Příprava na zapůjčení elektromobilu

27. 08. 2017 23:47:58
Jak jsme se připravovali na to, že budeme v budoucnu používat ve firmě elektromobil? No přece tak, že si ho nejdříve vypůjčíme, abychom zjistili, jestli to má vůbec význam. Ale jak na to?

Jeden by si mohl myslet, že zapůjčení elektromobilu není nic složitého. Stačí se přece proklikat nabídkami a je to.

My jsme na to šli trošku jinak. Asi před třemi roky jsem měl půjčený první elektromobil. Bylo to Saxo od Citroenu. K nám se oficiálně nedováželo - asi hlavně proto, že před 25 lety, kdy se vyrábělo, by si ho za ty peníze (1.000.000,- Kč a výše) nikdo nekoupil. Došlo k tomu na setkání elektromobilů v Prčicích a měl jsem ho půjčené na cestu limitovanou tím, jak byly nabity baterie.

Po krátkém zaškolení jsme s manželkou sedli do Saxa a vyrazili. Nedíval jsem se na ukazatel ekonomické jízdy, prostě jsem jen jel a jel. Jel jsem tak, jak jsem zvyklý - nebrzdit provoz v rámci předpisů. Řidičák mám již pěknou řádku let, jezdil jsem už s kde čím a mojí prioritou je tak hlavně dojet ve zdraví.

Jízda vyšla na sobotu, hustota provozu kolem Prčic prakticky žádná, občas jen nějaký ten elektromobil (na srazu jich vždy bývá několik desítek). S manželkou jsem se domluvil, že pojedeme do vyčerpání 40% baterie a pak se stejnou cestou vrátíme. 60% baterie by nám mělo na zpáteční ekonomickou jízdu stačit. Elektrické Saxo je srandovní, takové malé autíčko, kde se zpátečka řadí elektrickým vypínačem. Ale jinak má vše co má malé auto mít. Tuším, že Saxo bylo souputníkem Felicie – a tak je tam asi stejná výbava. Dodnes Saxa na silnicích potkávám a tak to musela být solidní auta.

Než jsme se vydali na zpáteční cestu, ujeli jsme asi 25 km. Elektromobil mne nijak neomezoval. Neměl jsem pocit, že bych byl pomalý, neměl jsem obavy, že nedojedu, auto brzdilo, svítilo, blikalo, troubilo, prostě pohoda. Zpět si vyzkoušela řídit i manželka, vše bez jakýchkoliv problémů.

Dojeli jsme k hospodě u Vítků, dali si oběd a bavili jsme se o pocitech. O tom, jaké to je, jestli nás to neomezuje, zda si takové auto dokážeme představit do firmy na rozvoz zboží, služební cesty pro techniky. Také jestli bychom s elektromobilem zvládli absolvovat i dovolenou, kolik by nás stálo dobíjení, co vydrží baterky, kolik budou stát nové, co když dojdou „elektrony“, co opravy elektromobilu, atd. Prostě všechny ty otázky, co napadnou běžného řidiče.

Odpoledne jsme ještě měli to štěstí, že jsme se svezli vínovou Teslou. Tady už měla elektromobilita jiný zvuk. Interiér byl snad hezčí než náš obývák, dokonce i televize na předním panelu (větší, než u nás doma). Krásné ticho při jízdě – a to jak uvnitř, tak i z venku. A to zrychlení – až se z toho člověku udělalo špatně (asi jste někdy byli na řetízkáči – tak asi tak).

Tak toto auto rozhodně není pro nás. Ze srazu jsme však odcházeli s pocitem, že jezdit elektromobilem je reálné a že elektromobilita má smysl. Zvlášť když si uvědomíme, že elektromobilisté jezdí se Saxem za 11 kWh na 100 km. (cca. 0,20 Kč na kilometr) a s Teslou zhruba za 19 kWh na 100 km (cca. 0,36 Kč na kilometr). Cena samozřejmě závisí na tom, za jakých podmínek jste si schopni domluvit nákup el. energie u distributora, ale jelikož většina elektromobilistů co znám, si vyrábí elektřinu sama (fotovoltaika, vodní elektrárny, ...), nebudu cenu el. energie řešit, možná někdy příště.

Cena el. energie pro mne totiž není to nejdůležitější. To, co mne doopravdy zajímá a podle čeho se rozhoduji, to je TCO na jeden kilometr. TCO = Total Cost of Ownership - česky celková cena za vlastnictví. Lidově - sečtu veškeré náklady na provoz automobilu - tedy pořízení, náklady spojené s výběrem vozu, pojištění, dálniční známky, pneumatiky, servisní prohlídky, opravy, cenu náhradních dílů, prostoje, palivo, voda do ostřikovačů, pořízení rádia, prostě vše, co s provozem souvisí a dostanu TCO. Když toto TCO vydělím počtem ujetých km, případně předpokládaným počtem, které auto ujede, dostanu TCO na jeden kilometr. Jestliže je toto číslo větší než 5 Kč, nemůže si to naše firma dovolit. Musela by někde zdražit služby našim zákazníkům - a to není tak jednoduché. Doposud všechna auta, která jsme za posledních 10 let měli a co využíváme tuto metodu, tento limit splnila.

S čím tedy budu provoz elektromobilu srovnávat?

Život mne naučil rozhodovat se na základě informací, které jsem si ověřil, nikoliv na základě toho, co mi někdo napíše, předloží, nebo slíbí. Mám takovou zkušenost, že lidé a firmy mne mnohdy uvádí v omyl. Klamou a někdy taky lžou. Čím větší a silnější firma, tím lépe to mají propracováno a tím lépe jim to prochází. A protože se již 25 let zabývám optimalizací a snižováním nákladů, naměřená data jsou pro mne základem pro rozhodování o jakékoliv změně.

Ke srovnání s elektromobilem jsem vybral dva automobily, které používám nejčastěji.

Jaké mají náklady naše současná auta?

Alfa Romeo 156, 2,5 6V

Tento automobil jsme získali tak trochu omylem. Zkrátka se najednou objevil ve firmě a nikdo ho nechtěl. Vlastně nám zbyl. Pořizovací cena byla 30.000,- Kč, najeto bylo 230.000 km a špatné na něm bylo snad úplně vše. Pneu, disky, přední náprava, zadní náprava, nejelo to na plyn, spotřeba na benzínu 18 l na 100 km - prostě katastrofa.

Dva měsíce jsme tuto Alfu ladili, nasypali do ní dalších 30.000,- Kč a z Alfy se stalo nejspolehlivější a nejúspornější auto ve firmě. Kdybych to sám nespočítal, nevěřil bych tomu.

Měli jsme ji 41 měsíců, ujela 125.519 km a celkové náklady na provoz byly 415.492,- Kč. Když si to vydělíte, tak vám vyjde 3,31 Kč (a to včetně DPH!) na jeden kilometr (TCO) - neuvěřitelné. Na takhle nízké náklady se nám nepodařilo dostat s žádným jiným autem.

Na milost jsem ale Alfu vzal mnohem dřív, než jsme zjistili jak je spolehlivá a levná. Už asi po dvou měsících provozu, když jsem spočítal že cesta z Brna do Litoměřic mě s Alfou na LPG vyjde nákladově zcela stejně jako s Felicií 1,6 LPG - a když vystoupím z Feldy, po dvou a půl hodinách cesty pomalu se nemohu hýbat, zatímco s Alfou je vše v pohodě.

Alfa by s námi ještě byla, kdyby neměla drobnou závadu na elektroinstalaci. Jednoduše shořela. Kdo nebyl u požáru automobilu, ten to asi nepochopí. Znenadání začalo v autě něco smrdět a za pět minut bylo po Alfě. Stále se nemohu zbavit pocitu, že to nebyla chyba Alfy, ale spíš servisu, který auto servisoval ještě předtím, než se nám dostala před čtyřmi lety do rukou.

Čísla pro srovnávání – 3,31 Kč/km TCO - měsíčně průměrně najeto cca. 3.100 km - auto se používalo prakticky denně k ježdění po servisech kancelářské techniky, konzultacích, měření, školeních, na cesty za dodavateli.

Škoda Felicia 1,9 Pick up

Pick-up máme ve firmě již 7 let, u nás má najeto 138.505 km - měsíčně průměrně najeto cca. 1.700 km. Auto se používá výhradně na rozvoz zboží a velkých kopírek (má nákladovou rampu).

TCO na je 4,19 Kč/km TCO

Jelikož jsem se při prezentaci těchto výsledků u některých elektromobilistů setkal s velkou nedůvěřivostí, považuji za vhodné doplnit, že máme zákazníky takřka po celé ČR a i v zahraničí. Měsíční nájezdy jsou tedy reálné. Taky náklady máme dobře zmapované. Naučili jsme se je takhle hlídat u kopírek, které pronajímáme. Ze shromážděných údajů /měsíční nájezd, periodicita výkyvů, poruchovost, atd. nám slouží k simulaci predikce TCO nákladů = hlídání budoucích nákladů na kopírování a říkají nám, kdy je ještě vše OK, a kdy je pro nás i pro zákazníka lepší kopírku již vyměnit.

U aut nám ale tato předpověď moc nefunguje. :-(

Také čísla, ze kterých jsou spočítána jednotlivá TCO/km, lze doložit. Na obrázku vidíte graf se základními údaji od Alfy – měsíční nájezdy a měsíční náklady - po celou dobu co jsme ji měli (41 měsíců).

Z toho, co jsem již napsal je vidět, že laťka pro elektromobil je hodně vysoko. Dostat se pod 5 Kč na kilometr je náročná meta. A 3,31 Kč je téměř neuskutečnitelné – ale nepředbíhejme. Uvidíme 9. 9. 2017 v Olomouci na setkání – tam jsem slíbil výsledky. Předpokládám, že v tento den dodám výsledky a statistiky i na tento blog.

Rozumné TCO pro elektromobily moc nevychází. Pořizovací cena je šílená. I kdybych měl elektřinu zadarmo, reálně se pod 5 Kč snad nedá dostat. Znám sice elektromobilisty, kteří mají třeba na Leafech najeto už 125.000 km, ale 800.000 Kč / 125.000 km (pořizovací cena/nájezd) je pořád někde kolem 6,40 Kč za kilometr (bez ostatních nákladů) – a to je moc. Budeme muset asi pár let počkat.

Současné elektromobily mají TCO někde kolem 10 Kč/km. A na to ve firmě opravdu nemáme. Na druhou stranu v roce 2013 jsme pro elektromobily spočítali cenu 14 Kč/km TCO.

Je tedy vidět, že cena celkem rychle klesá. Budeme holt muset počkat, jak rychle půjdou ceny elektromobilů dolů a jaká bude podpora. V roce 2013 se ceny elektromobilů pohybovaly značně vysoko. I takové ojeté Saxo stálo s funkčními bateriemi 250.000,- Kč. Nicméně již od tohoto roku sledujeme vývoj cen na specializovaných fórech pro elektromobilisty, kde se sem tam nějaká zajímavá nabídka objeví.

A netrvalo to dlouho a objevil se celkem levný Golf Citystromer. Sice ne zcela funkční, ale hlavně v bílé barvě (snižuje výrazně procento težkých a smrtelných nehod). A dokonce se prodával v Česku (ale na německém fóru :-) ) Tak jsme pořídili náš první elektromobil. Sice jsme počítali s tím, že bude spíše na hraní a testování baterií, které pronajímáme na FV, ale i tak dost dobrý. Citystromer je jiná liga než Saxo a hlavně dosahuje rychlosti až 110 km/h (Saxo jen 90 km/h) a má zcela odlišnou koncepci pohonu. Také přístup k baterkám je rozumnější (nejsou pod vozem jako u Saxa). K baterkám se dá dostat jednak zepředu – kde jsou pod kapotou, a druhá část je v kufru, což je pro testování prostě ideální.

Jednou z činností, kterou se zabývá můj zaměstnavatel je optimalizace el. energie. Ale zevnitř, ve firmách, ne zvenku (to je většinou pouze změna dodavatele a podle mých zkušeností je to jeden za deset a druhý za patnáct bez pěti). Mám tedy k dispozici spoustu měřáků a analyzátorů sítě. Jako technik s „padesátkou“ (elektrická norma, která Vás opravňuje pracovat pod napětím) jsem prováděl spoustu měření ve firmách a to včetně těch největších v regionu. Vím, že mnohdy malá změna v elektro hospodářství může zajistit až desítky procent úspor na faktuře.

Počítám s tím, že se elektromobilita bude rozšiřovat. Je předpoklad, že i my do firmy pořídíme nějaký novější elektromobil na reálné ježdění k zákazníkům a ne 25 let starého veterána na hraní. Možná za deset, ale možná už za 5 let a bude to tady. Pro jistotu jsem si změřil, jak na tom je moje síť v domácnosti, jestli budu moci elektromobil normálně dobíjet ze zásuvky, jestli to neohrozí jiné spotřebiče a co se bude dít se sítí v RD při nabíjení elektromobilu.

Pověsil jsem doma analyzátor sítě, zapnul Golfa do zásuvky a to bylo překvapení. To byl zajímavý histogram. Zatímco velké podniky, hotely a nákupní centra jsou mi celkem jasné a vím, co můžu očekávat, průběh spotřeby mne u našeho rodinného domku vyloženě překvapil. Napětí se občas dostávalo nad 250 V. Stálý příkon někde mezi 400 a 500 W. To je jako když stále svítíte pěti žárovkami s výkonem 100 W – prostě pecka, jako by celý ten náš dům svítil ve všech místnostech – od rána do rána. Pokusil jsem se zjistit kde to je – lednička, mraznička nabíječky na mobily (pětičlenná rodina = pět nabíječek), PC, Wifi, routery, modem, switche, tiskárny, kopírka, noťasy, televize, rádia ve stand by režimu, mikrovlnka ve stand by režimu, sporák ve stand by režimu, myčka ve stand by režimu, ... když si každá věc vezme 10 až 50 W – což je nic, půl kilowaty je tu coby dup.

A Golf? Ten si ze začátku bral necelé dva kilowaty a postupně - jak se nabíjel – klesal jeho odběr k nule, až se sám vypnul.

Mrtvý odběr našeho domu mi trošku připomněl židovskou anekdotu se starým Kohnem :-) Přijde Kohn na benzinku a ptá se, kolikpak tu stojí kapka benzínu. Pumpař odpoví, že kapka nestojí nic. Opravdu, to je tak levné? diví se Kohn. Opravdu odpoví pumpař. No tak v tom případě, ať mi nakapaj plnou nádrž.

Za to co mi doma žere po kouskách elektřinu celý den, zaplatím podle měření víc, než když denně nabiju elektromobil na 100 km. To se ale podívejme – no pro jistotu jsem to měřil ještě dvakrát se stejným výsledkem.

Vzpomínám si na jednu z mých velmi špatných investic (a že jich doposud bylo) – pořízení LED do naší domácnosti. Když se začínaly prodávat LED žárovky (to bylo po zářivkových úsporkách) nakupoval jsem LED žárovky po jednotlivých kusech, tu jednu, tam dvě – vždy to bylo v nějaké akci. Tehdy žárovka za 200 – 400,- Kč, to byla prostě palba. Ale ta úspora – až 80% a ta životnost – až 50.000 hodin. (50.000 /24 = 2.083 dní, /365 dny = skoro šest let nepřetržitého provozu – a protože nesvítím od rána do večera, vydrží mi toto osvětlení prakticky na celý život) – skvělé. A realita, během dvou, tří let bylo po LED žárovce.

V té době jsem ještě moc nevěděl o mentálních klamech, „kurvítkách“, kličkách při reklamacích a lživých reklamách. Měl jsem zato, že technické věci se dají změřit a spočítat. No to jsem byl ale naivní.

Nyní je to jiné, místo LED jsem si pořídil jeden panel s fotovoltaikou, dal zpět žárovky a je to levnější. No a taky se mi lépe usíná díky nižšímu melatoninu od modrého světla.

Hlavně jsem ale nainstaloval online měřák – tuším, že ho nyní mám už třetím rokem. Vidím, kde co bere a vidím i historii. Je to k nevíře, ale po instalaci měřáku klesla spotřeba energií (elektřina, voda, plyn) o 10% - jen tím, že člověk to vidí, přemýšlí o tom a něco pro to udělá.

Hlavní vahou je pro mne ale to, že vidím průběhy odběrů - což zrovna u elektromobilu je velmi zajímavé – takhle mohu řídit nabíjení elektromobilu na nízký tarif (noční proud ) a snížím náklady za elektřinu pro EV o 50%!

S různými vypůjčenými elektromobily již denně jezdím skoro půl roku. Dokážu se elektromobilem dostat kamkoli v ČR. Cesta Brno - Ústí nad Labem není žádný problém, jel jsem to již několikrát.

Pro srovnání jsem vybral červen 2017. To jsem jezdil e-up!em a najel jsem celkem 4.454 km za měsíc. Tedy čísla, se kterými již lze reálně pracovat a je možné je srovnávat s jinými auty. Žádné dohady, žádné spekulace, žádné pocity, žádné kdyby, možná a podobně.

Již se těším na až vše uvidím v číslech. Jak často jsem nabíjel, kolik jsem spotřeboval kWh, kolik hodin jsem strávil u nabíječek, na kolik mě přišel jeden kilometr, kolik mám průměrnou spotřebu, jaký je průměrný dojezd, který mi zbýval po dojetí do cíle, jeho medián, kolikrát jsem zůstal někde trčet, atd.

Taky se těšíte?

Tak 9.9.2017!

Autor: Mirek Matyáš | neděle 27.8.2017 23:47 | karma článku: 17.03 | přečteno: 1286x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Hana Šťastná

V očekávání demokratizace fetišizované komunikace

Prezentovala jsem nedávno skupině Číňanů – vesměs představitelům samospráv z provincie Jiangsu - (jiho)české zemědělství. Nechápali, jak je možné, že nám vstup do Evropské unie přinesl dvoutřetinový pokles produkce.

16.1.2019 v 9:57 | Karma článku: 27.22 | Přečteno: 720 | Diskuse

Erik Steinn

4. mobilní operátor - kdo ho koupí - vyhraje!

4. mobilní operátor z aukce kmitočtů, kdy "nový" hráč" bude mít přednost - to je jen jiná cesta k menší konkurenci; ale pokud máte 4 mld Kč a chcete je investovat tak, že za ně dostanete za 3 roky 8 mld kč - tak se do toho pusťte!

14.1.2019 v 21:27 | Karma článku: 6.11 | Přečteno: 247 | Diskuse

Helena Sasová

Razítkovací mánie

Pokud po vás chce účetní razítko na paragonu ze supermarketu či benzínové pumpy, vyměňte ji. Zákon o účetnictví a o DPH pravděpodobně nečetla.

14.1.2019 v 12:45 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 276 | Diskuse

Radomír Stárek

Prodat nemovitost nyní nebo ještě počkat

Je nyní vhodná doba k prodeji Vaší nemovitosti nebo je lepší ještě čekat na vyšší cenu? Jak se bude pohybovat nyní trh s nemovitostmi? Jsme již za vrcholem nebo před?

13.1.2019 v 14:47 | Karma článku: 8.85 | Přečteno: 413 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Rychle se zadlužte, ČSSD to za vás zaplatí

ČSSD padají preference, a tak přemýšlí, jak to udělat, aby se jí vrátili voliči. Minulý týden proto přišla s myšlenkou za všechny prachy. Doslova.

11.1.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.35 | Přečteno: 15795 | Diskuse
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz