Diskuse
Jak začít s elektromobilitou.
Děkujeme za pochopení.
F59r89a43n82t50i37š77e32k 31K32š72í37r
Elektromotory nahradí spalovací motory za 15 až 20 let. Auta se spalovacími motory budou nakonec jen historické kuriozity, tak jak to vidíme například u parních strojů.
M36a95c89h66a79l64a 13P50e15t66r
Argument, že je to ekologičtější varianta dopravy než spalovací motory musí nutně shořet ve chvíli, kdy budeme uvažovat ekologickou stopu výroby baterií a jejich likvidaci. A to nemluvím o podmínkách, za kterých se dolují suroviny, kolik lidí (včetně dětí) v třetím světě to zaplatí zdravím a životem a dalších dopadech. Hlavní hledisko bude jako obvykle spíš globálně ekonomické.
M29a88r10e96k 68Š87t67ě58t31k43a
10) čistá energie (záleží na tom, z čeho je elektřina vyrobena – u nás v ČR v dohledné době těžko)
11) čistý vzduch ve městech (add. bod č.3)
12) možnost použití rekuperace (funguje i v novějších vozech klasické koncepce)
13) možnost energetické soběstačnosti v individuální dopravě (add. bod č.2)
T50o94m98á24š 88D25v76o87ř85á33k
Ad 10) Jsou i země s horším energetickým mixem než ČR. Uhlí bude zdá se v následujících dvou desetiletích postupně nahrazováno plynem, což přispěje k větší čistotě našeho mixu. Ale autor tady měl asi na mysli spíš domácí FVE.
Ad 12) Tak to bych rád viděl jak. K rozumnému využití rekuperované energie potřebujete alespoň hybrid. Systémy rekuperace k napájení palubních spotřebičů apod. jsou u spalováků marketingové vějičky spíš než cokoli jiného. Nějaké pokusy se setrvačníky dělalo tuším Volvo, ale nejsem si vědom, že by se to dostalo do mainstreamu.
M84a26r61e50k 93Š57t42ě96t10k90a
6) možnost autonomního provozu (to zvládají i vozy se spalovacími motory)
7) zvýší průchodnost křižovatek - okamžitý rozjezd (add. od č.1)
8) plynulost rozjezdu i brzdění (závisí na individuálních dovednostech řidiče)
9) parkování v modrých zónách (pouze dočasná výhoda, využívající malý počet elektromobilů v provozu)
T19o11m76á11š 66D82v95o24ř81á56k
Ad 7) Ano, v průměru se průjezdnost křižovatek díky rychlému rozjezdu EV opravdu o něco zvýší. Jak s tím souvisí bod 1 mi nějak ušlo.
Ad 8) To ano, ale minimálně v běžných městských rychlostech do 50 km/h je opravdu dynamika kvalitního EV někde jinde. Zase bych to ale nepřeceňoval, není účelem trhat koly asfalt jen proto, že to jde...
M44a71r60e79k 14Š43t14ě11t19k53a
Výhody elektromobility:
1) jednoduchost v ovládání - stačí jeden pedál (to je o osobních preferencích, znám spoustu řidičů, kteří z uvedeného důvodu odmítají ve svých vozech automatické převodovky)
2) možnost nabíjet doma (ne každý má tu možnost, když více než polovina lidí bydlí v nájemních domech, paneláky apod.)
3) snad v budoucnu zlepší ovzduší velkých měst (hodně diskutabilní, když většina velkých měst je závislá na teplu z Tepláren/elektráren, kde se stále spaluje uhlí)
4) nižší opotřebení na krátké vzdálenosti (snad pouze zde mají elektromobily současné koncepce nezpochybnitelnou výhodu oproti konvenčním vozům)
5) odstřižení od závislosti na Rusku, Ázerbajdžánu a Saudské Arábii (žiji v ČR a politika mě nezajímá, nicméně ropy je stále dost a do budoucna, nejméně 100 let, i bude)
J42i11ř36í 13K83i44n28d92l
V případě elektromobility je totiž při stávajících technologiích zcela zásadní těžba vzácných kovů. Jak nicméně uvedla Evropská komise v loňské studii, Evropa a spolu s ní i zbytek světa je v tomto ohledu závislá na Číně. Ta je největším dodavatelem hned deseti takových prvků. Čína je totiž druhým největším globálním producentem kobaltu a lithia, kdy prvního dodává 7 procent a druhého dokonce hned 37 procent z celkového objemu. Mimo to je Čína největším dodavatelem grafitu, stejně jako těžkých vzácných kovů, kdy prvního vyváží do Evropy 47 a druhého dokonce 98 procent.
Aby přitom EU dosáhla svých cílů, které jsou spojené s masovým nástupem elektromobility, pak musí do roku 2030 navýšit odběr lithia 18krát a kobaltu 5krát. To ovšem není nic v porovnání s rokem 2050, do kterého bude muset být produkce navýšena v prvním případě takřka 60krát a ve druhém 15krát. Řeč je přitom stále pouze o Evropské unii, nicméně některé části světa pochopitelně nehodlají zůstat pozadu. Díky tomu má do půlky tohoto století vzrůst odběr vzácných kovů desetinásobně. Znamená to tedy, že EU bude enormně závislá na Číně, nebo musí problém začít urychleně řešit.Aby se Evropa vymanila ze závislosti na Číně, došlo by k výraznému navýšení těžby vzácných kovů na jejím území. Či v Kanadě nebo v Africe. To bude znamenat jen další zásah do životního prostředí, který se přidá k jinému přehlíženému problému - nedostatku elektrické energie z jiných než fosilních paliv. Ta z obnovitelných zdrojů je nedostačující, jak nám ostatně nedávno připomnělo Rakousko, které takřka způsobilo blackout Evropy. A to ve chvíli, kdy elektromobilů jezdí po silnicích pořád jen hrstka.
J19o26s34e42f 73B41á92r32t23a
Dopadne to jako s mobilními telefony, ze začátku nic moc a teď to má každý. Ale k tomu bude asi ještě dlouhá cesta.
M32a41r80e73k 14Š76t57ě22t65k80a
Hodně dlouhá cesta, pokud se zásadním/revolučním způsobem nezmění jejich koncepce a také samozřejmě cena a v budoucnu nepřijdou nějaké restrikce, nebude si většina kupovat za více peněz méně užitečnou věc.
L46a60d53i41s87l56a98v 75H10n49y96k
Ten, kdo prosazuje v naší republice elektromobily, nepřemýšlí kde budeme za x let brát do těchto aut elektriku.Každá ze skupin ekologistů je proti něčemu...jedni proti uhlí, druzí proti atomu, třetí proti vodě a čtvrtí proti zrdcadlům.
Takže chtěl bych vědět od těchto expertů na elektrická auta, KDE CHTĚJÍ BRÁT ELEKTŘINU do těchto aut aza 10,20, 30 let.
Bydlím několik km od elektrárny v Trutnově.Dokud jely doly Malé Svatoňovice, Radvanice a Žacléř, dodávalo se uhlí do této elektrárny.Doly jsou zavřené a elektrárna jede na dřevo.Dokážete si představit kolik toho dřeva za rok spotřebuje.A to mně dokonce jeden známý vypravoval, že se tam spalovala i pšenice.
A tito vyznávači elektriky jsou asi tak krátkozrací jako představitelé vlád po revoluci, kdy nechali ZABETONOVAT A ZAASFALTOVAT nejlepší zemědělskou půdu a nyní se každý diví, že nemáme vodu.
V39o85k48o20u21n 90V78l76a71d28i38m33i78r
Ano, pred sto lety take lide nepremysleli a neptali se kde tu naftu budeme brat.
Jiste mate tam u vas v horach domecek a spicitejte si kolik elektriny vam muze nabidnout jeho strecha.
M28a63r80t41i65n83a 46M85o73u64d92r81á
První otázkou je vždy: "Kde na to vezmu?"
Dokud bude elektromobilita luxusem, nebudou se lidé ptát, proč s ní začít, proč do ní investovat.
P25a49v92e13l 51D41v46o46ř82á78k
Jaký luxus? To nevidíte, kolik vozů o stejné ceně tu jezdí? Navíc, až se rozjede výroba, tak přirozeně cena klesne.
Problém je jinde - nedostatečně dimenzovaný rozvod elektřiny. Podobně, jako v padesátých letech byl nedostatek čerpacích stanic.
L41u36b49o61š 62U20l83r80i47c75h
Mňa a som presvedčený, že drvivú väčšinu zaujíma hlavne cena, mám rodinný dom, takže nabíjanie pri mojom najazdení cca 30-40km denne ma netrápi. Návratnosť navýšenia ceny medzi elektromobilom a klasickým autom je pri mojom počte najazdených km utópia.
Rozdiel napr mesačného lízingu je podstatne vyššia ako cena spotrebovaného benzínu., to platí aj v hotovosti.
Dúfam, že cena pôjde dole, ak mi to bude dávať aj ekonomický zmysel potom si určite z radosťou obstarám elektromobil.
M17i63r83e95k 88M15a55t72y53á22š
K ekonomické návratnosti rozumně vybudované elektrárny - bez dotací - se dostaneme v některém z příštích blogů.
A83d26a39m 75M38a82l68ý
Elektromobily nejsou šetrnější k přírodě než běžná auta, přesto jsou dotovány a protěžovány.
P75a95v86e41l 17D49v31o54ř91á13k
Může to doložit. A co proti tomu těžba ropy, její dovoz, zpracování a rozvoz do benzínek?
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz