“ a bylo ponecháno volné místo pro pět odpovědí. Někteří účastníci vypsali pouze dva důvody, ale našli se i tací, kteří našli hned osm důvodů.

Hitparáda nejčastějších důvodů, které brání lidem v pořízení elektromobilu.

1. Vysoká pořizovací cena 33x

2. Malá síť dobíjecích stanic 31x

3. Malá dojezdová vzdálenost 25x

4. Dlouhé dobíjení 11x

5. Malý výběr modelů 10x

6. Malá životnost baterie 5x

7. Stávající vůz 4x

8. Dlouhá doba dodání 3x

9. Ekologicky zátěžový 3x

10. Vysoké náklady na náhr. díly, údržbu 3x

11. Nemám možnost garážování 3x

12. Žádné podpůrné benefity 2x

13. Chybí servisní sítě 2x

14. Malá dostupnost na trhu 2x

Ostatní důvody byly po jednom a nebyly moc zajímavé. Top 14 obsahuje naprostou většinu důvodů z necelých 50 odevzdaných anket. Jedná se většinou o důvody pramenící z neznalosti nebo neinformovanosti o daných tématech a účastníci konferencí je měli většinou pouze z doslechu, nikoli z osobních zkušeností. Z toho je vidět, jaké bludy se šíří internetem. Jestli by opravdu pro podporu elektromobility nebylo lepší všechny ty internety zakázat!

Místo plošného zákazu se však raději pokusím dát každé pondělí ráno na blog jedno téma. Asi to budu brát postupně odshora nebo vyberu témata, která spolu těsněji souvisí - 2, 3 a 4 mi dávají dohromady smysl.

Jestli chcete, napište mi do diskuze, které téma tam chybí, nebo které Vás nejvíce zajímá, pokusím se ho upřednostnit. Myslím, že s těmi tématy vydržím tak do Vánoc. Pak zvolním. Určitě tam bude i článek o tom, jak se jezdí elektromobilem v zimě. Ale v prosinci bych chtěl vyzkoušet něco jiného než VW. Jejich produkty již mám celkem osahané a vím co a jak. Rád bych do června 2018, kdy počítám, že začnou padat ceny, vyzkoušel ještě BMW i3 a Nissan Leaf. Možná by se hodila i Zoe a nová Ampera, ale ty se k nám ještě oficiálně nedováží.

Ostatní elektroauta zkoušet nepotřebuji, protože se nestrefují do mých potřeb, nebo jsou jejich ceny mimo moji realitu.

Kolegové mne žádali, ať články uveřejňuji každé pondělí ráno, ať mají na poradách co číst a o čem diskutovat. Tak mi držte palce, ať to do příštího pondělí těmi dvěma prsty zvládnu. :)

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 30.10.2017 7:47 | karma článku: 12.75 | přečteno: 664x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 721 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.64 | Přečteno: 1437 | Diskuse

Michal Beran

Země, poslední obyvatelná planeta

Věříme v pokrok, který vše vyřeší a který nám zajistí lepší budoucnost. Možná až moc spoléháme na to, že se scifi stane skutečností. O naší planetě a o tom, co si myslím, že by nám prospělo.

10.1.2019 v 15:39 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 178 | Diskuse

Dušan Póč

Opět s křížkem po funuse. Odpověď na jednu otázku však stále schází

Nepochopitelně řadu týdnů trvalo vsetínské radnici, než se vyjádřila k tomu, proč došlo koncem roku v sídlišti Rybníky ke kácení stromů. Proč radnice až doposud mlčela, je však stále opředeno pavučinou tajemství.

9.1.2019 v 17:06 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 308 |
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz