Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří. 

Moje první krůčky s fotovoltaickými technologiemi nebyly jednoduché. Již na učňáku jsem zjistil, že dva solární moduly z kalkulačky SHARP nerozsvítí diodu LQ100. Po pár letech, když jsem se setkal s první fotovoltaikou na rodinném domě/firmě mi Jürgen vysvětlil, že je to drahý a nepříliš funkční špás, který nemá reálnou návratnost – no jo, ale to bylo v roce 1986.

Od té doby jsem měl k fotovoltaice velmi rezervovaný přístup. Když jsem stavěl v minulém století dům, počítal jsem sice již do budoucna s fotovoltaikou, ale to jsem netušil, že to bude taková šaškárna  -  však posuďte sami.

V roce 2014 jsem si začal měsíčně zapisovat hodnoty elektroměru, abych zjistil, co vlastně potřebuji. Jednalo se mi o to, abych zbytečně nepřeplatil a moje fotovoltaická elektrárna měla co nejrychlejší návratnost. Začal jsem sledovat i ceny komponentů, panelů střídačů a baterií. Co Vám budu povídat, vůbec to nevycházelo.

Prostudoval jsem si nějakou literaturu, poznamenal, za kterým kopcem vychází a zapadá slunce v době slunovratů a čekal, až padnou ceny.

Amorfní, poly nebo monokrystalické panely. Kompaktní střídače s integrovanými MPPT regulátory, nebo vše zvlášť. Jednofázi, nebo rovnou tři fáze? Symetrický, nebo asymetrický střídač? Není lepší dát na každou fázi jeden jednofázový? Baterky z olova, niklu, nebo z Tesly?Tehdy to bylo spousta nezodpovězených otázek, které dnes možná trápí právě Vás. Dnes mám jasno.

Ceny postupně klesaly, lithium bylo stále dostupnější a už už bych tu elektrárnu pořídil. I návratnost byla snesitelná a chtěl jsem jít do toho.

Bohužel se psal tuším rok 2014, kdy tehdejší šéfka ERU Alena Vitásková prohlásila, že brzy přijde doba, kdy se nebude platit za odebranou elektřinu, ale největší částka na faktuře bude za velikost jističe. (Tato myšlenka má svoji logiku) Moje plány a výpočty jsem mohl hodil do koše. Jak mohu plánovat dlouhodobou investici, když nevím, co bude příští rok? Vyplynulo z toho jedno ponaučení. Musím si udělat takovou elektrárnu, kterou budu moci přestavět, tak jak to zrovna potřebuji já a jak to bude nejvhodnější i když se změní legislativa.

A špatné zprávy z ERU - to zdaleka nebylo vše. Jak jinak se na to dívat, když fotovoltaika utrpěla v ČR další rány.  Tuším, že již v roce 2011 podepsal tehdejší ministr průmyslu vyhlášku či co a od té doby se výroba z FV elektráren (i těch malých na RD) účtuje po fázích. Prasečina, která zabrzdila výstavbu fotovoltaik na RD v ČR na dlouhou dobu. Dodnes tento vý-dobytek má pouze ČR, část Slovenska a pár vojvodství v Polsku. Pro celý svět jsme naprostí exoti. Pokolikáté jsem to už slyšel – The best of the word!

Proč o budoucnosti energetiky nerozhodují elektrikáři, ale právníci a doktoři?

Právě proto jsem se rozhodl o co nejotevřenější FV systém. Věnoval jsem tomu mnoho času. Občas nějaké to školení, sem tam stavba FV pro kolegy a známé.

Dokonce jsem před dvěma roky poptal 40 firem z celé ČR, zabývajících se  výstavbou FVE, aby mi udělali nabídku na RD.

Poskytl jsem jim čtyři roky zpětně data odběru našeho RD. Čísla pro vysoký a nízký tarif a požadoval pouze jedno. Výpočet návratnosti systému, který mi doporučí.  Co vám budu povídat – hrůza. Ani jedna firma mi nedodala požadované.

Skončil jsem tak s 15 standardními nabídkami s pocitem – dostanete dotace, tak berte co Vám nabízíme - dokud dávají.

To, že někteří obchodníci tvrdili o fotovoltaice úplné nesmysly jsem zkousnul. Vždyť se podívejte na odborná fóra. Dalo by se říct – co Čech, to odborník na fotovoltaiku.

Je zajímavé, že ceny plynu a elektrické energie rostly poslední měsíce všude v Evropě, ale pouze v ČR byl tak masivní dopad na dodavatele el. energie. Událostí posledních dnů ukazují, že elektromobilita nemusí být hrozbou, ale spíše spásou.

Spásou pro ty, co mají rádi svobodu a nechce se jim platit za všechny ty vymoženosti, co lze na fakturách za el. energii najít. Spásou také pro ty, kteří jsou, nebo byli a ještě budou u DPI (dodavatel poslední instance) a děsí je ceny elektrické energie.

Alespoň tak to vypadá po zvýšeném zájmu o elektromobilitu v posledních dnech. Ve Velké Británii  jdou na dračku ojeté elektromobily.  Důvod – nebyla nafta a benzin. V zásobnících a v rafineriích ano, ale nemá ji tam kdo dovézt – nebyli řidiči.  V Evropě stoupají ceny ojetých elektromobilů také, hlavní příčinou je jejich nedostatek z důvodu, zvýšené poptávky. Spousta lidí přišla na to, jak je to jednoduché  - nabít si doma nebo v práci, když elektromobil nečinně stojí a ušetřit tak čas ve frontách na klasických benzinkách. Taky u nás se snad něco začne dít. Ve většině srovnání vychází Česko jako jedna s nejhorších, co se elektromobility týče i když se to může zdát opačně, když posloucháte potentáty, co se plácají po ramenou se slovy, kolik toho právě ONI vykonali. Jak jsem již psal v některém z předchozích blozích, být nejhorší to není náhoda. To se prostě musí umět. Na tom se musí usilovně pracovat.

Když se nesnažíte, musíte prostě spadnout do průměru a ne být nejhorší. Snad se ale blýská na lepší časy. Nová Zelená Úsporám byl donedávna program, který přibržďoval elektromobilitu jak se dalo.  Program byl orientován na minulost, ne na budoucnost. Museli jste spotřebovat minimálně 70% toho, co jste spotřebovali v minulém období, jinak jste dostali pokutu za překročení limitu – mnozí elektromobilisté by o zkušenostech s pokutami mohli vyprávět.

Na střechu Vám prostě nepovolili víc, než jste měli minulou spotřebu, že plánujete pořídit elektromobil, který Vám výrazně zvýší spotřebu, nikoho nezajímalo. A tak pro mnohé elektromobilisty nemělo vůbec cenu o dotace žádat a postavili si elektrárnu tak, aby jim dávala smysl. Nebylo to jednoduché, ale šlo to.

To by se však mělo změnit. Vyšla nová Nová zelená úsporám, která by měla otevřít cestu elektromobilitě.

Na www stránkách se objevila 20.9.2021, s tím že to platí od 12.10.2021 a to na náklady prokazatelné od 1.1.2021 Spoustu informací na 64 stránkách. Aby se tím člověk prokousal, chtělo by to tak prodloužený víkend – a ejhle, jeden je tady. Rodina rozhodla, že se po náročném období pojedeme naložit do termálních lázní. A nejraději přímo do Maďarska do Budapešti. Jak jinak než elektromobilem.

No a tak jsme vzali elektromobil a vyrazili. No vyrazili, předtím jsme museli zjistit, kam vlastně na tu malou baterku (33 kWh) dojedeme. No nic moc, sotva na Slovensko.  A tak jsem musel oprášit znalosti o nabíjení na Slovensku. Přihlásil jsem se na Greenway a obnovil heslo. Hlásilo mi to nějaký problém s kartou, a jelikož jsem to dělal až v noci, tak jsem se nikam neměl šanci dovolat.

Hledal jsem tedy jinou možnost. Poptal jsem kolegy z Maďarska po nějaké hodně rozšířené síti nabíječek a navrhli mi Plugee od MOLu. Přihlásil jsem se a zjistil, že s touto aplikací mohu nabíjet nejen v Maďarsku, ale taky na Slovensku a dokonce i v Česku. 

Kupodivu jsem zjistil, že elektromobilita je v Maďarsku mnohem dále než u nás. Čím to je?

V Maďarsku jsem čepoval u benzinek, které již vyměnily některé benzinové stojany za nabíječky. V ČR něco nemyslitelného!

FOTO Nabíjení u MOLu.

No a pro ty co nevěří i pohled z druhé strany.

Nabíjení

Třeba to přijde i k nám. Po prostudování nových možností NZÚ v Hutermálech jsem byl nadšen. Prakticky minimální omezení, podpora, která dává smysl. Hlavním limitem je nyní distributor. (Jaké to překvapení). Výkon měniče pouze 3,7 kW na fázi? Počítá se v ČR s nějakým rozvojem elektromobility? Nějakou perspektivou? Nějakým progresem? Nebo je to nastaveno pro tady a teď.

Počítejte se mnou: pračka, myčka, 4 x PC, světla, lednička, mraznička, rychlovarná konvice, vysavač, mikrovlnka, bojler, kopírka, vařič, trouba, sušička, do budoucna tepelné čerpadlo, dva až tři elektromobily v rodině – i když vše v domácnosti nejede naráz – jak to utáhnout s 16A na fázi?

To nebude jednoduché. Podaří se mi to alespoň doma?

Podělím se s Vámi se zkušenostmi, jak jsme vybírali a stavěli naší fotovoltaickou elektrárnu a o tom, jak funguje naše "rodinná elektromobilita".

Z poznatků co jsem načerpal, má výstavba fotovoltaik na rodinné domy několik limitů, o kterých bych se rád rozepsal v dalších blozích.

Níže je seznam oblastí/témat, které do značné míry omezují použití fotovoltaických elektráren na střechách rodinných domů v ČR. Každé téma svým způsobem limituje smysluplné využití FVE.

A které téma je nejdůležitější? S kolegy elektromobilsty na našich pravidelných setkáních často diskutujeme o tom, komu to lépe svítí, lépe vyrábí. To víte, elektromobilisté, ti mají energie stále nedostatek – když jsou panely limitovány kapacitou 10 kWp na jeden RD (na jedno číslo popisné).

Často se dohadujeme, které panely jsou nejlepší, jak je optimalizovat, jak nastavit - aby to vyrábělo lépe. Proto příští blog bude právě o nich. Další témata jsem nachystal následovně.

  1. Panely
  2. Měniče
  3. Baterie
  4. Elektromobil
  5. Solidní dodavatel elektrické energie
  6. Zdraví

Na první téma – co všechno lze ovlivnit výběrem panelů a jejich umístěním jen malá ochutnávka.

Obr. Reálné hodnoty z panelů umístěných v ČR (jedná se o dva po sobě následující dny).

Slunovraty a solární panely

Nějaké dotazy na příští blog? Něco co bych neměl zapomenout? Sem s nimi.

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 27.1.2022 9:47 | karma článku: 24,35 | přečteno: 1248x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 481x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1130x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 699x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 921x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik