... velká očekávání - AMPÉR 2017 – velká zklamání ...

22. 03. 2017 12:24:52
Každý rok se snažím dostat na výstavu AMPÉR, která se koná na brněnském výstavišti. Dnes však z výstavy neodcházím příliš potěšen. Přemýšlím nad citátem Alexandra Popeho: „Šťasten, kdo nic neočekává, neboť nebude nikdy zklamán.“

Tento rok je výstava spojena s velkým očekáváním – velkým avizovaným posunem v elektromobilitě.

I vy jste možná zaslechli říkat některého z našich politických činitelů, že tento rok bude přelomový v elektromobilitě. Kolik toho bylo schváleno, kolik toho bude postaveno, kolik bylo zadotováno a kolik bude profinancováno a jak je to vše výhodné... I já to slyšel. Proto jsem šel na AMPÉR plný očekávání, co se změní k lepšímu. Jsem přece reálným elektromobilistou. No tedy používal jsem elektromobil již předtím, ale šlo o elektromobil s tak malým dojezdem, že se pro reálnou práci nedal použít. Sem tam dovézt zákazníkům nějaké papíry, večer na skok do Brna za kulturou a zase zpět, to jo, ale ráno sednout, přes den jezdit k zákazníkům a večer přijet s nájezdem 200 až 300 km za den - tak to ani náhodou.

To vše se změnilo 24. 2. 2017, kdy jsem vyfasoval eGolfa s maximálním dojezdem 192km (podle nějaké normy) a s reálným dojezdem 110 – 130 km (podle mě). Za ten necelý měsíc mám najeto něco přes 3.500 km. Byl jsem s autem v Ústí nad Labem, za zákazníky v Bratislavě a za dodavatelem v Maďarsku. Měl jsem jet i do Ostravy, ale po cestě není kde rozumně rychlonabít, tak jsem pro tuto cestu musel volit jiný druh dopravy. Jezdím s dost velkou rezervou (cca. 1⁄4 baterie), proto jsem prozatím nikde nezůstal trčet. Zkušeností však již mám na rozdávání.

To co mě nejvíc omezuje, není ani tak dojezd elektromobilu, jako nemožnost rychle dobít baterky na plnou kapacitu. Že máme rychlonabíječky? Tak na to RYCHLE, ale opravdu RYCHLE zapomeňte. Já jsem byl z tohoto omylu vyléčen po dvou týdnech. V mém akčním rádiu 100 km jsou pouze dvě v Brně (Slovensko a Rakousko sem nezahrnuji).

Původní plán byl – přes noc nabiji, ráno vyřídím zakázky kolem Brna, kolem poledne dobiji do plna (cca 20 min), za tu dobu vyřídím emaily a telefony – a s plnou už dodělám zbytek zakázek. Po čtvrté hodině se vrátím domů, dám auto na nabíječku a to bude zase ráno nachystané. Skvělý plán!

A teď to, co inženýři nedomysleli.

Obě nabíječky jsou na jedné straně Brna. Když jsem zrovna na druhé straně města, trvá mi cesta k nabíječce cca 25 minut (normálně je to 10 minut, ale ne v době mezi 10 – 16 hod.). Jsem u nabíječky, ale ještě nemám vyhráno.

Nabíječka může být obsazena! Toto je možnost, se kterou jsem absolutně nepočítal. Byl jsem sice ochoten připustit určitou malou pravděpodobnost, že se na rychlonabíječce s někým potkám, ale ne s pravděpodobností 50%! Neberu nyní ten případ, kdy nabíječku blokuje spalovák, ale tu situaci, že přijedete k nabíječce a je tam Tesla X a má to ještě na dvě hodiny, nebo Tesla PD, která to má na hodinu a půl. Zlaté jsou Leafy, I3 a Volkswageny, ti jsou hotoví za 20 minut.

Že jste ještě neviděli Teslu X? No já ji viděl napojenou na rychlonabíječce minulý týden hned 2x. Dokonce minulý pátek jsem jel k rychlonabíječce 5x a dobil pouze dvakrát. K času, který strávím na nabíječce si ještě přičtěte čas, který strávím přejížděním mezi těmi dvěma, co v Brně jsou. Jedním slovem neúnosné.

Také proto jsem šel na AMPÉR, na konferenci o elektromobilitě. Bylo narváno. Nejdříve jsme se dozvěděli, jak skvělá budoucnost nás čeká. Grafy, prognózy, tabulky... a pak... pak jsme se dozvěděli, proč to nepůjde.

„Pozemky nejsou naše, technologie je drahá, papírování pro výstavbu trvá dlouho, zisky jsou malé, infrastruktura je náročná, k tomu ještě software, údržba... k nabíječce by muselo přijet alespoň 10 aut denně... kdyby bylo v ČR 1.000.000 elektromobilů, tak nám to udělá pouze 4% z celkové výroby elektrické energie za rok . To má velmi malý význam... Na dálničním mýtě se za rok vybere 10 miliard korun a na spotřební dani z piva asi 4 miliardy za rok... „

Trošku jsem se začal ztrácet v záplavě informací. Zmohl jsem se pouze na jednu otázku:

„Počítáte s nějakým monitoringem, který by uživatelům ukázal obsazenost nabíječek v čase, popřípadě s rezervačním systémem na dobíjení, když už nyní se nedá na rychonabíječkách rychlonabíjet?“

Nepamatuji si zcela přesně všechny ty argumenty, proč to nejde. Jen z toho mám silný pocit, že s nějakým řešením nemám počítat.

Nicméně odborné přednášky mají růstovou tendenci. Ještě dnes si pamatuji přednášku jednoho odborníka, který vedl minulý rok svoji prezentaci o tom, jestli je správné říkat, že se elektromobil dobíjí, nebo nabíjí... nebo tak nějak. Zcela přesně si pamatuji, že jedno je špatně, akorát nevím které, protože mému elektromobilu je to stejně jedno, když nemá kde.

Na druhou stranu jsem opět na výstavě viděl několik skvělých věcí.

Akumulátorovou vrtačku, která jede na kondenzátory (tuším 3x500F) - ano na kondenzátory ne na baterie. Nový BDCD motor ( Brush Less DC = motor na stejnosměrné napětí, který nemá uhlíky/a tím ani kluzný kontakt/ – je tedy většinou i bezúdržbový) zabudovaný do hliníkového disku kola automobilu (tuzemská výroba) a spoustu dalších krásných věcí.

Co mě však nejvíce potěšilo je to, že se na český trh koncem tohoto roku (dle zákulisních rozhovorů mezi chlebíčkem a kávou) chystají hned tři elektromobily s 50kWh baterií. A to je reálný dojezd 300 – 400 km. Jestliže tyto elektromobily budou na ceně někde kolem jednoho milionu korun, potom se starší elektromobily (Leaf, eUP, i3, eGolf) dostanou někam kolem 400.000 Kč, snad i k 350.000 Kč. Sourozenci Zera (iOn, i-MiEV) by pak mohli stát kolem 150.000 až 170.000 Kč. Započítejme ještě posílení koruny... a to už je jiný kafe.

Na konec roku 2017 mám VELKÁ OČEKÁVÁNÍ!

No a ještě jedna jobovka nakonec. Po cestě z AMPÉRu jsem přemýšlel, co s těmi nabíječkami které jsou obsazené a přišel jsem na to, že u nás postavím dvě - 22kW bude zatím stačit. Ať člověk, který jede kolem má jistotu, že si dobije. Na nabíječky dám ampérmetr se záznamem a ten pověsím na WEB. Kdokoli pojede, může se už v Praze podívat, jestli je volno, popřípadě podle odebíraného proudu poznat jaký typ auta je připojen. V historii lze dohledat, ve které dny a hodiny je většinou nabíječka (nebo dobíječka - teď už fakt nevím jak tomu správně říkat) obsazena. Není to sice na 100%, ale aspoň něco. Řešení za 1.500,- Kč a protože na to teď nemám čas, tak to udělám až příští týden. Večer jsem zavolal na kontakt, co jsem získal na veletrhu, že chci jednu dobíjecí stanici a nestačil jsem se divit.

„To není tak jednoduché“ řekl prodejce. Já na něj co není jednoduché, objednám, zaplatím, namontuji, přidám jistič, přidám proudové kleště A JE TO - nabíjím! – „Ale toto jednoduché je, to je jen technika. Ale budete za to chtít nějaké peníze?“ Ne nechci, vždyť je to nějakých 20 – 30Kč a většinou stejně nebudu doma. „Dobře, ale zdarma to dávat taky nemůžete, na to je vyhláška.“ No dobře tak jak se to dá udělat, jak to dělají jiní, ptám se.

No udělat se to nedá, když to budete dávat zdarma, tak je to proti vyhlášce a i proti vaší smlouvě s dodavatelem el. energie, navíc jestli Vám za to někdo něco občas nechá, mohlo by to být bráno jako nezákonné podnikání – máte IČO? Máte EET?

No a prodávat to taky nemůžete, na to jsou zákony. To byste se musel stát distributorem, nejdříve zažádat na ministerstvu, složit kauci 10 milionů a poté se řídit zákony o distribuci a být pod dohledem Energetického regulačního úřadu. No samozřejmě to IČO a EET.

Si děláte kozy - vypadlo ze mě. Jó nejhorší nepřítel je ten co na Vás útočí razítkem - slyším z telefonu - no a to ještě nevíte, že se připravuje nový zákon, kde se všichni s těmi nabíječkami pro elektromobily budou muset pod pokutou registrovat (asi nějak tak jak to bylo s vlastními studnami).

No nic, tak já si to s tou nabíječkou ještě rozmyslím a pak Vám ještě zavolám. (Asi).

Jo podpora elektromobility je prostě skvělá věc!

Autor: Mirek Matyáš | středa 22.3.2017 12:24 | karma článku: 19.96 | přečteno: 693x

Další články blogera

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Mirek Matyáš

Pour Féliciter – aneb co nás nemine v následujícím čase

Milí kolegové, vážení zákazníci, odvážní blogeři ... přeji Vám hodně štěstí a zdraví ... to ostatní přijde samo ... tak jako ta elektromobilita.

2.1.2019 v 9:01 | Karma článku: 16.51 | Přečteno: 682 | Diskuse

Mirek Matyáš

45 000 Kč za jednu kilowatthodinu pro elektromobil - není to moc?

I elektromobilisté hrají takové ty klučičí hry. Kdo dál a tak ... Kdo má největší kapacitu baterií, nejdelší dojezd, kdo nejbohatší výbavu, kdo najel nejvíc e-kilometrů, kdo jezdí nejlevněji ... kdo jezdí nejdráž ... asi jsem vyhrál.

27.12.2018 v 12:18 | Karma článku: 26.36 | Přečteno: 2387 | Diskuse

Mirek Matyáš

Byl jsem tam.

Ano, 12.12.2018 jsem byl na D1 a kdybych neměl spoustu najetých kilometrů po – a kolem této „strategické komunikace“ – nejspíš bych tam přespal i s vybitým elektromobilem.

17.12.2018 v 7:17 | Karma článku: 25.70 | Přečteno: 1257 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 16.06 | Přečteno: 719 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.08 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Milan Smrž

Jak zajistit levnou energii pro všechny

Ač ceny elektřiny rostou, stále je příliš levná, srovnáme-li její cenu s externalitami fosilní či jaderné výroby. Další zdražení by mohlo vést ke snížení spotřeby, doplatily by na ně však chudší vrstvy. Nabízí se win-win řešení.

12.1.2019 v 15:11 | Karma článku: 18.64 | Přečteno: 1437 | Diskuse

Michal Beran

Země, poslední obyvatelná planeta

Věříme v pokrok, který vše vyřeší a který nám zajistí lepší budoucnost. Možná až moc spoléháme na to, že se scifi stane skutečností. O naší planetě a o tom, co si myslím, že by nám prospělo.

10.1.2019 v 15:39 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 178 | Diskuse

Dušan Póč

Opět s křížkem po funuse. Odpověď na jednu otázku však stále schází

Nepochopitelně řadu týdnů trvalo vsetínské radnici, než se vyjádřila k tomu, proč došlo koncem roku v sídlišti Rybníky ke kácení stromů. Proč radnice až doposud mlčela, je však stále opředeno pavučinou tajemství.

9.1.2019 v 17:06 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 308 |
Počet článků 53 Celková karma 20.35 Průměrná čtenost 1024

Technik, konzultant, obchodník - již 30 let. Měsíčně najedu na služebních cestách něco mezi 3.000 a 6.000 kilometry.

Nyní tedy reálný elektromobilista - a to na celé dva měsíce. (Ano to byl původní plán, nyní jezdím EV dennodenně již téměř dva roky.)

A protože mě velmi zajímá behaviorální ekonomie (ta je o tom, proč se lidé rozhodují spíše pomocí emocí, než za použití logiky), bude celý blog spíše o pocitech než o technických parametrech aut.

Najdete na iDNES.cz