Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Straší, ale jede! - jaké je to s eGolfem?

6. 09. 2017 8:56:11
Postřehy z dvouměsíční práce s eGolfem. Kam to šlo, tam elektromobilem. Kam to nešlo, tam spalovákem nebo vlakem. Bratislava elektromobilem, Praha elektromobilem, Ústí n/L elektromobilem, Maďarsko elektromobilem - a Ostrava vlakem.

Celkem najeto za dva měsíce 6 810 km - a pak že to nejde.

Půjčeno od 24. 2. 2017 do 24. 4. 2017.

Nejdřív ale napíši, jak jsme dopadli s netopením v servisu v Litoměřicích po té naší mrazivé noční cestě.

V sobotu ráno těsně po deváté volám do servisu VW a ptám se, jestli bych nemohl přijet, že jsem včera vyfasoval v Praze z půjčovny Golfa, a nepodařilo se mi nastavit topení tak, aby hřálo.

O tom, že se jedná o elektromobil, jsem taktně pomlčel, abych pak nedopadl stejně jako s Citystromerem, když jsem přijel u nás do servisu a potřeboval jenom na VAGu přehodit nějaká čísla ohledně maximálního proudu při dobíjení. Koukali se na mě jako na blázna. Elektromobil prý v životě neviděli, vůbec neví o tom, že by VW něco takového dělalo, no a na toto teda nejsou školeni. Počítal jsem s tím, že kdybych teď řekl, že se jedná o elektromobil, odmítli by mne už po telefonu.

Ale štěstí stálo při mně. Řekli mi, ať klidně přijedu, v sobotu mají do jedenácti, tak ať přijedu po desáté - budeme na to mít klid.

Přijíždím v 10 hodin a snažím se postavit auto tak, aby nebylo vidět, že je to elektromobil. To, že se jedná o eGolf normálně pozná opravdu málokdo. Zvenku se od spalovacího Golfu liší jen malými detaily a laik v tom vidí pouze tuning. Že se jedná o elektromobil pozná pouze člověk, který v tom má již nějakou praxi. Ale eGolf, který nyní využívám, je na tom jinak. Je polepen ze všech stran. Že je elektrický, čistý, jede kilometr za 4,50 Kč, že je ze zásuvky, to křičí do celého světa. Dokonce je tam i jméno dodavatele elektrické energie.

Přijíždím k servisu, většina míst je obsazena. Volná jsou prakticky jen dvě místa přesně před výlohou. Nedá se nic dělat, šup tam. Zaparkuji a vcházím do servisu. Nikdo si mě moc nevšímá, všichni vypadají dost zaměstnaní. Jdu za prvním člověkem, který je nejblíže, a ptám se ho na servis. Že jsem ráno volal kvůli problémům s topením a potřeboval bych, aby mi ukázali, jak se nastavuje topení - asi to funguje a pravděpodobně to jenom neumím nastavit - přičemž se snažím vypadat vážně zkroušeně a neškodně. Ten člověk, asi obchodník, mi říká, ať chviličku počkám, než se mě ujme někdo ze servisu. Rozhlížím se po servisu, prohlížím si vystaveného Golfa (nějaký R) - moc krásné auto. Přichází ke mně technik, pozdravíme se, a hned se jdeme podívat na auto. Otevírám dálkovým ovládáním, sedám si za volant, a on na místo spolujezdce.

Mluvím o tom, jak jsme včera odpoledne vyfasovali auto a večer jsme potřebovali topit, ale jaksi jsme nepřišli na to, jak to funguje. Že je to teda elektromobil, ale ovládání by mělo být stejné jako u normálního Golfa, takže by ani nevadilo, jestli eGolfa vidí poprvé. No a pán se jen usměje a praví, že je to v pohodě, protože těch už pár prodal - jenom na město jich šlo sedm.

Mám nesmírné štěstí. Mám celkem přehled o tom, kolik se v ČR prodává eGolfů. Podle toho počtu co mi sdělil, mám v autě člověka, který prodal elektromobilů od VW snad nejvíc v ČR. Nejvíc prodaných aut = nejvíc zkušeností. Co víc si přát.

Pohraje si s čudlíky a říká, že to za chvíli začne topit, sice to není tak rychle jako u normálního vozu, ale nemusím se bát, že je to vážně jednoduché. Začínám se pomalu stydět - je to přece tak jednoduché. Vzpomínám si na reklamu na Feminor (lék proti feminismu) - jestli taky neexistuje nějaká pilulka, která by mne pomohla lépe chápat tu moderní techniku včetně elektromobilu - je to přece TAK jednoduché.

Po chvíli čekání to stále nehřeje a tak to zkouší znovu. Vypínáme auto a zase ho zapínáme. Zkouší postup, který já i moje manželka již velmi dobře známe. Na displeji Hi Hi a stále nic. Vypínáme auto, zapínáme auto, čekáme, ventilátor pouštíme na maximum, pak zase na minimum. Nastavujeme teplotu u spolujezdce, pak zase u řidiče, foukání na okna, na nohy. Stále nic. Hrajeme si takhle asi 15 minut a pán pak říká: víte co, zajeďte na dílnu - načteme to.

Na jednu stranu mám radost, že nejsu takový truhlík, na druhou stranu tuším, že někde bude vážnější problém a cesta domů bude ohrožena.

Zajíždím na dílnu, elektromobil pro jistotu připojíme na nabíjení. Přichází technik s počítačem. Předávám mu klíčem a vystupuji z vozu.

V tu chvíli zvoní telefon. Volá pronajímatel. Podařilo se mu pro mě zajistit náhradní auto, které topí bez problémů. Až zítra pojedu přes Prahu, mohu se stavit a elektromobily prohodit. Sděluji mu, kde jsem, a že se mi na to dívají technici a až podle výsledku mu ještě zavolám. Kdyby se to nepodařilo, tak bych se zítra (což je v neděli) stavil vozy vyměnit.

Jsem potěšen. Servis a péče o zákazníka jsou u elektromobilů na tak vysoké úrovni.

Technik zatím načetl údaje z elektromobilu a říká, že tady je chyba. Když se ptám kde, říká mi, tady, tady je místo jedničky nula. Aha, říkám mu, když tam bude jednička tak to už bude topit? Ano, je to port, kde se nastavuje řízením topení, asi Vám to zapomněli přehrát. Sice vůbec nevím, o čem mluví, ale z jeho pohodového výrazu chápu, že odpoledne už budu utopit. A opravdu, nastartuje auto a po chvíli jde z výduchů teplý vzduch. Nejedná se sice o nějaké moc velké horko, ale když to srovnám se včerejškem - naprostá sauna.

Na otázku, kolik zaplatím, mě potěší odpovědí, že to přece nestálo za to a že je to v pohodě. Znovu se zeptám, jestli opravdu a oni, že jo. No tak příště sem budu muset dovézt nějaké dobré víno. Dnes už žádné nemám, všechno zůstalo včera večer na plese. Po necelých 40 minutách odjíždím ze servisu částečně nabit, ale hlavně s elektromobilem, který už KONEČNĚ topí.

Navíc mě hřeje několik dalších věcí. Servis u elektromobilů VW funguje daleko lépe, než jsem si myslel a hlavně nejsem ještě tak senilní, abych neuměl pustit topení, a vůbec se mi ten svět zdá nějaký krásnější.

Při cestě zpět na hostel přemýšlím o tom, jaké by to bylo, kdyby se mi pokazilo topení na spalováku. A že za tu dobu, co už řídím, se to již stalo několikrát. Na Alfě byl špatný konektor u ventilátoru. U Pick-upu odchází ventilátor každé 2 roky. Kazí se ale takovým svým zvláštním způsobem. Nejprve je to tak, že se nezačne točit, ale stačí ťuknout do palubní desky a už fičí. Po týdnu nepomůže už ani toto a je potřeba dát pořádnou ránu. Někdy dvě, nebo tři. Když už ani tohle nepomáhá, snažím se na prvních metrech, když ráno vyjíždím, vymést všechny kanály a nerovnosti. Většinou stačí jedna větší díra a ventilátor pak naskočí. Na D1 to není až takový problém. Ventilátor u Pick- upu umírá postupně. Po dalším týdnu nepomáhá už ani toto a je potřeba otevřít kapotu a strčit ruku do otvoru, který nasává vzduch, nahmatat lopatku ventilátoru a tu ručně roztočit. Funguje to takhle do té doby, než mne to cvakne přes prsty a většinou mi to utrhne kousek nehtu. A to je přesně ten den, kdy jsem v servisu pro nový ventilátor. Občas se mi také u aut stává, že se pokazí termostat, nebo že praskla hadice, nebo upadlne nějaký drátek. To topení pak nejene vůbec, nebo velmi špatně.

Tady u elektromobilu stačí přehodit jedničku za nulu a je to. Zatímco u spalováků jsem si většinu problémů s topením byl schopen vyřešit sám a k odkladům oprav docházelo pouze pro nedostatek času, u elektromobilu přehodit jedničku a nulu nezvládnu. Za prvé nemám ten správný program, se kterým se to dělá, a za druhé vážně nevím, co a kde přehodit. I na moje oblíbené servisy budu muset zapomenout, protože tomuto nebudou rozumět. Budu odkázaný na nějaký autorizováný servis v Brně.

Problém s topením je zdárně vyřešen, a nyní tedy k vlastnímu eGolfu. Nejdříve tedy pár oficiálních údajů, které však považuji za nepříliš podstatné.

VW e-Golf (m.r.2014) základní technické údaje:

Výkon: 85 kW, Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,4 s, Maximální rychlost: 140 km/h, Spotřeba energie: 12,7 kWh/100 km, Kapacita baterií: 24,2 kWh, Dojezd: 190 km dle NEDC

Automobil je vybaven interní nabíječkou, která se dá připojit přímo přes kabel Mennekes nebo externí „nabíječkou“ s možností připojení do jakékoliv zásuvky 230V/10A (16A). Nabíjení je možné pouze na jedné fázi, takže je toho zhruba 3,5 kWh max..

Dále je možné rychlonabíjení přes Combo (CCS). Moje zkušenost je z 20% do plna za 40-50 min.

Počáteční stav tachometrů 13 369 km, konečný stav tachometru 20 179 km. Půjčeno na 2 měsíce, celkem ujeto 6 810 ekm.

I když měsíčně najedu mezi třemi až šesti tisíci kilometry, bylo pro mě usednutí do eGolfu velkou neznámou. A to i přestože vlastním elektrický Golf třetí řady, tzv. Citystromer (r.v.1995). E-Golf (m.r. 2014) má totiž tzv. automat, respektive převodovku vůbec nemá, i když jezdí skoro jako automat. Po zařazení stupně D a povolení brzdy (nožní) se automobil rozjede sám automaticky dopředu. Nemusíte šlapat na plyn, rozjede se zcela automaticky, ale pouze do rychlosti 5 km v hodině. To samé při zařazení zpátečky - stupeň R - po puštění brzdy se automobil pomalu rozjede dozadu. Chvíli jsem si na to zvykal, ale je to super při parkování - hlídáte si jenom brzdu.

Kromě této zvláštnosti to pro mne byl běžný automobil. Volant, blinkry, stěrače, rádio, zpětná zrcátka. První měsíc byl určen na seznámení se s vozem. Nejednalo se o žádné rekordy, jak v délce dojezdu, tak v rychlosti nebo v nájezdu kilometrů. Cílem bylo vyzkoušet možnosti a vždy dojet. To, co mne na této verzi Golfu zaujalo, bylo to, že je o něco širší než moje původní Alfa. Když jsem couval ke garážím, zbývalo mně mezi plotem a zdí méně místa než s Alfou. Přitom jsem necítil větší vnitřní prostor, ani jsem neseděl pohodlněji. Další nezvyk byla ruční brzda, která nebyla klasická, ale jen jakási páčka ovládající brzdy hydraulicky či elektromagneticky. Jediný nepříjemný pocit jsem měl ze špatného zapínání bezpečnostních pásů - neustále jsem je nemohl zapnout. To zacvakávátko bylo prostě nějak divně utopeno. Což je možná dáno mou rozložitou postavou.

Jinak zcela normální auto.

Na druhý měsíc byl stanoven jiný cíl. Optimalizovat jízdy tak, aby se dalo za našimi zákazníky realizovat co nejvíce cest s elektromobilem, a tím nahradit ostatní automobily. Udělat to tak, aby byly nízké nejen náklady na provoz elektromobilu, ale aby se snížila také časová náročnost (zbytečné zajížďky k nabíječkám), nabíjení a prostoje elektromobilu.

To, co bylo na elektromobilu nejhorší první měsíc, bylo neustálé dobíjení. Nechápu, proč je prostor na kabely a nabíječky úplně dole, pod dnem kufru. Jelikož v kufru pořád vozím nějaké nářadí a spotřební materiál, bylo pro mě každodenní vytahování nabíječky, a to někdy 2× i 3×, naprostým utrpením. Toto je první věc, která se musí změnit.

Objednal jsem tedy wallbox, aby to fungovalo tak, že jen přijedu, otevřu víčko nádrže, zasunu kabel a je to. Nic nemusím vytahovat, nic nemusím schovávat, nic nemusím motat. Rozmotáváním a smotáváním nabíječky a prodlužováku jsem opravdu ztratil tak 20 minut svého času každý den. Naprosto neskutečné a nemyslitelné.

Další věcí, kterou jsem potřeboval vyřešit, bylo nabíjení u rychlonabíječek. Rychlonabíječky v Brně jsou úplně mimo mé běžné trasy. Dostat se k nabíječce přes zacpané Brno pro mě znamená půl hodiny navíc tam a půl hodiny navíc zpátky.

Toto je situace, která mne velmi překvapila. Navíc je u rychlonabíječek neustále plno, i když jsou dvě v okruhu jednoho kilometru. Takže když na jedné dobíjí Tesla, tak mohu na druhou. Pokud na ní ovšem také někdo nenabíjí. Stalo se pravidlem, že je vždy alespoň jedna obsazená. A na každý druhý pokus jsou obsazené obě dvě rychlonabíječky. Naštěstí nejezdí v Brně moc Tesel. S lidmi, co mají iOna nebo Leafa se dá vždycky pokecat, a během 15-20 minut již odjíždí. Když se potkáte s Teslou, je nabíječka dvě hodiny obsazená. Když je ale v Brně veletrh, je výskyt Tesel daleko větší. To se k rychlonabíječkám ani nevyplatí jezdit.

Po Amperu jsem objednával wallbox a namontoval si ho. Objednal jsem si wallbox s displejem, na kterém je vidět aktuální odebíraný proud, aktuální napětí v sítí a aktuální odebíraný výkon. Navíc je zde paměť celkového odebraného výkonu.

Bylo pro mě překvapením, že při prvním nabíjení auto nabíjelo pouze 10 A. Nebyl jsem schopen je přemluvit na 16 A. A to bylo přes kabel Mennekes. Po poradě s dodavatelem nabíječky jsem volal do autorizovaného servisu v Brně, zda by mi e-Golf mohli prohlédnout. Po kratším rozhovoru, co mám vlastně za problém, mi technik navrhl, ať mu to napíšu emailem, a že se mi ozve. Servis poté naplánuje do měsíce a pak, že tam u nich eGolfa týden nechám a oni zjistí, co a jak.

Tak a jsem zpět v realitě. Už vím, proč nechci kupovat nová auta se zárukou. Při jakémkoliv problému mám pocit, že jsem naprostý truhlík. Radši navštěvuji neautorizované servisy, které mám odzkoušené a kde vím, že se mnou jednají jako se zákazníkem. Ale co svedou bez diagnostiky? Na druhou stranu být v autorizovaném servisu za reklamačního otravu se mi taky nechce.

Mívám z reklamací tak nepříjemné pocity, že je už u dodavatelů mnohdy ani neuplatňuji. Možná to je pro mne ten nejsilnější pocit, proč bych neměl kupovat elektromobil. Přístup značky, prodejců, servisu. Když slyším, co se děje u různých značek, jaké tam probíhají boje mezi dovozcem a prodejci, nemám jistotu, že se to časem nebude přenášet i na zákazníka. Sleduji dlouhodobě vývoj cen elektromobilů a vyhodnocuji pokles cen v čase.

Z výše uvedeného v mých statistikách vůbec není Ionig – po tom co se u „nich“ děje, mne nikdo nepřesvědčí ke koupi tohoto vozu. I když může být super a technicky třeba nejlepší. Již několikrát jsem potlačoval negativní signály o určitých značkách a vždy se mi to vymstilo. Pocity hrají při mých rozhodováních stále významnou roli.

Koupit si eGolfa bude opravdu oříšek. Zjistil jsem, že nikdo v ČR tomu pořádně nerozumí. Dokonce mi nikdo není schopen říct, co se stane, když mi dojde baterie, respektive když dojezd baterie bude na nule. Citystromer mám odzkoušen, ten se přepojí na poloviční výkon a mohu najet ještě 10 km. A po těch deseti kilometrech už jenom lano – ale pouze ocelové – ta umělohmotná nádhera na 3,5 tuny praskne při prvním zaškubnutí. (VW Citystromer má s baterkami 2 tuny).

U e-Golfu nevím - a nikde jsem se to nedočetl. Tedy kromě toho, že mám zavolat na servisní číslo a oni to pak zařídí, popřípadě mně zaplatí letenky domů. Skvělé řešení, zvlášť když budu 5 km od domova. :-)

Ale to nejhorší, co na e-Golfu je, to je „strašičíslo”! Číslo, které ukazuje dojezd. Nabili jste na 192 km, ujeli 20 km po dálnici a strašičíslo ukazovalo dojezd pouze 115 km. Když jsme první den, co jsme eGolfa měli, jeli z Prahy do Litoměřic, po 15 kilometrech jsme nevěděli, jestli dojedeme, i když nás nakonec v Litoměřicích eGolf mile překvapil. Asi po měsíci mě to štvalo tak, že jsem strašičíslo přelepil černou samolepkou, aby na něho nebylo vidět, a orientoval jsem se pouze podle ukazatele stavu baterie, což mi stačilo. Čtvrtina nádrže = 30 ekm, při rozumné jízdě.

Na konci druhého měsíce jsme zjistili, že s eGolfem dojedeme naprosto všude - kam jsme potřebovali. Byli jsme v Maďarsku, byli jsme na Slovensku. Maximální denní nájezd jsme udělali něco přes 340 km. Jediné místo, kam jsme se nedostali, byla Ostrava. Zajíždět k rychlonabíječce 40 km jen proto, abych mohl jet na Ostravu se mi nezdálo rozumné. Proto jsme jeli raději vlakem. (Dnes je ovšem situace jiná, v Olomouci je již rychlonabíječka na Combo.) Elektromobilní svět se opravdu rychle mění.

Co se mi při používání eGolfu nejvíc líbilo?

  • perfektně sedí v zatáčkách
  • vynikající dynamika
  • dobré rádio a ovládání MP3
  • skvělé ticho na telefonování pomocí zabudované hands free sady
  • neskutečně zřetelný výhled v noci díky LED světlometům
  • dobrá izolace od venkovních zvuků
  • dostatečný kufr na rozvoz zboží (po sklopení zadních sedadel)
  • perfektně sedí i při prudším brzdění
  • nabíjení pomocí wallboxu
  • rychlonabíjení pomocí čipu
  • když přijdu ráno k autu, tak má vždy plnou nádrž (je nabito na 100%)
  • skvělý přístup servisu VW v Litoměřicích
  • jisté řízení při vyšších rychlostech na dálnici
  • nízké náklady na provoz
  • vždy volné místo na Vystrkově
  • rychlé vyřízení čipu u ČEZu
  • nabíjení funguje u nás, na Slovensku i v Maďarsku
  • že jsem nikde nezůstal viset
  • vyhrazené místa pro elektromobily u některých zákazníků (včetně nabíjení zdarma)
  • že u nabíjení nemusím trčet (jako u benzinu s plnící pistolí) a mohu čas věnovat něčemu jinému
  • že jsem se při společném čekání při nabíjení naučil s manželkou tančit Domču
  • že auto dokážu nabít z každé zásuvky u kteréhokoli domu, či bytu

Co se mi nelíbilo?

  • ulhané strašičíslo
  • malý ukazatel stavu baterie
  • nemožnost zobrazit zbývající stav kapacity baterie číslem (např. zbývá 10,74 kWh)
  • špatně dostupné zapínání bezpečnostního pásu
  • po nastartování se automaticky zapne klimatizace, což ihned sníží dojezd
  • reakce nejbližšího značkového servisu
  • špatná dostupnost jakýchkoli nabíječek
  • obsazenost rychlonabíječek v Brně a Praze
  • hlášení závad na rychlonabíječkách pomocí klasické zákaznické linky energetické společnosti
  • nemožnost naprogramovat nabíjení na 95%
  • ne na každé vyhrazené místo pro nabíjení se vlezu tak, aby kabel dosáhl (nabíjecí konektor CCS je vzadu napravo)
  • mnohdy jsou nabíječky postaveny tak, že se k nim nedá rozumně zajet
  • nabíječky blokují elektromobily, které jsou již nabité
  • rychlonabíječky dlouho blokují nabíjící se Tesly
  • místa pro nabíjení blokují spalováky
  • nemožnost dostat se rozumně elektromobilem do Ostravy (nyní je to už OK)
  • nejsou vyhřívaná sedadla
  • není vyhřívaný volant
  • nelze někde vytáhnout historii nabíjení v datech (nejlépe EXCEL)
  • nemá monitor jízd (knihu jízd) – vše si musím zapisovat
  • když je porucha rychlonabíječky při nabíjení, neoznámí to třeba pomocí SMS

Co mne překvapilo?

  • že jsem si velmi rychle zvykl na automat
  • že se lidé bojí mne nechat u sebe nabít (z různých důvodů)
  • že jsem jezdil raději elektromobilem než spalovákem
  • že jsem po dotankování nemusel nikde platit
  • že jsem nepotřeboval při ježdění peníze
  • co pro mě však bylo největším překvapením, bylo to, že i když eGolf má v mém případě dojezd nějakých reálných 120 až 130 km - což je tragické vůči tomu co je udáváno, tak pro většinu mých cest je to víc než dostatečné, dostal jsem se s ním prakticky všude (kromě Ostravy) a po dvou měsících ježdění mi to už nezabírá ani tolik času.

Z tohoto důvodu jsme se rozhodli půjčit si elektromobil s ještě menším dojezdem. Domluvili jsme se s pronajímatelem, a na další dva měsíce jsme si půjčili e-up! Ten má ještě výhodnější ceny.

Je to sice takové malé prdítko, na silnicích jsem vždy tento typ aut ignoroval (up, Citygo, Mii, P126 Maluch...), ale v elektrice – no uvidíme.

A o e-up!u zase příště.

Asi už v pátek, před sobotním setkání elektromobilistů v Olomouci – ať je tam o čem povídat :-)

Autor: Mirek Matyáš | středa 6.9.2017 8:56 | karma článku: 11.33 | přečteno: 486x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.

Spoustu zaručených pravd a informací slýchám při diskuzích na téma energetické úspory. Opravdu se ten svět kvůli elektromobilům zbláznil?

13.11.2017 v 8:48 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 1439 | Diskuse

Mirek Matyáš

Koho je potřeba po volbách dobít!

Výsledky voleb mne nenechaly klidným. To zase dopadlo. Jó to só ty výhody demokracie. Ještěže nás tady už za odlišné názory nebijó. Já už mám nabito a tak se jedu projet. Jak jsem již říkal, jízda elektromobilem mě uklidňuje.

6.11.2017 v 8:44 | Karma článku: 8.25 | Přečteno: 491 | Diskuse

Mirek Matyáš

Je e-mobilita realita?

Sedm měsíců každodenního cestování elektromobilem. Některé otázky jsou zodpovězeny, ale přibyly nové. A je jich dokonce víc než předtím.

30.10.2017 v 7:47 | Karma článku: 7.95 | Přečteno: 339 | Diskuse

Mirek Matyáš

To je on! Mého srdce šampion!

Malý elektromobil jsme do firmy zapůjčili poté, co jsme zjistili, že dojezd eGolfu je pro naše potřeby až až. Je menší, ale kupodivu nám vyhovuje lépe.

8.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 9.72 | Přečteno: 524 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Ilja Hynek

Drsný příběh jedné šťastné rodiny

Je krásný nedělní jarní den, roku 2018. Blíží se devátá hodina ranní a je ticho. Podezřelé ticho. Zvláště, pokud jste rodina s třemi malými dětmi bydlící na kraji obce ve velkém domě se zahradou.

18.11.2017 v 17:29 | Karma článku: 7.38 | Přečteno: 425 | Diskuse

Milan Smrž

Paralely zániku

Má něco společného vývoj pohledu na ohrožení naší civilizace globálním oteplováním a fáze, kterými se mění postoj vážně ohroženého člověka k jeho vlastní nemoci? Možná překvapivě mnoho.

15.11.2017 v 13:00 | Karma článku: 7.38 | Přečteno: 275 | Diskuse

Mirek Matyáš

Norsko hrozný, Malajsie naprosto strašný, u nás je to naštěstí oukej.

Spoustu zaručených pravd a informací slýchám při diskuzích na téma energetické úspory. Opravdu se ten svět kvůli elektromobilům zbláznil?

13.11.2017 v 8:48 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 1439 | Diskuse

Jaroslav Trnovec

Elektřina jako náhrada spalovacích motorů? Zatím jen snění ekofantastů.

O elektřině se dnes všude mluví jako o pohonu budoucnosti, spalovací motory jsou prý mrtvé a životní prostředí prostě potřebuje, abychom jezdili na nějaký ekologický pohon.

10.11.2017 v 8:00 | Karma článku: 33.97 | Přečteno: 867 | Diskuse

Petr Ovčáček

Zelení aktivisté chtějí titul šampiona doslova za každou cenu

Zpráva z tisku: Německá strana Zelených požadovala, aby v Německu okamžitě skončilo 20 uhelných elektráren, které nejvíc znečišťují životní prostředí. A do roku 2030 se pak úplně rozloučit s produkcí elektřiny nebo tepla z uhlí.

8.11.2017 v 14:10 | Karma článku: 33.45 | Přečteno: 936 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 10.05 Průměrná čtenost 1212

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV již sedm měsíců.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.